maandag 10 juni 2019

Wicklow, Dublin tot Noord Ierland

Wicklow.
Leuk plaatsje .
de reis er naar toe was wat minder, om 05.00 u vertrokken en een uurtje later begon het te regenen..
tot 2 uur in de middag toen werd het droog maar wel mist 🙃.. Nou ja.
Wicklow Head..  het was helaas niet beter..
haven overzicht (ff beter weer)

De aankomst was goed en nog lekker even buiten gezeten (zonnetje kwam later door, even gedoucht bij de Zeilclub alhier, ook weer klaar.. we liggen aan de binnenkant van de pier, tegen de kade. lange lijnen zijn dus nodig. we liggen naast een ander scheepje wat in zo'n situatie wel lekker is..
Volgende morgen al gelijk met de bus naar Glendalouch een plaatsje in het midden van de Wicklow mountains. het was nu mooi weer en dat moet je waarnemen!
Deze rechtstreekse busdienst bestaat nu net 5 weken, en daar zijn we erg blij mee. scheelt veel gedoe met overstappen en een langere tijd. en voor 3 euro p/p ben je ter plaatse

We hebben daar een erg mooie wandeling gemaakt het was weliswaar wat druk vonden wij maar kon de pret niet drukken..
Het is werkelijk waar een prachtig wandelgebied, je kan hier in deze streken maanden vooruit..
Mooie uitzichten
Om 20.00 avonds waren we weer aan boord..  wat kleins gegeten en daarna zitten!..
Volgende morgen zag het weer er nog steeds goed uit.. er zou rond 4 uur vanmiddag wat regen komen.. dus gaan we nog maar eens..
Nu een hogere route genomen, omdat het helder is leek het ons een mooie gelegenheid.
Weer een goede keuze geweest, wel meer bewolking met een klein spatje af en toe

Volgende ochtend regen.. maar dat wisten we, vandaag mijn verjaardag.. dagje binnen lezen etc.. tussendoor nog even wat gebak gehaald en middags wat boodschappen.
We hebben er een mooie avond van gemaakt met een uitgebreid diner aan boord, Joce kan lekker koken, dat mag wel eens worden vermeld..
Klimmen naar de vuurtoren
Woensdag de laatste dag hier, een loopje naar de vuurtoren gemaakt wat alle verwachtingen overtrof. Mooie uitzichten en ontdekte een kolonie Alken en Waterhoentjes  die tegen de rotswand nestelden. Een mooi gezicht maar met wel een onaangenaam luchtje om ons heen.

Op de terugweg langs de kust kwamen we verschillende zeehonden tegen , zelf op het strand lekker aan het zonnen. We konden aardig dichtbij komen voor een leuk filmpje en foto’s

Volgende morgen vroeg wakker, met de zon en stroom mee op weg naar Dublin een 21 mijltjes verder. af en toe moest de motor er ff bij omdat de wind het echt liet afweten, maar met een klein zuchtje wind en stroom mee (2,5-3kn) haalden we zomaar een 5 knopen en meer.
onderweg naar Dublin passeerden we mooie plekjes
Dublin is wel een flinke en drukke haven, je moet! je ook melden. Wij hadden gekozen voor de lokale jachtclub dicht bij het centrum, deze is maar.. 3 euro de meter en 2 nachten betalen 3e nacht gratis. stroom moet apart, maar hebben we niet nodig. Diesel laden we hier voor 1 Euro de liter.. kijk dat is weer fijn. Er is  hier wel scheepvaart wat ook 24 u doorgaat, en heb je wel eens dat je schroef geluiden hoort van het manoeuvreren..

vreemde bakens er tussendoor
Die zelfde middag ff een wasje gedaan en naar de toeristen info voor onze planning..
Dublin is een leuke stad met een mooie binnenstad.We hebben de eerste dag zo'n hop on hop off bus genomen en kom je langs alle bezienswaardigheden. we zijn redelijk veel uitgestapt en mooie dingen gezien.
Gezellige pubs met Ierse live muziek

En natuurlijk veel van het straatleven gezien.
Volgende dag zou het zonniger zijn en zijn we rond de middag naar de stad gegaan, lekker slenteren overal langs, straatmuzikanten, stalletjes, pubs, lekker rondhangen en mensen kijken vanaf het terras..
Genoeg te beleven en te zien.
Zelfs piano's worden op straat meegesleept
Eind van de dag een lekkere maaltijd gehad en avonds, na 22 km te hebben rondgesjokt (gps mee)
hebben we een lekkere douche genomen in het clubhuis waar ook een band speelde, dat was een muzikale douche zogezegd..
daarna neergeploft.. over en uit.
Indrukwekkende beelden van de Hongerperiode

Volgende dag weer verder noord gevaren, nog een paar daagjes en zitten we alweer in Noord-Ierland Vreemd dat je dan weer in plaats van de Euro's weer in de ponden zit. Het blijft voor mij gewoon Ierland (zal wel de bezoekersvlag ff wisselen)
Eerst maar even een ankernacht bij de Skerries  Ha, ha,.. althans dat was het plan!
gezellig knus haventje met een mooie omgeving

Maar toen we er waren was het nogal vroeg.. en het weerbericht was van  dien aard dat we hebben besloten een 13 mijl noordelijker te varen. Daar konden we ook voor anker. Des te noordelijker we kwamen dus te meer golven kwamen er ook! En wel uit het oosten met de bijbehorende wind.😒
Het lokale weerbericht heeft dus gelijk, maar ik wilde nog niet luisteren... (nu wel)

Maar ankeren zou niet lekker zijn, verder gelezen in de Pilot en zagen dat we in het haventje van clogherhead  mogen, die is voor vissers, maar jachtjes worden gedoogd mist ze er geen last van hebben.
Van ons geen last toch 😊

Aangemeerd tegen de kade muur, extra lange lijnen naar voor en achteren, met 4,5 meter verval 20 meter lijn aan iedere kant. anders lig je weer zo'n eind van de kant. Afijn we lagen gezellig, rondje gelopen stukje vis geregeld en hier en daar een praatje. Het is ons erg opgevallen hoeveel interesse de mensen hebben, vriendelijk en hulpvaardig. Dit is een heerlijk plekje, en eentje om zeker te onthouden..
Wachten tot er een vissie wordt gegooid.
Dat vinden de zeehonden ook want er zwommen wel een stuk of 7 in de haven.. en regelmatig hoorde je gesnurk naast de boot.

Volgende ochtend 10.00 gingen we weer weg, er was net een boot binnengekomen met een opvarende die weer veel bij Enkhuizen op de Chartervaart heeft gevaren.. it's a small world..
We gingen op weg naar Carlingford aan het Carlingford Lough

ingang vooruit
Hiernaar binnen is het opletten, ook voor de ondiepten maar vooral voor de stroming. Op De Noordelijke Narrows na staat hier de sterkste stroom van Ierland. dus kunnen we even wennen voor we de Narrows van de week op gaan varen.
De lokale pilots staat alles goed in beschreven, de betonning is ook uitstekend. In de Reeds moet je niet gaan lezen want dan durf je nergens meer naar binnen te gaan..
Het grootzeil hadden we al opgeborgen en op het voorzeiltje dobberden we lekker naar binnen, gang genoeg hadden we..
Het boeienbootje douwt er lekker doorheen.
De  boeien hier hebben het model van een bootje anders worden ze onder getrokken door de stroom!
En een mijltje of wat verder meerden we af in de marina, vanwege de valwinden en wind die we krijgen was ankeren helaas geen optie.. (ook op aanraden van de vissers die spraken)
Hier hebben we te maken met bergen en tunneleffect
De haven in

We liggen nog in Ierland, maar aan de overkant is Engeland.
Hier wonen de probleem gevallen als de Brexit zonder regeling doorgaat, zoals een kleine ferry die hier met auto's heen en weer vaart, paspoort controle straks??
We hopen dat we snel verder kunnen maar denk dat het wel 4 dagen gaat duren.
We kunnen ons weer voorbereiden op het komende, De Narrow's, Bangor, Belfast, verder noord op..
wat het wordt?
Lezen we weer in het volgende blog...
O'ja de havenmeester het Sean 🙃 (zoals ondertussen iedereen hier denk ik)

Verschillende muurschilderingen in Wicklow

Wicklow mountains

Alken en Zeekoeten

Aalscholver met jongen

Lekker...

Grote schepen vlak naast je.