zaterdag 1 juni 2019

De Ierse zee over

Varen de river Fall uit
Plannen waren Penzance, maar plannen veranderen, hij gaf mooi weer aan voor de nacht dus kozen we voor een ankernacht buitengaats.
Ook Penzance haalde we van hoogte niet en keken wat er wel op onze koers kwam en dat was Mousehole  hier naar binnen is voor ons geen optie maar mooi ankeren wel tussen de pieren en het kleine eilandje..
Gelijk werden we verrast met helder water en konden we mooi uitkiezen waar we het anker lieten zakken op een mooie witte spot op de grond op 11 meter diepte
We hebben helaas geen tijd om naar binnen te gaan maar het ziet er wel mooi uit..volgende keer maar weer. lekker in de zon gezeten tot de avond Morgenvroeg gaan we weer verder
Vanaf de ankerplek
We liggen ook vlakbij St Michaels Mount, en hadden dit graag willen bekijken, je kan er vlak naast ankeren en het is nu zeker niet druk, maar het volgende eventuele gaatje om over steken zien we pas over een week.. dat is te gek.. ook de volgende keer maar weer..

Om 5 uur waren we al wakker en dus gingen we maar er uit.
Een mooie ochtend weer
Het was rustig en de zon begon zijn eigen al te laten zien. Ankerop en op weg, weerbericht opgehaald mooi weer, TE! mooi weer.. er ligt precies een kern boven ons van hoge druk..
3 verschillende modellen van het weerbericht waren het eens met elkaar toen we gisteren keken, een klein windje vandaag en iets toenemend.. Kijk je de volgende ochtend klopt er niets meer van??
Evengoed maar weg want voorlopig zit dat er niet in met een gunstige wind.
We hebben diesel  genoeg..
Gwennap Head
Al  snel passeren we Gwennap Head even later gevolg door Lands-End met zijn vuurtoren.
Lekker op weg..
Na 60 mijl hebben we nog steeds de motor aanstaan.. Nog een gribfile met de zender opgehaald maar die had ook weinig verbetering, het zij zo.
Het is prachtig mooi weer en veel te zien zo komen we even verder een paar dolfijnen tegen, da’s mooi. Even later zijn er honderden om ons heen voor, achter opzij overal zien we dolfijnen en allemaal willen ze voor de boot zwemmen wat soms  wat wrijving onderling onder water geeft.
Lands-end

Even later, jawel een grote spuiter WALVISSEN wat is dit weer mooi...  we sturen er wat op aan maar komen niet dichtbij ze, we hebben er 4 gespot.. vinvissen denk?
Wat een feestje weer..
Hier doen we het voor, weer een heel mooi cadeautje hebben we weer gekregen we weten dat hier walvissen zwemmen maar gelijk geluk gehad.

we stonden er echt van te kijken hoe helder het water hier was je zag het water gewoonweg niet.

Ook was er een solo zeilwedstrijd gaande, welke weet ik niet maar er deden verschillende landen mee,allemaal 40ft's uit Frankrijk,Z Afrika, Malta, Duitsland...  het was een flinke dobberpartij

Scheurijzers
Om half 11 de volgende morgen lagen we voor de kant in Waterford  en kleine stad, waar wel wat leuke dingen te doen zijn.
We hadden 170 mijl gevaren waarvan 15 mijl op de rivier, daar moet je ook geen stroom tegen hebben dan kom je er nooit.
Lekker douchen en gelijk een wasje gedaan.
Wel in de droger want... jawel het regende...
het begin.. het blazen met mond (later in mal)
Het is een leuke gemeente haven, of haven er liggen steigers langs de oever waar je vastmaak, je betaal 20 eur voor een nacht en 3 nachten is 2 betalen. Erg redelijk allemaal, voor 2 euro een wasmachine en de rest is gratis.
Volgende dag wat cultuur gesnoven bij het Waterford Christal
Erg interessant hoe dit tot  stand komt, en ook heel mooi hoe ze je dit laten zien.
een praatje met één van de werknemers (Sean) is ook geen probleem..
was al 47 jaar in dienst, een kunstenaar met de slijpsteen

We hebben echt soms met verbazing staan te kijken wat een kunstwerken er zijn snappen nu ook waarom er een prijskaartje aan hangt..
veel "custom" producten werden gemaakt, o.a. voor grote wedstrijden of privé.
als je wat leuks wil is het allemaal mogelijk (kost natuurlijk ook wat)
Leuke spiegel  voor maar
€ 32.300.00 te geef toch
Voor de toekomstige komers, wij haalden veel (bijna alle) informatie weg bij de website eOceanic een super site met alle ankerplekken die er zijn in Ierland en een beetje Engeland..

Volgende dag maar  eens de fietsen naar boven getrokken. wat even gaan bekijken in het achterland
Het was lekker weer en hadden de vorige avond even een route gemaakt.. Even tot aan de kust bij Tramore een grote kustplaats. We waren weer op tijd terug het is een mooie omgeving hier. Ook nog even een kannetje diesel gehaald ff douchen en weer klaar voor morgen..

Zondagmorgen weer vertrokken veel regen in de ochtend maar toen we weg gingen bleef het droog
Ingard Point
Er waaide een stevige 20-25 kn wind maar we moesten een klein stukje dus daar kwamen we wel overheen. Het weer is van de week erg wispelturig, het is elke dag de plannen weer aanpassen.
We liggen nu voor anker bij Ingard Point een oud haventje die helemaal droogvalt, we liggen er vlak naast. mooi plekje en een mooie omgeving. Niet veel ankerplekken kan ik mij herinneren dat we jagende Jan van Genten vanuit de kuip konden bekijken..
We hebben hier ook Hook Point gerond met de oudste vuurtoren van het eiland
Hook point de oudste vuurtoren van Ierland
800 jaar geleden gebouwd.

Voor de bui binnen
Volgende morgen een kort tripje, we moeten wel  9 mijl varen..😊 er komt wat rommel aan, in de vorm van buien windstoten en onweer dus maar ff een nachtje binnen we lagen om 11 uur voor de kant en konden nog even een wandelingetje doen.
Het is voornamelijk een visserijhaven met een plekje voor jachten gemaakt. Een kleine plaats maar alles te krijgen..
Volgende dag weer verder op weg naar Wexford volgens de havenmeester konden we het net halen.. (volgens mij als je 10 kn loop)
Dus.... liggen we middags voor anker  4 mijl voor de ingang van Wexford  😊😊
Achter de haven van Rosslare waar alleen veerboten komen en gaan..
Dus morgen weer verder we moeten op puntje hoogwater er doorheen (toch weer blij met onze diepgang)
Naar Wexford moet je wel even opletten, we hadden contact met Phil de havenmeester en die ook de boeien daar neerlegt. Deze zandplaten zijn de meest verschuivende in heel Ierland, en papieren kaarten zijn hier waardeloos.
Bij de website van de haven kan je keurig een app downloaden waar continue de boeiposities op worden bijgehouden en je kan daar normaal op navigeren zonder internet.. leuk om te weten.
100 den opeengepakt
Bij binnenkomst kwamen we langs een grote zeehonden kolonie van 350 stuks hoorden we later.
In Wexford lagen we aan een mooring voor 3 dagen, zo gemoedelijk het hier gaat hoefden we maar voor 2 dagen te betalen, (€20) omdat het momenteel niet zo warm is.😎
heerlijke winkeltjes..
Vrijdag nog een dagje naar Enniscorthy geweest waar het aardbijenfestival was. Kasteeltje bezocht,
in de ochtend met de bus heen, we konden nog net de kant halen met de dinghy voor het echte lage water, wel met hulp van een Visserman die ons naar de kant trok de laatste meters..
De sporen in de modder, zonder hulp
hadden we er niet gekomen..

Het is een leuke plek met flinke history kasteeltje bezocht, wat gegeten, en wat cultuur gesnoven
Enniscorty van af Vinager Hill waar alles begon in 1798 met een aanval
van 20000 man op het kasteel

Ook is dit de woonplaats van Eileen Gray een meubel ontwerpster die haar tijd ver vooruit was..
Haar creatie van een "Dragon Chair" bracht laatst 19 miljoen op!
Niet te geloven zoveel geld, maar als je haar creaties ziet was ze inderdaad zeer ver vooruit..
Zaterdag 1 juni zijn we op weg naar Wicklow, een plaatsje onder Dublin
Vanuit hier willen ook naar de Wicklow mountains..
Daarover meer in het volgende blog