dinsdag 21 mei 2019

Cadzand en verder

Voor het eerst in Cadzand.
Één ding geleerd..  met een dikke bries aan lager wal moet je hier niet binnenlopen!
We hadden een 5 beaufort op lager wal gelukkig waaide het niet zolang, maar met hogere zeeën wordt het wel spannend .
Maar alles is hier goed voor elkaar, een nieuwe haven (2016)
verder vind je hier alles wat je nodig hebt.. een mooie uitvalbasis om verder te gaan.
Cadzand
Volgende morgen wilden we weer verder
En dat deden we al om half 10 in de ochtend, het gunstige tij ging lopen, er stond een mooi bakstag windje en de zon scheen.. wel was het koud met de noordelijke wind.. met een schutzeiltje voor de wind konden we lekker in ons shirtje in de zon zitten
Om 5 uur in de middag lagen we na 50 mijltjes vast in Duinkerken..
Morgen weer verder..
We hadden een hangavond, gewoon lekker aan boord, kachel aan en lekker hangen voor de TV
Volgende ochtend om half 11 lagen we koers, we konden eerder maar er kwam een groot schip in en moesten we wachten.
Duinkerken uit..
Plan was in één keer door naar Falmouth, een goede 300 mijl, maar hing wat af van het weer, als het zo bleef gaat het wel. de berichten waren flink toenemend..  we zien wel.
Na de nacht besloten we een schuilplaats op te zoeken. Twijfelde om boven Wight te gaan of even verder bij Chapman's Pool  Het werd de laatste die was ook het makkelijkste en weer wat dichterbij het doel
Lekker de gang er in
Daar aangekomen waren we snel genezen, er liep een kleine ZO deining doorheen en dat ging het niet worden, hoewel de pilot zei dat het geen probleem zou opleveren.
Ook kregen we een dusdanige valwinden van een ruime 40 kn dat de boot behoorlijk door elkaar schudde, we hadden het grootzeil nog opstaan om ff eerst te kijken maar lagen al snel met het gangboord door het water..
Aankomst Chapman's pool (wel een mooie plek)
Dus besloten we maar door te varen 2 reven er maar in gezet we zien wel, het is voor de wind valt meestal mee.
50 mijl voor het einde hadden we het grootzeil maar laten zakken anders zouden we te vroeg aankomen en is het te donker, in het donker is geen probleem... maar als het ff kan.
Eerste etmaal bijna ons record van 175 mijl gebroken maar bleven steken op een mooie 170 mijl. Om 07.00 u lieten we lieten het anker zakken vlak bij de steigers en hadden we 325 mijlen totaal gevaren.
We lagen weer stil, altijd weer een welkome situatie na een paar dagen rollen.
eerst de bijboot opgeblazen, lekker douchen en een wasje doen..
Vannacht weer  lekker doorslapen in één stuk!
Toch de tweede nacht  ging ook weer lekker je raakt in je ritme. Onze ervaring is dat je na 3 nachten er geen erg meer in hebt.. maar daar zijn hier de afstanden te kort voor.
Volgende dag naar een ander plek gegaan, weg van de drukte ook betaal je hier een absurde prijs 1,50 per meter voor ankeren!!!! dat kan beter.. en liggen we nu weer gratis.
We kwamen uit bij St Just bij een kleine kreek, even daarvoor hebben we het anker laten zakken heerlijk rustig..
oud kerkje bij een stille kreek
In de middag een lekker rondje gelopen, een mooie natuur hier. zoals het er uit ziet blijven we nog wel een nacht hangen op deze plek.
Volgende dag al vroeg naar de overkant gevaren met de bijboot. onderweg was er een lager uitgelopen van de duogen (watergenerator) die komt uit Engeland dus de dealer gebeld en de volgende dag lagen de nieuwe onderdelen bij de jachthaven aan de overkant.. ff sleutelen en zowaar alles viel mee en geen lastige vastzittende lagers..

Met een 2 uurtjes zat ie weer op zijn plek.. zo zie je maar weer.. je hebt de hele winter de tijd, en nu dit! Maar we zouden we net van boord gaan toen er een bootje langszij voer en vroeg of ik even een boormachine te leen had, geen probleem en liet hem langszij liggen. Het bleek dat ie zijn helmstok had gebroken, onderweg van Guernsey naar hier, en hij moest weer verder naar Ierland waar hij woonde..
Na gezaag, boren, passen en meten voer er een happy Ier bij ons vandaan, Met een uitnodiging als we daar aankomen...
O'ja hij heette Sean, zoals de meeste Ieren 😊
bij gebrek aan een bankschroef, met vele handen

Na de reparatie nog even naar de kant we zijn gelopen naar St Mawes  en gelijk wat kleine boodschapjes mee genomen een mooi plekje we gaan er misschien nog even liggen.. hier het rondje
St Mawes
We liggen hier zo lekker dat we mooi blijven liggen, lopen elke dag weer een andere ronde, er is echt veel te zien hier. vooral in het voorjaar en alles bloeit. Een prachtige omgeving
Mooie ankerplek
Zondag begon met wat regen in de vroege ochtend, maar al snel zaten we weer in de korte broek en hebben we de laatste ronde hier gelopen die er was.. heerlijk weer
Palmboompjes doen het ook goed hier

Een echte live-a-board?
Vanmorgen gaan we even weg hier we laten de boot even droogvallen tegen de kant een zogenaamde "Dry-out" de schroef moet gesmeerd worden, en even kijken onder het schip, 't is al weer 2,5 jaar geleden.. het is er wel erg mooi weer voor werken in je korte broek en shirtje..
Volgende keer maar antifouling mee het is nu nog niet nodig, maar zo droog vallen is wel aanzienlijk goedkoper dan als je er uit vandaan laat hijsen!!
Tegen de middag waren we al klaar en konden we even een rondje om, om 18.00 u zou er genoeg water moeten zijn en zouden we weer weg kunnen varen denken we
Kunnen er mooi bij.
En dan maar weer wachten... op het water ondertussen een bandje geplakt van de rubberboot (om hem het strand op te rollen), de rubberboot zelf liep ook langzaam leeg en denken snel het lekje te hebben gevonden.
Dat kon slechter, zo'n lekje is meestal niet zomaar te vinden en ook weer gemaakt. of het gelukt is zien we wel in Ierland als we hem nodig hebben.
koffie en een koekje en het water omhoog kijken
Wel.. we dreven net aan 10 cm en vonden het lang genoeg hebben geduurd (het geduld is er nog niet helemaal)  en konden we voorzichtig uit de hoek wegvaren.. We hoefden niet ver en na 1 mijltje lieten we het anker al weer zakken. Morgen gaan we verder.
Weerberichten zijn nog steeds goed  3 verschillende modules geven hetzelfde aan dus een behoorlijke zekerheid dus de plannen zijn gemaakt.
Vandaag dinsdag verder naar Penzance een visserhaven verder west wat de oversteek wat korter maakt, morgen naar Waterford in Ierland.
Er komt een lage druk gebied aan en willen meeliften op de oost rand er van, hij lost wel op  maar zou net genoeg zijn.. en een mooi windje meekrijgen!  hopen dat we gelijk krijgen..
Dat lees je in het volgende blog