zaterdag 11 mei 2019

We zijn weer op weg Richting Schotland en Ierland

Donderdag  2 mei  zijn we vertrokken,  iets later dan gepland maar vooruit
en liggen we na 25 mijl lekker bij Durgerdam achter het anker en zelfs in de zon.

Daar hebben we nog even van genoten want het weekend weerbericht wil je niet horen..
De plannen zijn om de westkant van Ierland aan te doen en dan westkant van Schotland. Maar voorlopig zijn we de eerste week gekluisterd aan de staande mastroute en liggen we met Bevrijdingsdag in Haarlem..
Vrijdag op tijd door de Oranjesluizen heen, want er zijn maar een paar brugopeningen bij de rijksweg van zijkanaal C.
Af en toe wat afleiding tijdens het wachten
Het  lijkt wel des te meer we een hekel krijgen aan de staande mast route we er meer doorheen moeten varen.. Maar vooruit we hebben de hele  zomer de tijd, en op het IJsselmeer blijven is geen optie.
Middags lagen we in Haarlem op dezelfde plek als de vorige keer, we hadden het wel koud van dat zitten. De kachel stond ook steeds  lekker te branden.
Welkom in de wereld van de app, hier moet je voor de doorvaart betalen en ook liggeld natuurlijk. Wachtend voor de opening van de bruggen liep ik naar het havenkantoor om bruggeld te betalen.. Dat kon ik beter doen met de nieuwe betaal app vertelde ze! want dat was makkelijker en goedkoper?
Dus.. gedownload, bruggeld en havengeld betaald ook de stroom kan je met je telefoon aan en uitzetten. word alles nu app's... natuurlijk handig maar jammer van het contact met de havenmeester..

We hebben een mooi plekje weer dicht bij het centrum.
4 mei wat langer binnen gebleven van de regen en hagelbuien maar rond 12 u knapte  het op en zijn we lekker de stad in geweest. er was markt en veel drukte op straat.. gezellig.
5 mei Bevrijdingsdag.. er was een vrij toegankelijk popconcert bij de houtrust dus maar even gaan kijken.
maar in de ochtend even de windmolen gekalibreerd, er was zeker wat tegenaan gevlogen want er was een kleine onbalans in..
Middags naar de bevrijdingspop, wat een hele indruk maakte hoe omvangrijk dit was. Er was voor iedereen wat en vooral werden de kinderen niet vergeten, het leek wel of heel Haarlem hier aanwezig was..
Maandag willen we weer verder zuid in. alles van de nieuwe app uit gezet, en bleek dat deze per 24u werkt! we kwamen eind van de middag en vertrokken 3 nachten later in de ochtend maar hoefden 2 nachten af te rekenen? dit zal nog wel moeten worden aangepast worden denk ik.. gaat ze geld kosten zo.

Over de Braasem
Er was twijfel omdat er een gaatje komt naar Engeland over te steken en zouden we even een stukje terug moeten naar IJmuiden.. Maar de weer-prognose is van dien aard en erg los dat we besloten hebben om verder af te zakken en komend weekend attent te wezen om over te steken want er lijkt een groot hoog aan te komen en zijn ankers op Nederland neer lijkt te gooien.
We liggen nu bij de spoorbrug van Gouda met beperkte doorvaarten maar we blijven hier vannacht liggen en gaan morgen verder naar Dordrecht waar we een paar dagen blijven liggen
Er is wel genoeg te zien, maar voor mij blijft het niet mijn favoriet zo binnendoor..

Volgende morgen konden we met een beroepsvaart doorvaart meeliften, dat scheelt weer wachten tot half 11 nu 2 uur eerder!
Juliana sluizen bezuiden Gouda
Alles zat mee wat bruggen betreft, behalve de stroom, maar je kan niet alles hebben en om half 1 meerden we af in Dordrecht.
Weer hadden we een mooi plekje langs de steiger voor € 15,50 per nacht lig  je hier perfect..
Gelijk middags wat boodschappen gehaald en een schoonmaakmiddel voor de watertanken.
elke keer stonk het water bij openen van de kraan, na een liter of 2 was dat weg, dit houd in dat de slangen een luchtje hebben.
We hebben Hadex hiervoor aangeschaft een shockbehandeling hiermee is 1 liter op 2500 liter, wij hebben een rot-op-behandeling gegeven van een halve liter op 100 liter..😊
wel de koolstoffilters er even uitgehaald die kunnen niet tegen chloor..
Onderburen (onder de boeg) op het zwemplateau van de voorste boot
Dordrecht voeren we na twee nachten weer uit
Nu ook  weer leuke jaren 60 winkeltjes bezocht waar er hier veel van zijn,  en een mooie glazen vaas gescoord.
WSV Volkerak
Onder de spoorbrug door  kregen we lekker stroom mee op de Dordse Kil en hielden we rond de 7 kn vast.
Op het Hollandse diep hadden we het fokje uitgerold maar hielden de motor er wel bij.
Daarna de Volkerak sluis en via de Steenbergse Vliet.
Zijn daar een klein haventje binnen gelopen, een verenigingshaven (WSV Volkerak) en liggen hier prinsheerlijk rustig!!
€ 12,50 havengeld met stroom een lekkere douche in keurig sanitair, zijn er niet veel plekjes waar je dit nog vind.
Gelegen in een mooi natuurgebied waar we een flinke wandeling hebben gemaakt. 10 tallen Schotse Hooglanders en vele ganzen met jongen. Dat was even lekker zo de benen even te strekken. Hier de wandeling

Volgende morgen  zijn we weer met een zonnetje vertrokken naar het Veerse meer om daar nog een nacht het anker uit te gooien. Het weerbericht is nog gunstig voor zondag a.s.
paar buien in het begin maar dat maakte al weer snel plaats voor een lekker zonnetje.
Ondertussen zijn we het zat al dat gemotor, en willen we er ondertussen wel wezen.
En toen stopte Motor!!
Na 30 Mijl kwamen we op het Veerse meer aan en hebben een plekje bij een eiland gevonden, een paar mijl voor het kanaal van Walcheren.
Zoetjes aan naar binnen gevaren want de diepte zou er om spannen.
Het haventje binnen lopend stopte de motor er mee, e
n werd het al ondieper ook onder de kiel.. opnieuw starten deed ie het weer even om daarna gelijk weer uit te vallen.. klonk als Brandstof probleem!
Tanken zijn schoon en er zit een superfilter tussen, dus verstoppen kan gewoonweg niet.
Ondertussen nog 10 cm onder de kiel en dreven we langzaam op de vermeende ligplaats aan.. Eenmaal vast hadden we net geen bodem geraakt. Gelukkig was er niet veel wind.
Probleem was snel gevonden. TANK WAS LEEG!!!  @@$%#@ Stom stom stom, maar ook weer blij omdat er verder geen oorzaak was.
Bijgevuld alles ontlucht en konden we nog even lekker in de zon zitten.
Volgende ochtend vroeg weg voor het laatste stukje.

Wat vlotjes verliep in Vlissingen nog even Dirk en Anita van de Kind of Blue aan boord gehad, even gezellig gezeten en toen op weg. Met het laatste tij naar Cadzand toe..
Eindelijk buiten, eindelijk ruimte en eindelijk echt op weg..

Nog wat fotootjes..
vette zeehonden langs de kant

Lepelaars

Wachtsteiger voor Krammersluis

Sluis bij Veere (kanaal van Walcheren)

Op weg met een dikke wind