De mast gaat er dit jaar af voor een goede controle en er word een tracksysteem opgebouwd.
Bij het losmaken van de bedrading van de mast kwam al een oorzaak aan het licht waarom de marifoon zijn ontvangst wat minder leek.
Een verbinding was behoorlijk gecorrodeerd wat de werking er niet beter op maakt.
Gelijk zullen we een hoogwaardigere kabel gaan plaatsen.
Met een speciaal hiervoor bedoelde linkse draad beide restanten verwijderd |
De A.I.S. is opgestuurd voor nieuwe software en gelijk de boord PC verwijderd en alles opnieuw beter en netter geplaatst. De splitter en de DVBT kast verder weggewerkt zodat we er beter bij kunnen komen. zoals altijd van het één in het ander... Maar knapt lekker op en is weer van de kluslijst
Ondertussen was ook de steun van de dynamo klaar en kon die ook weer worden gemonteerd. De afgebroken bouten waren verwijderd.. we hadden geluk daar mee. er is nu een steunplaatje aangelast zodat de hefboom kracht verdeeld word, en daardoor minder kracht op de bout is
31 oktober ging de mast er af, een mooie dag er voor. fris maar droog met een zonnetje,
Vreemd de boot zonder mast te zien.
Het opbouwen van de tent kan nu ook beginnen.. jammer dat het dan zo donker is binnen in de boot..
Olie daarna ververst met het filter, de koppeling en gelijk de koelvloeistof maar, die zat er alweer 2 jaar in! toen het blok leeg was nog even het koelhuis verder leegmaken.. en daar trof ik niet zo'n leuk dingetje aan.
Het huis was doorgerot bij een uitgang van de binnenkoeling..
ik pakte er zo een stuk giet aluminium met mijn handen er vanaf.. Da's balen..
Dat wordt dus een nieuw huis 😡 Ik ben toch er precies met op tijd koelwater verversen en zo, maar toch gaan rotten langs het schroefdraad van een uitgang..
Blijkt achteraf een kapotte O-ring die de metalen scheidt waardoor elektrolyse was ontstaan.
Maar ja, eerst gaan we de mast maar even aanpakken.
bloemkooltjes weg geschuurd en 2x ZF en 2xHB primer aangebracht.
Enkele dagen verder de kleurlaag weer aanbrengen.
Tapen en schuren, 3 laagjes door.
Maar we hoeven maar één keer te schuren, met 32 uur kunnen we er zo weer overheen.. dat scheelt weer
Na ook de drie aflak lagen te hebben aangebracht, konden we dit hoofdstuk weer afsluiten. Wel erg opgeknapt van het voorjaar even het overige polijsten en is ie weer als nieuw.
gelijk de marifoonkabel ook vervangen voor een hoogwaardigere H155 kabel.
Even een paar weken wachten en kan het tracksysteem er op.
Zou eerst gaan voor het Sailtrack systeem, kon hier geen verkeerd iets over vinden, en de ervaringen van diverse gebruikers waren goed.
Maar kreeg een goed aanbod van onze leverancier en zijn we gegaan voor een Ronstan rail met kogel gelagerde latkarren en rol/glij tussenwagens. Dit zal wel erg mooi gaan lopen
Schuren en schuren |
We gebruiken de satijn-lak van Spinnaker dat je zonder te schuren over elkaar kan aanbrengen, wat een mooi resultaat geeft. deze satijn-lak glanst een beetje meer dan de ei-glans, en is erg vergevingsgezind!
Weer veel werk verricht en toch er snel klaar mee. met een heel mooi resultaat.
Joce keek wat beteuterd omdat ze de hele boot had uitgesopt.
En nu moet ie weer!😢
Weer veel werk om alles te installeren |
poging tot reparatie, liepen op niets uit.. het totaal plaatje leeftijd, kosten en nieuwprijs heeft ons besloten maar een nieuwe aan te schaffen.. alles komt gelijk momenteel..
het is een 12V apparaat met een omvormer van 220V naar 12V nu kan je die draad er af knippen en rechtstreeks aansluiten, maar dat vind ik een beetje te riskant en heb er een aparte DC-DC voeding daarvoor besteld. 8-40V in en 12V 6A uit nu is ie stabiel en kunnen evt piekspanningen worden opgevangen
de bevestigings sludges (140) |
Voor de kerstdagen is de mast gepolijst, de verf was wat dof geworden van al die zon..
De Mast uit de loods gerold en na 4 uurtjes weer naar binnen, een koude smerige klus met al dat gespetter maar wel een mooi resultaat.
Tussen kerst en nieuwjaar even in de was zetten en dan kan de rail worden gemonteerd
145 kleine boutjes gemonteerd, weer losgemaakt en weer vast met lock-tide..
Alles zit op zijn plek, volgende dag met het grootzeil aan het werk. Bij de latten was het een kwestie van indraaien en klaar, bij de leuvers was het meer werk. Uitmeten voor de juiste afstand, en vastnaaien met de hand . Wat resulteerde in enkele rood gekleurde bandjes door het uitschieten van de naald..de topplaat moet een gat van 22 mm in waar we een oog in persten. daar komt de topkar in-aan vast. Na een ruime ochtend de klus plat, en konden we hier ook een streep onder zetten
Motor was weer aan de beurt en na het verwijderen van het oude koelhuis de nieuwe gemonteerd, de wisselaar helemaal schoongemaakt met zuur ontkalkt en alle pijpjes doorgestoken.
alles weer gemonteerd en afgevuld na een uurtje draaien met de motor geconstateerd dat alles mooi dicht was en de motor mooi op temperatuur bleef.
hopen dat we er voorlopig vanaf zijn.
Oorzaak een ring die de metalen scheidde en ook het water en koelvloeistof kapot was een kwestie van tijd..
Flinke klussen op de boot zijn klaar, het mag nu wel zomer worden.
Koelhuis verwijderd |
Schade duidelijk te zien |
er voor.. |
er na!! |
dichtbouwen.. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten