vrijdag 28 september 2018

Sark en Guernsey

Alderney-Sark
Vorige keer dat we hier waren was het geen weer om naar Sark te gaan, nu ging het wel lukken we besloten eerder te vertrekken dan gepland (zoals gewoonlijk) en voeren zondagmiddag uit Alderney vandaan zodat we geen problemen met de “Alderney Race” zouden krijgen het zou net kunnen om voor donker daar te zijn. De andere keuze was om 04.00 u in de ochtend! Dus die keuze was snel gemaakt. Voor donker aankomen was gelukt maar moesten wel de motor bij zetten voor het laatste stuk.

Mooie zonsopgang
7 uur avonds kwamen we aan in de La Gréve baai, er lagen verschillende anderen, en ankeren was moeilijk door de mooringen die er lagen. Ruimte was er dieper af maar gezien het aankomende weer pikten we voor één nacht een private mooring op. De volgende dag werden we weer wakker met een stralend weertje, de nacht was wat rollerig en zijn we lekker gemasseerd. Het werd in ieder geval weer een mooie dag.
Bootje tegen de muur zetten
Na het eten en een bakkie te hebben gedaan lagen we nog maar met zijn tweetjes in de baai, en konden we een andere mooring uitkiezen. Mooringgeld word hier niet opgehaald, er wordt een kleine bijdrage gevraagd te doneren.. Hoop dat dit niet door anderen wordt beschaamd.
Boot opgepompt en naar de kant geroeid. Geen motor want de rubberboot moest een eind worden gesjouwd over een kiezelstrand en met laag water nog steil ook
Ook met de wielen er onder die we daar anders voor gebruikten zou dit niet gaan.

Er staat hier geen stroming dus moet geen probleem zijn.
Onze ankerbaai
Op het strand de boot hoog vast geknoopt (met springtij is het strand zelfs weg en moet je de boot op een hoger stuk plaatsen.) en de klim omhoog begonnen, een steil (goed) pad loopt hier omhoog.
En boven heb je een prachtig uitzicht over de baai en zie je de boot als een speelgoedbootje daar beneden liggen.

Het eiland is niet groot (5 x 2,5 km) en gingen we maar op pad.
En liepen zuid in langs paadjes en andere onverharde weggetjes. Er is hier geen asfalt en dus ook geen auto’s. Wat je tegen komt zijn tractors (al of niet met toeristen in een kar er achter) en paard en wagen.

We kwamen bij het (hoofd) plaatsje aan en het viel ons op hoe toeristisch het eiland is, boten vol worden er af en aangevoerd. Maar was te verwachten.
overgang naar Little Sark
Als je gaat wandelen langs de kleine paadjes etc. kom je eigenlijk weinig mensen tegen. zal in de zomer wel drukker zijn.
Het is een prachtig eiland met indrukwekkende uitkijkpunten

En zijn de hele zuidkant van het eiland langs gewandeld, onderweg lekker opgestoken in een theegarden gevestigd op Little Sark, het was volop genieten

We hadden het niet in de gaten door de indrukken maar we hadden toch al weer een 16 km gelopen? Voor de track.. die kan je hierdownloaden.
dichtbij de rotsen
En dan willen we morgen de noordkant gaan bekijken. Het is wel een aanrader om hier eens te ankeren, rondom voor alle winden is er wel een plekje.
In de baai waar we lagen hadden we nagenoeg geen internet van de telefoon vanwege de hoge rotsen naast ons, maar net genoeg om een weerbericht te krijgen wel met veel geduld, zelfs een keer met de zender moeten ophalen!

De tweede nacht hadden we een dikke bries maar lagen hier prinsheerlijk met een klein beetje deining. Eerst hebben we boot aan een andere mooring gelegd, we lagen in de ochtend dichterbij de rotsen als toen we naar bed gingen!
Volgende dag hadden we toch weer 12 km? (Hier de download) gelopen en lekker genieten van alle uitzichten, het was iets meer bewolkt maar we hadden uiteindelijk toch weer flink zon..
Met wat sluipwerk hadden we ook nog een mooi plaatje kunnen schieten van een Jan van Gent die mooi voor ons bleef zitten.
we hadden geluk dat ie bleef zitten

Met wat meer deining als de dag ervoor eindigde Joce met een nat pak bij het vertrekken vanaf het strand, tja even meer opletten J
Guernsey
Genoeg gezien en geslingerd lieten we donderdagochtend de mooring los en vertrokken we naar Guernsey, de kiespijn die mij al een kleine week tergde had gewonnen, ik moet nu echt naar een tandarts!! had al een paar keer zittend geslapen, en de paracetamol vloog er doorheen en hielp nauwelijks.
Er was wel een stevige wind van een 25-30 knopen maar het is een kleine afstand aan de wind, dus duurt maar even. er was een lastige hoge zee.. weliswaar de stroom mee maar dikke wind tegen. dubbel gereefd gingen we op pad. (vergeet dan misschien even de kies)
We meerden een paar uren later aan bij de wachtsteiger om naar binnen te kunnen. pratend met de havenmeester voor een tandarts kwam hij even later terug dat hij al een afspraak voor mij had gemaakt . Nou dat is nog eens service.
steil trappetje
St Peter Port
Ging weer bij de tandarts weg met een penicilline kuur er zat/zit een abces onder de kies, Hiermee moest het overgaan en dan thuis maar weer even naar laten kijken om de kies te kunnen houden.
Tot overmaat van ramp brak er met het avondeten nog een stuk van een andere kies af Grrr ellende komt nooit alleen.
Na een rustige nacht met een niet bewegende boot en zonder pijn zijn we eerst maar even gaan wandelen, er is voor het weekend regen voorspeld en nu is het mooi, dus gelijk beetpakken.
Vrijdag hebben we alle was gedaan, hier was mooi de gelegenheid, en het droogde snel.

Met de weerberichten voor het weekend besloten we vrijdagmiddag onze "serre" maar op te zetten. kunnen we evengoed een beetje buiten zitten. De zaterdag brachten we rustig door met wat klusjes, lezen, ff korte wandeling boodschappen etc..
Zondag hebben we maar de bus gepakt en ons rondom het eiland laten rijden  en hier en daar uitstappen.

Weg vanaf Guernsey

Maandag vertrokken we naar Jersey de buien waren over en de wind is gaan liggen en.. de vooruitzichten zijn super.. niet veel wind maar droog en zon.
we vertrokken om halftwaalf vanmorgen waren we al de haven uit gevaren met het hoge water.

havenhoofden Jersey
En lagen om 4 uur aan de visitors ponttoon. lekker weer gehad en mooi gevaren. Je kan wel merken dat het later in het jaar is, zodra de je uit de zon zit is het behoorlijk fris..
Mooie uitzichten
In de haven nog even lekker in de kuip gezeten.avonds even de kachel aan om de kou er uit te halen, maar werd al snel te warm.
Was voor Ron weer een rot nacht wéér last van kiespijn en sliep weer half zittend op de bank!
we zullen het nog een nachtje aankijken ander moeten we weer naar de tandarts.
Overdag en erg mooie wandeling gemaakt langs de Noordwest kant, indrukwekkende hoogten en afwisselend landschap, een leuke tocht met niet al te steile stukken  kan hier worden gedownload of bekeken.

In de middag nog wat boodschappen meegenomen en havengeld betaald. de jachthaven is redelijk, veel douches maar slechte wifi, en
de bezoeker steigers liggen dicht bij een drukke weg waar nogal lawaai vanaf komt. maar in de nacht valt het nu mee.. ik denk in de zomer wel rumoeriger.
St Helier is een flinke stad, en vanuit het busstation kan je het hele eiland over met een makkelijk te gebruiken schema..
Wat gaan we hierna doen?? dat lees je verder in het volgende blog