donderdag 20 september 2018

Verder naar Alderney

Portland Bill
Na een dagje Weymouth, een wandelingetje hier en daar,  ff lekker eten.. gingen we weer verder
We konden vanwege het getij pas om 12.30 vertrekken. Het was dood tij om 13.30 bij Portland bill, waar we binnendoor gingen.. De stromingen hier zijn niet mis en moet je goed plannen.Het kan gevaarlijk zijn.
Zal wel donker worden als we in Dartmouth aankomen, maar we hebben gelijk 6 uur tij mee.
gennaker er bij
Vlak voor het ronden van de Bill zagen we vlakbij ons vele grote dolfijnen spelen in de stroming, grote sprongen in de lucht.. weer prachtig om te zien. de dag was weer goed. foto's?.. vergeten!
We hadden een 8 knoopjes wind uit het Noorden de richting was goed alleen wat weinig.
de gebruikelijke rommel aan dek
Na een half uurtje werd de Gennaker uit de mottenballen getrokken, (dit jaar nog niet gebruikt)
Toen ie eindelijk stond.. (alles weer opgraven) konden we zomaar een 7,5-8 kn vasthouden!
de zon zakte al weg wat mooie plaatjes
geeft
het regende af en toe wat maar na een paar uur was dat ook weer voorbij en kregen we een mooie namiddag/avond.
de laatste 1,5 uur de motor er bij gezet, het tij draaide en de wind zakte wat meer in..
Dartmouth bij nacht
De zon ging al onder maar het werd niet zo laat als eerst gedacht..

om 9 uur (Engelse tijd) liepen we Dartmouth binnen.
Wat opgeruimd en nog even lekker in de kuip gezeten, het was lekker weer met het verlichtte Dartmouth op de achtergrond. Altijd een leuke plek.

Met de plannen in het hoofd om zaterdag over te steken naar de Kanaaleilanden gooide een vers weerbericht roet in het eten..
Niet zaterdag maar vrijdag moesten we gaan, daarna was er weinig wind en/of van de verkeerde richting.
We willen nog dit en dat maar keuze gemaakt om maar een dagje te lopen, doen we niet zoveel toch!
We hadden deze rond al eens eerder gedaan 2 jaar geleden maar toen was het weer niet zo mooi. Vandaag werden we wakker met een strak blauwe lucht. rubber boot oppompen, motor er achter, broodje smeren en hup daar gingen we naar het treinstation.
met de stoomtram naar Paighton lopend naar Brixton en weer terug met de lokale bus.
Het was weer een mooie tocht. Lekker sjouwen en af en toe lekker in het zonnetje zitten te genieten.
Einde middag nog even wat boodschapjes gehaald. De track kan hier worden gedownload, wil je de hele track met trein en bus die vind je hier.
                                                      Naar Alderney.
Morgens 5.15 stond de wekker en ff voor zessen voeren we weg het werd al dag.

Er was een klein windje buiten eigenlijk iets te veel van achteren om de beoogde snelheid te halen.. Joce was nog even gaan slapen, en besloot ik maar om de genaker er bij te zetten. Dat schoot weer lekker op na een paar uurtjes Joce er maar bij gehaald want de wind nam flink toe met een aankomende bui. voor we het wisten waren we met 20 kn dat ding aan het wegpakken.. zoals altijd weer ff te laat!  Daarna hielden we hem maar in de zak, kotterfok er bij gezet en door de dwars stroom konden we hoger sturen en liepen we gemiddeld een 7 knopen door het water.
Even later kregen we een flinke groep dolfijnen bij de boot, wat weer prachtig mooi en konden wel een ruim kwartier van ze genieten.

Joce kwam op het idee om de hengel er maar eens bij te pakken je weet maar nooit, ik had er niet veel kijk op, maar ja  geen moed vist ook zeiden we altijd..
De lucht werd schoon en voeren we verder naar ons einddoel. Daar kwamen we om 4 uur in de middag aan na 68 mijl.
aanloop Alderney
wel nog even opletten want de race was net begonnen te lopen en gingen als een "krab" door het water.
we wilden voor anker, maar er stond nog wat deining bij de ankerplek, dus pikten we maar even een mooring op.
Een mooie tocht gehad van 10 uurtjes geweldig zeilen.

Volgende morgen waren we al weer vroeg op, het zonnetje scheen al weer lekker dus dat word vast weer een mooie dag.we besloten het eiland maar weer in de rondte te lopen. rustig aan we hadden de hele dag.

We zagen ook gelijk dat het restaurant waar we ons op hadden verheugd de deuren had gesloten, genaamd  "the first and the last" restaurant  in 2012 hadden we daar zo erg lekker gegeten bij twee oudere echt Engelse dames met vlinderbrillen op..  helaas stond het nu te koop..Maar we hebben een gelukkig een goede kok aan boord.
Ook merkten we dat  sommige stukken niet meer belopen konden worden maar niettemin was het weer een geweldige tocht. Wel waren we na die 20 km aardig leeg.. maar ja, we zijn weer 6 jaar ouder!

Regelmatig hebben we genoten van de mooie uitzichten op de vele bankjes die we onderweg tegen kwamen. Heerlijk zittend in het zonnetje.
Voor de geïnteresseerden:  de route kan je  hier zien en evt. downloaden.
einde middag weer terug aan boord na een heerlijke (en nodige!) douche een lekker bakkie koffie..
we wilden wat langer blijven maar het weer en stroom hebben ons laten beslissen dat we morgenvroeg gaan vertrekken naar Sark.
dit eiland hadden we nog niet bezocht omdat het weer dat vorige keer niet toeliet.
Daarover meer in het volgende blogbericht..