maandag 10 september 2018

Eindelijk vakantie

Het gapende gat
Vlak voor dat we vertrokken moet nog even ons luik goed worden gemaakt.
Dit was al een grote ergernis van ons De vorige eigenaar heeft gewoon een gat in het dek gezaagd en een raam er in gezet! op zich een goede plek, maar altijd een beetje gerommel met lekkage. Maar nu is dat eindelijk voorbij.

Netjes afgeleverd

Was een lange zomer maar het was ook weer zo over, we hebben ook genoten van het mooie weer, maar wij zijn nu aan de beurt.
  Zaterdag ochtend 1 Sept zijn we vertrokken uit Enkhuizen, het eerste plan naar Schotland lieten we maar varen met de voorlopige noordelijke wind!
Wie wil er niet varen...
Volgend jaar zomer krijgen we daar tijd genoeg voor.
Al moterend naar IJmuiden Buiten IJmuiden zouden we eerste instantie naar Scheveningen gaan, maar na een uurtje op zee besloten we gelijk maar over te steken.
Bij Dover aangekomen kwam gelijk naar voren het gaat lekker.. dus.. Gingen we door naar Wight.
En 320 mijl later en lieten we maandag middag om 4 uur het anker vallen bij de oostkant van het eiland bij Bembridge. Een wat stenige bodem maar het gewicht van het anker is al bijna genoeg hij is fijn.
Laatste ochtend voor we Wight aanliepen

Ff lekker uitzakken en na een lekkere douche een lange nacht maken  Het werd ook niet laat.
Plan is uiteindelijk ook de Kanaaleilanden aan te doen maar deze week krijgen we een dikke NO wind en gaan we eerst maar de zuidkant van Engeland langs.

We  hebben twee dagen in, of beter gezegd bij Cowes gelegen verder de rivier Medina op bij Folly een rustige plek aan een steiger.
Hier lig je een beetje verwijderd van de drukte en met de fiets ben je snel in Cowes.
Mooi zitten in de zon aan de Solent
Een dagje later hebben we hier maar weer eens een fiets tochtje gedaan, niet te groot want er is af en toe pittig klimmen bij en zijn we deze keer aan de westkant van Cowes gebleven een leuke route van een 26 km wil je hem ook doen? kan je hem  hier downloaden en op je hand gps of telefoon zetten.
In de namiddag kwam er nog een suplier voorbij varen met de toepasselijke naam "Bladerunner" omdat er op zijn achterdek één wiek lag van zo'n naar schatting 65-70 meter lang een joekel.. hij bleef maar voorbij komen.

Volgende dag weer verder naar Yarmouth een bekende plek voor velen, met leuke wandel en fietstochten we zullen hier wel even langer blijven omdat er later wat rommelig weer aankomt.
Weer een stralende blauwe lucht

Daarna lijkt het mooie weer opnieuw terug te komen. De dag begon met prachtig mooi weer maar in Yarmouth aangekomen zo rond 13.30 veranderde het en werd het dicht bewolkt, met zelfs wat regen er bij. Voor het eerst moesten we binnen eten, wat weer vreemd was. Zelfs onderweg konden we de tafel dekken in de kuip!
We klagen niet de vooruitzichten zijn nog steeds goed

Mooie vergezichten
Volgende ochtend was het weer een stralende lucht, lekker weer en rond 10 uur liepen we langs het coastal pad richting Needles. we hebben dit al verschillende keren gelopen maar blijft een mooie wandeling met prachtige uitzichten. Voor degene die hem willen lopen kan je de route hier downloaden.
Een andere die we de volgende dag hebben gedaan is ook zeer de moeite waard Vanaf Yarmouth tot de Newtown river wat een mooi natuurgebied is deze kan je hier downloaden.
Af en toe klimmen

Volgend bezoek aan hier staat een zuiderlijke route op de lijst , lopend naar de zuidpunt. met alle goede busdiensten geen probleem.
Om toch wat verder west te willen zijn we zondag richting ankerplek Studland bay (Old Harry) bij Poole gevaren.
Een stukje van hemelsbreed 16 mijl en tij mee, maar een lastig briesje aan de wind. Gelukkig was de afstand niet zo lang 😃

Mooi wandelgebied daarboven
We lagen prins heerlijk achter het anker, wilden eigenlijk wat langer blijven en op de kant wat gaan wandelen. Maar gezien het weer was het verstandiger om de volgende dag verder te gaan naar Weymouth. Er kwam een dagje meer wind en zouden we nog een paar dagen moeten blijven.
op weg naar Weymouth
Daarna krijgen we een dag noorden wind dus ideaal om naar Dartmouth te koersen.
Volgende dag om 10.00 u vertrokken met nog lekker rustig weer, te vroeg wat de stroming betreft maar er zou weer een briesje komen en aan de wind weer lastig voor ons comfort! Eerst maar een klap  haaks op de stroom maken en bij kentering overstag..
We waren snel in Weymouth, 42,5 mijl in 5 uur dat is meer dan 8 mijl per uur!! ging als een kogel.
Havengeld is hier ook weer duurder geworden, 30 Pond voor een nacht is wat flink.. maar ja ankeren is wat lastig hier, en dan ook wat dicht bij het dorp..
Morgen een dagje in Weymouth rondhuppelen en daarna zien we wel weer.