zaterdag 6 oktober 2018

Jersey-Vaste wal en kiespijn

De tweede nacht was weer erg met pijn, en in plaats van een tocht naar  verschillende plekken op het  eiland ben ik wéér naar de tandarts geweest. er was keuze maar de tweede die ik had gebeld had tijd, en met goede recenties
Na een bezoekje werd er diezelfde dag nog ruimte gemaakt tussen de afspraken en om 5 uur lag ik weer op de strijkplank voor een wortelkanaal behandeling. Een gewone verdoving werkte niet goed omdat ik vrij kwam van de stoel, Oké zegt ie "let's take the old fashion anesthesia" en liep na die bewuste traditionele verdoving tot 9 uur avonds met een gevoelloze tong en halve kaak. Niet gegeten dat durfde ik ook niet met de kans dat ik mijn tong zou stukbijten. Maar we zijn er weer van af (hoelang??)
Een mooie dag gaat het worden

Volgende morgen weer een stralende dag en gingen we op weg naar Cherbourg. we wilden nog wel langer blijven maar dan zouden we een dikke bries tegen krijgen.
Er was niet veel wind, maar wel uit de goede hoek, een stralende blauwe lucht heerlijk luieren in de zon op een gladde zee.We kwamen bij de race aan dwars van Alderney, het was springtij en op de ruime plekken stond er zo'n 6,8 kn stroom tegen.

Mooie zonsondergang boven Alderney
Niet gauw iets om tegen in te varen.
Maar had informatie van lokalen, om ergens langs te varen en dan kregen we niet meer dan 3 kn tegen! en inderdaad dat klopte we gingen niet hard maar we gingen evengoed vooruit.
Om de kop kregen we niet veel later de stroom mee en hadden we af en toe 10 knopen op de teller staan.
Lekker ff zitten
om 10.00 avonds Nederlandse tijd meerden we af in Cherbourg. en hebben nog even lekker nagezeten in de kuip.. en jawel in T-shirt, het was echt lekker zwoel.

Het was mij al eerder opgevallen dat ik met binnenlopen van havens in het donker al meer de plotter gebruik. Meestal doe ik dat op het oog zoals ik altijd gewend was. ik wil hem als hulpmiddel gebruiken en er niet vanaf hangen. Het is soms lastig met alle achtergrondverlichting maar wil dit toch niet verleren! even opletten het sluipt er zomaar in.. en dan kan je niet meer zonder!

Volgende dag lekker uitgeslapen keurig ontbijtje en maar weer de administratieve rompslomp en even boodschappen doen.
De binnenhaven
Geladen met schelpdieren stokbrood en alles wat we lekker vonden gingen we op tijd terug, en brachten we de rest van de middag lekker aan boord door..
Mijn eerste kies begon weer te zeuren en ben met de voorschreven kuur begonnen, zat avond's zelfs te rillen niet leuk meer dit..
Ondanks de harde wind gaan de lessen
zij het flink gereefd, gewoon door
Ze zijn hier denk fanatieker dan de
Engelsen
Na een Klote nacht besloten we maar om wat versneld oostwaarts te gaan. de kuur duurt 5 dagen en daarna zal ie wel  niet gelijk beginnen maar dan wil ik bij mijn eigen tandarts zijn.. hopen dat ie nog gered kan worden de Engelse artsen vreesden van niet.. als we thuis zijn gaan we nog maar een paar weekjes de wadden op 't is balen...


Volgende dag was er een lekker zonnetje, wat gelopen even over de markt, en weer terug met een lading vis en olijven. De penicilline deed gelukkig zijn werk en de pijn zakte deze dag zoetjes aan weg..

We hebben besloten na een moeilijke keuze de volgende dag te vertrekken richting Boulogne een 140 mijl varen dus een nachtje door. We hadden een paar tussenliggende havens nog graag bezocht maar doen we de volgende keer maar weer.
bye bye Cherbourgh
Slecht weer.. ná vertrek
En vertrokken we om 9 uur in de ochtend vanuit Cherbourg.
Hij gaf wel een windje aan zo'n 20 knopen voor een paar uren, uit de ervaring weet je al dat je er bijna 5 bij op kunt tellen, toen we een paar uur onderweg waren hadden we nog internet verbinding en haalde de laatste weerberichten even op..
Nog lekker weer
Ku.. het windveld was groter en een donkere kleur gekregen. En zou flink toenemen na een uur of 1 nachts wat noordelijker gaan draaien. Als we onze normale koers zouden nemen hebben we nog een flink stuk tegenwind! en dat willen we niet.
En zijn we maar gaan rekenen hoe we het mooiste kunnen blijven varen.
We gingen een noordelijkere koers varen en verdergaan via de scheidingszone van de botenlijn nadeel: 2 keer door de drukke straat heen..
We hadden aldoor een mooie wind maar avonds na 10 uur begon de ellende. de wind nam toe naar een 25 knopen, over 60 graden ( schijnbaar) dus niet al te beroerd.
Uit voorzorg hadden we het tweede rif er (dit keer) op tijd geplaatst
na 2 uur nachts kregen 30 knopen op de meter en voor een paar uur 35 knopen!
Met een klote zee konden we nog steeds de wind op de 60 graden bb houden, en waren we erg blij dat we deze route/koers hadden gekozen.
Wolken pakken zich samen
Het was geen pretje, maar wat hield de boot zich lekker.. We voeren met nog 1,5 meter uitgerolde Yankee (voor wat stuurwind naar de kotterfok) kotterfok en twee reven en een derde werd nog even overwogen omdat we steeds aan het wind lozen waren omdat we te hard gingen..
We waren door de snelheid dus ook te vroeg bij de afslag oost in. Als we door zouden gaan zouden we met die bries met donker naar binnen moeten, alhoewel we hier bekend zijn, liever niet met deze bries en besloten nog een uurtje te blijven bijliggen met de kotter aan bak. Dit was een mooie oefening, dit hadden we met deze wind nog niet gedaan.
En dat ging wonderbaarlijk goed en comfortabel..
Daarna staken we de botenlijn over richting Boulogne, zonder hinder van de schepen liepen met (gelukkig) maar een 25 knopen wind de haven in waar we om 8 uur vastknoopten.
Moe maar voldaan kropen we eerst maar even de kooi in (tussendoor douane aan boord natuurlijk)
Het was wel een klote nacht, maar weer wat ervaring opgedaan en wat dingen geleerd, en lekkages gevonden.
En door de kracht zag ik dat ons navigatielicht voor op de preekstoel naar achteren was gedrukt en het glas kapot was geslagen.. Één ronde patrijspoort van de opbouw lekte een beetje en hebben die de zelfde dag nog even een nieuwe pakking van Butyl tape ingelegd, handig spul wat ik overal voor gebruik als ik wat monteer, en is het weer goed dicht
Als je dan leest over Mark Slats met 60-70 knopen wind krijg je wel respect voor deze jongens wat die mee hebben gemaakt..
Eerst maar ff daggie rust en dan kijken we weer verder..

De Lunch
en het avond eten
Volgende ochtend regen.. lekker.. nu even de website bijwerken, ons fotoboek etc.. muziekje er bij kacheltje aan lekker knus.
Met de middag werd het weer droog en zijn we even een lunch gaan halen in de stad
en wat St Jacobs schelpen en oesters gescoord...wat is dat spul toch lekker
rustig wachten
Woensdagochtend, plan was om te vertrekken maar er staat nog een windje van 18 kn niet zo slecht maar recht op de kop..
De dag begon mooi
geen zin in dus even afwachten.. het is geen moeten!  Sliptong gehaald met wat schelpen we nemen het er even van.






Oostende

De bekende boei bij Duinkerken
Donderdag vertrokken naar Oostende, 74 mijl en een 12 knopen wind, althans dat was de voorspelling.... in de ochtend was dat verder afgenomen naar 8 kn!

op het laatst de zeilen maar laten zakken
Nou ja, met de motor er bij meerden we om 5 uur middags af bij de Jachtclub..
Het was een mooie tocht alleen jammer van de motor
Morgenvroeg weer verder naar Scheveningen.
En die is voor het volgende blog.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten