dinsdag 22 december 2015

Kerst op Guadeloupe

Dinsdag voor kerst lagen we al in Deshaies.
De week er voor al een auto geregeld en die staat voor ons klaar.. Zodat we de laatste dagen relaxed het eiland kunnen bekijken en een paar leuke hikes maken..
Maar met aankomen in de baai merkte ik dat er iets niet klopte, na nader onderzoek bleek dat er een steun van de extra dynamo was gebroken, en deze er dus bij neer hing..

Ook de V-snaren waren stuk en zelfs verpulvert.
De aandrijfriem van de waterpomp was net blijven hangen zodat deze nog net meedraaide.
Al met al weer een klusje, zo'n twee dagen voor kerst en dan nog even een lasser te vinden?
Woensdag er na hadden we gelijk de auto al, maar na aankomst in Pointe a Pitre werd het ons duidelijk dat het niet meer ging lukken voor de kerst..
Bij FredMarine aangekomen waren ze volop voor ons aan het bellen om iemand te vinden..
En donderdag ochtend kregen we berichtbdat het was gelukt... Maar we haalden de tijd niet meer omdat hij dicht ging..
Nu hebben we stroom genoeg maar het is nogal bewolkt de laatste dagen, en moeten we er even om denken..
De windgenerator leverd wel maar niet genoeg om het in zijn eentje aan te kunnen..

Donderdag zijn we naar een waterval gereden.. Beter bekand als de Acomat
We waren vroeg... En dus even mooi alleen!

Acomat waterval nu voor het eerst dat de reclame foto er niet veel van af wijkt!

Lekker gaan zwemmen in het zoete maar wel frisse water, heerlijk.
Later deze dag langs het park Parc Zoologique.
We waren eerst wat terughoudend maar gelukkig zijn we er ingegaan, en overtrof onze verwachtingen.
Erg mooi opgezet, en via houten paden en hangbruggen soms tot boven in de bomen liep je door het park. Jaguars, Panters, en allerlei andere lokale dieren en bloemen waren te zien..

Gevlekte jaguar
Een halve kilometer verder was het Parc National de La Guadeloupe waar verschillende wandelingen konden worden gedaan van 1 tot 4 uur en van makkelijk tot zwaar.. We hebben hier een loopje van 1,5 uur uitgezocht omdat het niet zo vroeg meer was.. Maar we gaan hier zeker weer nog wat rondwandelen erg mooi.
Dit alles ligt aan de weg "route de la Traversée"

Flinke bomen er tussen
1e kerstdag, lekker rustig aan bakkie doen, lekker ontbijtje.. Skypen met thuis en later naar het strand..
Het valt op dat de Kerst hier ook veel anders wordt gevierd als in Nederland, geen kerkdienst in de avond, op de kerstochtend geen klokken die luiden, sommige vissers gaan gewoon naar zee om te vissen.. Het wordt hier niet zo commercieel uitgebuit als bij ons....
Ook verder geen activiteiten waargenomen..

Lekker luieren aan het strand..

Surfen op de golven (daarna zand happen)
La Soufriere met zwavel in je neusgaten
Niet de planning maar toen we zuidelijk op het eiland waren vonden dat we de vulkaan wel eens konden gaan bekijken!
Na wat zoekwerk zaten we op de goede weg, en klommen we al rap vrij steil omhoog, in de eerste versnelling met haarspeldbochten kwamen we na een mooie rit aan bij een parkeerplaats.
Van daar uit waren er verschillende paden die kon volgen, varierend van 1 tot 8 uur.
Wij kozen voor de summit, een tocht van zo'n ruim 3 uurtjes.

Onderaan nog af en toe een zonnetje
Het was een mooi begaanbaar pad en bijgehouden met onderhoud wat veel scheelde.
Jammer het was niet helder, maar dat is het 90% van de tijd niet en is de berg gehuld in de wolken.
We waren ook blij met onze regenjacks die we hadden meegenomen die gaven ons net even dat beetje extra bescherming waar we later bovenop nodig hadden..

Af en toe onderweg hadden we een gaatje in de wolken
Na een paar uurtjes klimmen en klauteren waren we boven, een hele harde wind liet ons aan alles vasthouden wat je te pakken kreeg.. ik dacht af en toe wat doen we hier, nat, koud en veel erg veel wind.. Maar we zijn er geweest en kunnen er een streep doorhalen, zo hoog bovenop met aldoor een sterke zwavelgeur om je neus voelt ook weer goed.

Hangen in de wind..
Na een paar uur naar beneden te zijn geklommen, doken we lekker in een warmwater poel, deze hadden we al op de heenreis gespot en zou ons kadootje zijn als we terug zijn.
Even omkleden en even later lagen we in heerlijk wam water onze spieren wat bij te laten komen

Onderweg naar de boot zagen we dat er wel heel veel wind was, gisteren waaide het al flink maar toen we op de boot waren was de wind toegenomen tot bijna continu 40 knopen (9 bft) met vlagen die harder waren..
We hadden alle ketting er nu uitgevierd. En ze bleef mooi liggen.
Maar we konden niet onze motor starten als er wat zou zijn, want één steun hadden we verwijderd om te lassen en dat vind ik niet lekker, maar ja... het anker houd goed en als het zou moeten doet ie het ook wel op 3 steunen! Als de boten voor ons ook maar blijven liggen.. er gaan er nu al verschillende aan de haal!
Na inspectie de volgende ochtend lag het anker nog precies op de zelfde plek alleen ff dieper!
Geeft je een goed vertrouwen.
Volgende dag uitslapen lekker ontbijten en de jongens wilden naar het strand en wij naar het oosteiland! Dus... wij met de auto aan het touren, en de kindertjes naar het nabij gelegen Grand anse strand.
Het oosteiland hadden we nog niet gezien, er zijn geen hoge heuvels/bergen, we gingen gelijk noord in richting Anse Betrand daar waren iets verder hoge klippen etc..

Rots bekend als de "Piton"
Vandaar konden we verder rijden langs deze mooie kust,
Het oostenlijkste gedeelte is behoorlijk vlak maar zeker niet minder mooi, veel suikerplantages met de bijbehorende verwerkingsbedrijven, maar ook veel landbouw, bananenteelt etc..

Een overwoekerde
 destileerderij
Als je er zo met de auto rijdt, waan je jezelf niet op een eilandje in de carieb (met de airco aan natuurlijk) eind van de missdag weer naar de boot waar we na een laatste avond samen lekker van het nunrustige weer konden genieten onder een mooie sterrenhemel.
De volgende dag in de vroege ochtend water gehaald met jerrycannen bij het lokale duikcentrum en met de laatste can was het weer gebeurd en geen water meer.. Maar we waren nagenoeg vol en konden voorlopig weer vooruit.
Er werd nog even gesnorkeld daarna een lekkere douche en de auto in naar het vliegveld.
                        Al het zout er weer af
Het was weer snel omgegaan een paar mooie weken en heel veel gezien.
Guadeloupe is nog mooier dan je zou denken.
Na het uitzwaaien op het vliegveld

Met een vakantie kleurtje Inchecken
Boodschappen halen, auto inleveren, aan boord alles weer in orde maken, dynamo weer draaiend gemaakt en functioneerd weer goed na gepriegel met uitlijnen van de poelies, en motorsteunen.
He he.... Lekker eten een koud biertje inzakken en te kooi!
Morgen verder naar Monteserrat..
Remco en Marjolein.. We gaan jullie missen..