maandag 7 december 2015

Lang op Guadeloupe

Aan komen varen bij Pigion Island, daar zijn de gele (gratís) moorings bedoeld voor de jachten!
Het eiland in de rondte gevaren en we zijn 3 ! gele boeien tegen gekomen! Er stond in de pilot dat er af en toe eentje wegdreef... Dat geeft je zowieso al veel vertrouwen toch!
Maar het geluk is met de domme, we waren weer bij de eerste mooring en het bootje wat er aanlag gooide net los, dat heet verleidersgeluk..
Vastgemaakt en gelijk even snorkelen, eerst even een inspectie van de mooring, een 12 mm polyesteren lijn, sterk genoeg zag er verder redelijk uit maar.. Er zat wel een enkele knoop in wat de lijn veel zwakker maakt.

Een touwtje op de andere mooring..
Tegen de avond nam de wind wat toe en werd ik wat ongerust, temeer omdat de achterkant van de boot een 15 meter van de stenen lag. De mooring lijn hield het wel maar.. Waren niet gerust dus te water en een extra lijn door de ring van de steen gehaald, en even later een extra lijn aan de mooring naast ons (prive mooring) deze had twee functies, een extra borg en de kont meer naar de deining zodat we gelijk rustiger lagen.
We gingen nu met een redelijk gerust hart slapen.. (Maar toch...)

Veel vis rondom..  En de kiel op de achtergrond

De volgende dag weer snorkelen, we zagen het gisteren al het is hier erg helder en veel (grote) vis..
Na een tijdje kwamen er weer gerimpeld als een paar oudjes uit het water, het werd al weer drukker en dus werd het tijd om te vertrekken.. Maar voor we weg konden moesten we even wachten op de snorkelaars en de duikers rondom de boot.

Eind van de dag en ochtends lekker rustig, maar.. daarna......
 Toen we ruimte kregen zijn we
verder noord gevaren richting Deshaies op de NW punt van de westelijke helft.
Waar we net na de middag aankwamen. Leuk plekkie wel.
Hier kwamen we een bootje tegen die ik (en anderen ook denk ik) ook al eens op internet had gezien een klein waarscheepje van een (Duits sprekende) Nederlander?.. Het was de bezienswaardigheid van de baai.
En zullen al verschillende foto's van zijn gemaakt..  Maar hier nog eentje..

Je blijft dingen ontdekken   Er hangt zelfs een brievenbus achterop

Hij verontschuldigde zich dat er een aluminium mast op zat in plaats van een houten, maar een kleinigheidje houd je altijd!
Maar.. zei ik. Je verf is toch nog origineel! We moesten er allebei om lachen.
Hij voer tussen Brazilië en de Carieb..  Dapper hoor, de staat van de boot was niet erg denderend meer, ik zou niet meer met hem meegaan!
Vandaag eens na een heel lange tijd een bezoekje gedaan aan een Botanische tuin.
Het zag er erg netjes en verzorgd uit met een heuse 15 meter hoge waterval, maar toch niet echt ons ding, alles wat er stond hadden we meestal al in de bossen zien staan, en daar is het zeker mooier...
Wel waren er erg leuke vogels. En een mooie karpervijver. Maar voor de rest alle uitleg in het Frans natuurlijk! Onbegrijpelijk want het park is aangelegd met subsidie van de europeesche gemeenschap.

Hier zijn geen toeristen en andere boten!
Volgende ochtend richting Baai Mahoult, gelegen tussen de twee eilanden aan de noordkant.
Het was aan de wind, we gingen weg met mooi weer, maar tegen dat we halverwege waren lagen we tegen 25 en 30 knopen in te varen met dikke 2 meter deining en windgolven.. van een andere richting! Wat een k..koers
Maar in de middag lagen we lekker voor anker tussen de mangroven.
Het eerste stuk was bebakend, maar de tweede helft moesten we op het oog en een beetje hulp van de plotter (nooit te veel op de plotter vertrouwen in dit soort gebieden)
Maar er zijn hier géén andere vertrekkers... Lekker alleen, geen muziek, geen geschreeuw.. en gewoon leuk dorpje.. We zijn er uiteindelijk 2 dagen gebleven heerlijk...
Met een anker dat goed houd en met slechts 0,90 cm onder de kiel!

Het pleintje van het kleine stadje
Met vissen zat het even niet mee, de eerste was een flinke tonijn een van de grotere! Waar we veel werk aan hadden om hem in te halen kreeg zelfs kramp in de armen! Maar bij binnenhalen net voor de reling knapte de lijn van de haak... Zal maar niet herhalen wat er gezegd werd!  maar ja, weer

Veel werk en niks over gehouden..
verder vissen en vlak voor de ingang een barracouda, die hebben we de vrijheid maar weer gegeven we zaten te dicht bij het rif en durfde het niet aan, hij mazzel! En voor ons dus kip!!!!
Om hier te komen valt niet altijd mee als je noord opvaart, vermoedelijk dat het daarom zo lekker rustig hier. Het is hier een lekker plekje en we genieten van de stilte, zelfs de boot ligt hier rustiger als in een haven..

Sinterklaas..
Vandaag 5 Dec. Dus Sinterklaas, volgens ons liepen er ook zwarte pieten op de kant, en zal Sinterklaas ook wel in de buurt zijn!

Echte speculaas brokken meegenomen uit Holland moeilijk om af te blijven al die tijd.

Koffie met speculaas, appelflapje uit het dorp, chocolademelk en avonds de film Benniestout!
We hadden een pakje bij vertrek al gekregen te openen Sinterklaas 2015.. met een gedicht van 2
kantjes groot! En een USB stick er bij die wij avonds hebben bekeken, mooie plaatjes van Enkhuizen en mooie herinneringen van op het ijs.. en andere fijne momenten, Arkanen en Jagers bedankt!

En we kunnen natuurlijk onze sandaal neerzetten! je weet maar nooit.
Ook tussendoor de kerstboom opgezocht! Nu Sinterklaas weer naar Spanje gaat komen we in de kersttijd, waar iedereen hier al druk mee bezig is!
Ilet Fajou
We liggen eigenlijk in het broertje van de Tobago Cay's, alleen de hoeveelheid schildpadden en zeilboten ontbreken.. Op de plotter was dit gebied nog niet goed in kaart, maar met hulp van waypoints uit de Pilot ging het uitstekend op een paar hartkloppingen na.
Het is zondag en er liggen verschillende lokale motorbootjes in de buurt, maar dat zal vanmiddag wel allemaal weg zijn en is het eiland met zijn omgeving weer voor ons alleen.
Anker overboord met nog 50 cm onder de kiel, verontrustend? nee hoor, het is zand... En met een tij verschil van 0,20 cm geen probleem.
Toen we hier naartoe voeren leek het de wadden wel, zij het helderder water en stenig in plaats van zand.. Geultjes en ondiepe plekjes.. waar je doorheen slinger.

We zijn op de ankerplek naar een klein rifje gesnorkeld, waarmee we een groep pelikanen wegjaagden, maar onderwater wel leuk was. Niet zo als we gewend waren maar allemaal kleine dingetjes anemoontjes, kleine visjes en veel zeekomkommers en ook grote zeesterren.. we vonden het mooi

Het was net een rif in het klein.
Mooi plekje om weer de nacht door te brengen
We kwamen hier onze grootste heremiet kreeft tegen, een huis van ca. 35 cm een flinke oude rakker!

Bewesten van ons ligt het kleine eilandje Caret, een zandplaat met twee hutjes en een aantal palmbomen, gewild bij de lokale weekendvaarders, toen we langskwamen was het bijna leeg. een paar uur later telden we 25 scheepjes!..

Carret

Met het avond zonnetje nog even de kant op (muggen)
Als je echt rust wilt en geen andere jachten om je heen zijn Baai Mahoult en Ile de Fajou uitgelezen plekjes, alleen bij Mahoult komen er eind van de middag wat vliegtuigen over..

Ondertussen hebben we een sprongetje gemaakt, en liggen we op Marie Galante, een eilandje ZZO van Guadeloupe. De verwachtingen waren niet hoog, maar het verraste ons.
Super helder water en een mooie kust met veel veel,strand.

Aankomst Marie Galante
Met de kinderen komen we hier volgende week wel weer op terug..
Volgende dag anker voor een nachtje laten vallen bij  Ilet de Gosier, erg toeristisch plekje wel erg leuk.
Je licht hier vrij rustig achte een rif terwijl er aan de andere kant grote golven op beuken..
Er stond vandaag een dikke bries maar mer de ruime koers een mooie zeildag met een gemiddelde van 7,3 kn...

Noordkant van Ilet de Grosier..

Vandaag, vrijdag zijn we door gevaren naar Pointe á Pitre een 3 mijl verder en hebben de spijker nabij de jachthaven overboord gegooid..
Hier blijven we tot zondag liggen en gaan we de haven in..
Auto gehuurd, ligplaats besproken.. Maandag komt onze zoon met vrouw, en daar hebben we zin in.