maandag 14 december 2015

Cruise ship de Verleiding

Voor we de haven ingaan lagen we er vlak voor een paar dagen aan het anker.
We moesten wat klusjes doen en een achterkajuit die nu als schuur dient leeghalen om plaats te maken voor de passagiers.. en buiten de haven met een lekker windje is dat veel beter vol te houden..
Zoals ik al zij even een achterkajuit leeghalen..
Dat is zo gebeurd, maar waar moet alles weer heen???? Stootwillen uit de bakskist, waterflessen er uit, op het laatst alles... er uit, en reorganiserend op zijn plek terug zetten..
En wonder boven wonder alles is weer verdeeld over het schip! We liggen ietsje scheef over bakboord maar het is maar voor even.

Voor dat we rubber naden loslopen van het teak, even afvlakken
Gelijk wat andere klusjes gedaan, witlock stuurstand helemaal doorgesmeerd, motorbediening, rubbernaden van het teakdek vlak gesneden, toiletklusje en nog wat kleine dingen.
Wat spulletjes uit de watersportwinkel gehaald, wat overigens een goed gesorteerde zaak was, en hebben wat ervaringen uitgewisseld....
Na zo'n actieve dag tegen de zonsondergang even lekker zitten, en alle stilte om je heen lekker laten inwerken...

Tot dat onze buurman dacht mooi weer om even op zijn viool te gaan spelen. Hmmff dan hoop je op een familie houtwurmen met heel erge honger! Hij was denk net begonnen met lessen!

We liggen vlak naast het onlangs geopende Slavery Memorial, het is het grootste memoriaal voor de slavernij in de gehele wereld! met een kostprijs van 68 miljoen eurootjes mag er ook wel wat staan..
Slavery memorial
Elke avond veranderen de kleuren waarmee het gebouw word verlicht, Ik hoop het nog te kunnen bezoeken, want het lijkt wel de moeite waard
Vandaag Zondag de haven in, nu kunnen we gerust met onze spiegel voo de kant zoals de meeste maar dan komen we niet of moeilijk van boord af. Dus gewoon met de neus naar de kant, meer privé ook!
wat weer een luxe. zo van het schip op de steiger stappen, je steekt een stekker in een stopcontact en je hebt stroom op het hele schip... aldoor heet water..  je gaat de luxe wel waarderen hoor..
de douche is lekker, maar.... aan boord is hij veel warmer, maar vooruit je hebt geen douchekop in je handen te houden..
Volop internet foto's uploaden, Hema fotoboeken, films.. we boeken maar en dag bij denk ik, ik wil niet meer weg...

De hut is er klaar voor
Maar het is ook oppassen, zo zit je met etensresten, normaal achterover en plons.. Nu komt het bij de buren in de kuip of voordek.. even oppassen.
Ook niet af en toe lekker hard je muziek aan, ja ja deze oudjes doen ook wel eens gek!
Maandag middag met de huurauto naar het vliegveld, daarvoor een ritje op en neer naar de supermarkt, een giga Carefour te groot gewoon, je wist niet wat je moest pakken..
En om kwart voor 5 stonden ze wat uitgeblust voor onze neus..
Lekker om ze weer te zien, avonds hadden we elkaar weer veel te vertellen maar de ogen vielen bij hun al vroeg dicht!
Volgende dag een nachtje bij het vlakbij gelegen eilandje Gossier, en de volgende dag naar Marie Galante.
We hadden een bonkig koersje, wat niet bij iedereen in goede aarde viel maar bij de aankomst was het meer dan waard

Omdat de wind erg in de oosthoek zat, konden we op de noordpunt van het eiland ankeren, wat vrij uniek is..
Super helder water en bijna alleen wat wil je nog meer!
Aan het water van het toilet kon je goed zien hoe helder blauw het is, maar ik zij dat het niet het blauwe zeewater komt, maar van de blauwe blokje in het spoelwater!   Oohh... maar het is wel mooi blauw!

Remco en Marjolein op een mooi plekje bij Marie Galante
Na twee dagen zijn we weer overgestoken naar Ile des Saintes waar we na een paar uur zeilen aankwamen..
We hadden een 25 kn. recht van achteren dus het schoot lekker op
We hadden snel ons plekje gevonden..

Aldaar een paar leuke wandelingen gemaakt, en bij toeval ondekte we een leuk duikplekje.
Er lag een compleet wrak vlak bij, dus dat moest even worden ontdekt!
Een leuke speeltuin vonden we het te meer omdat we op 16 meter de bodem goed konden zien
Het leek een vormalige veerboot te zijn, het verhaal er achter weten we niet in iedergeval geen ouderdom!

Het wrak lag op 15 meter, maar goed bereikbaar zonder flessen.
Na een paar leuke actieve dagen, zijn we verder gevaren richting Pigeon Island ook weer een mooie snorkel plaats met veel vis. Maar onderweg bleven we steken in een klein baaitje, waar we een nachtje hebben door gebracht
Wat een dag.....
Blijven jullie maar liggen halen wij het anker op, en varen die paar mijlen daar even heen. (Pigeon island)
De nacht was al wat rommelig betreft de draaiende winden.. maar...
In de vroege ochtend, motor aan en anker op...na enkele meters ketting rraangg....vast aan een steen!
Vooruit, achteruit, strak en vieren niets hielp.. zucht.. dan de duikfles maar pakken.
En met net aan daglicht liet ik me zakken, op de bodem aangekomen mooi grondje met één steen! en juist.... daar waren we om heen gedraaid het was wat modderig en het zicht was snel hetzelfde als het IJsselmeer! Het probleem was uit te zoeken hoe hij was gedraaid!

De ketting zat ver onder de steen en moeilijk te bereiken, en na een lange tijd en nog maar een paar Bar druk in de fles kon ik eindelijk voelen hoe de ketting liep en hoe we evt varend het los konden krijgen..
In de tussentijd ook een boeitje aan het anker vastgemaakt, zodat we die in iedergeval terug hadden.
Weer aan boord met beheerste kracht lieren en varen kwam uiteindelijk al snokkend de ketting los.. wat zijn wij blij met onze veel te zware ankerlier!! En de sterke G7 ketting!
En blij dat we alles weer terug hadden voeren we naar Pigeon Island, en voor dat we daar eindelijk goed lagen waren we ook 3 moorings verder (meer waren er niet) er was een dikke bries en we kwamen te dicht bij de rotsen, uiteindelijk een toch een tijdelijke mooring gevonden.

Na wat verdere plekjes aan een mooring te hebben gelegen om te snorkelen, einde middag de pigeon baai in gevaren om voor de nacht te blijven.. ook daar drie keer ankeren voor hij hield in het lastige gras!
Het bracht de score op 6 x een mooring oppikken, en 3 keer ankeren de laatste was raak en gelijk 60 meter ketting er bij want vannacht willen we slapen......

Vele kleuren onderwater..
Ook andere plekjes dan alleen pigeon island hadden een mooie onderwaterwereld..
We genieten er erg van..

1 opmerking:

1. Leuk jullie verhalen en reis zo t kunnen volgen. Hele fijne dagen samen en een heel goed 2016! Werner en Blendinet