zaterdag 25 juli 2015

Code oranje bij vulkaan Kick'em Jenny!

Na een bezoekje met de bus aan Tyrrel Bay, kregen we in de bus van de chauffeur te horen dat de 6 mijl zuidelijk onderwater gelegen vulkaan met de naam " Kick'em Jenny"  op uitbarsten staat!
Er is nu een code oranje uitgegeven..  en dat er dus binnen 24 uur een uitbarsting kan zijn! We werden nogal overrompeld met dit bericht!  bij ons komen de vragen, wat gebeurd er als ie barst?
Krijgen we een vloedgolf?  Zo ja hoe hoog?  In het half uurtje dat we in de bus zaten werden we er eigenlijk helemaal niet lekker van..
Toen we uitstapten, 5 minuten voor 4 kregen we nog te horen dat er om 4 uur een uitgebreide persconferencie door de regering word gegeven aan de bevolking van Grenada en de omliggende eilanden.
Snel naar boord gevaren om niets hoeven te missen.
 Kick'm Jenny ligt in de rode cirkel
De mensen werden gerust gesteld en te blijven luisteren naar radio en tv en er is geen onmiddelijk gevaar. Op de kant werd het verhaal dus al weer lekker opgedikt!
Een code oranje geeft aan dat door hoge seismologische activiteiten er waarschijnlijk een uitbarsting voor de deur staat, maar er zijn geen gevaren voor een mogelijke tsunami, en er vinden geen evacuaties plaats van de mensen die bij de waterkant wonen.. Er is wel een hoog allert!
Het is geen grote vulcaan en staat onder water (180 mtr) een vergelijkbare bij Barbados heeft eens een golf van 1 meter gegeven die verder weinig of nauwelijks schade aanrichtte, maar gelukkig hebben wij met de boot op het water daar niet zoveel last van en zal dat amper te merken zijn.
Wel is er gevaar voor de scheepvaart vanwege veel gasbelvorming! waardoor de waterdichtheid aanzienlijk wordt verminderd, en schepen kunnen zinken (Bermuda driehoek), of zeg maar meer naar beneden kunnen vallen. Er is daarom een veilige passeer afstand ingesteld van 5 km
We wachten het maar af. En gaan we weer verder met onze dagelijkse dingen.

Ondertussen hebben we ook weer een filmpje in elkaar gezet van onze belevenissen in de Tobago Cay's

Vrijdag was een klusdag, de gootsteen stonk al een tijdje en de wc pomp ging zwaar.
Bij de gootsteen alles gedemonteerd en met de dekwas alles doorgeblazen schoon gemakt etc..  Omdat we dieper liggen als normaal komt ook het water tot de rand van het afvoergootje en is de oorzaak dat er af en toe aan moet worden gewerkt.
Zo ook met het toilet waar urinesteen de grote lastpost is, en pakkingen op den duur niet meer goed gaan sluiten en de zuiger van de pomp zwaar gaat. Dus ook helemaal uit elkaar, en alles ontkalkt.
Dus alles weer schoon in elkaar, zuiger in het teflon liervet gezet en we pompen weer met onze pink! dat truukje werkt goed.
Tropical wave.
Vandaag zaterdag liggen we achter het anker onder invloed van een tropical wave die over trekt.
Gaat gepaard met zware buien, erg zware windstoten en een anker dat zich al dieper ingraaft!
  Van de achterliggende boot was de fok losgegaan en waaide tot bovenaan toe in de harde vlagen

Trouwens niet bij iedereen blijft het anker goed zitten, vanmorgen ging er eentje op drift voor een paar honderd meter waarna ze weer bleven liggen enige tijd later was daar wat gerommel aan dek, en werd het anker opgehaald en vertrokken ze.. door deze onverwachtse actie waren ze denk nogal van slag, want ze gebruikten ook een hekanker! en deze vergaten ze in te halen en voeren volaan de baai uit.. slpend een lange lijn met anker achter zich aan! ben benieuwd hoe dat later gaat aflopen?
Ook is elke boot niet waterdicht.. zo komt hier een catamaran aanvaren en na het ankeren gaat naar onze inschatting al het bestaande beddegoed aan boord buiten aan de reling!
Dit zijn de dagen van opruimen, herindelen van de kastjes, water opvangen (we zijn nu vol.. barstend vol) en zo kwamen we weer wat dingen tegen, meel moet je bewaren met een blaadje laurier er in.. (zeggen ze)
Maar.. evengoed zaten er beestjes in, die zich ook te goed deden aan het laurierblad.. tja.. dat helpt dus ook niet.
En dan kom je weer dingen tegen die over datum zijn, dan moet je niet denken enkele dagen maar een half jaar tot een jaar, en die moeten na proeven worden beoordeeld.. plons.. of eten!
En sta je er elke keer weer versteld van hoelang sommige dingen goed blijven.
En dan vind je af en toe iets... en zeg je b.v. jaaaahh, lekker hagelslag! maar inplaats van geritsel blijft het verdacht rustig in het pak... en dan weet je even later waarom, een duidelijk voorbeeld van een "Plons" ( alleen de inhoud hoor!)
                             Tja, in de kastjes is het ook zo'n kleine 30 graden!

En voor de rest gaan we lekker onderuit gezakt op de bank maar een filmpje kijken.. Op zo'n dag ga je ook meer op het internet en kwamen we op volgend een mooi plan!
En hebben we dus voor de periode dat we op de kant staan straks een apartementje (van de jachtwerf) besproken, we zagen het niet zitten om aan boord te blijven, warm, vochtig en geen wind, geen toilet etc...
En dan werd dit apartementje toch wel aantrekkelijk met bad en douche met warm en koud water, echte bedden, en niet bewegen.
------------
Op zaterdagavond kregen we weer bericht van het seismologisch instituut.                                                  ( http://www.uwiseismic.com) dat de activiteit iets was afgenomen maar dat code oranje blijft gehandhaafd! Het aantal aardbevingen was van 89 in 16 uur naar minder dan 20 in 16 uur gegaan! Wat dat voor de rest allemaal inhoud en betekend weten wij niet, maar het klinkt in iedergeval beter.
-----------
Bij het binnenhalen van een kaartje zagen we ook weer dat we voorlopig niet zijn verlost van tropical waves!! Het lijkt wel of de ene na de andere volgt.

Maar dat zal met de tijd van het jaar te maken hebben. Ook de ITCZ zone ligt al weer een stuk noordelijker waar de buienactiviteiten het grootst zijn.
Ondertussen schijnt de zon weer lekker, en kunnen we weer buiten onze gang gaan, (wel lekker dat al het zout er weer vanaf is.)
Volgende dag
Mooi weer voor en wandelingetje vandaag!
Zo gezegd zo gedaan, en gingen we op pad met elk een 1,5 liter water, dat drink je wel weg met een wandeling.
Lekker omhoog gelopen naar het hoogste punt op het eiland, we liepen in de schaduw gelukkig dat scheelt een hoop.
Boven aangekomen even zoeken, maar dan werd je wel op mooie uitzichten getrakteerd!

Vervolgens weer verder langs wegen en paadjes, zo kom je op plekjes waar niet veel toeristen komen, en kan je zien hoe de mensen hier leven op het "platteland" ze wonen op mooie plekjes maar hebben het niet allemaal even breed!

Door de bossen naar beneden gelopen kom je ook verschillende dieren tegen, hele platte kikkers ( op de weg) we hebben nog geen levende gezien, er lag een slang op ons paadje die we gelukkig op tijd zagen, vele hagedissen en ook verschillende schildpadden.

Dit gecombineerd met de uitzichten maakte het weer een mooie wandeling en toch liepen we een kleine 10 km wat we niet hadden gedacht. Daarna even lekker geluncht in de stad en weer naar boord
Ook is hier een drukte van vrachtvaart, elke dag komen er wel boten binnen afgeladen met goederen.
Allemaal zeilende vrachtvaarders wel een motor natuurlijk, maar de wind is gratis.

Deze boten worden met de hand gelost, alles wordt over gegooid tot dat het op de kant staat, hard werken hoor petje af.. Als je ze dan middags ze ziet hangen in de bar aan een biertje heb je snel de neiging om te zeggen dat ze hier maar wat rondhangen, maar dan hebben ze er meestal al een hele klus opzitten.. Waar ze bij ons nog wat van kunnen leren!

Wel is het dan weer leuk een zakken met aardappelen uit Nederland te zien liggen!

Zo zie je maar weer de oerhollandse aardappel kom je overal tegen..

De volgende dag zijn we verhuisd, eerst wat boodschappen gedaan, daarna het anker bij de Chinezen vandaan gescheurd en noord over.
Een 3 mijltjes verder waren we bij de Anse La Roche baai, eigenlijk een baai voor alleen een zwem of strandbezoek, maar omdat het zo rustig is van golven gaven we het een goede kans om langer te blijven. Het waaide wel flink en bij de baai stonden ook pittige golven totdat we achter een landpuntje kwamen namen de golven af en lagen we eigenlijk prinsheerlijk.

Later nam de wind nog meer af en was het een superplek, moederziel alleen... een groot strand tot je beschikking! lekker snorkelen.
We gaan hier maar een paar dagen blijven, baaitjes voor je alleen moet je koesteren!
--------------
Vulkaan update,
Er is vandaag doorgegeven dat de activiteit van de vulkaan sterk verminderd is en dat nu geen code oranje meer is maar geel!
Het lijkt er op dat de dame weer in ruste gaat!
--------------
Woensdag zijn we ankerop gegaan, en via Hellensborough (inkopen) verder doorgevaren naar Tyrrel bay
                                Even wennen aan de drukte in Tyrrel Bay!

Hier is een BBQ en een dag later een grote 2e hands beurs van alle schepen. Opbrengsten hiervan komen ten goede van de scholen voor de kinderen alhier.
Het wordt georganiseerd door een Nederlands stel Harm en Lizzy, dat hier al meer dan 18 jaar met de boot hier rond vaart, en dit jaar was het 15e jaar dat het werd georganiseerd door hun.
De beurs wordt door vele bedrijven uit de Carieb gesponsord met materialen en overjarige spullen die dan op de beurs worden verkocht.
Dit is altijd in combinatie met de jaarlijkse regatta die hier op Carriacou wordt gehouden, we blijven hier op het eiland tot na de wedstrijden, en gaan zeker straks even de beurs bezoeken... misschien verstandig om dit zonder portemonnee te doen!

Velen vonden wat ze zochten..
Er was veel te zien en te vinden, je hoorde af en toe overwinningskreten omdat ze eindelijk een onderdeeltje van iets hadden gevonden wat eigenlijk was uitgestorven, ovens, vaatwasmachine, windvaanstuurinrichtingen, laders, omvormers en zo kunnen we nog een hele tijd door gaan.
Ook veel zeekaarten, pilots en natuurlijk veel boeken.
Onze score was een aquarel, een dvd serie, en een hoed!
Schade viel dus mee!
Morgen vroeg gaan we weg, om 08.00 u. is de eerste start hier in Tyrrel Bay, wij gaan maar als laatste over de startlijn richting Sandy Island een klein onbewoond eiland met een mooie duik/snorkel mogelijkheid! maar ook liggen we daar midden in het wedstrijdveld naar horen zeggen.
Na het weekend steken we met goed weer even over naar Grenada en bezoeken onderweg ook Salina Island en Ronde Island en proberen daar te overnachten!
De vulkaan slaapt ook weer in diepe rust.
En hoeven we geen gekke omwegen te maken..