zaterdag 18 juli 2015

Weer verder

Het is uiteindelijk woensdag geworden dat we weg voeren uit de Cay's
Ook hebben we in de hangmat besloten om even langs Clifton te gaan om onze paspoorten op te halen, we hadden er geen lekker gevoel bij dat ze daar lagen!
En het kost maar een paar uurtjes met ankeren etc.. mee. Althans daar gaan we vanuit...... je weet het hier maar nooit! En inderdaad heen lopen, vragen en 3 minuten later stonden we weer buiten....
Even een vers broodje en na een bakkie gingen we weer.
Besloten was om eens een nachtje bij Palm Island te kijken, een mooi eiland waar vroeger iemand

een klein hotelletje was begonnen, de beste man overleed, en is het eiland daarna verkocht aan een grote keten, die er nu een groot en luxe en vooral duur resort heeft neergezet.. Op internet vonden we prijzen vanaf! $ 750.00 US per nacht!
We mogen niet het hele eiland over, maar wel langs het strand lopen.. Het is wel eens leuk te zien hoe dat hier gaat.. aan service kom je niets te kort hier.
    2 mensen zijn ingevlogen, per boot hier naar toe gebracht, personeel (4) staat klaar om de
    Gasten op hun wenken te bedienen!

We rollen hier wel een beetje en hebben de stabilisator er uit gegooid wat weer veel scheelt!
Daarna hebben gezellig we bij de bar hier een rumpunch gehaald.. maar dat doen je ook maar eenmaal!   € 23.00 voor 2 glaasjes hmmm ff te gek, we zaten trouwens wel mooi we keken uit over het water! dat is toch uniek....

Volgende dag weer verder.... na een volledige automatische massage te hebben gehad afgelopen nacht, we waren gewaarschuwd de boot rolde daar nogal..
We liggen al weer twee dagen bij Petit St Vincent, ook een prive eiland, wij zelf vinden het er mooier uitzien dan Palm Island, in iedergeval liggen we hier rustiger wat zeer welkom is.
                                                   De ankerplek

Gisteren ook even naar petit Martinique gevaren met de dinghy om wat in te kopen, dit eiland valt onder Grenada en we zouden daar nu illegaal zijn.. Maar hier geld een gedoog beleid zodat je er kan inkopen of een paar dagen hier kan ankeren.
Maar wij waren met de rubber er heen gevaren wat ook helemaal niet ver is en met 10 minuten meerden we af.
Het is hier wat rommeliger, maar de prijzen in de supermarkt schelen wel behoorlijk.. De drank scheelt minimaal de helft en hebben we daarom weer wat rum ingeslagen.. en zijn daardoor nu ook op een heerlijke rum gestuit.
Wel wordt je bij de steiger aangeschoten om brandstof te kopen.. (Grote inkomstenbron) Maar dat kan je beter verderop op de kant regelen en deze jongens vriendelijk afwimpelen.. wat ook geen probleem is ze zijn allemaal even vriendelijk, maarbje moet blijven opletten!
Het ziet er allemaal we mooi ui hier,  eens kijken of we van het weekend nog een wandelingetje kunnen maken voor we weggaan.

Later hebben we even het eiland St Vincent met de dinghy rondom gevaren een kleine 4 km en hebben alle kanten van het eiland gezien.
En het mag inderdaad de naam "luxe"  dragen.. De mensen komen denk niets te kort op hun mooi geplaatste apartementen (er zijn er 22 op het eiland)
                                Een hoog geplaatst appartementje, geen slechte plek!

Wel kan het hier in de doorgang behoorlijk stromen, en kan je met het vloed worden er niet tegen in zwemmen, wel een puntje om in de gaten te houden.
Hier vlakbij ligt ook het kleine eilandje Mopion, het is slechts een zandplaatje, van zo'n 40 bij 10 meter, er staat 1 parasol op! en dus een heel mooi plekje waar je leuke foto's kan maken
Wij waren er even heen gevaren met de dinghy en waande ons even helemaal alleen op dit kleine eilandje omgeven door riffen.

Lekker zitten blik op oneindig.....

Zondag er was een vroege wandeling gepland op petit Martinique, en om 07.30 u. Zaten we al in de dinghy ons zelf nat te laten spatten, maar dat went ondertussen wel. Je kan het eiland helemaal rondlopen op een klein stuk na is alles verharde weg, maar en paar kilometer moet je via een pad door bos en over heuvel.
                                                       Carriacou in de verte
                                               Uitkijk op Petit St Vincent

Er waren mooie uitzichten richting Carriacou en ook naar petit St Vincent.. na een ruim uurtje en een 5 km verder waren we weer op de steiger en voeren we weer naar de boot. Daar hebben we het anker opgehaald en weer naar Clifton gevaren, om daar uit te klaren en verder zuidwaards te gaan..
De weerberichten blijven goed vooruitzichten waren 10 tot 15 kn de gehele week.. Heerlijk.
Er was een tropical wave 1100 mijl west van de kaap verden, maar die is gelukkig weer opgelost dus het gevaar voor een tropical storm ook..
We blijven scherp want de tijd is er al voor.. En zo'n tropical wave kan het startpunt zijn.. we zullen er later wel de regen van krijgen.
Maandag zijn we uitgeklaard bij de vriendelijke (ahum) mensen van de douane en immigratie en naar Carriacou gevaren een stukje van 6,5 mijl dus wel vol te houden en voor deze gelegenheid hadden we alleen het voorzeil gebruikt, en er een slordige 2 uurtjes over gedaan! (Carriacou is het Caribische woord voor: "Eiland omgeven door riffen" )
De info in de pilot begint met : Carriacou is een eiland met meer dan honderd rumwinkels, en slechts 1 bezine station!..
Nou dat zullen we gaan we zien, want we moeten ook nog benzine hebben.
Er was niet veel wind, en we dobberden lekker relaxed die kant op...

Na aankomst betrok de lucht al en ging naar de voorspelde regen staan. Vlug met de dinghy naar de kant gegaan om even te inklaren wat redelijk vlotjes verliep, daarna wat langs de straatjes van Hillsborough gelopen voor de oriëntatie en wat eten voor de avond!
Veel te krijgen en beter prijzen! alvast een goed begin.
Weer naar boord net voor de bui.. die ons... na een half uurtje actief te zijn geweest een 40 liter zacht water opleverde, weer genoeg voor een wasje en een lekkere douche en drinkwater!
Na twee dagen zijn we met een lokaal busje naar het natuurpark gegaan gelegen bij het plaatsje Belair.. Daar uitgestapt maar eens gevraagd waar we heen moesten.. Sommige keken al bedenkelijk, we zagen ook geen wegbewijzering! en toen we uiteindelijk voor de poort stonden hing er een groot hangslot aan...
                                          Tja, we kijken er ook niet meer van op..

We weten niet hoelang maar zo te zien was het al verscheidene jaren dicht, daar sta je met je rugzakje drinken en je zwembroek,voor de watervalletjes die er zouden moeten zijn..
We zijn over het hek geklommen, we gaan niet zomaar afdruipen.. wat rondgelopen en maar weer terug gegaan een droevig geheel.
Na het hek zijn we een paadje opgelopen en hebben we evengoed een mooie wandeling gemaakt.
Wat ons na een 6 km door bossen en verschillende paden naar de andere zijde van het eiland bracht, onderweg mooie uitzichten op verschillende eilanden!
Ook alle bomen komen in bloei vanwege de regentijd, over het hele eiland geeft dat mooie plaatjes.

Uiteindelijk kwamen we bij het plaatsje Windward uit en hebben daar weer een busje terug genomen..
De bussen kosten weinig en hebben een makkelijk systeem, elk busje heeft een nummer en er staat op waar ze langs gaan, maar een lange dure rit kost maximaal 1.20 € pp dus best te doen..
We gaan er denk ook veel gebruik van maken, wat ons wel verontrust is dat er max 18 pers. op de bus staat vermeld, en het is een busje zoals bv een VW bus... dan zit je als haringen in een ton..
Windward staat bekend om zijn scheepsbouw, en er lagen ook een paar boten op stapel
               Ze worden gebouwd van red cedar zelfde kwaliteit als Europeesh eiken!
We hebben al een paar dagen weinig wind, tot zelfs helemaal blak aan toe, wel lekker geen golfjes maar ook wel erg warm zonder de koele wind.. maar avonds hadden we weer een prachtige zonsondergang, die weer veel goedmaakt.

Aankomend weekend zijn hier zeilwedstrijden waar we op blijven wachten, er zijn dan ook verschillende festiviteiten op het eiland..
We gaan het allemaal weer meemaken, en je leest het vanzelf in het volgende blog...