dinsdag 7 juli 2015

Roggen, schildpadden, haaien en hangmatten.

Het was redelijk druk in de Salina bay, meer mensen die schuilden voor de harde wind, niet dat het stormde... maar genoeg om een niet plezierig verblijf te veroorzaken als je niet op een meer beschutte plek lag!
We wilden zondag wat verder kijken op het eiland, en kwamen na een kleine wandeling aan de oostkant, daar lag een groot strand en zijn die helemaal afgelopen.
Toen we net weggingen werden we begroet door een hele enthousiaste hond!  Die zag zijn kans schoon voor een leuke wandeling en bleef de hele tijd bij ons.
Was weer leuk om met een hond te lopen een tijd niet gedaan, stokken in het water gooien etc..
Het zijn zwervers, maar erg lief en zien er goed uit.
In de nacht liggen ze op het strand.. Ze krijgen ook zeker wel genoeg te eten, en gaan daarom dan ook met iedereen mee.
Ook zagen we hier aan deze oostkant een goede kans om te ankeren.. En dat willen we nog gaan proberen, nu of straks in November of zo..

Maandagochtend op tijd naar Clifton bay om ons verblijft te verlengen.. we hadden al een formulier ingevuld en kon het niet lang gaan duren............ dachten we!!!!!
Om 08.30 u. Lagen we al voor anker op een mooi plekje na de douane te hebben betaald, naar de Immigratie! Sorry Sir we can't give you the extension.....
Waarom niet?, u heeft een stempel nodig op dit roze papier en die moet u halen aan het einde van het dorp laatste huis aan de rechterkant..
Oke zeg ik, dan gaan we daar even heen, yes Sir.. But today is a public holiday..
Dus het kantoor is dicht, yes Sir! It's closed untill wednesday.. Huhh,  Whaaat!!
Het komt hier op neer dat we 2 nachten moeten wachten tot woensdag, dan kunnen we ons stempeltje halen...
En weer weggaan!
Hadden we dit geweten konden we daar nog even langer blijven, maar ja we gaan hier er maar het beste er van maken, het is niet de slechte plek!

Een nieuw dingetje zagen we hier (althans voor ons nieuw) er vlogen kitesurfers voorbij op hydrofoils!!
We hadden er met volle bewondering naar zitten te kijken hoe gemakkelijk ze over het water gleden.. ik zou het graag willen leren!! maar ja misschien krijg ik nog een bevlieging!
Ook zijn we er achter dat Clifton op Union Island tot nu het meest dure is wat we zijn tegen gekomen op onze hele reis!
De topper was wel dat we een (klein) kipfileetje hadden, de prijs konden we niet goed lezen, maar bij de kassa kostte dit €23.00! dus dat ging snel weer terug
Zorg dus dat je beladen hier aankomt! vanuit Grenada of Matinique!
Tussendoor nog even samen met de Antares Crew een drankje op Happy Island gehaald.
Dit is een eilandje waar alleen maar een kroeg op staat en je alleen met de dinghy kan komen..
De man heeft het zelf allemaal gebouwd, en grote schelpen als voornaamste bouwmateriaal..
En..... je moet er eens geweest zijn..
                                          Happy Island.

Vanmorgen ons stempeltje gehaald nog wat ingekocht en weg naar de Cay's.. mooi rustig weertje nu en de zon komt er ook mooi bij.
Bij de immigratie vroegen ze om nog een paar dagen te wachten!!  Huhh,  Heel rustig met af en toe een pluimpje rook uit mijn oren, vroeg ik waarom!  (Zitten blijven Joce)
We hebben wat tijd nodig om dit in orde te maken, nou dat begrijp ik volkomen, er is hier een drukte op het vliegveld gelijk als Schiphol!!
Maar ik vroeg de beste man of we daadwerkelijk op de verlenging moesten wachten, nee hoor dat was niet nodig..
Dus vroeg ik, als ik bijvoorbeeld na een week hier kom is het geen probleem, nee hoor als blijft u 3 weken weg..
We wensten hem nog een fijne werkdag toe, en we hebben het anker opgehaald en vertrokken..

Tip! nooit verlengen gaan.. Uitklaren en opnieuwe inklaren gaat vlugger en is goedkoper.....
We zijn nu een €17.00 meer kwijt.
                                                           Petit TaBac
Buiten Clifton de zeilen omhoog want het was mooi zeilweer, een 18-20 kn.
Het was recht in de wind maar dat geeft niet, een paar slagen maken is geen straf op deze manier.
En na een paar uurtjes gooiden we het anker uit bij Petit Tabac. Hier waren de opnamen nog geweest van de 1e Pirates of de Caribien, dat ze samen op het eiland waren afgezet en dat ze een kuil hadden gevonden met rum er in en daarna een feestje gingen bouwen..
Maar in iedergeval de rum was er niet meer, en liepen we met zijn tweeën op deze verlaten zandbank met een aantal palmbomen er op.  Helemaal alleen!! heerlijk.....

Ons anker lag op een zandplekje tussen de rotsen, niet erg naar ons zin, maar wel genoeg om even te snorkelen en een loopje te doen, daarna zijn we weggegaan het was ook wat onrustig, maar weer blij dat we er zijn geweest een aparte ervaring er bij.
                                               Op stenen met een dun laagje zand

Einde middag lieten we ons anker vallen in de Cay's op 3 meter water, we lagen rondom in turquaise water een hele mooie ervaring, met alweer verschillende schildpadden en een paar roggen om de boot.
Hier zullen we wel een weekje blijven dobberen of zo, voorlopig zijn de weerberichten uitstekend!
We vermaken ons prima en het weer is mooi, en zo achter het rif lig je heerlijk stil.
Wat we hier doen is zwemmen, snorkelen en met schildpadden spelen, hangmatteren, eten en slapen! en dan weer opnieuw.
Er is veel te zien!

Je ziet het wel, je hoef je hier niet te vervelen.. de plannen zijn om hier te blijven tot dat we het zat zijn, maar voorlopig hebben we mooi weer..  Nu liggen er maar een bootje of tien, straks in het seizoen kan je vermoedelijk over de boten lopen.. het voordeel van iets meer tijd.
Ook zijn er meer schildpadden nu, dit komt volgens de parkwachters dat er geen grote hoeveelheid boten zijn, en zijn ze minder schuw..
Dat merkten we en we maakten er volop gebruik van! Na een paar dagen kan je al zeggen welke dieren wat kalmer zijn.. en waarmee je een beetje kan spelezwemmen, vaak de oudere dieren!
We eten wat gekochte tonijn of wat anders, we krijgen al gaten in de blik voorraad, dat probleem pakken we straks weer aan op de beter betaalbare eilanden..
Avonds een filmpje kijken, niet te laat want dan vallen de oogjes weer dicht..

Een paar dagen later..
Vandaag eindelijk een haai gespot, Joce had er al eentje gezien maar ik nog niet, en wil hem natuurlijk op de plaat hebben.
Wil het geval dat ik met mijn ochtendzwem altijd wat aparte dingen tegen kom, maar nooit een camera mee om het vast te leggen!
Daar heb ik verandering in gebracht door hem maar in de zwembroek te proppen, met een borgtouwtje.
En het geluk was met mij ik kon hem gelijk gebruiken.

Haaien hebben bij mij altijd een streepje voor, ik vindt het prachtig mooie beesten..
Hoop er nog meer tegen te komen! (Deze zijn niet gevaarlijk)
Een natte dag....
Zaterdag was een natte dag.. we zagen de zon nog even in de ochtend maar om 09.00u. verdween deze voor de rest van de dag..
Het begon te regenen en nog meer te regenen en te waaien.. eerst een wat hollands regentje, maar dat veranderde snel in gieten..
                                           Het valt met bakken naar beneden.

Hierdoor konden we aan het werk, in onze zwembroek waterkannen verwisselen, jerrycannen overgooien ondertussen onzelf inzepen (altijd van een gratis douche gebruik maken) en een paar uur later waren we bijna 200 liter water rijker! de tanken zijn allemaal vol, alle jerrycannen en 12 van de bekende 5 liter flessen van het bronwater.. Heerlijk weer zo'n goede voorraad te hebben, kunnen we wat minder zuinig doen, het is ook heerlijk water van smaak en lekker zacht natuurlijk.
Zodra we in Trinidad zijn zullen we ook de bimini aanpassen om op te vangen, dat kan vrij simpel.
Dit was een lange bui, maar meestal zijn ze korter en moet je zoveel mogelijk in die tijd zien op te vangen, deze aanpassing is heel simpel en kost weinig moeite, moet alleen even een kunststof doorvoer regelen!
We hebben ook sinds een paar dagen nieuwe vrienden! het zijn de lokale spreeuwen zullen we maar zeggen, we hadden ze wat voer gegeven, maar nu zitten ze ochtends vroeg al bij de ingang te wachten.
Daarbij zingen ze wel mooi.... maar ook wel wat vroeg.. Ik denk dat ze hier wel een mooi leventje hebben met alle boten hoor..... Maar de (oude) muesli vinden ze erg lekker!
                                                         Ze zijn handtam!

Alles is hier relaxed
Woensdag liggen we hier al een week achter elkaar en daarvoor al een dag of 3 en het wordt wel weer eens tijd om ankerop te gaan, we hebben hier alles al goed bekeken en met alle dieren kennis gemaakt!
Dus weer even verder kijken bij Petit St Vincent en Petit Martinique. Bij de eerste kan je leuk snorkelen en bij de tweede leuk inkopen!
Het wordt weer wat rustiger de wind betreft, wat daar ook wel lekker is omdat de grond volgens de Pilot wat lastiger is om te ankeren!
En als we daar zijn uitgekeken kunnen we altijd er hier nog een dagje bij aan knopen..
Maar het is nu pas maandag en je weet het maar nooit!
We gaan er in de hangmat maar even over denken! Je leest het weer in het volgende blog