zaterdag 8 augustus 2015

Vulkaan gepasseerd

We zijn het weekend bij de regatta gebleven, eerst een paar dagen bij Sandy Island, een met palbomen begroeide zandplaat met helder water er om heen (een bekend recept tot nu toe)
We liggen aan een mooring, ankeren is verboden omdat het een beschermd gebied is.
Vanuit de kuip zijn we getuige van de jacht op kleine visjes door vissen meeuwen en pelikanen.
Hoe alles op elkaar is afgestemd is erg interessant.
De visdiefjes duiken naar de visjes, de zwartekop meeuwtjes, volgen de scholen en wachten dat er door een flinke vis op gejaagd wordt. Bij het vluchten komen ze boven water en pakt de meeuw ze op!
Verbluffend mooi om te zien, maar ook de pelikanen hebben geen rust, bij succes na een duik uit de lucht op de vis wachten er bij bovenkomst al meeuwen op hem, de pelikaan houd bewust zijn kop diep in het water zodat de meeuwen (nog steeds de zwartkopjes) niet de uit de grote snavel stekende vis kunnen afpakken.
Bij pelikanen zitten wel 3 of 4 meeuwen op zijn hoofd/lichaam te azen!
Het zelfde zien we bij de fregatvogel die de meeuw dan weer opjaagd, tot dat hij zijn voedsel weer uitbraakt en dat is dan weer voor de fregatvogel.. Het is hier een heel schouwspel..
Booby birds duiken behendig naar vis.
Ook het snorkelen is hier weer een waar feest, mooie begroeiing en veel vissen.
en lagen we in een mooie positie om de 2e wedstrijd te kunnen volgen.
Het was een mooi gezicht, zo vaart er een high-tech bootje voorbij met de crew in de reling, en daarachter komt er weer een klassieker vriendelijk aanhobbelen, gevolgd door een cruiser die ook meedoen opgebouwd uit zonnepanelen en windmolens! een bonte verzameling van schepen. Er stond een pittige wind wat het extra leuk maakte.

Er werden een paar eilanden gerond en de finish was in de andere baai.
Ook waren ze vandaag aan het trainen met de lokale boten voor de 3e wedstrijden morgen.
Voor Hellesborough, we zullen proberen een beetje bij het veld te komen om alles goed te kunnen zien.

De laatste dag weer bij Hellesborough geweest, de vloot lag daar op het strand, en daarvoor op anker
We waren met de dinghy naar de kant geweest om de boten wat van dichterbij te bekijken, de kleinere zijn vrij simpel maar de grotere ontbreekt niets van de nieuwe technieken!
Ook konden we onderweg genieten van enkele vlakl langs zeilende boten.

Er stond een mooi windje niet te veel, al zou dat volgens ons wel spectaculaire beelden geven!
Terug op de boot kwam er nog een veld dwars door de ankerplek heenvaren...

Onder luid gejuig passeerde de gehele vloot, het was weer een mooie dag.
Ze kunnen er een mooi feest van maken, zo was er ook een veerboot met een grote partytent, een grote generator was er opgehesen om de muziek te kunnen verzorgen, waarbij de klinknagels uit de romp trilden..
De boot was afgeladen met mensen.. Hoeveel?? 250 man is een voorzichtige schatting, het schip lag er scheef van.
                                   Iedereen monsterde aan op de party veerboot
We zouden maandag vertrekken maar de weerberichten gaven regen en onweer aan dus stellen we dat maar even een dagje uit!.
De laatste dag van de regatta werd er ook fel gestreden, er was een lekker briesje en sommige hingen met 5 man trapeze, geweldig om te zien

Maandag avond was de prijsuitreiking, gelukkig lagen we 1,2 mijl vanaf Hellesborough! zelf hier was de muziek flink te horen..
Volgende dag vroeg inkopen gedaan en verder op weg
Er stond nog een dikke wind, maar na enige twijfel toch doorgezet en gooiden we het anker weer overboord bij Salina Island. Een klein eilandje aan de zuidkant van Carriacou.

De groene Murene, alleen in de Carieb!

Maar met erg helder water, waar we weer van genoten. Onderweg nog een paar dikke buien gehad. Leuk hiervan is, dat als het in Nederland gaat regenen het zeilpak aangaat, maar hier doen we de spullen uit die droog moeten blijven, en laat dan maar komen heerlijk.
In de baai hadden we nog een achteranker uitgegooid om het neusje een beetje in de deinig te houden, wat ons een rustige nacht gaf.
Volgende dag naar Ronde Island, 4 km dwars van de  bewuste vulkaan!
Ze slaapt hoop ik weer, en kunnen we van het mooie plekje genieten!
De Diamond Island (kick 'em Jenny rock) deed zijn naam eer aan toen we er boven langs voeren...
Van voor naar achter, van links naar rechts werden we doorgehutseld!
Van de weerzeeen en ondiepten met stromingen
Maar om het hoekje van Ronde Island was dat gelukkig al snel over!
Hier een nachtje gelegen en volgende dag weer verder (wel hadden we een achteranker uitstaan zodat de kont op de deining bleef)
Een leuk eiland met een aparte vogel, de " Booby bird"  hier met een gele voet. (Er bestaat ook met blauwe, rode of grauwe voeten). Zeer goede duikers naar vis. (Zie eerste foto)
Ook kwamen we de blauw tegen en konden na enig kruip en sluipwerk onderstaande foto schieten!
Wel hebben we hem iets gecensureerd en toonbaar gemaakt!
              Blauwe (big) Booby Bird

Deze vogel zagen we bij het eiland Carriacou ook al, en waren toen al aan het zoeken hoe hij heette
Het blauwe exemplaar zijn we ook al tegen gekomen in zijn vlucht..
Volgende dag na 20 mijl knoopten we de boot vast aan een mooring in de Grand Bay, vlag bij Moliniere    Point! (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Molinere_Underwater_Sculpture_Park)
Hier is een onderwater beelden park wat is ontwikkeld door de Britse beeldhouder Jason deCaires Taylor.
We hadden door de regenval niet zo helder water maar toch nog een paar leuke plaatjes kunnen schieten. Ook de baai is erg leuk vooral omdat de bomen gaan bloeien en heerlijke bloemengeuren overwaaien..

De volgende ochtend vroeg lagen we alweer vroeg in het water, gelukkig iets helderder dan gisteren
Leuke anekdote is dat dit park als uniek wordt omschreven bij National Geografic!..
Nou dat is het hoor, en rond de middag gooiden we de mooring los (was gratis!) en voeren we richting
de ankerplaats van St George. Waar we een 15 minuten later bij de 3e poging goede grond hadden..
Veel stenen hier waardoor het anker er niet in gaat, maar nu hebben we een stukje puur zand waar ie goed in weg zakte, de ketting gaat wel via een paar stenen, maar daar stoor ik mij nog niet aan.
Aankomend weekend is het Carnaval hier en groot feest!
En zijn we al voor een paar avonden uitgenodigd om mee te gaan naar het stadion waar van alles te doen is, maadag begint echt het grote Carnaval met optocht in opvolging van een feest dat op zondagavond begint en gewoon de nacht door gaat!
Hoe en wat, je leest het weer in het volgende blog.