Deel twee
Tip: Niet iedereen weet het, maar als je op de plaatjes klik worden ze vergroot!!
Tip: Niet iedereen weet het, maar als je op de plaatjes klik worden ze vergroot!!
Ze lag tegen de bomen aan maar gelukkig nog
diepte genoeg, en kon haar redelijk eenvoudig door middel van het anker inhalen
de neus door de stroom heen trekken en stroomde het schip van de kant weg. Het anker hield goed, maar ze was door de stroom hier heen gedrukt.
Toen ze los was werd ook Joce al weer gebracht..
de dienst was afgelopen. En gingen we even later weer op weg.
Na een half uurtje varen passeerden we het
dorpje Paradijs, donkere hutjes van ongeverfd hout stonden hier verspreid tussen
de bomen, verder waren er niet veel mensen te bekennen, zeker de roes aan het
uitslapen! het ziet er wel uit als een heel net dorpje.
Pikin Santie |
Hier wilde we het anker gaan uitgooien, en na
enig zoeken vonden we een geschikte plaats die niet te diep was.
Een voor anker, een achter anker en een lijn
naar een palmboom, dit moest ons bootje op zijn plek houden..
Er voer een groot schip voorbij en die had
een flinke zuiging.. daarom ook de lijn naar de kant!
Een beetje onderhandelen met de rum een
voetbal en wat kleurpotloden en wat speelgoed en kleding van de Antares, was
het geregeld.
Op de kant werden alle kinderen bijeen geroepen
zodat alle giften konden worden verdeeld, dit lieten we doen omdat hun het beste weten
wie het meeste nodig heeft. Daarna kregen we een rondleiding van Jurgen door
het dorp.
Je moest de woorden wel een beetje uit hem
trekken en zeggen waar je heen wilt, maar we kwamen dan ook weer overal..
Het valt ons op dat alles hier veel schoner
is, en weinig afval is te vinden ook langs de oevers!
Na een vraag aan Jurgen was het antwoord: dat
ze hier altijd al uit de rivier drinken en als wij dat smerig maken ons drinkwater
ook smerig wordt.
Een grote verkoelende boom midden in het dorp |
Waardoor ik ook maar even een duik nam,
heerlijk water zo'n 27 graadjes, maar moest hard zwemmen met ca. 2 knopen stroom om bij de boot te blijven. Het
lukte me om 1 keer om de boot te zwemmen maar de tweede keer lukt het niet
meer, en stond ik uit te hijgen in de kuip!
En na een bezoek aan elk van de boten door
Jurgen kon zijn dag niet meer stuk, en konden wij hem weer klaarmaken voor het
vertrek naar voor ons het verst mogelijkst bereikbare dorp aan de rivier
Moengo, omdat hier is een brug is die ons verder varen belemmerd.
We voeren weer langs verschillende kleine
dorpen met allemaal vriendelijke en zwaaiende mensen, we zijn hier toch een
bezienswaardigheid en dat merk je ook!
Als we ergens voor anker liggen wordt er
bijna van iedereen in het dorp een foto gemaakt met de mobiel met de boten op
de achtergrond.
Na 3 uurtjes kwamen we in Moengo aan, aldaar
hadden we een tegenvaller, de brug was er inderdaad maar verder geen enkele
knappe mogelijkheid om vlakbij het dorp te ankeren.
We hadden graag even in het dorpje willen
kijken.
Er was een plekje bij een splitsing aldaar,
maar dat werd gebruikt als draaipunt voor grote zandschepen, dat was een beetje
te riskant vonden we want die varen steeds heen en weer.
Dus besloten we maar terug te varen en als er
een leuke plek was zouden we daar blijven.
Het werd uit eindelijk na een 40 mijl weer de
koopmanskreek maar nu gewapend met voldoende kennis en ankers.
lekkere douche met het schone water waar we ook lang onder konden staan! |
In de avond even gezellig napraten aan boord
van de Madeleine en daarna nog heel even zitten genieten van de stilte, de
oerwoud geluiden en heldere sterrenhemel!
En dan weer een lekkere lange nacht, met de
huidige kennis van zaken alhier.. geen probleem.
Volgende ochtend weer op tijd op.. En met een
bakkie koffie zittend in de kuip je verhaaltje schrijven en van de omgeving
genieten.
Overvliegende blauwe ara's, brulapen, kleine
aapjes, de spechten en insecten (buitenkant klamboe) en vele andere dieren en
geluiden geven je elke keer weer een mooi begin van een nieuwe dag.
De Ara's vliegen elke avond en ochtend over
op weg naar een speciale plek waar ze mineralen kunnen vinden als aanvulling op
hun eten.
Je kan ze altijd herkennen aan hun geschreeuw
en vliegen meestal in paartjes.
Op de laagvliegers kan je de mooie kleuren
duidelijk herkennen.
Om half elf voeren we weg richting Aliance.
Even tegenwater maar na een uurtje kregen we
meewater! (De Surinaamse benaming voor het getij.) en haalden we af en toe ruim
de 8 knopen.
Het was vandaag ook weer 37 mijl varen maar
om 4 uur in de middag lieten we de ankers vallen bij de Aliance plantage
Het was weer een mooi tochtje, onderweg was
er door Walewijn even gemaild voor een korjaal voor morgen.
We kregen snel antwoord, maar er werden
gelijk astronomische bedragen gevraagd!
Ze dachten zeker dat we de korjaal wilden
kopen!
Dus stappen morgen zelf wel even in de
dinghy! en kijken we in Bakki wel even verder.
De boten liggen weer geparkeerd met de
spiegels tegen elkaar, het stroomt hier pittig en dan liggen we aan iedere kant
aan een goed anker.
Vanavond zijn we met zijn allen te eten op de
Madeleine, avonds terug door de Antares gesleept want de stroom was te sterk om
er tegenin te roeien en zij hadden de motor er achter.
Aliance is nu een staatsplantage waar
citrusvruchten worden geteeld, vroeger zijn hier twee plantages samengevoegd,
en later nog een 7 er bij!
In de omgeving kom je ook sprekende namen van
andere plantages tegen zoals: Aan moed en kommer, Anna's zorg, Mislukt bedrog,
Kulenkams spruit, Bent's hoop, Bijgeluk en ga zo maar door.
Plantagekaart van noord naar zuid (zuid = boven) |
Het interessante verhaal van het plaatsje
Bakki is te lezen op hun website.
Om 10 uur stapte we de bootjes in, hopend dat
het droog zal worden, de hele ochtend en vannacht viel het met bakken uit de
lucht.
De Madeleine crew ging niet mee en voeren
naar Domburg terug ze moesten hun verblijf verlengen want dat was nu verlopen. (ik zei toch dat het uit zou lopen!)
We hadden het allerlaatste stroompje mee door
het kanaal naar Bakki.
En 2 km verder waren we er al, zo aankomen
varen met de dinghy geeft het plaatsje een betoverend plaatje.
Maar met de hard stromende regen hopen we dat
er evengoed een fotootje is gelukt.
We hadden zin in koffie maar het restaurant
was dicht! Lopend langs een klein winkeltje vroegen of er nog ergens wat anders
was, maar ze zei ik bel wel even de mevrouw van het restaurant.
Ze zat nog in bad maar met een half uurtje
zou ze komen.
En even later zaten we lekker aan de koffie,
ze was voor ons even open gegaan, waar vind je dat nog?
Na een kleine wandeling zijn we maar naar de
boten terug gevaren, van te voren bij haar even een lunchafspraak gemaakt voor morgen,
dan gaan we even verder.
Aliance |
Weer aan boord alle natte zooi maar weer uit,
lekker gedoucht en zelfs de kachel aangestoken om alles binnen een beetje te
drogen.
Vanavond lekkere pannenkoeken, en daarna een
mooie film
Morgen weer verder, hopen dat het dan droog
is!!
LEKKE BOOT.
En.. we hadden geluk de lucht stond op droog, alleen in Bakki hadden we nog één flinke bui
Om half tien kwam er een korjaal aan met andere toeristen die naar de Warappakreek gingen.
Om half tien kwam er een korjaal aan met andere toeristen die naar de Warappakreek gingen.
het gat werd gebreeuwd met een handdoek en een machette |
En stapten we de korjaal in. De tocht ging
door het smalle overgroeide kanaal
Dit kanaal was in 2007/2008 uitgegraven door
een stichting en is zo'n 10 km lang.
Maar 2 km voor het einde kwam er veel water
in de korjaal, er zat een flink lek in omdat hij even eerder een stam had
geraakt.
Door er een paar doeken in te proppen, kon
het wat worden gestopt! wel werd er besloten om terug te keren.. helaas... 2 km
van de Oceaan af.
Maar onderweg stopten we nog even bij
Plantage " Bens Hoop". Daar lagen nog de restanten van een
stoomsuikerfabriek.
Ketel, pers, waterput en een stukje oude
fundatie die door de schepen als ballast hier heen werden gebracht.
Als je ook nagaat hoe al die zware spullen
hier gebracht werden... Zo ook een plantage beginnen, er werd een plek gezocht
en men begon (de slaven natuurlijk) te hakken en te kappen en op te ruimen.
de rietpers |
Bij deze restanten van stoommachines stond
ook een oude rietpers die het suikerwater er uitperste.
En natuurlijk, en vooral als de mensen moe
werden kwam er vast wel iemand met de arm er in vast te zitten.. en uitzetten
was geen optie, dat kon gewoon niet.
Om te voorkomen dat iemand er in werd
getrokken hing er als veiligheid een machette bij waarmee de arm dan werd
afgehakt.. Klinkt erg en is ook erg, maar beter dan helemaal er door.
Om een uur of 1 zaten we weer bij Bakki aan
een lekkere bami lunch.
Daarna nog een klein museum bezocht, met
verschillende gevonden artikelen.
Maar ook het verdrag van Willem II waarin de
slaven handel werd afgeschaft in 1863.
Maar in de voorwaarden was verwerkt dat de
slaven nog 10 jaar gratis zouden doorwerken, en de (gedupeerde) boeren kregen
daarbij een schade vergoeding!
een vergoeding aan de boeren |
3 uur middags stapten we weer in de dinghy's
die ondertussen hoog en droog lagen..
Ook mede dankzij de erg goede gids was het
een mooie droge dag geworden.
Hoog en Droog |
Hun vaarkunsten schijnen niet zo goed te
zijn!!
Toen de postboot was gepasseerd konden we ankerop en varen richting Domburg.
Daar knoopten we weer eind van de middag aan de mooring vast na 41 mijl..
lekker zitten, geen muggen hier heerlijk...
We hebben van deze trip erg genoten en is zeker aan te raden, trek er minimaal een weekje vooruit!
Komende week gaan we ons verder voorbereiden voor vertrek naar.... Tobago
Toen de postboot was gepasseerd konden we ankerop en varen richting Domburg.
Daar knoopten we weer eind van de middag aan de mooring vast na 41 mijl..
lekker zitten, geen muggen hier heerlijk...
De postboot.. de korjaal moest er even voor |
We hebben van deze trip erg genoten en is zeker aan te raden, trek er minimaal een weekje vooruit!
Komende week gaan we ons verder voorbereiden voor vertrek naar.... Tobago
Enkele tips voor vertrekkers die hier ook heen willen!
Goed hekanker en anker zo kort mogelijk bij
de kant. (diep genoeg)
Sommige plekken met lange lijn aan de kant
vast maken. Wij hebben ook op alleen het boeganker gelegen maar op de rivier
zelf is een tweede anker achter wel beter.(breedte)
In de kreken zou met alleen je boeganker
kunnen, maar verschilt per kreek.
Bij Alliance lagen we spiegel aan spiegel met
een stuk lijn er tussen, maar alleen op het boeganker is ook mogelijk
hier. Als we spiegel aan spiegel gingen liggen ging er eentje voor anker, als
die goed lag ging de ander langsvaren lijn overgooien en weg laten drijven met
de stroom.
Zo'n 60 mtr uitvieren en ook dat anker
overboord dan de lijn inlieren. Wij deden dit eerst met de zeil-lieren maar
later met de kaapstander van de ankerlier en dat ging prima.
Met springtij heel veel stroming. (+/-3kn)
Neem een klamboe voor over de kuip mee!! En
ook voor alle dekluiken!
Deet helpt wel maar alleen voor de kleine
muskieten.. meeste last hadden we van de grotere en die trekken zich niets aan
van de deet! een hier verkrijgbaar middel heet : Off.. dit werkt zelfs beter als deet (goedkoper)
En natuurlijk een lange lijn.....
Gids.. Hebben we geprobeerd te krijgen maar
niet gelukt. Voor de rivier niet nodig maar misschien voor de
wetenswaardigheden..
We hebben hem niet gemist! en je kan best zonder
de bauxiet boten staan op kanaal 12 en 74! aanroepen Nederlands maar ook Engels
Neem spullen mee voor de kinderen voor de dorpen..
potloden, pennen, tekenboeken, overige kleding bellenblaas etc...
voor de kapiteins een borgoe rum of ander merk en grote Jogo's parbo bier..
ALTIJD!! je eerst melden bij het dorpshoofd om te vragen om te ankeren.. ook vragen betreft fotograferen! in sommige dorpen willen ze dat niet..
de bauxiet boten staan op kanaal 12 en 74! aanroepen Nederlands maar ook Engels
Neem spullen mee voor de kinderen voor de dorpen..
potloden, pennen, tekenboeken, overige kleding bellenblaas etc...
voor de kapiteins een borgoe rum of ander merk en grote Jogo's parbo bier..
ALTIJD!! je eerst melden bij het dorpshoofd om te vragen om te ankeren.. ook vragen betreft fotograferen! in sommige dorpen willen ze dat niet..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten