vrijdag 8 mei 2015

De dagen zijn geteld.. en we gaan!

Lekker een bakkie doen
De laatste week was iets meer in de band van het vertrekken..
Een beetje een rare week, zo stond de Ambassadeur voor onze neus die de boten wilde zien.
Enigszins verrast natuurlijk maar wel leuk dat er zoveel interesse wordt getoond.
De koningsnacht gevierd in het Torarica hotel. wat heel erg gezellig was.
met onbeperkt haring, kaas en bitterballen.
We waren met 4 schepen heen gegaan en dat paste mooi in twee auto's en reden we de nacht in onderweg naar Paramaribo
De "Kind of Blue" was de dag er voor binnen gelopen, en Dirk en Anita vielen met hun neus in de boter.
Het was een gezellige avond met vele Nederlanders

toen we een paar dagen weer aan de mooring lagen hebben we maar weer een autootje gehuurd!
Er waren nog een paar dingen die we wilden bekijken
En wandelden we dinsdag even naar fort Amsterdam.

even over de brug gelijk wat geld wisselen.. en gelukkig de euro is weer wat stijgend..
Daarna naar Amsterdam, daar aanwezig wat rondgereden de auto denk ik in de buurt geparkeerd en gevraagd waar het fort is..
Meneertje u heeft uw auto er midden in geparkeerd... mmm flink groot dus..
Oké dankuwel, dan zijn we goed..
Even later een kaartje gekocht en liepen het open lucht museum in..
Het was een leuk museum, kan wel wat onderhoud gebruiken maar dat is bij meer projecten hier aan de hand..
het was erg ruim opgezet en overal kon je lekker uit de zon en in de wind zitten..
In 1734 zijn de eerste stenen van het fort gelegd.
en 12 jaar later was het klaar.. Ook was hier een expositie te zien van het vervoer van de slaven vanuit Afrika met scheepslijsten van de aankoop de verliezen en hoeveel slaven er werden verkocht bij

de aankomst, en natuurlijk de schipbreuk van één van de slavenschepen de bekende  Leusden
allemaal erg indrukwekkend.
er was ook een film/documentaire over dit gebeuren die hier zou moeten draaien, maar de beamer is ooit stuk gegaan en dat is ie nog steeds! we hadden het ook niet anders verwacht!
Hieronder nog een indeling van een slavenschip de "Brooks"uit Engeland
daarna wat rondgereden en weer terug naar ons drijvende huisje.

Zo af en toe zijn we tussendoor ook onze voorraden aan boord weer aan het aanvullen.
Na een grondige inventarisatie door Joce kunnen we gerichter inkopen..
en doen dus elke dag wat meenemen om niet in één keer alles te hoeven doen, en is het makkelijker weg te stouwen.
Woensdag zijn we met de auto naar Mariënburg gegaan en daar met het pondje over naar Johan en Margaretha.
Het was weer een mooie dag met wolkjes en zon we hebben al 4 dagen geen regen gehad..
Vandaar naar Frederiksdorp gelopen, een oude plantage die nu helemaal is gerestaureerd.
Dit door een Nederlander met een lokale vrouw die hier al weer 25 jaar woont,
Het wordt nu als appartementjes verhuurd voor de vakanties.
Het zag er erg netjes en onderhouden uit.
Met haar raakte we in gesprek, en zij dat het erg hard werken is, dat nemen we gelijk aan als je wat gasten hebt.
Ze vertelde ook dat ze al twee jaren op zoek zijn naar twee goede medewerkers.. maar kunnen die gewoon niet krijgen. En kregen we een waterval van verwijten te horen..
De mensen hier willen niet werken, we bieden ze een erg goed salaris, maar ze krijgen van het rijk 350 SRD en sommige gaan zelfs scheiden en ontvangen ze het twee maal!
Een beetje hengelen en vis verkopen etc.. dus gaan ze niet meer werken.
Ook de overheid heeft teveel mensen in dienst wist ze te vertellen, de schoonmakers op de straat  moeten werken van 07.00 u tot 15.00 u maar om 09.00 u zitten ze al te dammen en te kaarten..
en zo ging ze maar door..
Na de koffie wat verder in de omgeving gelopen. maar het werd al aardig warm.
Het is hier een mooie omgeving en een plek waar je voor je rust heen kan.
Om een uur of 3 voeren we weer terug naar de auto waarmee we weer met een tussenstop bij een warung rustig naar huis toe wandelden..
Zo hebben we ook weer een paar daagjes Paramaribo tussendoor, en elke dag kijken we de weerberichten.. vreemd.. 3 maanden lang kijk je geen weerberichten heb je niet over het weer na te denken, en dat veranderd nu!..

Zo was er ook vroeger dat je boeken uitwisselde,  en nog steeds vind ook hier grote hoeveelheid boeken!
de computer draait overuren
Je zet uitgelezen van jezelf neer en ruilt hem om voor een andere! Maar met het digitale tijdperk gaat het wat anders, lekker licht en weinig ruimte omdat alles op de harde schijf staat!
En waren we al een flinke tijd bezig om weer nieuwe films, series etc.. uit te wisselen.
En een moderne zeiler loopt altijd met een usb stickie op zak, je weet maar nooit!
Het plan was!!! a.s. woensdag te vertrekken maar aankomst in het weekend is dubbel tarief bij inklaren.. en jawel de eerste uitstel is een feit! en vertrek op vrijdag gepland.
Dinsdag hadden we lekkere barbecue op de kant, met de hier aanwezige boten.
Een beetje voor het afscheid als excuus!
Ook waren er mensen met een Camper bij, Marianne en Erik uit Denemarken, die al 6 jaar met hun zeer goed uitgeruste camper onderweg zijn.. en overgescheept zijn van Hamburg naar Halifax, (Canada) en van daaruit hier naar toe zijn gereden, en ze gaan nog verder..

Ook hebben we hier de clubvlag van de EWVA geplaatst! Deze hadden we meegekregen van het bestuur om op de verste plek dat we komen op te hangen..
Clubvlag hangt in Domburg

Misschien komen we wat verder, maar hier is hij op zijn plek.  Er komen hier veel Nederlandse zeiler
en dit Restaurant is min of meer ook het clubhuis waar iedereen elke dag samenkomt.
Vast getackt op de balken hopen dat hij er nog vele jaren hangt, en misschien komen we dat nog eens controleren.

Onderweg de berg op
Omdat we toch wat meer tijd hebben gekregen hadden we nog wat op ons lijstje staan wat daarmee wel kon worden ingevuld... de Bownsberg te bezoeken!
een attractie waar ook veel lokalen bezoeken.. dus door de week was een goed plan.
samen met de Antares reden we 100 km zuidelijker...En dankzij de hand GPS met de kaarten vonden we de (bauxiet) weg omhoog.

Er stond in het gidsje dat een 4x4 aangedreven auto was raadzaam was! maar we kunnen altijd even kijken toch!
Na 15 km terrein rijden de berg/heuvel op, kwamen we op het eindpunt.. op 490 mtr.
En hadden we beiden de conclusie dat we eigenlijk een 4 wiel drive hadden moeten hebben..
Diepe kuilen, grote geulen van stromend water in de weg,takken bagger en noem maar op..
Maar we waren er, al zagen de auto's er niet meer uit, en over de deuken in de bodemplaat maar te zwijgen! en zeiden we allebei als we alleen waren had ik omgedraaid.. maar! gelukkig niet gedaan.

Na een bak koffie gingen we op pad naar de Leo en de Ireneval.
Twee watervallen aan één pad, na Leo te hebben bereikt liepen we gelijk maar door naar de Ireneval. een 70 meter verderop.
Daar aangekomen via vele glibberige paadjes naar beneden zaten we weer op 225 meter hoogte..
Hmm dat is weer pittig klimmen straks.
Onderweg hadden we verschillende dieren weer gespot, ook hadden we nu de brulapen gezien..
mooi gekleurde kikker

Maar eerst een lekkere douche onder de waterval.. gauw de zwembroek aan.
We waren gelukkig vroeg weggegaan want na een uurtje kwamen er al  weer toeristen.. daarvoor hadden we alles voor ons alleen..

In de middag weer terug gegaan.. kleine Quirijn hield zich dapper met zijn kleine voetjes..
Op de terugweg met de auto naar beneden was er een oponthoud, er lag een boom over de weg..
en met zagen en mankracht werd de weg vrij gemaakt.
Ook zaten er veel mieren op deze boom.. wat tot leuke plaatjes leidde!
Dansen van de mieren.. dat was lachen

Om 6 uur in de namiddag zaten we bij een lekkere warung vlak bij de boot.. alles nog even door te nemen..  Het was een hele mooie dag geweest.
Maar nu spijkers met koppen Vrijdagmiddag vertrekken.. is het plan.
Het weer 18-19 knopen dwars inkomend, golven 2-2,5 mtr en zondag op maandag 22 knopen!
Mmmm...maar verder ook geen gat dat het rustiger wordt dus....
we gaan evengoed uitklaren en hopen dat het meevalt.
Of we gaan???
Wij hebben vrijdagmorgen na het weerbericht palaver.. en jullie lezen het in het volgend Blog!