zaterdag 28 maart 2015

Bigi-Pan, flamingo's ibissen en een modderbad

Weer op reis.
Na een paar dagen bij te zijn gekomen, zijn we weer op pad gegaan.
Bij de lokale verhuurder een auto gehuurd het zijn oude auto's maar ze rijden goed..
En waar kan je nog huren voor €10,00 per dag?
colakreek
We zijn even naar de colakreek " gewandeld " 47 km en we waren er al.
De Cola-kreek is een kreek wederom met zoet water, het water heeft een cola kleur van daar die naam deze kleur is ontstaan door bladeren die daar in terecht komen, daarom is er een constante zuurtegraad en dan ook uitstekend (warm) zwemwater.
Hoezo cola
In de weekenden en vakanties loopt Paramaribo uit, en de meeste gaan hier naar toe.
Het was nu rustig maar we gaan denk nog een keertje op zaterdag en hopen dan op een gezellige drukte wat ook weer leuk is. Onderweg terug wat lekkere groenten gescoord voor het avond eten.
De volgende dag wat boodschapjes gedaan, wat geld gewisseld, etc... alles is hier contant! En SRD pinnen is een slechte deal, want bij de banken krijg je de laagste koersen dat scheelt meer dan 10% dan op particuliere wisselkantoren.
Er is 1 favoriet waar iedereen hier zijn geld wisselen en altijd de hoogste koers verzekerd.
Euro's pinnen is ook lastig en als je wat hebt gevonden kost het je 3% commissie!
Dus wie hier nog komt neem cash.. mee!!
Verder vandaag een rol touw gekocht, we moesten nog een lange lijn er bij hebben voor evt de achterkant schip aan een boom vast te knopen straks in de Carieb. We hadden al een lange stevige lijn, maar die hebben we eigenlijk voor de "sea-break"  en willen die niet beschadigen.
Ook daarmee is het opletten, het touw koop je bij de Chinezen maar ze hebben allemaal hun eigen prijs.. We namen 16 mm wat bij de ene 8,50 SRD de meter kostte, en wij kochten hem uiteindelijk elders voor 2,15 SRD
Een nylon lijn maar voor deze doeleinden goed genoeg.
Zo zijn we de dag weer rondgewandeld door Paramaribo..
Nu denken jullie wat wandelen die mensen wat af, nou dit is niet wat jullie denken
Een rondje met de auto of ergens naar toe rijden heet in Suriname " wandelen"

Zo zijn we donderdag richting Nickerie gewandeld...daar is een groot natuurgebied waar we na aankomst verder gingen per boot naar Bigi-Pan. Een wandeltocht van 260 km! Wat toch niet een ontspannen ritje is als je hier niet woont!
Onderweg zag je het landschap veranderen.. ruimer en minder bossen en uiteindelijk hele grote vlakten waar veeteelt en vooral veel, heel veel rijst werd verbouwd..
rijst.. zover je kijkt

Ook de temperatuur was aangenaam wel warm maar minder vochtig.. Ook werd onderweg alles netter en schoner (uitzonderingen nagelaten) alles zag er meer geordend uit!
In Nickerie werden we opgewacht door Hemradj waarbij we dit geboekt hadden.
Na een Javaans culinair hoogstandje bij een airco, werden we door Hemradj weggebracht naar de plaats waar we werden opgehaald.
Daar was de crew van Stephanie om ons op te halen. (Stephanie is de eigenaresse van de lodge)
Na een 10 min varen wamen we via een overhaal in het hoger gelegen gebied en door een 8 km lang kanaal kwamen we op de Bigi-pan. Onderweg was al veel te zien ibissen, zilverreigers, moerasbuizerd, zwarte havik en vele andere vogels..

Op de grote plas aangekomen wat op zijn diepste punt 70 cm is waren we al snel bij de lodge.
Dit was een geheel uit hout opgebouwd pand wat op palen in het water stond, ze had (met wat hulp natuurlijk,!) haar eigen Lodge gebouwd.
Daar werden we vriendelijk ontvangen door de rest van de crew
We hadden een druk schema en we zouden eerst gaan vissen (leuk) en dat bestond uit het leeghalen van de al uitstaande netten.

Langs de netten lopen door de bagger

De vangst was goed en hadden we een 20 tal tilapia's deze keer gezonde, en niet die vissen vol met penicilline uit de kweekvijvers... de wij in Nederland krijgen!
Bij terugkomst deden we even een bakkie, en konden we even een 30 minuten "hangmatteeren" voor we verder gingen naar de Flamingo's en de overige vogels.

Het is en blijft zwaar

1000den
Die met de ondergaande zon hun nachtplek gaan opzoeken.
We probeerden ze zo dicht mogelijk te naderen maar dat valt niet mee, maar we konden er mooie foto's van maken.

Toen ze opvlogen deden ze dat in groepen wat een fantastisch gezicht was.. Toen de Flamingo's weg waren (naar de kust) gingen we naar de overnachtingsplek van de overige vogels.
Ongelofelijk wat we daar zagen, zoveel vogels, 1000den rode ibissen, witte reigers, en vele anderen landen daar op de boomtakken.. wat natuurlijk veel geruzie gaf bij de paartjes..
Na dit tafereel gingen we lekker eten om daarna naar Kaaimannen te zoeken en eentje te vangen als we konden.
De meeste houden nu een winterslaap en we moesten wel geluk hebben..
Deze avond liet het geluk ons in de steek maar we hadden wel een paar mooie (giftige) boomslangen gespot..
Zo varend stonden we er van te kijken dat onze gids die slangen zag in de bomen..
De ogen lichten wel op maar toch...
Om 22.00 kwamen we weer terug en een 15 min. later lagen we in de kooi, enigszins gesloopt van de lange drukke dag.
Laat te bed moest ook niet want de volgende ochtend moesten we al om 05.45 u. ons bedje uit.. En om 05.55 maakte ik de gids wakker ( he, he, he, ) we gingen om even over 6 varen om de vogels wakker te zien worden en vertrekken naar hun dagplekken.

Dit gebeurde met zonsopkomst in een 4 grote groepen en even later arriveerden ook de Flamingo's weer..
Wel allemaal indrukwekkend dit hele gebeuren.. en dan voel je je echt bevoorrecht dit mee te kunnen maken.

Na deze happening gingen we lekker ontbijten, en een uurtje later waren we op weg naar de oceaankust.. waar alle warme gebieden mooie witte stranden hebben, is Suriname  verrijkt met veel prut! en daar hebben we na een mooie boottocht door een moerasgebied een modderbad genomen..
Als je stond zakte je weg tot je middel, het was nog niet erg laag water wat als gevolg had toen we er uit kwamen pas roken hoe erg de prut stonk!   maar het zal wel ergens goed voor zijn..
Terug in de lodge even een zoute douche, en na een bord heerlijke roti zat het er weer op voor ons..
We voeren door een mooi gebied

Onderweg kwamen we nog een mooie specht tegen die te druk was om op te letten zodat we hem op de plaat konden zetten..
Om 3 uur zaten we weer in de auto op weg naar huis  onderweg iets minder snel gereden zodat we nog lekker om ons heen konden kijken..En om 7 uur kwamen we bij de boot aan.

We hebben hier een prachtige tijd beleeft en waren blij dit te hebben gedaan,
Een onvergetelijke ervaring, bij Stefanie's Lodge deze werd ons aangeraden en ze hadden gelijk
Even een weekendje bijkomen en gaan we ons weer focussen op een volgend uitstapje.. Wat is het toch een mooi land...