zondag 1 maart 2015

Ruim je rommel op.

Nu we weer al een tijdje rondhangen hier zijn er natuurlijk altijd weer een paar dingen waar je je aan ergert! Vooral om het feit dat ze hier alles langs de kant van de weg of in de sloot gooien..
De sloot
Fietsend of met de auto rijdend langs de kant is er geen stukje berm wat schoon is van petflessen, plastic zakken, autobanden, blikjes en alle andere soorten vuil.
We zagen het voor ons in de auto ook, een slinger aan het stuur langs de kant rijden en zakken met vuil wordt uit het raam gegooid..
Onze chauffeur die ons reed om in te klaren deed hetzelfde toen ik vroeg waarom? Ja, dat deed ik altijd al en de anderen doen het ook.. Zonde..
Ook op onze reis in het binnenland dreven er steeds petflessen voorbij, met onze gids waarmee we door een dorpje liepen wezen wij hem om veel lege petflessen op de grond bij een voetbalveldje. Waarom wordt zoiets niet opgeruimd vroegen wij..
langs de oevers
Hijzelf had er ook een hekel aan en zei, als we dit opruimen ligt er de volgende keer 3 keer zoveel!! Omdat ze dan denken dat iemand het opruimt.. gooien ze nog meer op de grond! Het is hier echt een probleem, momenteel worden de sloten hier leeg geschept en dan pas zie je hoeveel troep er ligt.. Misschien dat statiegeld iets van dit probleem kan oplossen.. Zelf doen ze het niet..

Deze problemen kwamen we ook al in Portugal tegen, en op de Kaapverdische Eilanden! wel minder maar toch teveel. Maar, ja zo naar mijn gevoel zal het nogal een tijdje duren.. De meeste toeristen merk je aan dat je het expres niet willen zien omdat ze naar een mooi bosrijk land gaan, en past het niet in hun beeld!
En ook niet op hun foto's die ze aan anderen willen laten zien hoe mooi het wel is waar ze zijn geweest.. Helaas, maar het is er wel degelijk. En daarom ook van ons ook een paar foto's waar het wel degelijk op is te zien.

Waterkant Markt
Maar buiten deze vuilnis langs de wegen en oevers, heeft Suriname natuurlijk ook vele mooie dingen, en gaan we ons daar nu maar weer op focussen, maar moest het even kwijt.
even afwachten voor we er over konden
Na een paar dagen weer terug op de boot, waren we nog even naar Paramaribo geweest en wel op de fiets.. Maar dat gaan we niet meer doen, te warm en te ver. Toen we in Paramaribo aan kwamen waren we al te moe om wat rond te hangen.
Dus wat vlug dingen bekeken toen langs de Hollandse winkel en weer naar de boot waar we nadien 51 km aftikten.. Te veel! Na een 1,5 dag regen (heerlijk lekker op de boot hangen en kleine dingetjes doen) zijn we vrijdag met de bus naar Paramaribo gegaan.. Weer een belevenis apart.... Er is geen busnummer, geen schema, geen tijden en vaste vertrekplekken..
wachten op de bus voor de lokale supermarkt
Onze bus zou ongeveer tussen 7 uur en half 9 in de ochtend komen. Aan de ervaringen van de andere zeilers hier is het gemiddeld een half uur wachten met een beetje mazzel! Je moet niet in de bus stappen naar Paramaribo, maar die de andere kant op gaat, dan pas ben je verzekerd van een plekje.. Dus dat houd in dat een half uur de verkeerde kant op gaat, op een gegeven moment draait de bus en gaan we richting Paramaribo.
Als je zo een tijdje moet wachten
tot ie vol is, lijkt het wel een oven..
Langsrijdend het punt waar we instapten, was er inderdaad geen plek meer in de bus.. Plakkend van het zweet van de plastic stoeltjes en stinkend naar de uitlaat gassen stapten we na afrekenen van 5 SRD (€ 1,17) voor ons beiden, een 50 minuten later uit.. He, he.. 1e fase was achter de rug! Even langs de Militaire politie om wat te vragen en daarna een beetje winkeltjes langslopen, we wilden nog een extra hangmat er bij, even langs een souvenir shop en wat andere spulletjes kopen. Waar we goed in zijn geslaagd, en o.a. Een stevige 60 cm lange Machet voor onszelf hebben aangeschaft.. We zijn deze keer in het minder oude gedeelte en winkel gebied gebleven, op een paar plekjes na natuurlijk, en houden het hele oude gedeelte nog voor een volgende keer..
Fort Zeelandia
Hebben we o.a. Fort Zeelandia bezocht, waar de o.a. decembermoorden zijn gepleegd.  als je daar zo staat kan je jezelf niet voorstellen dat dergelijke gruwelijkheden zich hier hebben afgespeeld..
niet alleen de Decembermoorden, maar ook vroeger stond Fort Zeelande bekend als de plek waar je je slaven kon laten straffen.. een gevreesde methode was de "spaanse bok" het weerloos vastbinden van de slaaf en zijn huid rondom open ranselen met een stok.. we waren wel lieverdjes hé,  zo in die tijd..
Mooi opgeknapt officiershuis
Hier en er vlak omheen is het stadsherstel goed bezig geweest om alles weer origineel te restaureren, wat ze aardig is gelukt.
Ook binnen in het fort was e veel te zien en te lezen over zijn geschiedenis.
Later even lekker gezeten bij het " Het Vat" een bekende plek om wat te eten en/of drinken, leuke plek en het eten was goed, maar verder waren we er niet erg onder de indruk..
Verder zijn we  langs de grens van de oude stad terug gelopen, en houden we het oudere gedeelte voor een volgende keer. En vervolgens weer een bus zoeken die ons terugbracht. Dat ging redelijk vlug en na een korte stop onderweg om olie bij de motor te gooien

waren we eind van de middag terug. Net te laat om op de SSB zender de Antares te spreken, die komt zaterdagavond hier voor de kust aan.. Dan maar even een mailtje sturen.. We vinden het fijn dat ze komen, we hebben ze sinds een paar weken voor de kerst niet meer gezien.. wij gingen naar La Gomera, en we zeiden tegen elkaar tot morgen.. er kwam wat tussen en zo is al weer een 2,5 maand geleden..
De Antares is binnen
Zaterdag 28 feb. De laatste dag van de maand alweer, tijd gaat vlug. Vandaag weer opruim en wasdag het zonnetje schijnt en gooien we alle matrassen naar buiten om lekker uit te dampen.. Enkhuizer krantje ophalen met de E-reader en een lokaal krantje kopen.. handig dat ze hier Nederlands hanteren.
Liggend in de nieuwe hangmat (werd uitgetest), hoorden we getoeter en Jocé riep, daar heb je de Antares.. de wind viel buiten mee en zo konden ze lekker gang maken om op tijd binnen te lopen.. Even geholpen met de mooring.. en eind van de middag lekker samen bij gekletst in het restaurant, gezellig weer.