dinsdag 2 september 2014

Verse broodjes in de zeemist

Vanuit Povoa de Varzim moesten we nog 15 mijltjes naar de Marina in Porto, eerst met het voorzeil en de motor,  maar gelukkig kwam er na een half uurtje wat wind en kon het grootzeil er bij .

Helaas voor korte duur.. en uiteindelijk voeren we de Douro  rivier op met de zeilen opgeborgen.
Daar werden we al snel opgevangen door de rubberboot van de haven, en konden we achter ze aan varen, samen met de Puff die ook naar Porto was gevaren.

Elke morgen verse broodjes..
Na het bekende afmeerproces en dat ZIJ.. onze boot hadden vast geknoopt, kregen we een handdruk en werden we welkom geheten in Porto. Waarna we zelf de boot zoals altijd weer even anders vastlegden..
Alleraardigst waren ze ook op het kantoor, na de handdruk en uitleg van alles in de omgeving, kregen we zelfs een rondleiding over het terrein.. Het is hier gewoon erg goed voor elkaar..
Zelfs toen we de volgende morgen in de kuip zaten er iemand langs kwam en ons 4 verse broodjes bracht en dit gaat elke dag door zolang je hier lig. Zo ook af en toe de vraag of alles naar het zin is!

De oude stad van Porto is zeker een bezoek waard, eigenlijk moet je er verplicht heen.   de vele oude gebouwen, torens en oudheden geven een geweldige sfeer aan de stad.
De bekende Portboten bij de brug samen met de terrasjes maken het een bruisende gezellige stad.
En zorgt er ook voor dat we wat langer hier blijven.

Eindelijk hadden we ook eindelijk weer de mogelijkheid ( en de zin) om te fietsen, die hadden we tot nu toe niet veel gebruikt.
Maar dat werd weer even rechtgezet met een 40 km lange tocht langs de kust zuid in, over prachtig aangelegen paden met superglad asfalt..

Zo fietsend  langs de Atlantic met hun grote brekers op de stranden maakte dit tot echt een geweldige tocht.
Onze Dahon fietsjes brengen ons weer overal heen
Vele mensen vulden de stranden maar toch lijkt het wel of hier het seizoen ook op het einde loopt, de meeste vakanties zijn ook al weer voorbij

De laatste dag in Porto zijn we begonnen met wassen, daarna boodschappen doen.  (20min. uphill) Op de terugweg stortte onze opvouwbare steekwagen in elkaar, dit met vele pakken melk , bier  en andere lastige zware spullen,  vervolgens aan boord de was opruimen, bedden weer in orde maken (ondertussen bloedheet geworden). De steekwagen ging al erg hard achteruit maar met de leverancier uit Enkhuizen (karwei) is een regeling getroffen! Waar we tevreden over waren. We kijken alhier weer uit naar een nieuwe!!

zeemist komt regelmatig binnen
Daarna naar Porto om ff wat te eten en rond te hangen, maar het werd een terras bezoek van 3 uurtjes en daarna weer 4 km terug lopen, de fut was er uit vandaag..

Morgen weer verder naar een ankerplekje op de rivier bij de stad Aveiro. hier gaan we onze 4e nacht al weer in!
De windvoorspelling is niet optimaal ZW en rond 12 uur west ( 6-8kn) daar gokken we een beetje op

Maar de 32 mijl zal niet zonder de motor worden gehaald..
Ondertussen word het landschap steeds weer anders  steeds minder groen..

Ondertussen staat er weer een nieuw filmpje bij het tabblad ..Film..