maandag 8 september 2014

Kakkerlakken met zuidelijke wind

we verlaten Porto
Na 4 nachten Porto vonden we het welletjes en gingen we verder zuidwaarts, er was weinig wind voorspeld, dus weer motoren… onderweg even een klein uurtje gezeild, dat was dus maar van korte duur.. wel verschillende Atlantische makrelen gevangen, wat in tegenstelling van de makreel die wij kennen een veel vollere en lekkere vis is. Na 32 mijl liepen we Aveiro binnen, hier is wel een jachthaven maar kan je ook heel goed ankeren verder in een hoekje bij een militaire luchtmacht basis.
Een mooi plekje  ware het niet dat je rondom voorbij wordt gevaren door hengelaars.. en dat  vroeg in de morgen.
Later kwamen de “Ojala” en de “Volente” ook binnen varen voor een nachtje rust.

een gedeelte van  de hengelaars
De Volonte hebben nog even bij ons aangemeerd en even bijgepraat wat weer gezellig was met de kinderen, om 21.30 u. ging de Cobb nog even aan voor de verse makreel.
Ingerold in de folie maakte de vangst tot een heerlijke traktatie. En smaakt naar meer!
Volgende ochtend om 7 uur ging het anker weer op! Wederom weinig wind en dat zou ook zo blijven. Bij de mondig was een drukte van jewelste met sportvissers, die ons in de ochtend al hadden gewekt met hun snelle en dichtbij langsvaren.
Nu voeren wij dichtbij langs en dat vonden ze niet leuk..(gniffel) omdat ze dan moesten inhouden met slepen!

De bedoeling was naar Nazaré te varen, dat is zo’n ruime 70 mijl! En met motor lopen we zo’n 6,2 Kn  op eco speed, en een klein mijltje tegenstroom.. een lange dag dus.
Maar onderweg kregen we een klein windje Wat de motor meehielp  Om 18.00 u. liepen we Nazaré binnen, suf en gaar…

Nazaré
In Porto lazen we op de website van “windoversea” dat ze kakkerlakken aan boord hebben gekregen. Hier schrokken wij ook van.
Omdat we nog niet hier mee bezig waren geweest, maar de kans er op veel groter wordt,  naar gelang je zuidelijker komt.
killing spray
Nu halen we alle karton en etiketten van etenswaar af, schoenen blijven buiten de boot, en worden bij aan boord nemen  bewaard in een teil of zak, alvorens ze een badje met ontsmetting ( bleekwater gemengd) te hebben gegeven. P.s. dit is ook goed voor stinkende teva’s
Verder schoon houden van etensresten etc… en een beetje geluk natuurlijk! Maar je blijft er wel mee bezig..

Nazaré  heeft  een fantastisch strand, waar genoeg te doen is
Vooral het hoge gedeelte geeft je mooie uitzichten op het strand, stad en de havens.

Je kan hier zelfs met zo’n treintje de berg op.
Ook hier was het toeristische gehalte wederom hoog, maar de mooie uitzichten maakten het goed.
het goede leven in Nazaré
In een oud fort boven op de heuvel  was een fototentoonstelling, wij hebben deze helaas gemist maar naar het schijnt is hier in 2010 op de hoogste golf van de wereld gesurft! 23.77 meter.. (Guinness book).
Niet dat we hier daar wat bij kunnen voorstellen.. op een spiegelgladde zee waar je veren kunt zaaien!

Zaterdag ochtend zijn we weer vertrokken nadat we de avond ervoor weer gezellig de verjaardag van Erik hebben gevierd van de Volonté die samen met de Puff avonds de haven in kwamen varen.

Het zou geen leuke plek zijn, maar wij vonden het een topper.. mooie oude karakteristieke huisjes, met de klassieke Portugese kleurtjes.

brandpreventie op de steiger
Hier doorheen lopend waan je je echt in oud Portugal. Weinig toeristen alleen wat passagiers voor de ferry naar het nabij gelegen eiland.
De Haven is simpel en goedkoop, de eerste nacht hadden we al gratis, er zijn twee douches man/vrouw, niet groot maar met een heerlijk stortbad aan warm water, ook aan brandpreventie ontbreekt het niet.. Er zouden volgens de  Reeds almanak, veel golven zijn van passerende vissersboten in deze haven, maar de vissersvloot is er bijna niet meer, en de overige bootjes vallen mee. (hier betrapten we de Reeds al meer op)

Na 3 mooie dagen, gooiden we dinsdagochtend de lijnen weer los
En gaan weer motoren en misschien wat zeilen. richting Oeiras
De Portugese Noord (Nortada) is momenteel zeer ver te zoeken, geen wind en wat er waait is tegen.. zo ook de komende week volgens de verre vooruitzichten. Aankomende dagen wordt het zelfs wat guur voor Portugese begrippen.. regen en wind.
Dit maakt het ook niet mogelijk om op verschillende plekjes te ankeren en dat je moet uitwijken naar vaak dure havens.. en moeten we onze gelofte breken dat we ”niet aan de wind” zeilen..
Wat overigens wel meevalt met een knoopje of 15 in je shirtje en korte broek!
Maar wie weet, we blijven hopen… het blijft “het weer..”