maandag 12 juni 2023

Faeröer.. Storm, mist en regen

Zoals gedacht vertrokken we om 10.00 u in de morgen van uit Pierowall naar de Faroer eilanden.
180 mijl voor de boeg.. zouden met stil water het stroomgat weer uit.
Echter kennen ze ook daar geen stil tij en vlogen we naar buiten. Mooi maar als er nog een zeetje tegenin loopt (nu ook een beetje) niet lekker, en maakte we af en toe nog een flinke stuiter en zagen we de neus af en toe verdwijnen..  (voortaan ff anders doen)

Zeetje met uitvaren
 Eenmaal buiten op koers en na een mijl of 10 lagen   we   in rustiger water met geleidelijk zeetje. Mooi   zeilen en   gingen we zoetjes aan de nacht tegemoet.
 In de  avond werd de wind al minder, we zeilden dus   nu het centrum van het hoog in.
 De motor moest er nu bij om wat vaart te houden en   even later was het echt helemaal windstil.
 Rustig doortuffen op een 1400 toertjes, geen andere   scheepvaart en konden we ook ruim de wachtjes   doen.
 We dachten misschien nog noorderlicht, niet   helemaal   ondenkbaar. Maar het werd geeneens   donker.

Nacht zouden we alweer het centrum uitvaren en dus krijgen we ook de wind van de andere kant.
genomen om 02.00u. in de nacht

En zo gebeurde het ook, en zoetjes aan kregen we weer een zeilbare wind na 10 uurtjes motoren.
In de loop van de ochtend werd de wind zoals voorspelde wat westelijker. Hier hadden we al rekening mee gehouden en een een hogere koers genomen zodat we konden meedraaien met de wind.

Een 30 mijl voor het doel nam de wind nog flink toe en hadden we zelfs nog een niet voorspelde 30 kn op de meter..
Dwars van de zuidkaap van Suderoy zelfs even meer, en werd alles in de nevel gehuld..
Nee he nu nog mist er ook bij?
Maar een paar mijl verder opende de lucht zich weer en werden we stil van de mooie indrukken.. wat een mooie binnenkomer.

Wolken rolden over het eiland

Aankomst bij Vagur

Aan de kant werden we opgevangen door Adelheid en Las van de Pat Panick en knoopten vast bij hun op zij.
Net in een periode met veel wind door het Fjord.. toen we vastlagen even een praatje, kuiptent er op en binnen even eten.. daarna een heerlijke nacht gemaakt.

Het dorpje (1300 inw) waar we liggen

Volgende morgen even een vers broodje gescoord, we zouden even wat rond kijken. Maar het was zo mooi weer dat we besloten na een bezoek van het toeristen bureau toch maar even een wandeling te maken.
Even later vertrokken we samen met de buren. Al pratend liepen we al gelijk de afslag voorbij en waren we zomaar een kilometer te ver doorgelopen.. Tja, praten en opletten...
Het is een mooi dag geworden met prachtige uitzichten.

Af en toe een beetje nevel er doorheen, maar de zon had de overhand..

We liepen zo een 14 km deze middag, onderweg een paar keer zitten met een bakje koffie en genietend van de mooie omgeving en vergezichten.

Daarna nog even de welkomsborrel bij de Pat panick aan boord gedaan, gezellig..
Hopend op nog zo mooi weer de volgende dag gingen weer lekker de kooi in.

Volgende morgen nevelig oei.. Maar zoals hier bekend is veranderd het weer zo'n 6 keer op een dag en werd het niet even later weer mooi zonnig..

Een andere route gevonden en weer gingen we met zijn vieren op pad.

op de kam van de berg

Op 500 meter hoogte maar een groepsfoto
Met de afdaling begon het te misten.. op alles moet je ook voorbereid zijn. Avonds, samen lekker gegeten bij ons met een borreltje vooraf, het was tenslotte mijn verjaardag ook.. Een mooie dag.
Volgende dag een rondje lopen met zijn tweeën.. een korte maar wel wat hoog maar niet te gek deze keer.. even kalm aan.
Volgende dag gingen we vertrekken naar een ander plekje.
Tot nu toe vinden we het een geweldige ervaring hier te zijn, mooie natuur en omgeving en aardige behulpzame mensen.
Het liggeld is hier 100 kronen (13.20) per nacht geen walstroom of zo daar moet je gelukkig mee wezen. je bent aangewezen op eigen voorziening. ook de walkanten zijn niet op zeilboten berekend. aan de kaderand hangen grote vrachtwagenbanden, en met laag water kan je daar gemakkelijk onder komen te zitten als je een lage boot hebt met je scepters.. met opkomend water heb je dan geheid schade.
Maar er zijn weer enkele oplossingen voor..

Volgende morgen vertrokken we, water geladen nog wat diesel er bij gehaald wat overigens maar €1.32 de liter kost. valt mee dus.
Er was weinig wind, grootzeil wel gehesen maar onderweg weinig aan gehad en deed dienst als "slingerzeil"
Een vlakke zee en volgens de weerberichten blijft dat voorlopig de eerste tijd zo..
We konden dicht bij de kust varen zodat we mooi konden kijken naar de indrukwekkende kustlijn.

Het was wel fris, maar daar kan je jezelf op kleden toch.
Als de zon schijnt gaat het wel maar uit de zon houdt het bij een graad of 10 maximaal op.
we hadden gerekend op wat meer zeeleven hier, maar tot nu toe behalve puffins en alken geen zoogdieren in het water. op de kant is het beperkt tot schapen..
We hadden tegen de stroom, wel iets om hier rekening mee te houden. Je hebt zomaar een knoop of 3 en soms meer. via de app "RAK" kregen we hier een mooie indruk van en kan je per kwartier zien wat er aan de hand is.
Zo hadden we vandaag waar we tegen de stroom hadden gezien dat als we meer naar een kant en fjord aanhielden de stroom op sommige plekken zelfs mee kregen..

Op het plaatje hiernaast heb je daar een mooie voorbeeld van. wij moesten de bovenste fjord in en zie je dat je langs de kant de stroom mee kreeg..
Mooi zitten en kijken..

We naderen onze ankerplek, zeil maar op de giek laten zakken en opbergen..
we waren hier bij Sandvik het noordelijkste plaatsje van het eiland, al verkent met de auto en vonden dat we deze plek niet konden overslaan met ankeren..
Even later lagen we op 5 meter water verankert. Onderweg nog een paar keer geprobeerd te vissen. je moet hier langs kanten op de grond vissen 40-50 en 60 meter! maar weinig te doen.. of is het weinig geduld???

Aldaar even gezwommen maar het water is hier wel erg fris hoor.. bij de Orknys hadden we nog 8-9 graden maar hier houd het bij 5 op.. het werd 1 rondje boot. Daarna een warme douche in de kuip en ondertussen stond de kachel te loeien beneden..

Na een mooie rustige nacht konden vanwege de stroom zo rond 11 u vertrekken.
We gingen onderweg naar het eiland Sandoy en het plaatsje Skálavikar. uitspreken van de namen is erg lastig en bied maps op de telefoon uitkomst als je wat vragen wilt..
We kwamen onderweg daar naar toe langs het eiland Stóra Dimun  het eiland waar Floortje Dessing in 2018 een reportage maakte over het gezien dat daar alleen woonde

Toen wij langs voeren was het wat nevelig maar evengoed een redelijk beeld
De stroom hier is echt een raadsel, zo lopen we 10,4 en zo weer 3,5 knopen de app klopt wel.. dat is makkelijk. Volgens de lokale is de meeste stroom als ie oost over gaat, als ie terug komt is hij minder fel.
Een paar uur later arriveerden we bij de haven van Skalavik
In de haven lag de Pat Panick al. die waren er gisteren rechtstreeks heen gevaren.
Het was nogal krap en als er wat wind was zou het niet meevallen..
toen we vast lagen was de haven wat jachten betreft vol.. we liggen hier gratis, zo ook de douche en water en kan je nog eventueel koken en koffie drinken in een algemeen huisje hier op de haven..
krappe haven ingang

koffie drinken, wassen, koken en orgel spelen  alles is mogelijk

Lokale kerkje, van binnen helemaal van hout ingetimmerd

staand aan de overzijde kan je wel zien dat het klein is
Alhier weer een leuke wandeling gemaakt. Wel een van de mooiste dagen tot nu toe, we begonnen met dunne bewolking wat al snel veranderde in een strak blauwe lucht.. maar 10 km gelopen, veel gezeten en genoten van het mooie weer en uitzichten..
Bij de terugkomst even gezwommen, gedoucht en daarna naar het lokale café in (achter de boot) daar zaten Adelheid en Lars al, er bij aangeschoven en er een gezellige avond van gemaakt.
We sluiten hier af na een paar mooie (zonnige) dagen. Morgen vertrekken we weer, plan is Nolsoy of het allemaal lukt lees je in het volgende blog...
En tussendoor kijken we weer naar volgende bestemmingen..
Wat de storm en de regen en mist betreft.. nou, nog niets van gemerkt 😁

Ferry voer voorbij

Uitzicht op Husavik

Traditionele en nog in gebruik zijnde huisje in Husavik

Even op de foto

In Husavik

2 opmerkingen:

1. Marianne Van Iperen12 juni 2023 om 11:36

Erg leuk weer en wat een geluk met het weer. Linkjes naar plekken en Wikiloc ook leuk en handig. Je weet maar nooit 🤪

BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje Marianne, Linkjes zijn altijd handig voor iedereen die deze kant op wilt.. kan het alleen maar aanraden..