Een mooi plaatsje zoals we al eerder vermelde, toeristisch maar zo in het najaar gaat het wel.
eerste dag wat rondhangen, boodschappen, wasje etc..
Leuke hoekjes in het oude gedeelte |
Terrasje pakken hoort er ook bij, heerlijk weer treffen we.
Een paar fietsroutes gemaakt, en dus morgen de omgeving wat doorkruisen.
Wat heerlijk dat we knap weer hebben, we hebben gelukkig genoeg tijd zou je maar 3 weken hebben, dan waren we mooi de klos geweest..
Volgende dag brandde we onze kooi uit, ff gegeten, fietsen gepakt en op weg.
De avond hadden we al even een route gemaakt en in de GPS gezet.. hij voerde ons langs de baai en langs de kust en door de binnenlanden terug een prachtige omgeving allemaal (klik hier voor de route)
Weer super laag water |
Actiefoto de helling af |
onze onmisbare handheld |
We wilden nog een paar dagen blijven maar morgen is het weer om te fietsen etc.. wat minder, maar wel een lekker windje (zegt ie)
Wachten we langer is het water 3 meter lager dan we kwamen, en dan houden we erg weinig over onder de kiel.. je wilt hier niet vast komen te zitten.Even ruim een uur voor hoog is het plan om te vertrekken, dit op advies van de kenners hier.
er is nu 1,80 minder water en onderweg hier heen heb ik toch af en toe minder gehad.. weer spannend.
Aan een lokale zeiler even gevraagd wanneer de beste tijd om te vertrekken is, die zijn hier toch wel even beter bekend.
Wachten op het water |
Maar het viel allemaal mee en hielden diepte genoeg, op één stuurfoutje na wat me hartkloppingen gaf toen we nog 10 cm onder de kiel hadden! Je wordt ongemerkt snel door de stroom op zij gezet.
Onderweg veel kottertjes aan het vissen, het was wel even opletten..
We gaan hier zeker nog eens naar terug er was nog genoeg te doen..
Avonds om half 11 na 7 uur motoren meerden we aan in Boulogne waar we werden opgevangen door Jaap en Anneke.
Daar een dag gezellig mee doorgebracht en volgende middag vertrokken we om half 1 richtig Dover.
Er was een klein windje en konden we zeilen.. en dat met mooi weer dat was een tijd terug
op het laatst de motor bij gezet omdat we voor de wind raakten (en de shipping lane over moesten) uit eindelijk maar twee uurtjes de motor erbij en daar lagen we zomaar weer in Engeland.
Bij Dover was met de bouw van de nieuwe haven begonnen en was de ingang naar het Granville dock een kleine opening geworden met een flinke bocht er in.
De plannen zijn toch om naar London te gaan en maandag a.s. kunnen we daar terecht.
dus varen we morgen middag naar Ramsgate en de dag daarop gelijk door naar de Swale waar we een nachtje (of twee) ankeren..
Lekkere plek |
Via Ramsgate waren we doorgevaren naar de Swale een mooi plekje om voor anker te liggen.
Landklaar! |
We konden net voor laagwater Margate hook passeren nu is het water niet zo laag dus het ondiepte was 90 cm onder de kiel..
Na een lekkere nacht besloten we in de ochtend maar even een wandelingetje te maken, rubberboot uit de bakskist gehaald (lag natuurlijk onderin) motor er achter en naar de kant.. We hadden de wielen er op gemonteerd want hierop de "hard" moeten we een ruime 100 meter met de boot lopen..Het was lekker weer dat troffen we maar weer.al met al een 18 km gesjouwd, onderweg even in de pub gegeten, een biertje er bij voor het vocht zodat de laatste 3 km niet erg meevielen,zakt gelijk je benen in. (route)
Aan boord weer de motor er af en klaar maken voor mogen we slepen de rubber er maar achteraan dan kunnen we hem ook weer in Queensborough gebruiken.
Om 08.00 in de ochtend eerst de brugwachter gebeld, of hij wel draaide we hebben een afspraak in London en moeten vandaag zeker in Queensborough zijn om morgen vroeg de Theems op te varen, ander moeten we buitenom wat vanwege het weer niet lekker is vandaag, en een stuk langer. Maar we konden er door gelukkig.
Om 11 uur lagen we aan de mooring en zijn eigenlijk niet de kant meer op geweest..
even de route gepland en vroeg er in want we moesten al om 04.00 op weg..
We vertrokken een half uur voor laag water Scheernes, wat achteraf nog ruim op tijd was, met 6,5 uur lagen we al voor de sluis van het dock. (bootsnelheid 6 kn)
dikke bries onderweg |
Na een 10 mijl begonnen we goed te merken dat we een duw kregen van het getij.
Eindelijk |
In de haven alles opgeruimd en ruimte gemaakt voor Remco en Marjolein in de achterkajuit. Zo met zijn tweetjes gooi je er behoorlijk veel troep in!
In de sluis |
Zo ook op één van onze voettocht naar de boot terug.
Waar we opliepen tegen iemand die "balletje balletje" speelde..
Na een tijdje hebben staan kijken, had ik verschillende keren goed geraden onder welk bekertje het balletje lag!
Na een foute gok van iemand zei ik, en wees naar de rechter beker, wat niet werd gemist door de man..
Aangemoedigd door Remco en Joce die het alle twee héél zeker wisten.. gokte ik met 40 pond! en je raad het al..weg die 40 pond! Ondertussen hun vriendelijk bedankend voor de goede adviezen en support. Van je familie moet je het dus ook niet hebben ..
Balend en ondertussen de man afschuddend voor een "herkansing" was ik er toch ingetuind.
Volgens ons speelt er ook een partner in het spel mee.
maar weer van geleerd. (wat we eigenlijk al wisten)
Je hebt hier net als bij ons een soort OV kaart maar er verder induikend kan je daarvoor ook gewoon je draadloze bankpas voor gebruiken behalve die van de ABN Amro die deed het niet. zo verplaatsten we ons in bussen, metro en over het water ideaal! en scheelt flink geld dan dat je steeds een kaartje koopt.
Einde van de week kwam de Taipan binnenvaren Kris en David hebben we op Bermuda leren kennen tijdens hun nu al 13 jarige durende reis vanuit Australië. Even weer flink bijgepraat en gezellig aan gezeten.
Hieronder een paar fotoimpressie van de tijd in Londen
saampies op de plaat |
Samen met Remco |
Alle politie loopt hier zwaar bewapend |
Prachtige straat artiesten |
Bij Nacht |
Wisseling v.d. wacht |
Nothing Hill! |
Het strand van Londen! |
De Gemeente verstrekt ook instrumenten om een inkomen voor de daklozen te genereren! |
The Shard |
en vanaf de Shard |
Maandag 9 okt. vertrekken we weer de Theems op ook de dag dat de Theemsbarriër gaat praktiseren, en kunnen we net er voor passeren hoop ik..
Maar daar meer over in het volgende blog
Geen opmerkingen:
Een reactie posten