donderdag 19 oktober 2017

Volgende bestemmingen, en weer op huis aan

Maandag de Theems opgevaren, niet zo vroeg als gepland want ze beginnen om 06.00 u. met schutten en dan zouden er maar 10 minuten zijn om te schutten vanwege de waterstand! dus ging dat niet, er was te kort tijd. Op de vraag of voor deze éne keer misschien even 5 min. vroeger beginnen wilden, was het antwoordt helaas negatief. Tja je zal eens 10 minuten vroeger naar je werk moeten..
Dus voeren we nu pas om 3 uur uit de sluis weg richting de Stangate Creek een zijtak van de Medway vlak bij Qeenborough.
We lagen samen in de sluis met prins Bernard jr die met zijn eigen ontworpen sloep die een op en neertje naar Londen had gedaan om te testen.
Eerst een paar uurtjes tegen stroom maar daarna tikten we af en toe de 10 kn aan.

We hoopten dat we voor donker bij de Queen Elisabeth bridge waren, want daarna wordt het wat makkelijker om in donker te varen wat uiteindelijk ook lukte en om half 10 lieten we het anker vallen, een mooie rustige plek om te ankeren geen bagger aan de ketting en goed houdende ankergrond.
Het werd geen lange nacht, maar we zouden wel met daglicht gaan varen en 7 uur voeren we van de ankerplek richting Pin Mill.
Met een rustig windje en voor stroom waren we begonnen. De wind nam lekker toe en hadden we een lekkere gang bij de Gunfleet banks kregen we wel een 3 kn stroom tegen en met een 20 kn wind van achteren resulteerde dat in een korte steile golfslag.. 8 knopen door het water en 5 kn over de grond..
Boven de banken koers gezet en over de droogten onder de kust naar binnen de Orwell op en bij de RHYC lieten we het zeil zakken. Een mooie zeildag!
Volgende dag een rondje lopen en lekker gegeten bij Pin Mill (But & Oyster)
even opletten met binnenvaren
Wat weerberichten opgehaald, misschien morgen al oversteken?
Maar na wat studie kwam er voor het weekend een flink hogedruk gebied opzetten en waren de omstandigheden even aantrekkelijker. hopen dat het doorzet de weermannen zijn het in ieder geval eens met elkaar het wordt zelfs warm!!
Dus vertrokken we noordelijker naar Southwold een voor ons niet onbekende plek, we liggen hier altijd met plezier.
Bij de aanloop VC Southwold opgeroepen of er nog uitvarende containervaart was, dit was volgens de havenmeester niet het geval en konden we veilig binnenlopen!
Avond bij de kade
Hier is genoeg te doen, leuk plaatsje, mooi fietsen en wandelen en mensen kijken.Voor het eerst werkte de Wifi hier!! het was er al eerder maar werkte nooit.. Nu keken we avonds zelf Nederlandse TV om 3 uur voeren we tussen de pieren door en bij het aanmeren stond Peter (havenmeester) al klaar om de lijntjes aan te pakken.

Met Peter heb je altijd lol, het betalen van het havengeld duurt meestal een klein uurtje lekker gezellig aanzitten, hij heeft nu ook de tijd..
Vrijdag en zaterdag wat gelopen en gefietst en de vaarplannen wat bekeken, zaterdag rond een uur of 4 in de middag vertrekken we, de stroom bij Den Helder is dan ook gunstig als we aankomen, geen IJmuiden want dan moeten we weer het kanaal door en we hebben genoeg gemotord!
De pieren uit
Er wordt over 22 graden gesproken? we hopen het maar dan hebben we nog een mooi weekend toe.
Mooie avond
Na te zijn vertrokken hadden we mooi weer, zonnetje ging langzaam onder en zeilden we de nacht in.
de eerste 35 mijl geen lastige verkeersstelsels dus kroop ik nog even de kooi in, de bedoeling even wat te slapen.
3 hoofdstukken uit het boek verder  er maar weer uit, had gewoon geen slaap.
Verder de nacht door kregen we het erg druk met alle scheepvaart, geen gekke dingen maar het was ongewoon druk.
in het schulpengat
Om 11 uur in de ochtend kwamen we bij het schulpengat aan.. de stroom begon net mee te lopen en dat was mooi uitgekiend. en haalden we even later op het wad wel ruim 9 knopen! dat schoot lekker op
Wat een leeg Wad!
Op het wad leek het wel of het midden winter was er was geen bootje te zien, onvoorstelbaar met dit mooie weer we zitten zelfs in ons T-shirt.

We zijn doorgevaren naar Den Oever,  de brug ging open en we konden zo doorvaren de sluis in kijk dat is nog eens service!
Avonds bij vrienden gegeten en even bijgepraat was weer gezellig
Volgende  ochtend door naar Stavoren daar gingen we tanken.
Dit is de dicht bijzijnde haven waar je GTL diesel kan tanken we hadden onderweg in Middelburg een volle tank er van geladen.
En dit beviel zo goed dat we zullen proberen om hier op door te varen.. ook gelijk een paar jerrycans volgegooid.

Het laatste zonnetje
Daarna door naar het stoomgemaal bij Medemblik waar we de boot voor anker gooide.. hier lagen we prinsheerlijk te genieten van de laatste zonnestralen.
Na een lange nacht en ochtend gingen we ankerop. laatste stukje naar Enkhuizen, onderweg alles goed zoet gespoeld dan kan het nog even lekker drogen onderweg.

Volgende ochtend nog even de laatste 10 mijl naar Enkhuizen gedaan, het zonnetje was er wel maar ging schuil achter Sharazand en roet van de bosbranden bij onze  zuiderburen..
Uiteindelijk op onze ligplaats alles wat opruimen en soppen..
Morgen weer naar huis, het zit er weer op!

zeiltje wat drogen en luchten