woensdag 16 september 2015

Op de terugweg

Nadat we Chacuaramas ankerplaats via Scotland Bay hadden verlaten, realiseerden we eigenlijk dat de terugreis eigenlijk is begonnen!

vroege stilte in Scotland Bay

Van af nu gaan we alleen maar noordelijker, ook was dit ons verste punt.. hier lagen nog 15 mijl verder dan Suriname.
Maar er zit nog wel een jaartje tussen voor dat we er zijn en zullen nog wel veel eilanden aandoen.
Na een kort ontbijt in gezelschap van enkele brulapen kwamen we tot de orde van de dag en om half 7 in de ochtend vertrokken we uit een nog verder stille en rustige Scotland Bay, we zijn onderweg naar Tobago, en willen dit doen via de noordkant van Trinidad een mooie plek maar minder toegankelijk vanwege wind en stroom! Maar het is nu zomer en is het weer wat rustiger en maken we van deze gelegenheid gebruik om "hoppend" die kant op te gaan.
Buitengaats was het erg mooi weer, een rimpeltje wind en bijna geen swell!

De zon kwam er even later ook weer bij toen boven de heuvels/bergen uit kwam
We hadden alleen het grootzeil staan maar even later kon toch de yankee worden uitgerold. De wind was wat wispelturig maar hielden hem aan de praat! Maar toen we om Corozal point heen waren was het alleen de motor die je hoorde.

Het is werkelijk prachtig mooi om langs deze ruige kust te varen, hoge rotsen en allen ondoordringbaar begroeid met vele bomen. Pelikanen vlogen met grote aantallen langs de boot en maakte het plaatje tot een mooi geheel.

Een prachtige noordkust

Aan het eind van dit blog zal ik wat info neerschrijven over dit gedeelte, voor diegene die dit ook willen gaan varen..
Maracas Bay
Na een ruim 3 uurtjes kwamen we aan in Maracas Bay, we waren er al geweest maar ook van zee af komend is het een prachtige baai. En zijn vervolgens aan de oostkant gaan liggen, het was er goed beschut
Het anker lijkt gelijk goed te houden, wat pruttig maar voelde toch nog een paar stenen.. verders geen last van gehad.

Toen de motor uit was viel alles van je weg en konden we genieten van een prachtige omgeving, met vele krijsende papegaaien en vissende pelikanen..
Onze nieuwe zonnetent weer geïnstalleerd en de buiskap plat voor wat extra wind er onder door, de nieuwe tent is tot nu toe een goede investering voor ons is geweest.
We brachten de dag verder door met lekker zwemmen en wat luieren.. ook de dinghy weer opnieuw geplakt, de vorige keer iets niet goed gegaan want hij lekte weer op het zelfde.
En genoten avonds van alle rust om ons heen. We hadden geen zin om naar de kant te gaan.

Lekker onder het afdakje, buiskap neer voor wat extra wind

Deze noordkant van de kust word erg weinig bezocht, dit omdat er met de tradewinds er gewoon teveel golven in de baaien staan! Ook is het meestal tegen de wind in en ook tegen de stroming die soms pittig is.
Maar als je wat hopt en gelukkig bent met het weer want zomers is het altijd rustiger kan je in 3 relaxte stappen naar Tobago. Met afstanden van 16, 22 en 23 mijl te overbruggen, wat best te doen is! En wat wij nu aan het doen zijn.
Grand Riviere Bay
Volgende morgen weer op tijd vertrokken, we zouden nu naar Tobago koersen maar hebben besloten een 22 mijl verder nog 1 of 2 overnachtingen te doen.

Heerlijk zeilen

De koers voor vandaag is naar Grande Riviere Bay! deze baai staat bekend om dat daar de grootste aantallen leatherbags aan land komen (reuze schildpadden) het seizoen is tot en met augustus maar de eieren komen 2 maanden na de leg uit, dus misschien een late dame of een nieuw broedsel.
We hadden een mooie zeiltocht vandaag, eerst een half uurtje moteren maar toen kwam er wat wind, eerst dwars zoals elke ochtend en later recht van voren zoals het hier hoort, maar een knoopje op 15 en werd het heerlijk zeilen de zon was nog niet zo warm net lekker zo.
Om 12 uur gooiden we het anker uit, en na een paar keer opnieuw ankeren vanwege de stenen lag ze goed.

Op een mooi plekje weer

Daarna een hapje eten en eens kijken of we de kant op konden komen.
Helemaal in een hoekje oostkant vonden we een verharding waar wat minder swell was, op het strand was geen optie nu zelfs ook met het mooie weer! Met kunst en vliegwerk stonden even laten op de kant

Een strandloopje met rechts de rivier

En gingen we lopend richting een hotelletje - restaurantje we kwamen al gelijk een bord tegen met alleen toegang met een permit! Die hebben we niet dus niet gezien.
Onderweg kwamen we al kapotte eieren tegen en gieren vlogen steeds over op zoek naar de nieuwe kleintjes.

Het nadeel van deze plek waar de dinghy lag is dat je door een mui moet waden wil je naar het dorpje komen.. Aldus gedaan! En daar kregen we de tip om met de dinghy de mui in te varen! Hmm spannend!
Bij het restaurant vroegen we de weg naar een zwembassin die in de rivier ergens zou zijn! en zo pratende weg kwamen we weer wat meer aan de weet, van mei tot augustus komen er hier 25000 schildpadden hun eieren leggen! het is ook het drukbezochte strand wat dat betreft, op top dagen waren er meer dan 400 geteld.. Amper voor te stellen... De man een Italiaan, runde een hotelletje met restaurant, voornamelijk voor de schildpadden bezoekers. Vele mensen komen hier voor een schildpad excursie.. maar ook voor een mooie hike of bezoek aan één watervallen.
Het zwemwater hebben we later op zijn aanwijzing gevonden, maar was niet de moeite.. met een diepte tot je knieën, wel een erg mooie omgeving hier.

Met de lunch een mooi uitzicht en in de verte de verleiding

De schildpadden tijd is nu over, er kruipen af en toe nog nesten leeg, als dat overdag is worden ze gevangen en later met donker weer losgelaten! dan blijven er nog een paar meer in leven.. (Normaal 1 op de 1000 overleefd).
Honden, gieren, meeuwen, fregatvogels, haviken, katten en alle andere roofdieren die iets groter zijn eten de kleintjes op, voor deze dieren is het een jaarlijks terugkerend eetfestijn.
Afijn er wordt hier wel netjes op gepast, later aan boord even een weerbericht opgehaald en morgen richting Tobago een 25 mijl..
Tobago
Om 06.30 haalden we het anker weer op, hij kwam wat snokkend tussen de stenen vandaan.
Ik ben altijd weer blij als hij boven is met dit soort gronden! En doordat je alle kanten opdraai krijg je ook problemen met een ankerboeitje, wat we normaal wel klaar hebben liggen voor zoiets

Een nog dikke bewolking, veel regen gehad afgelopen nacht

Door de vroege ochtend en nog koel land hadden we een zuiden wind, zoals eigenlijk elke ochtend
Hierdoor konden we de noordkant volgen tot Trinidad ophield bij Galera point.
Hiervandaan zijn we noord over gegaan richting Plymouth Tobago.

Galera point, het uiteinde van Trinidad

Een kleine mijl uit de kant veranderde vlugger als verwacht de wind naar oost, maar nog goed te bezeilen.
Maar daarna kwam de stroom (South equatorial current) die ons met ruim 2 knopen west in zette bijsturen en de zeilen wat strakker hielp niet, er was te weinig wind.. Dus helaas de motor maar bij.
Het werd zo erg dat we een kompaskoers van 70 graden aanhielden terwijl we over de grond een 23 graden voor lagen.. Na een 5 mijltjes iets meer wind dus kon de motor uit en konden we heerlijk zeilen.
Halverwege werd de stroom weer wat minder maar een 1,5 kn bleef het. We voeren als een "krab" door het water!

Lekker windje
Bijna op het einde werd onze wens weer vervuld, een mooie vis hadden we aan de haak, een wat vreemde maar na onderzoek in de boeken hadden we een " Konings makreel " gevangen, dus weer 2 dagen lekker vis eten!

Terwijl we hem binnen haalde werden we gade geslagen door een visbootje die luidjuigend ook blij voor ons waren, heerlijk hier die spontane mensen. We hadden denk meer geluk dan hun.. ze lieten een kleine tonijn aan ons zien..

Wat is het ook een heerlijk volk..  ondertussen een dikke bui op de achtergrond!

Om half één en na 6 uurtjes varen lieten we het anker bij Plymouth in mooie zandgrond plonzen niks geen stenen meer gewoon snel en goed houden! 34 mijl gevaren (via Galera point) en het was weer eens jammer dat we er waren, een mooie zeildag vandaag

Het uitzicht hier was ook niet mis
We zijn niet officieel uitgeklaard omdat we in het zelfde land blijven wel kregen we wat papierwerk van ze mee en zodra we in Tobago zijn moeten we ons direct even melden, maar dat willen we pas noordelijk in Charlotteville doen, dat scheelt veel gedoe en gereis..maar even een paar dagen stiekum doen..
Morgen kijken we verder!
Charlotteville
Uitgebreid wakker worden vandaag zonder wekkers en vroege activiteiten..  Na wijs beraad hebben we besloten om toch maar verder te gaan naar Charlotteville, en hier later even terug te komen.
We moeten nog even wachten op "seine" vissers die hebben het net over ons anker gevierd, eerst maar even koffie dus.

Even wachten dat het anker vrij is!
Ikzelf kan al 2 dagen bijna niet lopen van mijn enkel, een soort van ontsteking of geïrriteerd kraakbeen (oud zeer) in mijn enkel, en om hier te blijven doe je ook verder niets dan wat zitten.
eergisteren ben ik begonnen met Paracetamol te slikken en het voelde vanmorgen al een stuk beter aan. En hoop er overmorgen grotendeels van af te zijn.

Weer lekker varen, het was een tijd geleden dat we elke dag wat hebben gezeild

We hadden een bezeilbare koers, wel aan de wind maar we kwamen rond de middag aan, bootje overboord en het papierwerk even in orde maken wat binnen 10 minuten geregeld was, de beste man herkende ons nog.. leuk!
Hier gaan we een paar dagen rondhangen, wat snorkelen en lekker luieren en wat we leuk vinden
En....lekker zelfgemaakt ijs eten! Walewijn ik zal aan je denken.
Er liggen nu wat meer boten als verleden keer in de hoek bij de Pirate bay, maar dat zal met de stormtijd te maken hebben. De meeste zijn Fransen er lopen ook heel veel kinderen over het strand en vermoeden we dat ze elkaar wat hebben opgezocht voor deze periode!
Wij liggen op onze oude plek en voor ons gevoel alleen! ruimte genoeg.
                                                                          Plek zat...

Toch heeft dit eiland wat speciaals, we voelen ons alle twee ons hier erg op ons gemak, of het nu komt door de mensen die hier wonen we weten het niet? Het begint al als je het eiland ziet!
Maar waar maak je mee als je op een terrasje gaat zitten, je eigen biertje uit de koelkast kan pakken en later kan afrekenen! En waar je je wasgoed aan de deurknop kan hangen, en de volgende dag klaar is met een briefje er in wat je moet betalen wat je dan weer in een zakje achterlaat! En waar tonijn maar € 1.50 per pond kost!
Dan gaat er ook veel goeds uit van de mensen hier..... En daarom liggen we weer op Tobago
Maar we komen hier ook om meer te zien van het mooie eiland, en genieten van de mensen!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor degene die ook langs deze kust willen varen wat meer info.

Langs de noordkust van Trinidad is zeker een aanrader vanuit de oost of de west..
De kans is bijna 100% dat je alleen in een baai ligt!!!
Wij vertrokken uit Scotland Bay een 3 uur na HW in Port of Spain en hadden gelijk stroom mee naar buiten, het is een klein stukje maar je krijg zo'n 3 Kn mee! En anders tegen
Buitengaats zijn we dicht bij de kant gebleven, gemiddeld zo'n half tot 3/4 mijl hier is minder stroom, wat ons opviel was dat in de vroege ochtend waait de wind uit de wal vandaan, dit duurt tot een uur of 9 als de zon er bij komt ging de wind weer de normale richting waaien die hij aangaf Oost in ons geval.. Maar meestal waren we dan al vlak in de buurt. Deze wind is tot een ca. mijl uit de kust!
Of dit altijd zo is??
Houd in de baaien ook rekening met veranderlijke wind, en neem de ruimte.
Onze eerste stop in Maracas Bay goede beschutte ankergrond oostkant voor de overgang tussen rots en eerste zandstrand op een 7/8 meter (makkelijk landen met dinghy)
Naar 2e stop Grand Riviere Bay weer vroeg (06.30) vertrokken en konden het eerste stuk weer zeilen tot het te warm werd, in de baai geankerd iets benoorden grote steen met boompjes er op vrij dicht bij de kant.. Wat rommelig met stenen! 6,5/7 mtr Ook wat windversnelling daar, maar is een welkome verkoeling. anker hield wel goed.
Landen met dinghy aan oostkant einde strand bij verharding (gebruik je deze dan moet je waden naar het dorp) of... het heeft wat stalen zenuwen nodig maar je vaart met de dinghy de rivier op! door de branding via de doorgang in een "mui" de visserlui gebruiken  het allemaal! gaf bij ons geen enkel probleem!
Derde stuk: zelfde tijd weer weg zeilen tot Galera Point daar koers op Tobago
Houd ernstig rekening met veel dwarsstroom wij hadden meer dan 45 graden tussen koers en ware koers!!
Wind moet echt oost of daar bezuiden van zijn! wil je het kunnen bezeilen
Halverwege werd de stroom wat minder maar kwam hevig terug bij de onderkant van de Drew Bank vlak onder Tobago (7 meter onder de kiel) met bries wat ruimte hier aan geven ivb brekers...daar hadden we onder de bank een dwarsstroom van een kleine 3 knoop!

Vanuit Chacuaramas klaar je niet uit, je krijgt een tijdelijke uitklaring, die je moet laten zien zodra je in Tobago bent! In Charlotteville of Scarborough,
Kom je vanuit een ander land dan Is het verstandig om eerst langs Tobago te komen om in te klaren en later tijdelijk uit te klaren, vandaar naar Trinidad en dat geeft je alle tijd voor de baaien en stroom mee! Daarna geen extra kosten met weer in te klaren.

2 opmerkingen:

1. Ron, wat kun je toch mooi verhalen en vertellen! Groet, vader van Leon

BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha,ha,ha, Ja bedankt..leuk om te horen.
    Jullie veel plezier straks met de trouwerij..
    Geef ze alltwee maar een dikke zoen