vrijdag 4 september 2015

Gedane arbeid geeft zoet te rusten!

Een oud spreekwoord, maar waar.
Na dat we te water zijn gelaten even zoeken en geraakte we buiten de ankerplaats ten anker..
23 meter water maar het zij zo, de Antares gaat er donderdag uit en kunnen we aan hun mooring!

Wat is ze weer netjes
maar nu na enkele dagen liggen we eigelijk wel lekker, meer wind om de boot en minder herrie maar wel meer golven van de vertrekkende en aankomende loodsbootjes.. Vooruit maar overdag zijn we nu toch veel weg. We zitten weer lekker aan boord met het lekkere idee dat alles klaar is.. zoet te rusten..
Als eerste de wind/water generator (duogen) weer in elkaar gezet, een precisie klusje met al die magneten en lagers, maar na wat gefrutsel en weer even uit en in elkaar hangt hij achterop en draait weer als een tierelier..

Onze ervaring hier: bij Powerboat zijn we nog nooit zo goed gehellingd geweest! Een super service alles wat je vroeg werd voor je geregeld.. voor de toekomstige vertrekkers zeker een punt om te overwegen, ook vind je hier volgens mij de goedkoopste antifouling in de Carieb!..
Maar bij de buren bedrijven zal het denk niet veel slechter zijn...
We hebben vandaag maar eens een auto gehuurd voor 5 dagen, morgen eerst naar het vliegveld om een pakket af te halen, en daarna even wat verkennen.
Bij het afhalen van de auto vanmiddag gelijk de jerrycannen  er in en even 80 liter diesel gehaald, ik moet altijd weer vragen wat het kost omdat je het nog steeds niet geloof, we hadden 80 liter voor 110 TTD komt een beetje op 15 eur uit..
Plannen zijn wel om volgende week te vertrekken maar daarvoor gaan we even rondtoeren op het eiland, het verhuurbedrijf van de auto alhier heeft zeer schappelijke prijzen en benaderd zelf Surinaams niveau, en kijken we dus niet op een dagje langer of korter.. en wachten gewoon het goede weer af.
Volgende dag het pakket afgehaald, er zouden volgens de man aan de telefoon flinke kosten aan zijn omdat het daar al zo lang lag..we hadden zelfs overwogen om het te laten liggen..
Maar toch maar gegaan en dachten als we moeten betalen gaan we nog even een gesprekje aan!
Aldaar raakte we gezellig aan de praat met de dame van het loket, een leuke vrouw vol interesse!
We konden blijven zitten en ging even wat regelen?
Allerlei bewijzen moesten worden overlegd van onzelf en de boot, en daar opeens stond het pakket voor onze neus,
en het mooiste was, er waren geen kosten berekend! Waarom wisten we niet maar we waren er blij mee.
Met het pakket naar de Douane bij onze baai om het daar open te maken en de nodige papieren af te geven..
In de middag zijn we nog weer even naar een waterval (letje) geweest " the Edit Falls"

Zij bleef mooi voor ons zitten!
Daar onderweg in het bos weer mooie brulapen gespot, en ook lekker weer eens opgevreten door de muskieten. Daarna naar de dichtbij gelegen kust.
Bij het strand was het ook even koeler! een echte uitgaansplek voor de lokalen het was er gezellig druk.

We moesten de volgende dag even in de buurt blijven, de nieuwe zonnetent was klaar en moest worden gepast en hier en daar nog even wat aan worden bijgesteld.
Waar we mooi op tijd mee klaar waren! En dus kwamen de dames op het idee we gaan even naar de " West Mall". Een groot shopping centrum aan Europeesche maatstaven..
Het was donker toen we terug kwamen, maar toch wat dingen gescoord, en Joce had eindelijk een kapper!

De kapster was gek op de kleur van Joce der haar!

Nu willen we onderweg naar Tobago als het lukt even een paar baaien aandoen, om de afstand wat in te korten het is meestal tegenwind en stroom en dan maakt het wat handzamer het in stukjes te breken!

Maracas Bay is er een van en hebben die even met de auto verkend! en hebben we eigenlijk voor het eerst in ons leven ligbanken gehuurd en zoals het hoort in de schaduw onder de boom en meedraaien met het zonnetje. In tegenstelling van normaal hebben we ons best vermaakt, en vielen we regelmatig even in slaap! Een mooie plek en een fantastisch strand, geen stenen etc..

Meedraaien met de schaduw!

Ook is de Bake & Shark een lokale lekkernij en in deze baai schijnt de lekkerste te worden gemaakt. Dus dat moet ook geprobeerd en is zelfs uitstekend bevonden. Toch nog enigzins verbrand (te laat wakker geworden) reden we eind middag na een lekkere rustdag weer naar huis
Pitch Lake
Zondag zijn we naar het Pitch lake geweest! Van dit soort meren zijn er maar 3 op de gehele wereld, en deze is met een 89 acres de grootste.

Weelderige begroeing tussen de olie en asfalt
We hadden dit gezellig samen met de Antares crew gedaan, en om een uur of tien waren we daar al aanwezig, in eerste instantie leek het wel een vieze vervuilde plas maar dichterbij werd het al anders.
We werden al opgewacht door freelancers, waar we al voor werden gewaarschuwd, na enig aandringen dat we niet van zijn diensten gebruik wilden maken, konden we verder naar het bezoekers centrum waar we ook een officiële gids konden meenemen.. zo'n gids kost een 4 € p/p en dat valt dus wel mee! Het is niet alleen veiliger maar komt ook nog ten goede van het beheer! Het pitch lake is onstaan door verschuiving van het caribische plateau onder het land plateau, en is er een mengsel van olie, modder en zand ontstaan, voorheen werd er hier 300 ton asfalt van de hoogste kwaliteit uit gehaald, nu is dat veel minder.. zo'n 50 ton per dag, omdat de behoefte minder is

De asfalt fabriek
De omliggende bebouwing is veel van hout omdat het eigenlijk op de korst drijft, en zware stenen gebouwen zouden verzakken na verloop van tijd, maar ook de wegen hier zijn aan veel onderhoud onderhevig, maar er is reparatiemateriaal genoeg.
Er zijn vele vonsten in dit meer gedaan (het meer geeft dat vanzelf prijs..) en veel daarvan werden uitgestald in een klein museum! Maar helaas door verbouwing was die gesloten..

Als het warm is!
Wij hadden gelukkig niet de volle zon deze dag, wat behoorlijk scheelde in de warmte (zwarte omgeving) maar ook de hardheid van de grond waar door we niet te ver wegzakte of bleven plakken.
Er werd ons vele varianten aan teer/ pek/ olie getoond maar ook dat het weer is opgelost en vruchtbare aarde overblijft. (Na zo'n kleine 500 jaar)

Uiteindelijk blijft er vruchtbare aarde over..
Het was erg vreemd dat je door een zwaar vervuild gebied liep maar ook weer niet, er was een weelderige groei van bloemen en planten, maar ook veel dieren leven daar. Het is er zeer rijk aan mineralen. Maar er hing een indringende lucht van olie en teer.
Er werden vroeger ook koeien gehouden maar er verdwenen er te veel (in de teer) en lopen er nog maar een stuk of 4 rond. (Die waren voorzichtiger)

Al hadden ze een bus teer hier ingegoten

Geen plekje waar je in moet gaan lopen.. Pure teer
Verderop kregen we putjes met slappe teer te zien maar ook gestold asfalt en pek . Tussen de verschillende lagen waren er poeltjes ontstaan, in deze poeltjes zijn geen muskieten en deze hebben een genezende werking op huidziekten! En je raad het al op vele plekken lagen mensen in het water!

Hij wist veel te vertellen

Zoetjes aan kruipt het verder als het opgewarmt is door de zon! In de nacht stopt het weer

Al met al hadden we een mooie dag, en was het zeer indrukwekkend.
Terug langs een grote shopping mall geweest en daarna weer met zijn allen op huis aan.

Vandaag moeten we weer de auto inleveren, voor drie uur...en maken we maar van de gelegenheid gebruik om wat groot spul in te slaan, het is hier vele malen goedkoper dan elders in de Carieb!
Chacachacarare.
In de middag voeren we naar een eilandje 7 mijl hier vandaan Chacachacarare! Een voormalige lepra kolonie!
Later in de middag kwamen we met hevige regenval en onweer aan (de oven lag weer vol met electronica) en gooiden we het anker weg in Sanders Bay gelegen in de grote Chacachacarare Baai.
We hadden al even rond de baai gevaren, want niet overal kan je zomaar ankeren erg diep en steile kanten, hier leek het het beste.

Alle ruimte
Maar we zijn de enigste hier dus alle tijd en ruimte.
Na dat we de dinghy weer leeg van water hadden zijn we even naar de kant gevaren een beetje verkennen, de Kolonie is pas laat in 1984 opgeheven! en zijn de laatste patienten naar het ziekenhuis in Port of Spain verhuist voor verdere verpleging.

Voormalig doktershuis mooie panden en erg Surinaams
We keken er vanop dat het nog niet zo lang is geleden, een 31 jaar.
Zo varend langs de kant werden we verrast met een heerlijke geur van de daar groeiende amandelbomen, en even later hadden we al weer 4 grote schildpadden gespot, het is hier niet zo heel helder water, maar we kunnen ze evengoed snel ontdekken.
Weer aan boord lekker in de kuip zitten en vaak tegen elkaar zeggen: wat is het heerlijk rustig hier, geen heimachine, geen geslijp, geen voorbij varende boten met hun golven, geen muziek en ook geen olie in het water!  We waren er aan toe ook.

Venenzuela in het midden
Venezuela kunnen we hier vandaan goed zien het is ook maar een 6 mijl van ons verwijderd, jammer dat het een " NO GO " gebied is, het is vast erg mooi! wel hebben we ons ankerlicht en AIS niet meer aan, er is hier piraterij geweest, wel een tijdje geleden maar waarom zou je laten zien dat je hier bent toch!
Na een lekkere hete douche en met een anker alarm op scherp, werd het niet laat en kropen we lekker de kooi weer in.
Vuurtoren
Volgende ochtend begonnen we met een lekkere zwembeurt, dat was alweer een tijdje geleden dat het kon! Lekker warm water maar wel minder zout als we gewend waren, het was eigenlijk gewoon brak water, ook vermoedelijk waar we steeds lagen maar daar zwem je niet. Zal allemaal wel te maken hebben met alle rivieren die hier voor, en die hier in de Golf van Paria stromen
Na het ontbijt op weg naar de vuurtoren, er liep zelfs een asfalt weg omhoog! maar ja dat scheppen ze zo uit dat meer vandaan.

Hoog vanuit de vuurtoren
Na een 45 minuutjes omhoog lopen en zweten waren we bij Bocas lighthouse hij zou bemand zijn volgens de pilot, maar dat is voorbij.
De deur lag er uit de de toegang was dus vrij. Mooi uitzicht van hieruit

In de middag waren we weer aan boord,
Volgende ochtend zijn we naar het nonnenverblijf gegaan, er was hier in tegenstelling tot andere landingsplekjes geen rommel op de kant.
En liepen we naar de villa met de andere huizen die nog helemaal zijn teruggeëist door de natuur, maar het schiet al op!

Het nonnenhuis een mooie plek, dat wel.
Hier konden we door de huizen heen lopen, bij sommige oppassen voor de vloer! mooie grote panden van binnen het lijkt ook heel veel op de Surinaamse bouw jammer dat alles zo verpauperd, maar niemand wil hier wonen denk ik, en is het nog steeds een onbewoond eiland.

Zo lopend door deze huizen waan je jezelf terug in die tijd, en ga je dingen voorstellen hoe dat vroeger er aan toe ging, dat er hard door de dames werd gewerkt dat staat vast.
Verderop vonden we nog een begraafplaats, en zagen dat de meeste uit Frankrijk kwamen op 2  andere na, die kwamen uit Portugal en Trindad!

Deze dames hebben veel goed gedaan, je moet het maar willen..met lepra patienten werken!

Al met al is het een vreemd maar mooi eiland, jammer dat de lokalen hier enkele stranden erg hebben bevuild met afval van feestjes die hier in de weekenden worden gehouden!.
Donderdag
Weer terug naar de andere ankerbaai drukke dag.. uitklaren, inkopen, water laden, veel ff dit en veel ff dat, daarna verder naar Scotland Bay en vandaar vroeg op pad richting Tobago..of we het halen??
We hopen het.. het weer lijkt redelijk.