woensdag 19 augustus 2015

Trinidad, warm dobberen in de olie

Met de ochtendschemering vertrokken we uit Prickly Bay.
De wind was NO een kleine 20 knopen, en gaf ons een mooie gelegenheid om er heen te varen.
Later in de week en na het weekend komt er al minder wind en meer zuidelijker!
Dit is een prachtige zeildag.
Ook hebben we onze vistechniek aangepast, vanwege het vele wier moet je steeds de lijn inhalen schoonmaken en weer terug, zoveel keer dat je gewoon stop met vissen!
                                                De haak is niet meer te zien!

Nu hebben we de dreg (een hoeks met 3 haken) er af gehaald en er een enkele haak opgezet, deze onder een andere hoek in het kunstvistje geplaatst zodat we geen wier meer vangen.. maar!... vangen we wel vis?, we gaan het onderweg beleven. Ik heb er al een tijdje over nagedacht maar dit lijkt een redelijke oplossing! de vis is er wel nu nog vangen.
Maar na een paar uurtjes hadden we al wat gevoeld en was er wat van het rubberen visje afgebeten, en even daarna, yes... Er hing er eentje aan.

Dankzij het zware lierwerk dat we hebben kon Joce hem gemakkelijk tillen!

Dat was een welkome gast! waar we erg blij mee waren
Een Dorade van een 70 cm dat is 3 dagen vis eten, we hebben hem even lekker gefileerd..

En de hengel weer opgeborgen, we hebben genoeg!
Zelfs hadden we later weer een flinke school dolfijnen om ons te springen.. Dat was weer een tijdje geleden! En hebben er weer erg van genoten.

Het was een heerlijke tocht alleen de laatste paar uur kregen we zware buien en een dikke onweerbui over ons heen.. waar bij we ons afvroegen zullen we de boot omdraaien met de kiel naar boven! zoveel regen... Met een dikke stroom 2,5-3 kn tegen (en geen wind meer) hebben we ook maar de motor gestart.
                                                               Een dikke bui!
Uit voorzorg hadden we een gps, de i-pads met navigatie en een handmarifoon in de oven neer gelegd mocht de bliksem inslaan.. dan blijven die hopelijk heel en komen we altijd zonder extra moeite binnen!
Om 9 uur lieten we het anker zakken in Scotland Bay, hier zijn we binnen gegaan om ons een beetje te verstoppen voor de douane! anders moeten we gelijk inklaren, nu gaan we morgen gewoon naar binnen alsof we net aankomen. Daarna eerst weer het anker opgehaald van wege stenen, de tweede keer ook, maar toen vonden we het welletjes..weer het anker laten zakken vervolgens er 70 meter ketting bovenop gooien dan het licht uit en klaar is kees, zoek het verder maar zelf uit!
Daarna lekker eten, een aankomst rummetje, daarna vielen we als een blok in slaap.
Er was niet veel wind hij blijft wel liggen, eigenlijk moest je dichter bij de kant maar er lagen er nog een paar, en het was pikkedonker dus een lekker ruime plek genomen. (Lag er daarom niemand?)
Altijd weer een verrassing als je wakker wordt hoe de omgeving is... als je in het donker aankomt.

En die viel mee, we hoorden weer papegaaien en vele andere vogels, de brulaap was er vandaag niet maar schijnt daar ook ruimschoots te leven. Het leek veel op Suriname het rook ook erg naar vocht en bladeren, heerlijk..
Jammer dat er veel bewolking was maar je kan niet alles, en we komen er vast nog eens.

De volgende ochten voeren we in de regen naar de ankerplek bij Powerboats en Peak voor de deur.
Ingeklaard bij Immigratie en Douane met wederom zo'n ruim 6 blaadjes in te vullen?
Er was een dresscode! wat we maar respecteren, dan zien wij er ook weer eens knap uit!

Onze moeders kunnen weer trots op ons zijn!
We liggen midden in een industriegbied, olie drijft om ons heen, er is veel ofshore vaart buiten ons en met geparkeerde booreilanden!
Maar dat wisten we! het Caribische gevoel is op dit plekje een beetje ver te zoeken.
Maar we komen hoofdzakelijk voor het werk aan de boot.
En het goede nieuws is dat we er woensdag a.s. er al uit kunnen!
We liggen bij Chacuaramas waar vele hikes zijn, wie weet vinden we nog een leuk loopje zo tussendoor?

In de middag met wasbenzine zware stookolie van de boot verwijderd en ook van de rubberboot
Was een plakzooi is dat zeg. Was daar niet blij mee door wat slingeren zat het halverwege de romp.
Morgen alles weer verder regelen voor klusjes aan de boot offerte voor een paar kuipkussens, dekzeiltje maken, een paar aanpassingen etc..
Lekker weer eens wat dingen doen
Avonds gezellig bij de " kind of blue" aan boord gezeten, die liggen hier ook nog.

Vrijdag was weer een dag van organiseren, wat vrij soepeltjes ging we staan versteld van de goede proffesionele hulp we hier krijgen. Alles wordt direct voor je geregeld en afgesproken. Als we woensdag er uit gaan komt er om het uur een mannetje langs voor een paar klusjes, o.a. Een lager er uit persen van de duogen achterop.. zelf hieraan gaan rommelen beschadig je alleen maar de zitting, hier hebben ze de goede spullen er voor!. Een extra dektent vanaf de mast tot de bimini is ook een wens en misschien kuipkussens!
Verder loop je lekker over het terrein, er is veel te zien en te leren ik kan er eigenlijk wel zomaar een paar dagen rondbrengen!

Klussen van een waterlijntje bij werken, tot halve schepen opnieuw van hout voorzien en dan sta je te kijken waar ze de puf vandaan halen met deze temperaturen! maar ja als je eenmaal bezig bent...
Op deze plek ben je wel op de juiste plek, alles en werkelijk alles is hier te krijgen of wordt voor je gemaakt!
Maar vandaag samen met Dirk van de kind of blue antifouling gescoord (Jotun Sea Force 90) harstikende verboden in Nederland, maar hier niet! We waren snel klaar er zit minder koper in, maar voor hier zitten er andere toevoegingen bij.. Weer anders en warmer water.
Jammer dat ligplaats wat minder is, maar even verderop is het al stukken beter en vergeet je de industrie hier.

Komend weekend zijn hier Poweboat races!!, dat lijkt ons erg leuk al die brullende duizenden PK's en dan zo'n 130 kn over het water te scheuren.. We hopen wat dichtbij te kunnen komen met onze dinghy.
De wedstrijd gaat naar Tobago en terug als ze de snelheid kunnen varen zou dat een uurtje zijn!
Met de dinghy er naar toe werd niets, maar het geluid was oorverdovend tot kippevel aan toe.
Maar zaterdag kwamen er al gelijk een paar uitvallers vanwege de hoge deining..
            2x 1250 pk  top van 140 kn maar romp problemen door de golven gekregen

Via het netje kregen we te horen dat de gasflessen op werden gehaald, dus inleveren..
De volgende ochtend waren ze ook weer gevuld, er was er eentje erg roestig en die hebben ze gestraald met een primertje er over, en daarna moest ik er even een verfje over doen, we hadden nog spuitbussen over van onze muurschildering! Dus dat lukte wel, ik was er blij mee want was al aan het denken om die op te knappen, nu hebben we nog 1 roestige als we hier lang genoeg zijn doen we die ook even.

En hadden we na afloop een extra grote camping gasfles

Ze waren gevuld maar ik zag geen gas? dus dat heeft maar 1 oorzaak gewoon te vol.
Dus eerst maar wat afgeblazen voor we vloeibaar gas in het fornuis krijgen.. dat vinden we niet fijn..
Meestal zit er nog een 20% ruimte boven, maar daar doen ze hier niet aan!
We kunnen zo wel een tijdje vooruit met het extra gas.
                          Afblazen tot we wat ruimte boven het gas krijgen..
Benzinetank weer aangevuld.. je zou bijna de hele dag gaan varen hier. Voor  € 0.39 per liter kan je nog wel eens extra gas geven! Voor we weg gaan zullen we ook wat diesel halen, kunnen we weer lang vooruit.

De dagen voor we er uit gaan vullen we met veel kleine klusjes ankerbak leeg, beugels aanpassen voor de nieuwe jerrycans, wat naai dingetjes in het leer, en uitdenken van de extra zonnetent
Voor hier helemaal een must niet al teveel wind en een stuk warmer....
En als je eenmaal begint weet je het al.. Op de kant staat de binnenkant van de boot op program om die helemaal uit te mesten, dat komt het meeste aan op Joce, terwijl ik de buitenkant ga aanpakken
(Ze heeft wel airco!)
We hebben er zin in hopelijk het weer ook!

1 opmerking:

1. Succes met de klussen! De houten viskotter is de Carmensita van Bjorn en Nancy uit Noorwegen, een ongelooflijke klus, maar de foto te zien vorderen ze al aardig!
    Geniet toch van Trinidad !