maandag 8 juni 2015

Buccoo Bay only for first grade reef navigators

Althans, zo staat het in de pilot! " if you are not a first grade reef navigators, give it a miss.."
Nou dan behoren de Antares en wij tot de 1e graad rif navigators!
Eigenlijk zagen we er een beetje tegenop, en hadden we de optie open om naar  Store Bay te gaan iets verder om de hoek maar zoals altijd zoals vermeld in de Pilot.. is het niet zo erg als het daar in wordt neergezet..
Als je een goede zon heb zo rond de middag, kan je alle gevaarlijke plekjes goed zien! Maar wij hadden natuurlijk bewolking, en toen we voor anker gingen een lekkere bui...
En toen we eindelijk voor anker lagen kwam de zon er natuurlijk wel lekker bij, zoals altijd..
Voor de geïnteresseerden hebben we de coördinaten van het lijntje die je door het rif heen brengt
onderaan geplaatst
Het viel dus allemaal wel mee.. We hadden van te voren even op Google Earth gekeken en wat posities in de plotter gezet. Wat een handige manier is.
opletten voor droge plekken
Wel stond Joce steeds voorop te kijken, maar geen spannende dingen!
We liggen nu redelijk dichtbij het dorpje in mooi helder water met een mooie turquoise kleur. Gelijk na ankeren kwam er al een grote rog voorbij dobberen.. Er zijn hier meer pelikanen en minder fregatvogels. Ook zijn de bergen weg en liggen we achter een licht glooiend landschap.
Anker controleren

Iets verder achter ons ligt het Buccoo reef waar verschillende boten met glasbodems toeristen rondvaren.
Er zijn hier meer toeristen, het dorpje oogt moderner, vissersbootjes zie je bijna niet meer, op een paar na varen de meesten de toeristen heen en weer naar het rif.
Verder liggen we hier prinsheerlijk, minder swell, en iets meer wind voor een lekkere afkoeling.
Ook kregen we te maken met een nieuw fenomeen "aardbeving"  er was er eentje met de kracht van 4,8 het was afgelopen nacht om 03 uur maar wij lagen toen lekker in bed.. op het water hebben we gelukkig er niets van gemerkt...
Maar er wordt voor gewaarschuwd dat er een sterkere komt..
Op het water zullen we er geen last van ondervinden, als we er maar geen tsunami van krijgen.
Volgende ochtend het dorpje wat ingelopen, nadat we om 07.00uur al bezoek van een visserman hadden, waarvan we een lekkere verse vis hebben gekocht! Even schoongemaakt en gefileerd en na dit ritueel te water gesprongen want ik zat onder de schubben
Na de koffie op zoek naar de gebruikelijke 1e levensbehoeften op de kant.
Deze waren al snel gevonden bij restaurant " el pescador" voor een lekkere luch en goed internet met zicht op de boot! En de baai.
De kinderen huppelen om het hardst
Verderop in het dorp vonden we nog een supermarkt die redelijk bevoorraad was..
Nog even een mooi Hawai shirt voor mij gescoord! en later nog bij de schoolkinderen gekeken die vandaag schoolspelen hielden op de geiten racebaan (geen geintje) hardlopen hinkelen en kikkerspringen je oren vasthouden! en springen maar...het was mooi om te zien.
Dit geitenrace stadion is de grootste van de wereld, en op de dinsdag na Pasen worden hier de top races gehouden, en daarvoor elke eerste zondag van de maand oefenwedstrijden!  Als je hier zo sta geloof je niet dat dit alleen maar voor een geitenrace is gebouwd!
Daarnaast zijn allemaal kleine winkeltjes die bij het complex horen..
Zo is het weer een heel ander dorp dan waar we eerst waren, leuk om die verschillen te zien, alleen alles weer wat duurder hier, tja meer toeristen..
Verder lekker aan het strand gezeten wat gewandeld etc.. en kwamen we op het idee om de fietsen maar eens op te graven! het is hier vlak dus.. moet lukken!
Echt verrot
Ondertussen kregen we ook bericht dat de verschillende reparatie spullen onderweg zijn naar Trinidad.. hopen dat alles wil lukken met douane etc..
De duogen is helemaal uit elkaar geweest (er zit meer spul in dan dat je hoopt!) en stuiten we op 2 verrotte lagers!
Tja dat zijn van die klusjes die er af en toe bij horen, en geen zin in hebt..
Ook zijn er twee ventilatoren onderweg, de schakelaars doen wat raar en zonder blikken of blozen worden er twee nieuwe opgestuurd een topservice hoor...

Fietsen naar de de kant gebracht, en zijn we lekker een dagje aan het fietsen geweest, een beetje baaien verkennen of we er heen moeten varen of niet!
Maar na een dagje Pigion point op de fiets, hebben we besloten om er maar een paar dagen aan te wagen, palmen op het strand nog mooier water. Aan een lokale schipper gevraagd betreft het rif, en  zijn we ook weer wat wijzer geworden..
Dus gaan we maandagmiddag tegen hoogwater die kant op.
Tobago's roulette
Voor die tijd moeten we wel eerst naar Sunday-school! Een wekelijks terugkerend avond met in het begin een grote steelband en daarna andere lokale muziek.
We pikten Hedda tegen 22.00 u. op en gingen naar de kant (Walewijn had de oppas)  we keken er van op hoeveel winkeltjes er open waren.. En in de straat waren er allemaal stalletjes met eten!
We keken er wel van op.
Er was een soort roulette waarvan de eigenaar na elke ronde een nog grotere grijns op zijn gezicht kwam.. hij had een goede avond.
Tegen 12 uur gingen we weer naar de boot, de BBM deed wat raar.. maar we zijn evengoed aangekomen..
Het feest ging nog door tot een uur of 5 in de ochtend... Maar zonder ons.
De volgende dag wat water bijgeladen en voeren we om een uur of 2 de baai uit er stond een dikke bries en hadden we twee reven in het grootzeil gezet..
Tussen het rif vielen de golven wel mee, daar buiten waren er op het droge stuk nog een paar flinke er tussen. Daarna voeren we relaxed met alleen het grootzeil de voor ons liggende 5 mijltjes..
We liggen nu in Storebay, bij Pigionpoint was er nogal wat swell,
Pigion Point!
en misschien kunnen we hier onze buitenboord motor repareren, het startmechanisme loopt aan op het vliegwiel!..
Maar.. we zien morgen wel verder..
We hadden zelfs een lekkere ijsbergsla gescoord (zeldzaam hier) en aten we daarna weer eens een ouderwetse salade!
Ja, we eten veel fruit hier, maar een lekkere ijsberg hoort er wel af en toe bij!
een toppertje
In de avond weer lekker in de kuip een boekje lezen, en van de avond te genieten, Vanuit Nederland hadden we de laatste keer een soepele led warm witte lichtstrip meegenomen uit de zaak.. met een 4 standen dimmer.
Ze waren net nieuw binnen maar was er gelijk aan verkocht, ook onderweg met de overtocht konden we zo lekker lezen..
Wij zijn erg blij met deze uitbreiding, zit simpel vast met klittenband!

Na ons ontbijtje en onze dagelijkse zwemronde (afhankelijk van de zin 10 tot 15 rondjes om de boot) Kregen we een mail binnen van Midas Mercury dealer uit Andijk dat ik zonder problemen het startmechanisme er kan afhalen
zonder dat alle veren om je oren vliegen. Dus zelf eerst maar aan de slag...
onze werkplek

Na demontage bleek dat alle veertjes en palletjes los er in lagen!
Waar een boutje in moet worden gedraaid om alles op zijn plek te houden was het schroefdraad uit verdwenen.. dus opnieuw overmaats tappen en een overmaats boutje wat zagen en pielen, en werkt het nu weer naar behoren..
Maar hoelang weten we niet, maar we kunnen voorlopig vooruit. Hier weer een nadeel van aluminium.. te zacht in dit geval en vermoedelijk stuk gegaan door het trillen .
Maar we kunnen weer zelf  kiezen waar we heen willen.. en niet afhankelijk van een plek met een goede werkplaats..
Woensdag zijn we uitgeklaard in Charlotteville met de auto..en gelijk weer ingeklaard in Scarborough!!
Zeer ongebruikelijk voor op 1 eiland.. Omdat we zuidelijk lagen waren we al in overtreding maar nu zijn we weer goed bezig, gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het verdere eiland te bekijken.. En kwamen we op hele mooie stukjes! aan de leward zijde van het eiland..
En kwamen we op het idee nog maar eens een andere baai te bezoeken. (foto)
Tja, als je hier niet even wilt gaan liggen!!!
Maar eerst maar wachten tot wat redelijker weer wat na het weekend lijkt te gebeuren!
Donderdag hebben we mijn verjaardag gevierd, lekker koffie met een zelfgebakken cake en kreeg ik een Carib beer T-shirt en een mooie tekening gemaakt door Quirijn, avonds had Joce een Caribische kip op menu staan, wat we samen met de Antares crew ons wel lieten smaken! op een met vlaggetjes versierde boot en met een lekkere chocolademoes als toetje

Als ze ons na nu ruim 3 weken zouden vragen wat is het mooiste plekje hier op het eiland dan is dat wel Charlotteville, en vermoedelijk ook de paar kleine baaitjes daar bezuiden van.
Hier in store bay is het best mooi, maar een beetje te toeristisch, pigion point is ook erg mooi, maar het is hier allemaal een beetje te.. gemaakt.... glasbodemboten varen af en aan, waterscooters vliegen je voorbij  (nog niet verboden)

Misschien zijn we verwend door dat we vaak alleen liggen en op rustige plekjes..
en wat we straks tegenkomen, we zijn benieuwd.
Zaterdag nog even wat benzine gehaald, hier is dat niet zo erg, de jerrycan opgevuld met 8 liter benzine daar betaal je dan slechts € 3,00 voor! Als je diesel koopt is het nog voordeliger, per liter betaal je € 0,21!!! Een fles bronwater kost hier meer!
Ik heb nog geprobeerd een jerrycan in de tank te gooien, maar vol is vol en kan er misschien een 15 liter bijhalen.. Daar gaan we niet voor sjouwen.
Maandag gaan we uitklaren, als het weer beter wordt gaan we via een andere baai maar zo als het er nu uitziet, gaan we rechtstreeks naar Union Island, en als dat niet comfortabel vaart, dan ietsje lager naar Carriacou
Dan nemen we ook weer voorlopig afscheid van de Antares, het was weer een gezellige tijd en hebben we leuke dingen samen gedaan.. Zij gaan even naar Grenada voor wat onderhoud.
Het is niet voor lang want we komen elkaar met een klein maandje vast wel weer tegen..
Tot het volgende blog..

Waar wij straks zijn??? even wachten tot het volgende blog.............................

Coördinaten
1: 11.11.330 N 060.49.202 W.  2: 11.11.141 N  060.49.216 W.  3: 11.11.001 N. 060.49.196 W
4: 11.10.821 N 060.49.125 W  en de laatste 5: 11.10.666 N 06048.961 W. Hier vanaf haaks naar het dorpje wij ankerden behoorlijk dichtbij op een 4,5-5 meter water, het anker hield erg goed!

1 opmerking:

1. He luitjes wat een mooie verhalen weer! Ennuh alsnog van harte proficiat Ron! Beetje laat maar niet minder gemeend 😉 Weer mooie nieuwe uitdagingen voor de boeg..alvast een goede oversteek gewenst en veel plezier in Clifton of Tyrrel Bay als er wat lager wordt gekoerst 😄 Groeten vanuit Kralendijk.