dinsdag 12 augustus 2014

Olifanten op een eiland

01-08
We zullen het maar een beetje kort zien te houden voor deze  afgelopen periode (lukt niet altijd)
Pos: 42-33.60N 008.49.03W
Vandaag maar eens vertrekken, we liggen hier al bijna 4 dagen.. anders moeten we nog pokken van de ketting verwijderen!
Gisteren weer Douane aan boord gehad, Jocé keek ze aan voor hengelaars maar ik zei: lieverd dat zijn antennes daar op die boot..
Ankerop en we gaan een paar mijltjes verder kijken, hij geeft voor het weekend wat regen aan, en kunnen dan naar een vlak nabij gelegen haven, wat op het land gaan bekijken/doen.
Anker ging overboord bij Isla de Arosa (binnenkant)  ) een  lastige grindgrond, (dus minder grip) maar hij hield na de eerste keer al.. Zijn dik tevreden over de Rocna, en geen moment gehad dat ie niet hield. En dat slaapt ook fijn!  (die vlotten die je ziet drijven op google map, zijn de mossel hangcultuur)

Haven Vilacarsia
Volgende ochtend wakker geworden met de beloofde regen, en besloten een nachtje de haven van Vilacarsia  te pakken.. Even wassen, laden, een echte douche..etc.. het is weekend dus ze hebben vast wat te vieren..
Zelfs wat spullen gescoord in de lokale watersportwinkel, waar je dan merk dat de prijzen in Nederland erg gunstig zijn!
Haventje is leuk maar kom er niet in het weekend, of heb goede oordopjes voor de vaak harde muziek tot zo'n 5 uur in de ochtend!! Verder is er genoeg te krijgen het is een vrij grote stad, maar wij vonden hem wat ongezellig
strand voor Caraminal

03-08
Positie: 42.36.05N  08.55.82W
We liggen al weer enkele dagen voor anker bij Caraminal, een mooie en schone stad waar veel te beleven valt.
Gisteren hadden we de tip ( van de bemanning van de Tofino)dat er natuurzwembaden zijn op 1,5 uur lopen van hier.
We zijn er vroeg naar toe gelopen wat al een leuke tocht op zich was, je komt weer even verder dan de havenplaatsen. Daar aangekomen waren het door de stroom uitgesleten poeltjes met kleine watervalletjes, midden in de bossen.. een mooie plek.
De water temperatuur ging wel maar niet te lang.. het was in ieder geval zoet. Na een paar uurtjes kwamen er meer mensen en zijn we weer vertrokken.
Jocé moest wat kalmer aan, gisterochtend met een rare beweging ging ze door haar rug, effe rustig aan voor een weekje denken we..
In de middag vond ik dat we maar even onder boot moest gaan kijken, hoe alles er bij stond.
Ik schrok een beetje van de pokken op de schroef..
Deze allemaal verwijderd, het wielletje van de snelheidsmeter ook gangbaar gemaakt , die bleef af en toe hangen. Voor deze activiteiten maar een pakje aangetrokken want na een tijdje krijg je het te koud.
Daarna.. vermoeid lekker in de zon de mond even spoelen..  zwaar werken hoor..

06-08  pos: 42.28.34N 009.00.12W
We zijn de laatste afgelopen dagen voor anker gegaan bij een paar eilanden die onder Nationaal beschermd  natuurgebied vallen, lekker rustig, helemaal alleen op een eilandje maak je niet veel mee, het weer is mooi en rustig  met een klein ZW windje.
onze olifant
Alleen op het strand, en niemand met een wandeling tegen komen, met  een helder blauw watertje om in te zwemmen het  begint er aardig op te lijken.. geweldige rotsformaties uitgesleten door de tijd, en hier kwamen we onze olifant tegen.. een door weer en wind uitgesleten rots.
Van te voren hebben we vergunning aangevraagd om hier te mogen komen.
Een echte aanrader voor als het weer gunstig is. We hadden geluk met een kalme deining en mooi weer.

bij mooi weer verkoeling
bij slecht weer water.
Helaas het regent ook in Spanje, maar.. dat gaf ons de gelegenheid om eens de "zonnewering-watervanger" uit te proberen. In dit geval stond hij niet en was ik dus drijfnat na het plaatsen.. En.. toen hij stond werd het natuurlijk droog, maar gelukkig kregen we later weer flinke regen.
We kunnen melden dat de proef is geslaagd en hadden in een korte tijd veel water opgevangen in onze voortank! Wat we o.a. hier als douchewater willen gaan gebruiken lekker zacht, en drinkwater natuurlijk maar dat kunnen we overal nog makkelijk laden!

Angst en beven, maar het vertrouwen
was groot
Onderweg in de Ria's  hadden we nog een goede aankoop gedaan! Een heuse tondeuse, jawel we moeten onze eigen kapper spelen natuurlijk!
Het was wel veel geld € 9.50  maar er zat dan ook een schaar bij! Ron was proefkonijn, en met de omvormer ingeschakeld kan Joce aan de gang!

Na het voorval toen ik zei: zal ik het bij jouw gelijk ook maar doen!! Besloot Joce om toch maar weer een kapper ergens op te zoeken!

12-08
Na een paar ankerplekken op verschillende plekken zijn we onderweg naar de volgende Ria in een klein haventje Pedras Negras beland..
Zo'n haventje waar je vooruit invaart en achteruit terug moet.. En weer een havenmeester die voor je rent en vliegt!  (Op de kaart lijkt de haven redelijk groot maar je wordt ernstig beperkt door de diepte ..)

aanloop Pedras Negras op de
navionics kaart stond er bij de ingang
slechts 30 cm.. water (viel gelukkig mee)
In een Spaanse haven is het gewoon dat ze je helpen met het aanmeren ze knopen hem voor je vast etc..
Niet op jouw manier, maar dat doen we wel als ie weg is toch!!
Een goede droger
Na het helpen aanmeren krijg je een flesje wijn van uit de omgeving.. (Menno een goede tip)
En betalen doe je als het je uitkomt vandaag of morgen.
Bij invullen van het formulier in de haven vragen ze een hele lijst gegevens van je, de vertrek datum laat je open, want als je besluit om nog een daggie te blijven... kan je alles weer invullen.
Hier gaan we weer wassen, schrobben en laden alleen onze supermarkt alhier is wat schraal in de sortering.
Van hieruit gaan we weer lang op anker, maar zullen dan hier en daar wat bij moeten halen..
Maar nu waait en regent het en even op de plaats rust
Portugal komt al dichterbij, en denken daar met een twee weken koers naar te zetten.