maandag 25 augustus 2014

Strandmarathon

Illa de Ons

(Weer niet gelukt het kort te houden..)
2 Dagen hebben we ons weer vermaakt bij het eiland “Ons”
In tegenstelling tot de vorige eilanden waren hier meer toeristen! Met boten vol werden ze aangevoerd. (avond's weer terug gelukkig)
Onderweg naar de aanwezige huurhuisjes en dagjesmensen. De wandelingen waren er niet minder om, en hebben er volop van genoten.
Alleen hebben we het onbegrip dat we speciale vergunning moeten aanvragen, vervolgens moeten aangeven wanneer we daar ankeren (niet meer dan 3 dagen achter elkaar) en als je daar bent er volop mensen worden gedropt! En daar bij de aanlegsteiger allemaal terrasjes zijn..
terrasjes in een natuur gebied?
Maar ja dat zullen we wel verkeerd begrijpen! Wel zijn weer 2 x op gecontroleerd!

16-08 Pos: 42.25.500N  08.42.400W  Combarro
Gisteren hier aangekomen en voor anker gegaan voor een piepklein strandje, aan de zuid kant van de haven.

Met laag water lijkt het strand nog wel wat, maar met het stijgende waterpeil stapelen ook de mensen .

Het is een oud vissersdorpje (geweest) nu is het een vergelijking van 2x Volendam, op zaterdagmiddag in de bouwvak! Het aantal mensen wat hier loopt is gigantisch maar het was toch wel de moeite waard om er even..  te kijken. Maar dan ook gelijk weer weg. Wij hadden het geluk de opening van het mosselseizoen mee te maken bij het lokale kerkje, en dat was wel indrukwekkend  zoals wij er middenin terecht kwamen.
Ook was er weer een ruim gesorteerde supermarkt waar we alles weer kunnen vinden om de voorraad aan te vullen, bij de vorige was dat niet genoeg toereikend.
Volgende dag gingen we weer verder op  pad.
Tussendoor is ook Jocé naar de kapper geweest, er werd daar binnen heel wat gekakeld door de lokale dames, die wel of niet wachten voor een kappersbeurt of gewoon gezellig zaten! (ik denk het laatste)
Was even lachen om uit te leggen wat ze wilde. Maar dat mocht ze helemaal zelf regelen. we waren gelijk aan de beurt..

(Wij vonden Ria de Pontevera tot nu toe één van de minst mooie, maar anderen ervaren het misschien weer anders. en zijn daar na 3 dagen weer uit vandaan gevaren.)

We hebben ook na het eten van…??? Voedselvergiftiging opgelopen.
Jocé had was het ergst getroffen, en lag een hele dag op bed met verhoging.
Dus, op de plaats rust en niet verder dan 4 meter van het toilet
We waren er alle twee goed ziek van, en hebben bijna 2 dagen niets kunnen eten.. Er is ook met het toilet zoveel water verpompt dat je een zwembad er mee kan vullen..

Maar zo heeft alles ook weer zijn voordelen!
Doordat we twee dagen niet hebben gegeten, hebben we ook genoeg over!
En hoeven we pas over een dag of 5 weer inslaan.
En daarom liggen we nu, de 19e aug. bij Ria de Vigo, en wel bij het eiland Cies!  Pos.42.13.25 N 008.53.95 W
super uitzicht op het Z eiland
(S. Martino) met ankerbaai

Hier hebben we zelfs internet kunnen ontdekken, door een internet kaart te kopen op de camping van het eiland bij het restaurant. (tip voor de komers)
Voor € 2.00 heb je dan 24 uur onbeperkt internet, een beetje zuidelijk op de ankerplek blijven voor een goed ontvangst tot zelfs skypen aan toe.

Het is wel nog een drukker eiland maar zeker de moeite waard om even de paden te lopen, een toppertje is wel de vuurtoren aan de zuidkant.
Op 175 meter hoogte beleef je een geweldig uitzicht
Isla Cies
Ook hier is Nederland weer ruim vertegenwoordigd  met 6 schepen. Op een of andere manier kom je elkaar  vaak tegen op dezelfde plekken, gestuurd door de weerberichten en plannen.
San Martino
Na Isla Cies zijn we naar het kleine eiland Sant Martino gegaan, hier kan je niet verder dan het strand en daar hebben we onder onze gescoorde parasol een paar uurtjes lekker gehangen..
Maar we snappen niet dat mensen dit een hele dag kunnen doen en na een paar uurtjes afzien gingen we weer lekker naar onze boot.

Volgende ochtend weer naar een ander plekje.. west voor Cangas ook zeker de moeite waard om te bezoeken.
voor we naar het eiland Cies gingen hadden we er al een nachtje geweest, en gaan er zeker nog een paar nachten liggen.
Een mooie beschutte baai met helder water, mooie stranden waar je lekker langs kan lopen.
Wel naturisten stranden maar we zullen er niks van zeggen hoor.. Het zijn vaak wel de mooiste plekjes.

Tot nu toe hebben we nog geen rare dingen meegemaakt betreft spullen die het laten afweten, weliswaar nog maar een 1200 mijl gevaren, maar alles word wel intensiever gebruikt, natuurlijk gaan de gebruikelijke kleine reparaties door maar dat heb je altijd.
We zitten nog maar op 70 motoruren, en daar ben ik erg tevreden mee, in ieder geval minder als geraamd.

De beste investering die we hebben gedaan zijn onze zonnepanelen.. Wij hebben ze bij Aquasolar in Sneek vandaan. (sunpower) Ze presteren om af en toe in de gunstige positie zelfs 12-15 amp te leveren! (2x100W) wat ons volop mogelijkheden geeft om b.v gewoon water te koken in de 220V waterkoker, brood in de broodmachine en noem maar op. Wat uiteraard veel gas scheelt, het waren iet wat duurdere panelen, maar zeker geen spijt daarvan.

Ook de zender is een heel sociaal apparaat, buiten de vele gribfiles die we er mee hebben opgehaald via airmail, is het ook een mooi apparaat om met andere boten onderling contact te houden. We zijn blij dat we hem hebben.
Zo hebben we een dagelijks contact op de 8294 usb  (22.00 u.) en hoor je waar iedereen zit, inlogcodes voor internet en waar je wel, en waar je niet moet wezen.
En ben je lang van internet verstoken, stuur je er de ook de mail er mee weg.
Hadden zelfs al contact met een boot vanuit Nederland.

Betreft de onkosten kan je het hier lang in Spanje uithouden, en scheelt het zeker ruim meer als helft in de kosten in b.v Engeland. Het havengeld valt veelal geheel weg, en het eten is goedkoop!
Maar we zullen gerust  wel weer andere situaties tegen komen.

Visserij neemt een groot deel van het bestaan hier in beslag en genieten er veel van.
Op je ankerplek zit je er gewoon al midden in, ringzegen, en gewoon zegenen, staande netten, kreeften-pot's, lijn visserij, mosselharken, poeren en ga maar door, allemaal even vriendelijke mensen.
we vinden het ook geweldig er zo tussenin te liggen.
Loopt de lijn onder de boot door! geen probleem wordt rustig geregeld..
We liggen vlak bij Vigo naar horen de grootste visserijhaven van Spanje, we zullen er ook als het lukt er een dagje gaan kijken.

In Nederland gaan we lekker naar het strand om een beetje rond te hangen en lekker liggen, wel hier is dat anders gesteld.

heen en weer op het strand
Hier loopt men vrijwel continu het strand langs de waterlijn op en neer. Sommige mensen herken je als je daar zo voor het strand ligt, en lopen denk zo’n 5-10 km per dag in een hoog tempo  Afhankelijk van de grootte van het strand  gaat men heen en weer. Het kleinste strand waar  we dit fenomeen waarnamen was een 100 meter lang! Het krioelde daar ook alles door elkaar heen.. maar gelopen werd er.

25-08
We liggen nu in Cangas hier gaan we gas (hoe toepasselijk) scoren, twee lege tanken kunnen we weer vullen samen met de puff en de Volonté
(voor de nog komende vertrekker even vragen aan de havenmeester.. een 600 meter lopen)
We laten ze nu vullen met Butaan! dan kan er een kilo meer in de flessen en het caloriegehalte is hoger!
Verder een drukke dag met havenarbeid..Niet zoals de meeste denken ff wat boodschappen halen en een beetje rondhangen, nee dat is er niet bij.
Onderweg om gas te halen

Er wordt hard gewerkt, Boot wordt afgespoeld met zoet water. In dit geval de stad in om gas te scoren (is gelukt) en de spullen worden gewassen, hier gelukkig een wasmachine, we konden vanmorgen gelijk gebruiken, is het druk.. dan gaat alles met de hand.
Het eten wordt geïnventariseerd, bedenken wat we de komende dagen gaan eten (vaak het moeilijkste)
laatste restjes even overstorten
dan boodschappen halen na het ontdekken waar!!, klusjes worden er gedaan, de boot uitgesopt, want er komt wat een smerigheid overal vandaan.
Als het goed droog is de kussens er uit en lekker laten luchten.tussendoor een happie eten en uiteindelijk ben je avonds stek af.. (da's west-fries)
Maar tussendoor even onze 35 jarig huwelijksfeest gevierd met een volle kuip..

Nog een 35 jaar...

En besluiten we een nachtje extra te blijven om de stad te bekijken en wat bij te komen..
Het is ook eigenlijk de laatste Ria die we bezoeken en kijken al weer stiekum naar weerberichten verder vooruit, en dat geeft aan dat we donderdag of vrijdag, (wel nog even via Bayona) zuid in kunnen
Er is ook weer een nieuw filmpje op de filmpagina langs de Spaanse kust

1 opmerking:

1. Heel veel mooie zeil momenten en geniet van de omgevingen. Leuk dat we elkaar konden horen via de korte golf. Belanda Medemblik.