zondag 6 oktober 2013

Ramsgate

Zaterdag 5 okt.

Vanmorgen 06.00 u. door de sluis, het was de drukste sluis tot nu toe in de vakantie we lagen er wel met 7 boten in.. ff schrikken.
Maar er waren maar 3 jachtjes bij.
Weer vroeg op pad
Grootzeil gehesen en motoren richting Ramsgate er was een windje 2 ff te kort, wel een beetje deining, maar het grootzeil hield de boot comfertabel wat slingeren betreft.
Maar het is lekker weer, niet mopperen dus.
Eindelijk..
Even verder kregen we wat meer wind en hebben we de genaker gehesen (eindelijk)
En hebben we een 20 mijl kunnen zeilen tot we wat hoger op moesten bij dungeness.
En hebben hem moeten strijken!
Maar we konden daarna nog steeds een knoop of 6.5 over de grond vast houden, het minimum wat we moesten hebben.
We moesten die dag 66 mijl en dus niet.. tegen tij krijgen . Zo tegen springtij loopt er een mijltje of 3 stroom voor Dover.
Even later zakte de wind in en ging de motor er bij tot Ramsgate aan toe dwarrelwindjes gehad en 5 mijl voor de haven hadden we de zeilen al opgeborgen.
We voeren samen op met Peter en Wendy een Canadees stel dat we een paar dagen geleden leerden kennen.

de "Scooter"

Ze hadden de boot in Guatemala gekocht een jaartje carieb etc.. en nu Europa en overwinteren ze in het Sint Catharine dock in London, waarna ze nu onderweg zijn.

Om even voor vier liepen we de haven binnen. Snel gegaan 66 mijl in 9 uurtjes toch een ruime 7 kn gemiddeld.
Avonds in de pup gaan eten en daarna lekker uitzakken.

Morgen gaan we verder richting Nederland, met het komende hoge druk gaan we vast allerlei (N)oostelijke windjes krijgen en wordt het weer zeuren. We vermaken ons ook wel in Nederland

Zondag 6 oktober
Wakker in de stralende zon
We gooien gelijk alles open zodat alles lekker kan luchten, het is de laatste week erg vochtig geweest en dat merken we nu in de boot ook, we hebben een droge boot maar waar je leeft en er is veel vocht in de lucht word het toch wat klammig.
Vanmorgen ook alle kastjes etc. open en de hete lucht kachel aangezet.. en wij een rondje om!Het dek was ook droog vanmorgen dus niet zoveel vocht.

En maar wachten op de anderen
Om een uur of 12 gaan we richting Nederland dan hebben we een flink stuk tij mee! en profiteren we van de veranderende richting van het tij het meest! (hier gaat de vloed zuid en bij ons de noord in) Er is niet veel wind maar diesel genoeg.. en hopen morgenmiddag in Scheveningen aan de zoute haring te kunnen.
Daar hebben we alle twee toch wel zin in. jammer dat we die  straks niet mee kunnen nemen!