zaterdag 5 oktober 2013

Eastbourne

Woensdag 2 oktober

Vanmorgen vroeg er uit ontbijtje en alles klaarmaken buiten nog pikkedonker, voor 6 uur hadden we het anker op en voeren we een donkere rivier af.
wordt wat lichter.
Buiten de aanloop begon het wat dag te worden met een mooie blauwe lucht dat beloofd wat.
Het windje was  zoals voorspeld Zuid, een 11 knopen niet veel, maar mooi zeilbaar.
Om de punt bij Selsey zijn we tussen de gronden door gegaan, en van daar uit via “Beachy had” de op Eastbourne af.
Beachy Had is vooral berucht/bekend om zijn zelfmoord acties van de klippen aldaar
Het zijn er zo’n gemiddeld 20 per jaar
De vuurtoren onderaan was de eerste die geautomatiseerd werd, omdat er elk jaar vuurtorenwachters moesten worden gewisseld, vanwege de lichamen die ze steeds vonden!

we hielden zelfs internet

De klippen daar zijn 159 mtr hoog (hoogste in Engeland) de vuurtoren daar beneden is 45 mtr.
Na Selsey liet de wind het afweten en  hebben we nog de genaker geprobeerd maar we ontkomen er niet aan… de motor moest aan.
We konden nu een gemiddelde van 6.2 kn vast houden en schoten we lekker op
Om even over 4 waren we door de sluis en met moeite kwamen we voor de kant..
Er zat wat in de schroef, de hele boot schudde!
Balen als een stekker maar zodra we vast lagen gelijk maar te water.. de zon scheen nog (gelukkig had ik ook mijn andere pakkie gevonden, en scheelde het nog wat.
Gelukkig kan je wat zien

Er kwam een hele dot met rood touw uit, (lekker die visserlui) daarna douchen, uitzakken,  eten en proberen wakker te blijven.

Donderdag 03 oktober
Wakker met de zon.. maar niet voor lang en was er weer bewolking, we gingen even de stad in met de fiets, tot halverwege toen waren we nat genoeg en zijn we via de supermarkt terug gegaan.
Tegen 2 uur werd het weer droog en zijn we alsnog gegaan.
Het valt steeds op hoe  zwoel het steeds is, we hebben steeds te veel kleding aan, na de regen shirt en jack, maar even erna liepen we weer in een T-shirt en wensten we dat we de korte broek aan hadden… morgen dus wel!
De stad valt een beetje tegen, niet dat het niks is maar Brighton was b.v. veel levendiger en frisser.
Maar we zijn ook weer een maandje verder natuurlijk.

Eastbourne pier
Ook hebben ze hier een grote pier met van alles er op maar wordt overstelpt door gokhallen.. net als overal.
Thuis weer lekker in de kuip een bakkie en borrel gedaan
Morgen (als we niet weg kunnen) gaan we maar eens kijken bij Beachy head, hoogste klippen van Engeland..
Er gaat vast wel een bus heen!

Vrijdag 4 oktober

Vanmorgen na ontbijt en boodschappen op de fiets naar Beachy Head.
Er stonde een straffe zw wind en hadden we hem recht op de kop.
Na de pier ging het zoetjes aan de heuvel op wat eindigde  in een 5 km lange klim met de fiets.., zo’n heling waar je niet voor afstapt maar wel lekker in de benen voelt.
Op het einde van de weg stond een kiosk waar we ff een lekkere tostie namen met een bakkie.
Daarna de heuvel op lopen
Het was van hier af zo’n 2 km de heuvel op lopen, waar je elke keer met mooie uitzichten werd beloond.
Wij werden ook beloond met een zonnetje toen we boven waren, wat mooie plaatjes gaf.
Met goed zicht kijk je mijlen weg
de "seven sisters"in de verte
Het is een mooie maar ook is hier veel ellende en verdriet, verschillende kruisjes met teksten bewijzen dat.
het kleine torentje daar beneden
Het is een plekje wat zeker de moeite waard is om te bezoeken. Als je zo boven op de klippen staat en kijk naar beneden op de 45 mtr hoge vuurtoren geeft je dat een nietig gevoel.
Een evt. volgende keer zouden we met de bus voorbij de “seven sisters” gaan en dan lopend terug een mooie wandeling zou dat worden.
Om 5 uur waren we weer aan boord, en hebben alles klaargemaakt voor zaterdag.
Om 6 uur morgenvroeg gaan we door de sluis op Ramsgate aan.
Hopen dat er een beetje wind is, er is te veel of geen maar we krijgen weer zon en dat is ook weer lekker.