maandag 10 december 2012

aandrijving

Ook de  aandrijving is onderhanden genomen
De schroef is in Engeland ter revisie, van de week bericht gekregen dat ze hem goed kunnen restaureren, en dat de schroef een extra levensduur van zo'n 5 jaar er bij krijgt.
Daarna word het een kwestie van vervangen!
De asafdichting zit ook weer op zijn plek, nu met een ontluchting er bij. Regelmatig na het zeilen met een beetje bries, kwam er steeds lucht in, dat is nu hopelijk verholpen.
Steunlager buiten bij de schoef is ook verbust. Voorlopig kunnen we wat dat aangaat weer vooruit.
Dit alles zijn geen hoge kosten maar wel arbeids intensief!
Tussendoor de mast ook in gereedheid gemaakt. Na zo'n twee jaar dubben wat te doen hebben we toch besloten om er "steps"op te monteren.
We hebben gekozen voor de kunststoffen lekker licht en geen corrosie door electrolische.
Er komen nog twee nieuwe lieren op, en daarna is ie gereed.
Stuurstand is ook verwijderd uit elkaar gehaald 3 lagers vervangen alles gangbaar gemaakt gesmeerd en gaan we vandaag weer plaatsen.
Ook hier geld weer, veel werk weinig kosten (€ 15.60 voor drie lagers) Deze halen we gewoon bij het industriehuis in Enkhuizen, de lagers van Witlock (lewmar) zijn vele malen duurder en het zelfde merk/type notabene!
Een schakelaar gemonteerd om met start/lier problemen over te kunnen schakelen naar de service accu's! en een nieuwe optima startaccu vóór de motor in de bilge geplaatst waar ook de ankerlier op aan wordt gesloten.
Wat rest is nog de ankerlier, gasbun en SB watertank "geluidsarm"maken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten