zondag 26 mei 2024

Verder op de Shetlands en Faeröer

Naar Lerwick
Volgende morgen waren we vroeg op.
Het lijkt wel als je de wekker zet dat je meestal ervoor wakker wordt..
Zo nu ook anker op en voeren we om 07.00 Richting Lerwick. een stukje van 18 mijl.
Vroeg omdat er nu nog wind stond en uit de goede richting, deze zou draaien naar noord en geheel afnemen..

En een mijl voor de haven konden we de motor starten. Geluk gehad..
En meerden we even later aan in Lerwick. Altijd een leuke plaats, en een grote Tesco supermarkt.
Daar gingen we dezelfde middag heen om alvast een gedeelte halen en morgen het restant, dan is het allemaal tilbaar, het is toch een 20 min lopen.

weer in weelde van allemaal etenswaar

Volgende morgen werden we uitgeslapen wakker, en zagen ook dat er 2 cruiseschepen waren gearriveerd een kleinere en een flinke rakker rond de 300 meter.
bussen reden af en aan, drukte in de winkels en winkelstraat, gezellig maar ook wel een beetje erg.
inwoners verkleed als Vikingen waarmee je op de foto kon, ze hadden het er druk mee.
5 uur in de middag was alle hectiek weer weg.

De kleine cruiseboot lag voor de kant

Wij hadden ondertussen onze boodschappen binnen, nog één nacht havengeld betaald morgen gaan we weer verder.
We wilden alle twee een knappe muts hebben, Joce gaat hem zelf proberen te breien vanuit een setje, ik koos voor zekerheid en betaalde ietsje meer voor een kant en klare 😉
Joce moet nog even!
Ik was klaar

Morgen gaan we weer even verder, de verdere prognose laat zien dat er wat gaten komen om even over te steken naar de Faeröer.
De Outher Skerries willen we al even   gaan bezoeken en dus nu is het moment.
Hoop dat het morgen niet zo mistig is dat maakt het wel even mooier om te varen
Internet was erg slecht hier, via vodafone helemaal toen de 3000 mensen van die boot op de kant kwamen.. alles viel lam..
Volgende morgen waren we om 07.00 u vertrokken, prachtig weertje en waren er ook weer eerder uit.  Geen mist beetje wind we hadden er zin in.

Prachtig varen buiten, helaas moest toch de motor na een tijd er bij aan.. zachtjes maar toch.
En liepen we rond half 12 de Skerries aan..
We konden door het krappe zuidgat, als er wat swell is wordt dit afgeraden. We snappen waarom. Eenmaal binnen kom je op een mooie omsloten plek uit met helder water en wat huisjes rondom.
Het mooie weer er bij deed dit extra mooi maken natuurlijk..
Plekje uitgezocht en neergelegen.. even later liep ik op de kant en keek even bij de pier, daarachter was net plek.
Terwijl ik stond te kijken kwamen er al een paar mensen aanlopen.. en die zeiden hier neerleggen dan lig je veel beter.. dus even later lagen we op de andere plek.. en met hun hulp snel vast. Er komt wat meer wind en lig je mooi uit de swell..
via de Z kant naar binnen

Eerste indruk.. mooi en rustig weer gelijk contact met de mensen..

mooi plekje

Even een rondje gelopen op dit noordelijkste eilandje, het is hier niet groot en er wonen nu een 40 mensen..  Daarna nog even lekker in de zon liggen te luieren, gewoon niks doen..

De havenmeester kwam nog even langs, je betaal hier 29 pond voor 4 nachten (shetland counsil) voor een maand 39.50 pond.. dat was een snelle keuze. We waren zonder te betalen weggegaan van Fair Isle omdat dit eiland ook onder deze regeling valt en de havenmeester daar wist niet hoe en wat.. Dus die heb ik gebeld dat ik hier alles heb geregeld.
Ze konden elkaar, dus dat komt wel goed.. Weer een goed gevoel nu.
In de avond gezellig met enkele bewoners gezeten.
eentje was een vogelaar en kon veel vertellen, de ander heeft ons veel over het eiland verteld, hoe alles in het slob kwam en er nog maar 20 mensen hier woonden. Maar nu is er weer een opwaartse lijn, er is een lerares, dokter etc..  Erg interessant allemaal.
In de wachtkamer voor de Ferry is ook een soort dorpshuis, hier kan je lezen, koffie doen, lekker zitten en woensdag zitten de meeste vrouwen hier te haken en te breien met de laatste nieuwtjes natuurlijk.
En hebben wij dit hier ook ontdekt..
Er was veel noorderlicht te zien.. en dus moesten we ook maar eens gaan kijken.. gisteren te mistig, nu super helder weer.. en zo zaten we om middernacht ingepakt achter de schuur van een bewoner, dat was een mooie plek zei hij.
Om 12 u was het nog redelijk licht.. te licht naar mijn zin maar wie weet..
maar niks te ontdekken en toen de app aangaf dat de activiteiten helemaal weg waren zaten we even later aan de wijn en een glaasje whisky.
en niet heel veel later heerlijk in de kooi..
Het enige groene licht wat we hadden gezien waren de groene lichten van de vaargeul.

Volgende dag een stuk gaan lopen een kleine 10 km het eiland is kleiner als Fair-isle en ook lager. maar er waren mooie uitzichten rondom te vinden.

Komende weekend worden er 400 bomen op het eiland geplaatst. Geregeld door een vogelclub
Zullen geen hoge bomen worden ze denken aan |
zo'n 2-2,5 mtr..  Ze zullen wel scheef naar het NO groeien vanwege de wind.
Ze hopen hiermee de vogelpopulatie op het eiland te verhogen..
Vanmorgen nog een wandeling gemaakt, we hadden nog niet alles gezien, en hielden wat over voor vandaag.
Weerberichten zijn nog steeds gunstig om te vertrekken naar de Faroer, dus morgen vertrekken we naar Cullievoe daar nog even wat inslaan.
We hopen dat er weer zelfgemaakte pie staat dan is ie gelijk voor ons.. wat was die verleden jaar lekker hopen maar..
Vanmorgen 8 uur verlieten we de Skerries via de noordelijke vaargeul. een 19 mijltjes varen naar
Cullievoe.
Mooie blauwe lucht en een 20 kn wind. Ideaal koersje voor de golven en de wind. Dus ontspannen met alleen een voorzeiltje zetten we koers, en na een 19 mijl meerden we af aan de steiger. We werden opgevangen wat wel even scheelde moest aan de de lastige kant en hogerwal aanmeren. Maar ging perfect. De walaccomodatie was nu klaar en alles was nieuw. Dus wasje er in gedaan en gelijk naar het dorp (je) om wat inkopen te doen.
Halverwege werden we aangehouden door iemand in de auto, die ons vertelde dat we naar de cityhall moesten gaan. Daar kregen we gratis warm eten! Dus koers cityhall en kregen we een plekje bij anderen aan tafel, soepje vooraf en een wrap met kip en patat er bij. Dit word aangeboden door de windmolen bedrijven. En dit is elke dinsdag v.a. 12 uur tot 13.30 zolang de scholen open zijn. En zo val je weer in een verrassing😊 het hele dorp was aanwezig, gezellig.
weer even in het oude beroep
Bij het verlaten van de lunch werden er nog een aantal eieren ons in de hand gedrukt. Nog even maar de supermarkt (dorpswinkel) voor wat kleine dingen en weer naar boord. Helaas was er geen overheerlijke pie deze keer.. als we weer komen moeten we even bellen en wordt er wat geregeld, de schatten. De wasmachine was klaar dus wasje ophangen en ff lekker zitten.
Had wat netwerk gevonden en deze ga ik gebruiken om de landvasten te doen om het slijten te voorkomen van de lijnen over de betonnen randen in de havens.. Weerbericht nog steeds hetzelfde, als alles zo blijft morgenochtend koers Faeröer

Op weg naar de Faeröer.

Woensdagochtend, afgelopen 2 dagen elke 6 u gekeken naar de weerberichten, het bleef maar het zelfde.. een gaatje waar we precies even mee konden oversteken.. op het einde zouden we licht weer kunnen krijgen maar daar dachten de modellen verschillend over.
Hopen dat de laatste gelijk had, dan hielden we wat wind.
Om 07.00 vertrokken we uit Cullievoe, de wind was wat gaan liggen.. maar toen we buiten kwamen ging er snel een 2e rif bij 27-30 kn wind.. we twijfelden.. is dit nu wind van het eiland of de werkelijke wind ik ging uit van de eerste optie.
En idd een 15 mijl uit de kust zaten we op een 18-20 kn wind.. schuin van achteren 1 rif er uit even nog de fok uitgeboomd voor een paar uren, daarna kon ie weer terug. Overdag niet erg maar hoop het niet teveel te krijgen onderweg
Om half 5 middags hadden we er al weer een goeie 60 mijl te pakken.. gaat lekker.
Er was nog steeds een flinke noordelijke deining maar de wind bleef constant.
en daar kwam het zonnetje weer

Na een mooie nacht, het werd niet meer echt donker, werden we weer verwelkomt met een mooie zonsopgang, de wind was wel wat ingezakt zoals verwacht. Maar nog steeds haalden we een kleine 5 kn, etmaal was 143 mijlen..
Tweede dag zakte de wind verder tot we nog maar 4 kn liepen, er moest wat gebeuren.. dus de genaker maar opgezet en toen kropen we weer tegen de 5 knopen aan.
Maar een paar uur later werd de motor gestart, de laatste 20 mijl moest ie bij staan.

En natuurlijk werd het ook weer potdicht van de mist.. gelukkig toen we vlakbij land waren kwam er even een gaatje dat we wat zagen, daarna tot Nolsoy waar we nu liggen weer potdicht .
Vroeg er in, we konden de ogen niet meer open houden, en na 12 u slapen kwamen we de kooi pas uit pfff dat gebeurd mij niet veel.. Straks met de ferry naar Törshavn voor inkopen. Er lijkt een weergat aankomende maandag, nog vroeg maar toch rekening mee houden.
In klaksvik is de supermarkt open op zondag, maar het is natuurlijk ook pinksterdag.
Zaterdag vertrokken naar Klaksvik, bewolkt wat nattig en weinig zicht. ook de voorspelde weerberichten staan op losse schroeven.. en wordt het passen en meten wat we doen.
Zeilen lukte niet, was recht voor de wind en er was niet veel, dus maar met de motor gedaan, stroom mee dus we waren er op tijd.

Ook was het mistig, met helder flarden er doorheen.
En eenmaal afgemeerd knapte het weer op en hebben we nog even een mooie wandeling gemaakt.
we liggen mooi aan een steiger met stroom en water en supermarkt en tankstation 100 mtr verder.
En nog gratis ook..
mooi weer in de avond

Weerbericht heeft ons doen besluiten om niet zondagavond te vertrekken, en of maandag lukt twijfel ik aan.
Dus gingen we met de Ferry naar het eiland Kalsoy. We wilden de Kópakonan zien  (Seal woman) verleden jaar gemist en nu de kans.
Er loopt een weg langs de voeten van de bergen dus geen steile hellingen, en graafden we de fietsen op uit de achterkajuit.
Melden we ons op de ferry en stapten we 20 minuten later af op Kalsoy.
En gingen we op weg, en inderdaad een beetje heuvelachtige weg dus geen probleem.
We vroegen ons af hoe het laatste stuk zou gaan want zagen geen weg langs de kust meer lopen, toch klimmen?
Even later zagen we de eerste koepel van de eerste tunnel.. Daar hadden we even niet op gerekend en dus geen lampje of zoiets niet mee. ook gingen we omhoog en liepen we met de fiets in de hand de tunnel door.
er kwamen er nog twee, bij elkaar 3 km lang
Gelukkig zijn we maar 2 auto's tegengekomen.
En toen waren we na 14 km in Mikladalur, het plaatsje waar de Kópakonan zou staan.
Ook een zeer indrukwekkende omgeving is het hier, sneeuw op de bergen aan de overkant, en mooie panorama's. we daalden verder af naar beneden, fietsen neergezet en verder lopen ja, naar beneden nog een trap van 140 treden en stonden we voor de Seal-Woman.

Uitgebeeld dat ze uit het zeehonden pak stapt, is het een zeer mooi en imponerend beeld van 2,65mtr hoog
Ook het verhaal achter de legend is erg leuk om te lezen
Dit vind u hier.
Het is in Engels, maar google doet wonderen als je dat lastig vind.
Het was niet het zonnigste weer maar gelukkig helder zodat we wat leuke foto's konden maken.

Na enkel plaatjes te hebben genomen gingen we maar weer op de terugreis, het is nog een stukkie!
ook was het eerder begonnen te regen als voorspeld en met de flinke tegenwind werd het nog een flinke onderneming ook al remmend door de tunnels..🙃 nat van de regen en zweet kwamen we bij het haventje aan waar we nog een 20 min moesten wachten  en koud werden.. maar wat wil je, het is 5 graden..
Aan boord doeken we de salon in die onderdeks was, het rook er naar gasolie maar het was warm. een 40 minuten later zaten we in een hele warme boot aan de spaghetti. een mooie dag
We vertrokken niet en wachten nog een ander gaatje af, te onzeker omdat we ruim halverwege al tegenwind zouden krijgen..
Dus even op de plaats rust.

Ook de omgeving was mooi