vrijdag 10 mei 2024

Onderweg richting Shetlands

We zijn weg, na een oranje tompouce met de kinderen en kleinkinderen gooiden we snel los en er vandoor..

Eenmaal buiten niet veel wind en gelijk moesten we de motor er bij hebben tot Kornwerderzand aan toe, jammer.
Daar snel door de sluis en aan de zoute kant vastgeknoopt en lekker buiten in het zonnetje zitten. Even laten doordringen dat we echt weg zijn.

Volgende morgen vertrokken we naar Vlieland.. er was nog twijfel want er kwam een dikke wind aan, maar voor die tijd moest het wel lukken.
Het was bijna allemaal tegenstroom, maar er was een mooie wind en met de motor er af en toe bij kwamen we redelijk vooruit.
En lagen we om 13.00 u afgemeerd in Vlieland volgens de havenmeester was het 8 jaar geleden!

Wegens de voorspelde wind hadden we de dikke balfenders er maar tussen gehangen, we lagen aan de lage kant..
Daarna een lekkere wandeling gemaakt, het was prachtig weer..
Teruggekomen stak de wind af en klokten we even 48kn op de meter..
Hoop dat ie snel afneemt morgenvroeg gaan we..

Daar gaat ie, om 05.45 de wekker en half zeven voeren we Vlieland uit.
Alletwee eigenlijk geen zin, het waaide nog wat ondanks het knappe weer dat ie aangaf. Onze zomer activiteiten zijn weer begonnen het leven met: weerberichten, stromingen, hoog en laag water, supermarkten, verse groenten, en sjouwen met die spullen.
In het Stortemelk was het een woelig klutszeetje, alletwee maar een zeemanspil ingenomen we hebben geen zin om beroerd te worden.
Met prachtig mooi weer voeren we het
stortemelk in

Maar na een uurtje werd de zee gelijkmatiger, voor      Joce te laat die was niet lekker en ging de kooi in.        Ikzelf zat er tegenaan.. koud en rillerig de eerst uren    om gezeild. Rond de middag waren we weer                bovenjan en waren we lekker aan het zeilen.
  Eitje bakken en een broodje doen, of het nou van de    zeemanspil kwam of het wennen? Geen idee maar      het is goed zo.. We hadden een mooie 20 knopen        schuin van achter en we liepen lekker gang met 1 rif    in het grootzeil en de yankee en de kotterfok                uitgerold.

We genoten van het mooie weer en het varen..
De nachten zijn nog koud (erg koud) dik in de kleren en een warmte overall aan, achter een schutzeiltje was het goed te doen onder duizenden sterren.
Met een mooie zonsopkomst in de ochtend waren we even aan het rekenen.
Als we naar Seaham wilden dan kwamen we daar te laat aan voor de sluisopening en moeten we de hele nacht wachten tot 08.00 in de morgen. Geen zin in, dus een weerbericht opgehaald met de middengolfzender en dat zag er mooi uit.

Gegeipt (voor de wind het zeil over de andere kant brengen) en lagen we koers op Peterhead.
Mooi het voorzeil uitgeboomd en lekker op het dek in de zon zitten.
Bluetooth speaker met een zacht muziekje aan, wat wil je nog meer. En dan heb je zo’n moment dat de parelvissers klinkt. Favoriete liedje van mijn moeder.. dan pik je ook nog een traantje weg, genieten zei ze altijd… Nou Moe dat doen we hoor, je moest ons maar weer eens zien denk je dan.

strak blauwe lucht. (wel fris)
We zeilden de nacht zonder bijzonderheden door en weer een mooie sterrenhemel, altijd weer mooi om te zien.
De wind was ondertussen oost geworden en kwam hij weer van achter ons linker oor 😊
De tweede nacht was flink wat kouder, het was maar een paar graden.
Met dag worden was de lucht weer schoon! Zou mooi zijn nog een mooie zonnige dag, en even later viel toch ook de regen uit de lucht. Gedverdemme daar zitten we niet op wachten  eerste etmaal 154 mijl, tweede ietsje minder, das mooi gegaan. Na een 390 mijl meerden we af in Peterhead.
We hadden omgevaren, maar toch waren we er sneller als dat we gelijk koers hadden gezet.. gunstigere winden en uit betere hoek waren de oorzaak.
We liggen heerlijk in Peterhead, vreemd om in een haven te liggen op doorreis terwijl het buitengaats zo mooi weer is.. maar, ja dat beetje wind wat er is staat nu recht op de boeg...
Dus liggen we mooi hier, geen straf want elke dag stralend weer,.

We hadden al enige tijd met flinke regen water naar binnen, kwam onder de garage vandaan waar de kabels van de instrumenten naar binnen gaan. mooie gelegenheid om dit even op te lossen.

Buiskap los, alle schroeven er uit, en daar vond ik wat anders, er was een hele teakprop uit boven de kabelbaan. en de schroef had een gaatje door het dek gemaakt.. in iedergeval, dit was de veroorzaker.
Alles goed dicht gemaakt en alles weer terug gemonteerd..
Daarna wat boodschappen doen en mooi zitten, morgen nog een beetje er bij en kunnen we zaterdag vertrekken..

Zaterdag:
En wordt je s'morgens wakker, is alles dicht van de mist.. Die hadden we even niet zien aankomen!
Wel dat de wind zou afnemen en meer van achteren ging waaien, vandaar dat we eerder wilden vertrekken, maar mist nee.
Om 11 u klaarde het ietsje op en besloten we maar te gaan, volgens de berichten zou het opklaren rond de middag! Dit werd dus ongeveer 6 uur avonds.
Om 5 uur in de middag viel de wind weg en draaide wat, gennaker er bij gennaker weer weg en motor gestart 😠 en zelf opdrogen van het zweet, van alle kleren die aan zijn, lekker maar dan moet je niet gaan werken
Slaan en klappen van de zeilen, de fok maar ingerold en wat snelheid met de motor gemaakt zodat ze wat rustiger lag.
We hielden een 5 kn aan met 1500 toeren.
Het blijft al langer licht ook, om 10 uur in de avond is het nog aardig licht.. en om 04.00 begint het alweer dag te worden

de grote ballen er maar tussen

En daar is het eiland..

We zijn onderweg naar Fair Isle, de 4e poging… maar nu gaat het lukken als het eiland niet zinkt of zo..
 Na 11 uur motoren kon ie eindelijk uit, wat is dat heerlijk weer snelheid te maken met je zeiltjes.
Ook geen natte mist meer gehad, en konden we wat om ons heen kijken.
Volgende dag rond 11 u naderden we Fair Isle, ondertussen weer mistig geworden en op een halve mijl afstand konden we net de contouren wat onderscheiden. Jammer, het is altijd mooi aankomen vooral als het voor de eerste keer is.
De 4e poging is dus gelukt.
De eerste indrukken zijn mooi, rustig en veel vogels om je heen.. en verwelkomt door de havenzeehond.

Gelijk alweer contact met verschillende bewoners toen we een stukje de kant op gingen.
We zullen wel een dag of 4 blijven als ik zo moet inschatten.
En wat een rust hier.....
Volgende dag maar verder kijken, hij geeft nog wat mist aan dus wachten we nog even voor een grote hike zou zonde zijn van de uitzichten.

Na twee dagen mist kregen we een heldere dag, we konden op pad.
W​e wilden vandaag de zuidelijk helft bekijken, nu zonder die mist krijg je weer een heel ander beeld van het eiland..
Mooie ruige kust​ met glooiende weiden met schapen. Allemaal met lammeren gemiddeld 2 stuks, maar ook veel hadden er  4. Leuk alles zien te spelen met elkaar. Springen en huppelen, de zon kwam er nu ook bij en het leek wel of de lammetjes ook blijer werden.. Wij in iedergeval wel heerlijk om weer in de zon te lopen, ook de foto’s worden zoveel mooier.. mooie plekjes met zeehonden ​die bakken in de zon, je zou er jaloers op worden…

​Na 15 km waren we weer op de boot, genoeg voor vandaag​, ook moeten we nog even wennen.
Morgen mooi weer om verder te gaan maar we maken het hier eerst af. Dan maar later weg.
​Volgende dag mooie wandeling gemaakt aan de noordzijde, vele jan van genten e.a. vogels. Vogels genoeg op dit eiland.
Je zou met het kijken er moe van worden

We liepen nog redelijk vroeg weer naar beneden,   even naar het winkeltje voor wat spulletjes? maar   met het blik op het weerbericht en wat overleg   besloten we om te vertrekken.. nu was er nog een   mooie gelegenheid.. en lagen we 4 uur later in   Grutness Voe.  mooie ankerplek met een goede   zandgrond

Morgenvroeg weer verder naar Lerwick?