zondag 14 mei 2023

Zeilplannen voor 2023 en aan de grond gelopen.

Huis (bijna) klaar en weer een nieuw seizoen voor de boeg.
Na afgelopen najaar even flink te hebben doorgehaald konden we begin november ons huisje intrekken.
Nu aan de vooravond van onze nieuwe zomer zijn er nog een paar kleine klusjes die komende winter wel kan worden afgemaakt.. tijd genoeg dan.
De zinnen werden gezet op het vaarseizoen, andere dingen met andere gedachten.. en gingen we daarna aan de bak. Motorolie ververst, koelvloeistof was ook aan de beurt de koppeling olie maar vervangen klusje hier en klusje daar.. Het nieuwe grootzeil lag al een jaar klaar, maar moest nog worden aangepast en met hulp van de Vries sails is dat gelukt.

Stevig doek Nautosphere voyager 350 gram met dyneema versteviging. Ook hebben we een Dutchman systeem er bij aangebracht..  

Het teveel aan karren van de rail af, leuveroogjes er op maken
zeillatkarren er op monteren etc.. Ook het logo
 van de boot moest er nog in, bij elkaar nog een klusje 

Tent er weer af altijd weer een mooie tijd, lekker de boot uitpakken.
Binnen was er echter nog veel te doen, in november waren we er zomaar uitgetrokken. Spullen er af en het huis in..
Dus waren we nu verschillende dagen de boot helemaal aan het uitsoppen.. ook de in de loop van tijd bewaarde spullen werden kritisch bekeken en opgeborgen of verwijderd van de boot.. Zo is er weer veel van de boot afgehaald.

Wintertent er weer af
 Je staat er van te kijken wat je zoal verzamelt. met   de gedachte "je weet maar nooit" kan je een flinke   ruimte al behoorlijk vullen..
 En zo gingen er een paar flinke karren van boord.   Ook ontkwamen we er niet aan, er kwamen ook   weer een paar volle karren aan boord.😊
 Ook werden er weer een paar aanpassingen gedaan.   Een nieuwe krachtigere AIS hebben we   geïnstalleerd, (EM-TRACK) 4 nieuwe AGM accu's   en wat andere aanpassingen.

Ook hebben we onszelf verwend, na 8 jaar trouwe dienst hebben we afscheid genomen van onze Comfort Seats. We hebben ze 8 jaar letterlijk mishandeld, altijd buiten en hebben veel zoutwater over zich gekregen. en zelfs een paar keer gezwommen in de Oceaan. Durf wel te zeggen dat ze niet kapot zijn te krijgen. Hogedrukspuit er op, de slang met water erop en boenen met de bezem, allerlei chemische schoonmaakmiddelen ze konden er tegen. We hadden ze toen laten vullen met koudschuim en dus de nieuwe ook maar weer.. hoop dat ze weer zolang het blijven doen.
Ze zullen in ieder geval weer lekker zitten!😊

Kijken of alles goed past..
 Zeilen er op, grootzeil uitlijnen   met de (nieuwe) kraanlijn met het   systeem. ook nog een dingetje   maar alles stond en konden we een dag of wat even alles   uitproberen. 

 Alles deed het en werkte gelukkig nog.
 Nu focussen we on weer op het nieuwe plan. De Faeröer   eilanden   staan op het programma..
 We willen zo rond begin mei de weerberichten gaan volgen en   tegen de 2e week een beetje vertrekken, maar dat hangt   natuurlijk van het weer af.
 Het zijn toch nog wel een paar mijltjes.. We proberen net als   vorig jaar in één keer naar de Orkneys te varen die koers is   lekker vrij van booreilanden en windmolen parken  Maar alles   valt en staat met het weer natuurlijk.



Als laatste met het mooie weer de boot in de was gezet 
Wat resulteerde in een mooi resultaat een paar stijve ledematen en 3 dagen rugpijn. Met de boot in het water is het een ramp.

Ondertussen de weerberichten gaan volgen zodat we in de flow gaan raken. En begin mei wachten op een gaatje..
Net voor koningsdag stortte de webasto in.. na enkele pogingen ging hij in de beveiliging stand. Waar we heen willen gaan is ie onmisbaar, dus volgende dag hem er maar uitgehaald.. een K klus, zit natuurlijk zoals alles op een plaats waar je niet wil wezen.
Uiteindelijk lag ie op de werkbank en was het euvel snel gevonden..  Na een kort sloop proces kwam een ernstige vervuilde brander er uit vandaan..
Alles is vandaag gesloten, morgen ook dus niet eerder dan volgende week zijn we aan de beurt..

Het is lekker weer dus even de mast in om de extra voorstag te monteren, daarna het stormzeil even lekker laten luchten en alles even controleren, daarna weer opruimen en hopen dat je hem niet hoeft te gebruiken. 
Een rustig IJsselmeer

We gaan..

Vrijdag 5 mei hebben we de boot alvast door de brug heen gevaren, het lijkt er op dat we volgende ochtend op vroeg gaan vertrekken en dan is er nog geen havenmeester om de brug voor ons te draaien. 
Avonds nog even gedag gezegd tegen de kleinkinderen.
Volgende morgen nog een extra weercheck en ja.. we kunnen op pad.

Mooi, maar ff te rustig



Koers via den Oever, Den Helder Schulpengat en west over naar de Swale, om daar een ankerstop te maken..
Het IJsselmeer moesten we alles motoren, op de Waddenzee ook en als klap op de vuurpijl de gehele Noordzee ook op 6 uurtjes na.. het was mooi weer.. iets te.. mooi.
Na 180 mijl het anker laten zakken in een spiegelende zee, de floppenstopper er ook maar bij want er stond wat swell en met het draaiende tij kwam ze dwars te liggen..

En onder het genot van een welkom borrel met verschillende nieuwsgierige zeehonden om ons heen Gingen we op tijd te kooi, morgen vroeg op.

We zeilen ondertussen verder noord in, het is weer mooi weer en een beetje wind nog even de motor bij want we hebben nog even stroom tegen en dan schiet het niet op. We zien wel waar we eindigen???
Zit met de laptop in de kuip de website wat bij te werken..
We hebben ons ook nog niet aangemeld, als we denken we gaan een haven in dan vullen we online het formulier in en bellen een dagje later met een zekere haven.. dat werkt goed.

aardig gesleten...
Na een lange dag het anker latenzakken voor wat slaap. En na dus een (korte) nacht van 4 uurtjes na dat bij mij alle botten weer op zijn plek waren geslingerd, de anders zo mooie ankerplek Filey Bay was nu een kermisattractie.. na een 94 mijl zeilen was even rustig bijkomen er niet bij.. aangekomen, anker weg, glas whiskey er in en gelijk de kooi in.. (misschien teveel vertrouwen in het anker)
Dus waren we maar weer vroeg op weg naar Seaham. Joce bleef nog even langer liggen.
Nog even lekker kunnen zeilen met de gennaker tot de wind wegviel en uit verschillende richtingen ging waaien.

Kinderen in laarzen, oliebroek en ZW'ter
deden spelletjes op het strand

Nog steeds genietend van de mooie voorjaarskleuren van het vaste land in de opkomende zon. het is de mooiste tijd van het jaar altijd.
Tussendoor ook even een V-snaar verwijderd van de extra dynamo om dat ie lawaai maakte, er bleef er nog eentje over dat is geen probleem voor even.
Ben blij het te hebben gedaan, hij kwam er gehavend uit, als ie had gebroken was vermoedelijk ook de snaar van de waterpomp er aan gegaan..

Om 17.00 meerden we na 58 mijl af in het oude mijnwerkers stadje Seaham.. nu wachten op de toestemming van de douane! Maar net voordat we wilden gaan zitten, kregen een mailtje dat we zijn toegestaan in Engeland.. de komende 6 maanden..

Hier wat diesel geladen en wat klusjes aan de boot gedaan.. We hadden een aardige visser die ons met jerrycans naar de pomp heen en terug bracht.. Het blijft een leuk klein plaatsje dat Seaham Op het strand zie je veel mensen steentjes zoek, waarvan er sommige er erg goed uitgerust voor zijn.. Nu blijkt dat hier vroeger een glasfabriek stond rond 1850/1920, die maakten 20000 flessen per dag, het overige glas en resten werden in zee gegooid.
Nu spoelen deze weer aan en mooi gepolijst door het zand zijn het plaatselijke juweeltjes.

Meer te lezen over deze vondsten kan je door hier te klikken.


Vanmiddag maar eens gebruik gaan maken van Polarsteps.. dus kunnen we daar ook op worden gevolgd! 

Nog een strandwandeling en we zijn weer klaar voor de volgende trip verder noord. wekker staat op 04.30u...  

Naar Berwick (upon the tweed) om 05.00 voeren we de haven al uit..
Een blauwe lucht en een vlakke zee.. Minder als de voorspelling.. motor maar op 1700 toeren en verstand maar op nul.

Wel een mooie morgen

 Het is wel prachtig weer, ook geen deining meer. Op weg naar Berwick   een 64mijl   varen na een uurtje of 5 onderweg te zijn besloten we maar   om Holy Island aan te doen. Een 9 mijl voor onze bestemming maar   wel  een     mooie kans om daar een nachtje voor anker te gaan, meestal   varen we   er  voorbij..
 Havenmeester gebeld dat we een etmaal later komen.
 We willen hier wel even de kant op en rondkijken.. De rubberboot, ach   die ligt onderin de bakskist.

 Aangekomen bij Holy Island, anker weg motor uit! en vielen gelijk in   een zee van rust hier.. Vele 10 tallen zeehonden, eidereenden etc om ons   heen.. Bootje opgeblazen, die is klaar voor morgen en dan mooi zitten   om je heen te kijken.



Volgende morgen wakker geworden met bewolking en een nat dek.. helaas maar klaargemaakt en naar de kant geroeid..  Vreemd weer zo met bewolking
We konden de dinghy mooi bij een trap neerleggen.. ruim touw vast gemaakt want het water zakte al.
Op de kant gelijk alweer een goed gevoel, echt Engels.

Vol met kreeftenpotten..
  Maar even een rondje eiland doen, groot is het niet   en   we hebben geen haast.
 Langs het pad zagen we een boot op zijn kop met   een   bordje pas op slecht dak? huh.. maar even later   was het   duidelijk. deze oude rompen waren gedegradeerd naar   functie elders.. als dak..
Boot als dak

                                                 Jammer dat het bewolkt was, en zou je een mooie plaat kunnen maken

Lindisfarne castle

 Leuke natuur op het eiland nog rusting want de   toeristen kunnen nog niet het eiland op met de auto   of bus. 2 uur voor tot 2 uur na HW kan je het eiland   op en af.
 onderweg nog 2 herten gespot, die hadden we hier   niet verwacht..
 Tenslotte in het dorpje, klein en leuk maar volgens   ons in vakantietijd stampvol. 

Hier steken de auto's over naar het vaste land
.

Berwick















Weer aan boord even gegeten en de boot klaargemaakt voor vertrek.
niet te laat weg want het water wordt al lager hier..
Op naar Berwick upon the tweed
Havenmeester ff gebeld hoe en wat met de vaarroute, het veranderd nog al eens hier..
Maar alles was hetzelfde en en voor of na een uur van het lage water konden we er al zelfs in?
mmm... wel erg snel voor de zekerheid maar 1.45 min van gemaakt en blij toe.
Niet lekker om met 20 en 30 cm te moeten varen..
voor de haven zelf 3x vastgelopen (was wel ondieper geworden) in de haven weer vast in de bagger 10 meter voor de ligplaats.. met gang en veel gas vast kunnen maken.. je kan er wel eerder in maar dan ben je er dus nog niet!
Volgende keer maar weer max 3 uur er voor dan kan je in één keer door.
En zo gingen we weer weg ook

Het is dubben met de weerberichten en lastige   keuzes  om naar Peterhead te varen. gaan we voor  anker bij Lunan bay of een paar dagen in   Stonehaven?? Je leest het in het volgende blog..


Aanloop Berwick, varen tussen 10-15 mtr langs de pier

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk om te lezen over deze voor ons bekende uk 🇬🇧 plekjes. Na Noorwegen wordt het waarschijnlijk ook voor ons weer een keer Engeland. Groetjes uit Rømø

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie ook veel plezier van de zomer.. lekker genieten.. 😊

    BeantwoordenVerwijderen