zondag 25 september 2022

Een dode walvis op de route

Maandagmorgen om 04.30 stond de wekker
In de namiddag stonden we nog helemaal droog, toen we wegvoeren was het water weer 5,5 meter hoger.. het blijft toch wel een bijzonder fenomeen die eb en vloed.

Hielden wel de gootsteen, aanzuig wc dicht
 Om 05.00 voeren we de haven uit.. eindelijk 9 dagen   hier was lang genoeg. Er was geen wind en een beetje   mist.. grootzeil omhoog voor als er wat wind komt, en   motor op 1800 toeren.
 Na een 20 mijl kwamen we bij Bass Rock uit. We   zeiden al tegen elkaar daar zitten veel vogels, de rots   was helemaal wit.
 Achteraf blijkt Bass Rock de grootste kolonie Jan van   Genten te hebben van de hele wereld.
 Ongelofelijk wat een vogels, en stinken van de   Guano

Bass Rock

Wind draaide alle kanten op en de motor moest steeds   aan blijven.
 Toen we wat zuidelijker ingingen konden we even zeilen, maar was van korte duur.. en weer moest de motor aan. Ondertussen kregen we er een deining bij vanuit het zuiden en werd het een wastobbe.. niet lekker meer, te kort druk in de zeilen maakte het oncomfortabel.
Beetje katterig.. het begroot je altijd.

Fien werd een beetje ziek, en dat verwonderde ons   niks. Ze trof het niet zo..
 Vlak bij  Eyemouth  kregen we dolfijnen bij de boot,   geen tijd hadden ze maar scheerden langs de romp   verder vooruit.

Op dolfijnenwacht

Het was gelijk het medicijn tegen de zeeziekte, samen dat we de golven meer van achteren kregen..
Om 17.00 liepen we na 55 mijl Berwick upon Tweed.
We zouden eerst naar Eyemouth, maar daar mochten we niet in vanwege het springtij..
Waar ik niks van begreep, hier in Berwick kwam ik aan de weet dat ze meer met offshore gaan doen (meer geld) en dat zelfs de vissers in een hoek worden gedreven..
Maar we zijn blij dat we hier naar toe zijn gegaan, Berwick is een mooie vestingplaats, veel van de oude stellingen zijn bewaard en loopt om de gehele stad heen.
En samen met de haven zeehond en de ca. 800 zwanen die hier zwemmen is het een leuke haven. Als je link van Berwick inzoomt dan zie je zelfs de zwanen op de satelliet foto. wel is er vrachtvaart  en slechts nog 1 ponton, uitbreiding staat er aan te komen.

En natuurlijk kwamen we er niet onderuit een dagje naar het "Harry Potter" kasteel Voor Fien een toppertje.
En bij aankomst inderdaad wel een indrukwekkend kasteel, groot netjes onderhouden en van binnen wat nog steeds af en toe wordt bewoond door de "Duke of Cumberland" maar meestal in de winter.
Nu de gelegenheid om te kijken van binnen.. en zoals verwacht pracht en praal..
Oudste gedeelte is zo'n 900 jaar oud en het jongste een 200 jaar..
Zal maar niets zeggen over het onderhoud, en om het wat economisch te verwarmen..
Veel te doen, vlieglessen op de bezem, rondleidingen, boogschieten, en verhalentellers.. Meeste bezoekers kwamen met hun kinderen voor de Harry potter achtergrond.

Bezem vlieglessen

vertrek uit de haven
Volgende dag om 07.30 weer naar zee vertrokken.
Plan was Amble, maar zoals vaak veranderde toen we in de buurt waren, het ging snel en kozen voor de bestemming van de volgende dag een 20 mijl verder.
Mooie dag geweest, stralende lucht bij vertrek en later een paar wolkjes, maar dat mocht de pret niet drukken.

De dolfijnen lieten het afweten tegen de verwachtingen in. Maar wel veel zeehonden en duikende Jan van Genten.
snel varen

Om 18.00 waren we bij Seaham waar om 19.00 u pas de deur opengaat naar de voormalige oude kolenhaven wat nu een jachthaven(tje) is
Boten tot 10 meter zijn toegestaan had ons gemeld en we zijn langer maar geen probleem..
Denk ook dat dit de goedkoopste haven in de buurt is voor 15 pond met stroom en water!

Nog steeds geen knap gaatje om over te steken..
Met kleindochter aan boord toch wel een ander verhaal..

Volgende dag een lange strandwandeling gemaakt, het was er lekker weer voor.
 Holen en uitgesleten rotswanden gaven op sommige plekken een mooi plaatje.

wandelen over het strand

Volgende morgen konden we om 08.00 door de deur heen, en dat deden we ook, op weg naar?.. richting Scarborough en na een paar weerberichten die ochtend maken we een beslissing.. het was heerlijk weer en hadden lekker de gang er in..
Einde van de ochtend zagen we weer een Mink Whale.. Fien trof het nu echt.. zo vaak kom je die niet tegen rond de 10 meter was deze.. geen foto.. geen tijd voor..
Na verschillende zeehonden te zijn gepasseerd, het stikt er hier van.. zag Joce wat drijven.. met de verrekijker leek het wel een dode walvis.
Er op aan gestuurd en idd een dode Mink Whale wat een zonde, hij zag er nog mooi uit.. na bestudering van de foto's bleek hij (was een mannetje) vast te zitten aan een lijn van een kreeftenpot.. hij is echt ongelukkig geweest, want dat doe je niet snel..

We hebben de kuswacht de positie doorgegeven, die waren er blij mee.
Een beetje stil en beduusd voeren we verder.
En even later besloten we de nacht door te varen naar de Wash.. Bij de ingang van Wells next the sea, en daar voor anker te gaan..
Klopt het weerbericht gaan we voor anker, klopt het niet misschien een dagje naar binnen.
Lijnen zijn duidelijk te zien nu

Hopen dat de wind doet wat ze zeggen, dan kunnen   we vannacht mooi doorzeilen, alhoewel we nu de   motor zachtjes bij hebben staan

Aangekomen bij Wells next the sea 80% moeten motoren, dan weer te weinig en dan weer net even te hoog aan de wind.
Maar na 155 mijl lieten we het anker vallen vlak bij de aanloop in Holkham Bay. (Holkam beach)
Knetter harde zandgrond leek wel beton, eenmaal vast ligt ie ook echt vast.
Voor anker...

Even zwemmen, luieren bijslapen en morgen vroeg   weer op pad naar den Helder, een 140 mijl een etmaal varen
 Blij dat we doorgezet hebben morgen dus een klein   gaatje om over te steken, later weer verkeerde richtingen.

de zon bijna onder

Je kon al merken dat het warmer werd, afgelopen nacht onder het zeilen was het al een stuk comfortabeler en hoefde je niet dik in te pakken.
We lagen lekker voor anker en er werd zelfs gezwommen, een lijn achter de boot want het stroomde een beetje.

We lagen vroeg te bed, zo'n nachtje merk je wel.. om 21.00 ging de laatste er in..
wekker stond op 05.00 u en werden wakker met een hele mooie ochtend.
Weerberichten nog eens gekeken en yes.. we konden gaan.. alleen nu een gaatje later in de week niet meer..

Cromer laatste dorpje van Engeland voor ons

We volgden de kust tot aan het plaatsje Cromer daarvandaan kozen we koers en verlieten we de Engelse kust
Er was 140 mijl voor de boek, volgens QTVLM routering programma recht toe recht aan en 23,5 uur werk.
Zal mij benieuwen.

De dames hebben lol

Aankomst bij het schulpengat
  Eerst wat bewolking en later trok de lucht helemaal open. Het werd een overtocht uit het boekje, 12-16 knopen wind dwars er in, blauwe lucht. In de nacht een mooie sterrenhemel met vurend water,
Op de scheepsroutes konden we koers en vaart houden, geen rare situaties.. het kan dus nog..
Om 06.00 liepen we het schulpengat aan tussen boei 6 en 8 dat scheelt al weer een 3 mijl vanaf de verkenner.
23 uur gevaren voor 140 mijl is niet slecht.. we zullen hier wel eens aan terug denken. (QTVLM had gelijk)
Zeehonden op een bank

We zetten verder koers naar Oudeschild bij Texel.. daar maar eens een nachtje bijkomen..  Er zou plaats zijn en daar aangekomen was er inderdaad plek..
We lagen vast en ik ben de kooi in gegaan, Joce wat boodschappen gehaald.. na een paar uurtjes was het al flink warm (niet gewend)
En voor we het wisten gooiden we de touwtjes los. Weg van hier weg uit die drukte, snap niet dat mensen dit willen.. het vloog op ons af, al die mensen de warmte en even later lagen we koers Den Oever.
Eenmaal buiten keerde de rust terug.. op de fok dobberden we over het wad..
Ook het gevecht door de sluis hebben we overleefd.. Altijd weer leuk als mensen de wal hebben en gelijk de boot vastmaken zonder door te varen naar het eind, met een rood aangelopen sluiswater te roepen vanuit zijn bedieningsruimte

De Noorden wind die voor overmorgen was voorspeld kwam eerder en gooide roet in onze ankerplannen..
Maar we zijn niet voor één gat te vangen en zoeken we wat anders..
Waar we liggen kan maar net, de wind moet niet draaien want dan hebben we denk een ander probleempje
onderweg naar het gemaal
We liggen hier rustig en prinsheerlijk. mooi uitzicht een beetje zwemmen, heerlijk.. Morgen weer verder
En ja hoor tegen de voorspelde weer in was toch de wind gedraaid en lagen we met de hak de grond te kussen.. gelukkig wat zachte grond en hadden we er geen last van.

Na de koffie zijn we maar even op pad gegaan, een aandewindse koers, maar met deze temperaturen helemaal niet erg en lagen we koers op het stoomgemaal bij Medemblik aan.
Met een lekker gangetje lagen we daar op tijd, anker de grond in en genieten.

De sub werd tevoorschijn gehaald, die heeft sinds het voorjaar nog geen daglicht gezien het was er ook geen weer voor. Het was weer een heerlijke dag en genieten van het mooie weer. Avonds de boot nog verplaatst vanwege de N wind die ie aangaf, dan loopt er wat zeegang in..

Het was weer een mooie dag, genietend van elkaar.
volgende morgen bewolking en meer wind, werd al aangegeven en einde van de ochtend lagen we op ons laatste traject richting Enkhuizen.
Alleen de yankee uit en liepen we evengoed een 6 knopen.

We lieten het anker zakken in "de Kom" bij het Zuiderzee museum. lekker rustig was het daar. Even later kwam Remco op bezoek en even gezellig gezeten.
Volgende ochtend gingen we om 09.00 u door de brug naar onze lichtplaats.
We waren er.. Ondanks het niet al te mooie weer  hebben we weer een mooie reis achter de rug, 2100 mijlen gevaren.
We blijven nog steeds aan boord wonden, en storten ons weer op het huis.. We hopen er in november er in te kunnen..

Zeilhoezen er om doen

bezoek

weer blij elkaar te zien

ons klussenbord thuis

wat hadden we die gemist

en gaan we weer verder met ons project..