maandag 22 augustus 2022

Hoppend naar Edinburgh

Hoppend naar Edinburgh, ja dat was het plan.
Maar windrichting doet even anders beslissen.. Liggen in Peterhead een betere richting af te wachten.
Konden de dag erop wel weg naar Arbroath maar daar moet je dan ook wachten, en het havengeld is daar ook de helft duurder..
Dus besloten we te blijven..
Eerste avond was het gezellig borrelen met andere Breehornzeilers die hier ook lagen, een of andere manier kom je elkaar steeds tegen.

Volgende dag een dagje naar Aberdeen, met de boot kom je er niet dus maar eens met de bus.
We vonden de stad tegenvallen, geen gezellige winkelstraat meer, alleen maar eettentjes.. andere winkels zijn allemaal samengevoegd in grote winkelcentrums.

Mooie gebouwen er tussen

Wel erg mooi allemaal maar het mist ook weer wat.

Ook zijn er zeer fraaie gebouwen te bewonderen allemaal gebouwd van graniet, het wordt ook de granieten city genoemd.

Uiteindelijk geraakten we bij het strand, en ontdekte bij de haveningang een klein dorpje van vroeger dat ooit door alleen vissers werd bewoond.
Hele kleine en knusse huisjes, geen grote weelde als je dat zo ziet, klein en niet voor te stellen dat hier grote gezinnen in leefden.
Nu een (nog steeds bewoonde) toeristische attractie.

Leuke knusse huisjes

Volgende dag weer met de bus naar een plekje waar we een lange kustwandeling konden maken.

Na 5 dagen in Peterhead willen we ook wel weer eens verder.. de wind draait nu gunstig naar het NW

Dinsdag een heerlijke warme dag, en aan boord gebleven.. Wat klusjes gedaan en lekker zitten even gezwommen etc...
Volgende dag een mooie wandeling langs de kust gemaakt. Als je hier lig met de boot wel de moeite waard omdat je dankzij de goede busverbindingen overal gemakkelijk kan komen.

Deze keer gestart bij Bullers O' Buchan en gelopen naar Boddam.  Een mooie tocht van net 10 km..

Weer terug aan boord even alles klaargemaakt, morgen om 05.00 vertrekken we en dan willen we niet teveel werk hebben  zo van koffie, motor starten losgooien en gaan..

Vuurtoren bij Boddam

Volgende morgen om  u. vertrokken we, de wind was afgenomen, een beetje teveel eigenlijk.. maar ja niet mopperen het is lekker weer..
Dwars van Stonehaven kregen we twee Minke Whales in zicht, zo zie je ze nooit en zo weer vaak.. mooie beesten
En na een dag van veel motoren en een gedeelte zeilen lieten we 12 uur later het anker zakken bij Lunan bay, een 6 mijltjes noord van Arbroath..
Lekker eten even zitten en de kooi in.. geen slaappil nodig😊

Voor anker en een mooie boog

We moesten de plek in Edinburgh bespreken, dus we hebben in ieder geval een plekje..

Volgende morgen worden we wakker met een strak blauwe lucht, wat is dat toch mooi. Niemand om je heen en volledige stilte..
kleren aan en alles klaarmaken, anker omhoog en zetten we om 07.00 u. koers naar Edinburgh

Heerlijk glijden op een vlakke zee werden we gelijk verrast door een grote school dolfijnen..
Lopen naar het voordek om te kijken, maar ze hadden geen tijd en waren denk bezig met hun ontbijt en zwommen zo langs ons heen en we vervolgen onze koers.. na genietend van dit bijzondere uurtje

Heerlijk varen zo

aan gekomen bij de Firth of Forth dachten we koerst te kunnen houden..
Maar zoals altijd draaide de wind in het verlengde van de  baai en hadden we hem tegen.. met af en toe motoren en zeilen kwamen we tot 5 mijl voor de haven, daar moest de motor flink werken met een rotzeetje en een 20 kn tegenwind..

Eindelijk...

Maar uiteindelijk meerden we om kwart over 5 aan de steiger...
he he.. lange dag weer.
Volgende dag na eerst wat te hebben uitgezocht de stad in.. genoeg te doen tattoo, foodfestivals, Fringe  festival.. etc.. ook willen we nog even naar de kelpies (30mtr hoog) en de Falkirk wheel toe, een mooi kunstwerk bij de Schotse kanalen
Kelpies betekent: "Geesten van het water", en de paarden zijn een ode aan de paarden die tijdens het kanaal de vrachten moesten voorttrekken.

net niet..

Bij de wheel sta je echt met open mond te kijken hoe stukje vernuft dit is..
Overige dagen vermaakten wij ons op de straten tussen de performers..

Door een tennisracket wurmen met veel humor

Van alle markten was er te zien

En omdat ons oudste kleindochter     aan boord komt liggen we nog iets langer dan gepland. en komen we op plekjes die je normaal zou overslaan..

We scheuren met alle soorten bussen door de omgeving, dat is hier echt mooi geregeld en niet duur.
Ook hebben we kaarten voor de Tattoo kunnen scoren
Woensdag avond gingen we naar de voorstelling bij het kasteel die om 21.00 begon..
eenmaal op zijn plek waren met recht overdonderd van de show die werd neergezet.

Geweld van de pipers

Met een brok in je keel van de imposante opening met een paar honderd Pipers die het kasteel uitliepen en later geweldige shows uit verschillende werelddelen met onder andere de Mystic drums.. en de US Guns was het een zeer geslaagde avond.. terug zijn we naar de boot gaan lopen, een 5 km om even bij te komen van alle indrukken.. De Tattoo.. een echte aanrader..

Fijn tunen

Ook nog een dagje naar Glasgow geweest, daar was een backpipe festival gaande.. en genoeg andere stadsdingetjes.
Na een ruim uurtje met de bus waren we er al, heel andere stad grotere gebouwen maar wel mooie gebouwen meer zichtbare daklozen en bedelaars. als je ergens zat kwamen de bedelaars hier zelfs actief naar je toe om geld te vragen, daar houden we helemaal niet van.

Lopend langs de river Clyde kwamen we uit bij de Glasgow Green, waar het festival plaatsvind.
We hadden geen kaarten maar wilden dat ook niet, lopend door het park zag je de verschillende band zich voorbereiden op z.g. "tune places"
We stonden er versteld van hoe fanatiek dat gebeurde, met speciale apparatuur werd de doedelzak getuned.

oefenen en oefenen

Na alles weer aan het einde van de dag weer naar de boot.

Zondag kwam onze kleindochter Fien aan, en bij binnenkomst van ons werd ze door haar begeleiding aan ons afgegeven (lijkt wel een pakketje) Fijn haar weer te zien

Even hoger op om wat te zien

In de middag de stad even in, en nog genieten van het mooie weer en verschillende artiesten, even eten bij Weatherspoon pub.. en naar de boot, morgen erg vroeg op.
Volgende morgen om 04.30 ging de wekker en om 05.00 verlieten we na 9 dagen Granton Haven.. lang genoeg geweest..
Op naar de volgende haven.