Coll.
Na Lunga zijn we naar Coll gevaren..
In Loch BreaChacha, we zijn hier eerder geweest maar het is een mooie plek met leuke wandelingen..
Bij ankeren gelijk de rubberboot maar gerepareerd..
Nieuwe sticker achterop er bij |
Mooie temperatuur en wat op tijd op de ankerplek geeft ons de ruimte om het te doen, het moet zo'n 24 u drogen en het is ons vervoermiddel naar de wal
Via de app kregen we bericht dat het op het vaste land regent.. we hebben hier nog mooi weer..
Wel kwam er wat buien aan, maar loste weer op.
Coll ligt naast Tiree, wat bekend staat als het zonnigste eiland van Schotland.. hier maar blijven denk ik...
Na morgens wakker te zijn geworden hadden we de weerberichten even bekeken.. en
bij 4 stuks waren ze het eens met elkaar… we kwamen op lagerwal te liggen hier,
niet eentje was gunstig.
Het was al een klein gokje maar dus toch maar weg.
Koers werd er even later gezet op Ross of Mull de ZW kant van het grote eiland Mull
Een paar mijl voor we er waren kregen we het idee om ergens bij Iona te kijken.. en lagen koers op de noordkant van het eiland.. Er worden goede dingen over vermeld in de pilot en van horen zeggen.
Er stond swell maar toch maar proberen en even later lagen we op een mooi
plekje achter het anker..
En.. geen swell meer hier 😊
Mooi plekje weer |
witte stranden |
Witte stranden met mooie rots formaties..
Restanten van een oud klooster uit 1500 |
Daar maakten we een mooie wandeling van een kleine10 km, een mooi eiland zelfs nog een vers broodje met wat andere spullen kunnen scoren..
Er is een kleine spar bij de ferry, maar wel behoorlijk volledig.. zelf bolletje beschuit!
Na de ronde weer terug aan boord, en ook maar besloten om hier te overnachten.
Morgen gaan we weer verder naar Colonsay, omdat we weer een westelijke wind krijgen.
Lekker weertje onderweg |
maar dat duurde wat langer en moest af en toe de motor er bij omdat ook de wind weg zakte, maar op 15.00 lieten we het anker zakken bij Bagh Lon een klein schoon baaitje met een mooi wit strand..
In de ochtend naar de kant geroeid, wel lekker dat de motor er niet steeds achter moet.
Het was laag water en roeiden tussen de droog gevallen stenen door naar het witte strand.
zo met dat blauwe water en de witte stranden geeft altijd weer een mooi plaatje.
Koeien en schapen verwelkomde ons aan de kant
Bootje om hoog gelopen tot bijna de vloedlijn en op weg waren we weer.
We hadden een tochtje uitgezet van een 14 km, maar uiteindelijk zijn het er weer 18 geworden met de uitstapjes naar links en rechts..
Geen moeilijk terrein, veelal over de weg deze keer (dit zijn dan smalle met steengruis verharde paden)
Onderweg veel langs en op stranden gelopen, wat altijd een leuke afwisseling is, ook hier weer geheel ander gesteente wat elk eiland weer uniek maakt.
Unieke door natuur gevormde stenen |
Onderweg waren er op een plek veel auto's geparkeerd, hier kon je nl met laag water naar het eiland Oronsay lopen wat er vlak tegenaan ligt.
Al met al is Colonsay een mooi eiland, zuidelijk gedeelte wat vlakker dan het noordelijke gedeelte
De avond en nacht was weer met heel veel wind en regen..
Morgen is het plan naar Gigha te varen, maar dan moet het wel rustiger worden..
Volgende morgen de buien en wind was wat afgenomen, nog even twijfelen en dan toch maar gaan..
Als het hard waait blijven boten op hun plek liggen, en zou er misschien geen ankerplek meer zijn daar??
Onderweg naar Gigha, met wakker worden zeiden we al tegen elkaar.. zullen we een nachie langer blijven.. waaien, regen maakt het niet aantrekkelijk..
Maar toch maar gegaan weerbericht was 20 kn we hadden hem ruim van achteren.. Maar gezien we door nauwe plekken moesten en ervaring hier met de hoge bergen hebben we er maar een 3e rif er in gezet.
Kom maar op..
we hebben voor nog twee zeilen waar we het evt te kort kunnen opvullen met in of uitrollen..
Achteraf geen spijt.. de eerste bui gaf al een 35 kn wind.. 8 kn snelheid werd gewoon..
Even weer afnemend naar 20 kn.. en dat bleef zo wat doorgaan. na een half uur kwamen tot onze schrik achter dat de rubberboot gewoon achter ons aan sleepte.
K.. helemaal vergeten, we krijgen zo flinke zeeën aan lager wal als ie omslaat zal het niet meevallen met deze wind.. Besloten werd om de fok in te rollen en bij te leggen, rubberboot op het voordek neergekwakt en leeg laten lopen.. en even later uithijgen in de kuip
Voor anker in de ondiepe baai bij Gigha |
Lieten we na 4,5 uur en 36 mijl het anker bij Gigha met een halve meter onder de kiel zakken, he he.. hij ligt stil, geen wind en een mooi plekje. het is een ondiepe baai, maar het water gaat hier maar een halve meter op en neer dus dat scheelt al weer. we kwamen aan met Laagwater dat is dan altijd makkelijk een plekje kiezen
Besloten is om nog maar een nachtje te blijven.. morgen nog wat wind, en daar hebben we ff geen zin in.
klaart eindelijk op |
Nou de volgende dag maar overgeslagen, veel wind en regen. in de middag nog ff een rondje lopen.
Volgende morgen vertrekken we richting Tayvallich een klein plaatsje 8 mijl diep een loch in.
Het is een 22 mijltjes varen dus dat viel mee.
Nog even dolfijntjes voor de boeg bij de ingang, en lieten we om 15.00 u het anker zakken net buiten de haven. het is hier een mooie omgeving om langer te blijven, verschillende ankermogelijkheden hier.
In de havenkom is het vol met moorings en andere drukte..
Hier houden we niet van dus liggen we lekker rustig.. tot nu toe hebben we maar twee keer in een haven aan een steiger gelegen, alleen maar ankeren en dat bevalt goed.
Hij geeft gelukkig morgen en verder beter weer aan want we worden het zoetjes aan wel zat hoor..
Morgen verder naar Crinag
om 08.00 u voeren we weg, wat vroeg want we wilden het tij meepakken en dat is hier zomaar een 2 knopen..
Jura recht vooruit |
En een uurtje later hing de boot vol met was te drogen..
Avonds even lekker een filmpje gekeken.
Volgende morgen wakker worden met een zonnetje.. dat is al even geleden.. heerlijk.
Eten, boot volgooien met fietsen en er vandoor.
het bever meertje |
Leuk kanaal, in het begin en einde zijn er sluismeesters en voor de rest moet je alle sluizen zo'n 12 stuks zelf bedienen.
In het begin nog even langs een meertje gefietst waar veel bevers zijn... maar overdag zie je die niet natuurlijk. maar een 3 km gelopen en daarna weer opgestapt
Na een nacht met veel wind en regen vertrokken we in de ochtend, een mooie wind en een beetje zon..
Via de sound of Mull langs Tobermory naar buiten, bedoeling was Sanna bay voor de nacht maar eenmaal buiten was dat geen optie meer.
Ondergaand zonnetje met een buitje |
Daar aangekomen hadden we wel een opper van de wind maar de deining liep er nog een beetje door.
Er was mee te leven dus vooruit maar een andere keuze dan nog verder te varen was er niet
om het eiland gelijk dolfijnen er bij |
weerberichten gaan bekijken. Ja er komt een hogedruk aan.. maar wat doet ie, de scheidingslijn ligt hier in de noord..
Na een uur alles te hebben doorgenomen. kwam er een ander besluit..
Wij zijn het zat, spuugzat en willen nu wel eens warmte hebben.. en besloten om weer terug te varen en via het Calandonia kanaal terug te gaan.
Zuidelijk en aan de oostkust os het mooi weer hier zitten we in de ellende.
Enigszins terneergeslagen gingen we op pad, 2 reven in het grootzeil en de yankee ingerold naar het eerste rif.
Er stond nog steeds een dikke zee met brekers een 8 mijltjes aan de wind we hadden een beetje stroom mee dan dan zitten we weer tussen de eilanden.. we voeren om het eiland heen en konden vanuit de lijzijde wegvaren. gelijk om de kop hadden we dolfijnen en die bleven wel een half uur bij ons.
Nog 2 van die brekers over de boot gehad, steile golven waar de neus indook en zo over het dek spoelde over de buiskap en de halve kuip vol.
En een tijdje later voeren we door de eilanden
De boot bewoog niet meer, we hoorden geen wind en de zon scheen.. het moest zo zijn..
Even gezwommen, gedoucht en we waren weer lekker fris
Nog even een reparatie aan de stuurkolom, ineens veel speling, er was een boutje losgegaan, veel werk voor een (gelukkig) kleine reparatie
Alle lagers en tandwielen aan de kant. |
Morgen weer verder eens kijken op wat voor plek we dan weer slapen..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten