donderdag 13 augustus 2020

Rustig aan weer wat noord in

Zoals de titel zegt we gaan zoetjes aan weer noord in.
We willen/moeten 1 september thuis zijn en niet haasten want er is nog veel wat we willen zien.
als je te lang ankert komen er zeesterren op! tijd om te vertrekken

Zoals het vorige blog af was gesloten waren we weer onderweg en kwamen we aan bij Doelan. geen haven met steigers maar moorings. We moesten ook wat water laden.

4 keer heen en weer (30mtr) met 2 jerrycans en dan kunnen we voorlopig vooruit.
middags nog even een stukje gelopen in de omgeving, een leuke plek..

Je lig vlak bij de ingang..

Er kwamen wat lesbootjes binnen voor we gingen lopen, een sliert met enthousiaste kinderen blijft mooi.
Met hoogwater hobbel je een beetje maar mag geen naam hebben. We lagen vanwege de beperkte ruimte voor en achter aan een mooring, en dus rondom hingen er ook stootwillen bij ons, het blijven tenslotte Fransen toch!
Voor de volgende dag hadden we een tochtje gemaakt, niet te lang want we zouden in de middag naar een rivier 5 mijl verder de Belon rivier.

In de ochtend nog even naar het weerbericht kijken en zagen even heel wat anders..
Een regen gebied kwam er aan met in de middag zware buien sommige met onweer en zware windstoten.  mmm..  zitten we niet op te wachten. en omdat we hoog water nodig hebben voor  deze rivier  (21.00 u Hoog)
Dus kozen we maar voor een andere ankerplek in de buurt van Concarneau.. een 20 mijltjes verder. daar lagen we uit de wind en golven.
Blijft een feestje
Rubberboot opruimen, alles vast en op weg.
Rif  in  fok en grootzeil en de kotter er bij..
Ingang Loctudy
We moesten één klap maken en daarna liepen we met 7 knopen de goede kant op, bewolkt maar mooi zeilen.. Onderweg zelfs 3 keer bezoek van dolfijnen gehad..
Na twee keer van eindpunt te zijn veranderd lagen we uiteindelijk in Locktudy... Een mens is veranderlijk..

In een haven na 10 dagen, dus walstroom, lang douchen, heet water, wassen, wifi (eindelijk wat TV), en niet slingeren, het heeft soms voordelen..
Maar we gaan zo snel mogelijk weer achter de spijker dan kom je toch op de mooiere plekjes.
Onderweg was er af en toe wat motregen.. maar we lagen vast in de haven en begon het flink te regenen.. Luik dicht en lekker binnen zitten..
Blog bijwerken, en wat verder kijken op het internet voor de omgeving..ook wel eens lekker..
Volgende morgen wakker geworden met prachtig weer.  En na het ontbijt gelijk op de fiets gestapt..
Had een route gemaakt langs de kust.en was zeker de moeite waard.
Heen langs de kust en kleine dorpjes, met de vissersplaatsjes  Lesconil en Le Guilvinec deze plaatsjes zijn zeker de moeite waar om te bezoeken.
In Lesconil is ook een kleine haven  en we twijfelen nog om er nog naar toe te gaan.

Na wat getwijfel maar gezien de wind blijven we nog maar één nacht.. niet dat er teveel is maar verkeerd. einde middag toen het droog werd nog even een wasje gedaan, en toen de was hing begon het weer natuurlijk te regenen..
Met als gevolg dat alle was onder de bimini  hing.. Volgende morgen was het wel droog..
Schoon word je was niet in de havens.. maar ja, er hangt tenminste een beter geurtje aan😊

Mooie plekjes langs de Odette

Hoewel de fietsen al zijn opgeruimd hadden we de vorige avond weer een tochtje uitgestippeld..
Deze keer de andere kant van Loctudy via Ill Tudy en met het pontje weer terug..
onderweg weer leuke dingen gezien .
Met het pontje terug

Al met al een mooi gebied hier en echt de moeite waard.. Althans dat  vinden wij natuurlijk..
Maar nu wil ik na 4 nachten weg.. nog nooit  zolang in havens gelegen..

Volgende morgen om 07.00 u losgegooid en weer op weg geen wind, motor aan..
net getankt dus we kunnen vooruit. Hier was de goedkoopste diesel tot nu toe, zelf goedkoper dan bij de weg?
Het werd een motor dag.. Verschillende keren geprobeerd maar met 1,2 en o,9 kom je niet ver op zo'n dag..
Ons gezelschap..

Rond pointe de Penmarch kregen we weer dolfijnen, en sinds de ronding to bijna bij de ankerplek bleven ze ons steeds vergezellen, het blijft een feestje elke keer..
Joce verhuisde naar de boeg en tot de ankerplek niet meer in de kuip geweest 😊

Weer een mooie dag jammer van de wind maar helaas, je kan niet alles..
Na aankomst rond 13.00 u lekker in de kuip zitten en kijken naar de dingen om je heen..
Elke keer weer leuk de zeilscholen om je heen te hebben, en iedereen die zich op  het water vermaakt..

We gingen een rustige nacht in en de volgende morgen stond Morgat op de planning, een tochtje van 28 mijl een mooie afstand voor een dagtocht
Eerste uurtje motor aan maar we kwamen om Pointe du Raz  (met 4 knopen stroom mee)

En we dealden met 20 knopen wind half er in, niet voorspeld maar erg welkom.. heerlijk varen in je shirtje een half uur voor de ankerplek kon de motor weer aan. weer heerlijk gevaren.
Hier zijn veel grotten in de rotsen geslagen en uitgesleten door de zee.

Ook een toeristen trekkertje. Bij aankomt kwamen al veel zeilboten ons tegemoet dus ruimte is er.
Even later lieten we het anker zakken op een heel mooi plekje.
Anse de saint Norgard

Na de lunch de rubberboot opgeblazen en op verkenning gegaan.
een leuke toertocht langs de kant gemaakt en mooie indrukken opgedaan.
En enkele grotten bezocht.. vreemd om er zo in te varen..

In ieder geval lekker koel hier in..
We waren in de dinghy pittig door elkaar geschud van de weerzeetjes die van de rotsen terug kwamen en waren weer blij dat we aan boord waren.. En hebben we gelijk de dorst geblust met een lekker koud biertje.
De bimini komt  goed van pas, al een paar dagen erg warm..
Tot dat we de volgende morgen wakker worden en de kant net aan zien.. bewolking??

Met de koffie kwam de zon er bij en gingen we de kant op.. we zouden de boot verplaatsen maar zagen andere mensen hier ook omhoog klauteren
(110mtr)

Bootje de kant opgetrokken en maakten we een begin van een weer mooie wandeling..
Uiteindelijk werd het nog al een pittige wandeling In Morgat liepen we tegen een pan mosselen aan.. tja wat nu, dan ieder maar een portie mosselen in de Rockfort kaas..

Onze baai en boot

Wat was dit lekker... dit ga ik meer doen. er moest eigenlijk een koud biertje bij, maar we moesten nog een 6 km lopen dus daar zagen we vanaf
Hele klim omhoog

Met de terugweg kregen we motregen.. zat er aan te komen, morgen zou het ook in Nederland regenen.
Uiteindelijk bij de boot, lekker douchen en na 15 km wandelen zakten we weer lekker in elkaar..

Volgende morgen wakker geworden met de zon er bij, dat gaat er weer op lijken.
even eten en daarna het anker op.

En om half 9 lagen we op koerst richting Brest.
Waar we rond half 1 aankwamen na een 25 mijltjes, lekker stroom mee en een knoopje of 10 wind.. relaxed varen dus.
Brest word een tussenstop. We wilden hier twee dagen blijven liggen, maar toen we in de middag een flink stuk door de stad hadden gelopen, besloten we er maar 1 nacht van te maken. Wat extra eten gehaald en klaar, Brest valt ons eigenlijk erg tegen, althans de stad..  En gaan we morgen de Rivier de Láulne  op varen voor een 18 mijl. en het plaatsje  Port Launey te bezoeken en daarna Cháteulin je kan er (na horen zeggen en lezen) gratis liggen? we zullen zien. Maar voornamelijk het varen over de rivier en een stuk landinwaarts spreekt ons erg aan..
Na veel gereken vertrokken we om 11 uur in de ochtend niet te vroeg voor de diepte en niet te laat om de sluis  te missen..
De rest kan je lezen in het volgende blog..