vrijdag 30 augustus 2019

Higland Games, storm weer en rare geluiden tegen de romp

Highland games.
We moesten er al op tijd zijn want om 10 u begon het..
Mooi zitten en meejuichen (klik voor groter)
En zo zaten we al om half 10 op een mooie plek. Het werd net droog van de motregen en dat zou het de grootste gedeelte van de dag blijven..
Er was een flink programma, in de ochtend meer voor lokalen in de middag voor de mannen  die nu ook uit verschillende landen kwamen.. als je flink je best doet dan kan je toch zomaar een 1500 pond bij elkaar winnen en meer! Zo opgeteld zijn veel games!.
De belangrijke personen (klik voor groter)

Maar leuk hoe dit alles door elkaar werkt, het leek het circus du soleil wel overal werd wat gedaan..
En zagen we af en toe top prestaties, zoals een gewicht van 25 kg achterover over een lat gooien die op een hoogte van 5,25 lag..  (bij de lokalen was dit 3,20) dit was ook gelijk het record van hier wat werd gebroken (een Amerikaan)
(klik voor groter)

Ook het paal gooien is een hele klus, deze paal van 80 kg moet over zijn eigen as gaan en recht voor je uit vallen (op 12.00u) de winnaar is die het er dichtste bij is..

Er deed ook een Nederlander mee uit Friesland, maar die moest nog aanzienlijker beter worden.
Dit waren toch wel de twee toppers..
de achterste brak het record

Om 6 uur avonds stonden we enigszins gebroken op na een lange dag zitten op het gras.. en avond zaten we nog steeds met een zere kont..
Maar een leuke en zeer geslaagde dag..een aanrader!

Donan Castle
Loch Duich.
Natuurlijk was dit niet de bedoeling, maar we liggen er wel. 😊

We wilden verder zuid in maar we hoorden en we lazen dat hier een leuk kasteeltje ligt met een mooi baaitje er tegenover.
(klik voor groter)

Nou dat klopt, eerst de weerberichten opgehaald wat het weer gaat doen. Maar de wind draait morgen rond 06.00 u naar het ONO..  dit zou moeten kunnen, de ankergrond is goed. Daarna maar weer verder.
Moeilijk verder varen met dit mooie weer

Gaaaap (klik voor groter)

Eerst even een paar foto’s genomen met de boot dicht bij het kasteel daarna naar de ankerplek er tegenover. Waar we vlak bij een rots lagen met een stuk of 12 zeehonden.. gezellig.

Een Engels man heeft ondertussen al 6 keer zijn anker verplaatst, nu ligt u nog zelfs binnen ons. Zal hem zo meteen even vertellen dat vannacht de wind draait!  en gaat toenemen (dat werd nr 7😂)
Volgende morgen hadden we een dikke woei wat al in de nacht was begonnen. Een 30-35 knopen we lagen gelukkig achter een rotspartij die flink droog viel, waardoor we wat opper hadden. De Engelsman die ook hier nog in de buurt lag was al om 05.00 u zenuwachtig op het dek heen en weer aan het lopen.. hij lag nogal (weer) dicht bij de kant.. Maar ik had hem gewaarschuwd.
(klik voor groter)

Tegen de middag  gingen we weg. De wind begon af te nemen en konden we naar de volgende schuilplaats. en voeren we weg.

Met wegvaren hebben we alleen de kotterfok gebruikt  even op de kale mast liepen we al bijna 5,5 kn! Het woei ook nog een 35 knoop.
Met de kotterfok er bij schoten we lekker op en een klein uurtje verder zaten we in de smalle doorgang naar de sound of sleat. Waar de wind nagenoeg nul was.
(klik voor groter)
Verder kregen we weer wat wind een 20 kn en voeren we op de grote fok verder en lagen we even later in Loch Na Dal met genoeg ketting en ruimte om ons heen.
Het was nog mooi weer geworden en zaten zelfs een tijdje buiten.
Volgende dag even een wandeling gemaakt in mooi zonnig weer waar we naar een oude nederzetting Leitir Fura waren gegaan.  Waar 40 mensen van de Clan Macinnes hebben gewoond in de 19e eeuw  leuk om te zien en moeilijk voor te stellen hoe dat heeft geleefd.
Oude restanten (klik voor groter)
Op tijd weer aan boord en ondertussen kwam er al meer wind.
Na een winderige nacht gingen we de volgende dag toen het droger werd en minder wind was verder naar het eiland Rum
Rum.
Rum schijnt een voormalige vulkaan te zijn, er wonen nu nog een 40 mensen, en is van Scottish heritage.
Mooi wakker worden op Rum..  (klik voor groter)

We vertrokken met regen en nog een flinke wind van de bergen af.. De "cuillins" liggen vlak bij en deze 1000 meter bergen hebben nogal invloed op de wind.
met twee reven en idem fok liepen we lekker weg. even teveel gereefd maar comfortabel.. en daar houden we van.
Na een 20 mijltjes lieten we het anker zakken.
"Rum pony's" met  de boot op de achtergrond

We moesten nog een keer opnieuw want er zijn grote plekken met kelp, en daar lagen we in.. tweede keer was goed en vielen we haast van onze benen af toen de ketting strak kwam.. hij ligt!
Ook kwam er middags nog een andere Breehorn binnenlopen, eentje uit Italië dat zie je niet veel.

Volgende morgen werden we wakker met een prachtig weertje en waren we al vroeg op pad voor een mooie wandeling..

Wijde blikken (klik voor groter)

We waren al op 540 meter hoogte toen het weer omsloeg.. . De regen stroomde met bakken naar beneden, en besloten we om te keren.
Dat is ons nog niet eerder gebeurd. maar we moesten over de kam nog een kleine km en met weinig zicht, onbekend terrein en zoveel regen was het niet verstandig en veiliger terug te keren.

Even helder weer en snel een foto

Halverwege na een uurtje na beneden te zijn gelopen klaarde het weer op, met een dubbel gevoel hadden we?? maar achteraf gezien is het gewoon een goede beslissing geweest. Op dat moment was het gewoon niet verantwoord meer, om verder te gaan op een onbekende route, dus terug.
maar evengoed een mooie 15 km gelopen.

Volgend jaar beter want hier komen we zeker terug.
Rum is een echte aanrader, een mooi eiland.
Volgende dag wilden we verder naar het eiland Eigg.

Geen Eigg!! Maar Loch Moidart ??
Na de ochtend een weerbericht te hebben opgehaald, was het beeld weer heel anders.. de 4 rustige dagen die ons waren beloofd waren veranderd in 2 dagen redelijk weer en daarna waait het snot weer uit je ogen.
Rum onder een regenwolk (klik voor groter)

Dus besloten we naar de vaste wal te gaan, daar hadden we al een plekje waar we wilden heen gaan alleen nu even eerder dus
we hadden er een mooi tochtje naar toe achter het eiland Eigg even de hengel overboord gegooid en binnen 15 min hadden we voor twee dagen vis.
Het eiland Eigg (klik voor groter)

Moeder en jong (klik voor groter)

Halverwege hadden we nog even bezoek van dolfijnen, altijd mooi.
Bij het binnenlopen van het Loch moet er wel even worden opgelet, de plotter heb je niets aan de navionics kloppen niet.

Loch Moidart

De Antares kaarten op de computer icm met Open Cpn  leiden je er feilloos doorheen.
3 mijl land inwaarts gooiden we het anker weg achter een eiland met zicht op Catle Tioram.

Vanaf het kasteel (klik voor groter)

We konden zelfs voor het kasteel leggen maar het stroomde nogal en hiervandaan hadden we goed zicht en lekker ruimte om ons heen.
We zouden hier een paar dagen blijven..
Het is een Ruïne maar wel fotogeniek

Natuurlijk weer geen telefoon bereik dus ook geen internet voor een weerbericht.. en haalde we een weerberichtje met de zender op. Dat ging net aan tussen de bergen, maar gelukt.
En Jawel  &*^%@ 😡weer anders..
Morgen maar weer verder anders liggen we hier een week en dat willen we ook niet andere keer maar beter.
om 07.00 u voeren we het Loch uit en lagen we koers Tobermory

Ronden de kaap bij Ardnamurchan point

Waar we na 35 mijl aankwamen met een mooie zeilbries.

1 rif in het grootzeil prachtig varen, na Ardnamurchan point/lighthouse moesten we hogerop en het laatste stuk opkruisen.

Even wat vastzetten

En pikten we middags voor de haven van Tobermory een mooring op..

We wilden ankeren hier maar is erg krap, mede
door de diepte die zo'n 17-18 meter is (LW) dan moeten we teveel ketting steken en word de draairuimte te groot voor alle moorings om ons heen.

lekker douchen en we hadden weer eens knap internet.
Volgende morgen een wasje doen, diesel halen, gas halen, boodschappen doen.

Vanaf de mooring

Tobermory is een leuk kleurrijk plaatsje. Je kan er alles krijgen zij het dat het al behoorlijk toeristisch is.. met zijn bekende souvenirs winkeltjes waar ze overal het zelfde verkopen..

We besloten er niet lang te blijven en een rustig ankerplekje op te zoeken

Salen bay
Na een  stukje zeilen ging het anker plons.. in SalenBay
(klik voor groter)

Konden hier wel dicht onder de kant omdat de wind niet zou gaan draaien en met een harde wind iets rustiger.. de ketting kwam strak met een ruk en zat goed vast dachten we…

Lekkage via de mast.. helaas goed kunnen testen met de regen
maar het is verholpen..😊

Volgende ochtend, lag nog even te lezen in bed..  maakte de ketting een raar geluid.. ik vertrouwde het niet en ging kijken en jawel hij ging door… anker opgehaald en jawel helemaal barstend vol met kelp.. niet vreemd dus.. maar meestal merk je met ankeren en strak zetten dat ie niet lekker houd.. nu hield ie gelijk..
Maar weer opnieuw er in en even dieper.. en weer goed vast.. het waait en regent nu erg hard, de windmolen laad een dikke 25 Amp, en stopt er mee omdat alles vol is.
Wat een weer, wanneer houd het eens op?
Vanavond een korte pauze met 25 knoop en morgen weer toenemend tot 40 knoop volgens de berichten..Daarna lijkt het eindelijk wat rustiger te worden..

We maakten even gebruik van het knappe weer toen het centrum over ons heen trok, de  klussenlijst werd weer naar 0 gereduceerd. (op de grote winterklusjes na).
Uiteindelijk konden we naar 3 nachten weer verder.

een beetje zon er tussendoor (klik voor groter)

We gingen alleen op het voorzeil richting Oban. Daar gingen we de voorraden weer aanvullen met spulletjes die je op de eilanden allemaal niet kan krijgen.
hier is een grote Lidl en een Tesco. wel weer lekker andere dingen om uit te kiezen, en een stuk goedkoper ook.

Wel geleerd dat we volgend jaar afgeladen met basis dingen betreft eten vertrekken.

daar komt weer een buitje
Na een nachtje wind en regen in Oban (ja, ja) gingen we verder naar een ankerplekje vlakbij.
Bij het eiland Lismore.. we krijgen mooi weer 🙏😊 en kunnen er een mooie wandeling maken.
Zoals je kan merken zijn we langzamerhand onderweg naar Fort William om het kanaal in te gaan.

Ook onze fotocamera heeft de geest gegeven, en moeten we nu foto's maken met de telefoon dus zal de kwaliteit ook wat minder zijn..

Lismore.
Donkere lucht met een mooi contrast (klik voor groter)
Leuk eilandje en eindelijk wat knap weer.. En wel verdiend vinden we.

Maakt niet zoveel uit waar je lig als het mooi weer is dan is het overal goed.

We hebben een lekkere wandeling gemaakt, daar heb je na een tijdje wel weer zin in.
hopen dat het weer zo blijft een tijdje.. we liggen comfortabel in Achadun Bay

We liepen op makkelijke paden maar dat geeft niet kan je meer om je heen kijken het is opvallend hier hoe weinig mensen je tegenkomt op dit toch wel mooie eiland.

Morgens voor we de kant op gingen werden we nog getrakteerd op een otter naast de boot. Leuk om weer te zien, vooral zo naast de boot.

Avond werden we geconfronteerd met iets wat ik niet  veel heb meegemaakt. we zaten beneden en hoorde steeds wat bonken tegen de huid.. toch maar even kijken.
En lagen we daar in een grote school vis! makrelen waren het die dus af en toe tegen de boot aan zwommen terwijl ze aan het jagen waren op de vele kleine vis die hier veel zwemt.. Mooi gezicht
Het was zelfs zo erg dat ik de hengel pakte en voor dat de haken het water raakten sprongen ze naar de haak toe.. ongelooflijk maar waar we zijn niet doorgegaan met vissen wel leuk om mee te maken.

Vandaar dat hier ook veel zeehonden otters en alle andere soorten rondzwemmen.. eten genoeg
Kijken naar zeehonden

We lieten de boot in de middag lekker drijven, met het mooie weer waren we lekker aan het genieten van de rondom zwemmende, spelende en jagende zeehonden..

Lekkere bries (klik voor groter)

Corran Point
We vertrokken mooi op tijd er zou regen komen en konden we voor die tijd de 18 mijl overbruggen, met een rif in het grootzeil met ruime wind een lekker ritje.
Tegen de middag kwamen we aan bij de Corran Narrows, we hadden het grootzeil al weggehaald want de wind zal daar wel draaien en dan hebben we geen last van te moeten geipen etc..
Hotseklotsen in de Narrows

In de narrows waren we blij dat het grootzeil weg was,
 we hadden tegen stroom en met een ruime 20 kn van achteren een lekkere klotsbak dus..  wel iets om in de gaten te houden..
Er doorheen gingen we aan een mooring.
Deze zijn neergelegd door de Fishfarm alhier, en je kan er gratis gebruik van maken. Ze liggen er om schade bij hun te voorkomen wat in het verleden was gebeurd met ankers die door gingen.
We lagen vast en het is gaan regenen tot 7 uur avonds.. de kant even op zat er niet in.

Aan een mooring (klik voor groter)
Fort William
Volgende morgen op weg naar Fort William, alleen op het voorzeil er was maar 7 mijl te overbruggen. droog met af en toe een bui! Zal mij benieuwen..
We kunnen daar aan een mooring maar gaan eerst een nachtje voor anker..
Fort William is wat ankeren en moorings erg slecht. er zijn 2 moorings en eigenlijk 1 goede ankerplek. (Camesnaugal) wel heel goed opletten voor kelp.
We willen hier een paar dagen blijven en proberen als het weer knap is de Ben Nevis te beklimmen.. het is de hoogste berg in Schotland
Daarna het Caladoniakanaal in..
Maar dat lees je weer in het volgende blog

1 opmerking:

1. Leuk om te lezen! Wij zijn daar in 2014 met ons schip ook geweest. Veel mooi weer maar wel de Highland games gemist. Geniet nog en groeten uit Polen (swinemunde) wij willen de komende dagen nog richting Danzig zeilen Facebook “Ithakazeilt”.