zaterdag 14 september 2019

Via Caledonia Kanaal naar de oostkust

We waren  dus van de ankerplek vertrokken richting Fort William.
na een mijl kregen we 35+ kn wind en met 1 rif in het voorzeil liepen we al bijna 8 knopen. (grootzeil hadden we niet gehesen)
Dikke bries  (klik voor grotere foto)

De wind wakkerde nog meer aan en hebben besloten om te draaien en terug te varen nu het nog redelijk kan.
Beter veilig hier op een rustige plek dan met die harde wind naar een onzekere ankerplek.

Het heeft verder de hele dag geregend tot een uur of 4 toen zijn we nog even de kant op gegaan.
en een mooie wandeling gemaakt.
Dit anker/mooring plekje wordt vaak overgeslagen maar  is zeker de moeite waard
Mooie omgeving hier

Zo kwamen we uit bij een mooie grote waterval die door de afgelopen periodes met regen flink was aangezwollen.

Regen heeft ook voordelen (klik voor grotere foto)

weer onderweg  (klik voor grotere foto)

Volgende morgen weer een poging gedaan om te gaan, het weer was nu droog (hele nacht geregend) en de wind redelijk.
We hebben een mooring geregeld bij de lokale yachtclub
Waar we na een ruime 1,5 u aan vast lagen..
Ook Kwam de Long John Silver Met Stef en Manon achter ons liggen.
Daar aan boord wat bijgepraat onder een lekkere bak koffie, het was gezellig.
Toen we bij hun van boord gingen zagen we onze boot een rare kant op gaan door de stroom zo erg dat hij zelf een slag om de buren heen ging, dit was een kleine Soling gelukkig.. wel wat oppervlakkige krasjes aan over gehouden..

Gelijk losgegooid en naar een ankerplek gegaan. Hier wilden we niet liggen.
het ankergebied hier is niet zo top maar we vonden toch een goede plek.wel een ruime halve mijl varen met de boot naar de kant.. maar het is mooi weer.

Zaterdag 24 aug. en jawel 40 jaar getrouwd... weer een mijlpaal.. lekker ontbeten met  daarna koffie en cake.
Daarna even een rondje om geweest en kwamen we uit  bij de Neptune Staircase konden we even kijken wat we konden verwachten.

Even kijken  (klik voor grotere foto)

We zaten er al steeds schuin naar te kijken, het is een flinke klim.. de top van Ben Nevis.. we zouden zondag eigenlijk het kanaal ingaan maar hij geeft zo uitzonderlijk mooi weer voor deze tocht, dat we besloten hebben om dat eerst nog even te doen.

Mooie wandeling naar de top van de Ben Nevis op 1345 meter hoogte
Zondag morgen om ruim 7 uur stond de taxi voor ons klaar en een kwartiertje later waren we bij de voet van de berg. (kostte slechts 8 pond!) voor ons tweeën niet duur. voor de volgende keer...  het bedrijf heet Speeders Cabs wellicht iets om te onthouden
De ochtend begint  goed  (klik voor grotere foto)

Het was wel redelijk druk met dit mooie weer, maar het was weekend en een bank holiday maar we hadden er eigenlijk niet veel last van.
Na 2,5 uur waren we boven,  we konden omdat we vroeg waren lekker nog in de schaduw lopen.
een uurtje lekker boven gezeten te genieten van de mooie uitzichten en toen weer naar beneden..
en met twee uur en 10 minuten weer beneden..
mooie uitzichten (klik voor grotere foto)

Zeker de moeite waard en voor anderen.. het lijkt erger dan dat het is!
Middags na een halve liter Ben&Jerry ijs de man hebben verorberd gingen we weer naar boord..
even lekker zitten, eerst een bak koffie daarna een lekker koud biertje..
Terwijl Joce het eten ging klaarmaken heb ik even alles klaargemaakt voor morgen.. Dan gaan we het kanaal in..

Caladonia Kanaal

De Wekker stond weer vroeg, en lagen even voor achten voor de Corpach zeesluis bij Fort William.
Om 8 uur gingen we naar binnen en een lijn werd toegegooid.
Wachten voor de sluis

De deur van de westkant gaat voor ons nu dicht!

Toen we 3 meter hoger waren konden we in het kantoor de administratie afhandelen. ff vragen om een boekje van het kanaal, en ze wilden de gegevens van de bootverzekering weten. (verplicht)
alles klaar en kregen we nog uitleg van het e.e.a. en een sleutel van alle sanitaire voorzieningen in het kanaal.

Daarna een dubbele sluis en weer een mijltje verder 2 bruggen met de alom bekende Neptune Staircase.
De volgende sluis liep al over.. (klik voor grotere foto)

Ging allemaal vlotjes na de eerste sluis bleef Joce op de kant en nam steeds de voorlijn mee naar de volgende.
Een bemanningslid van een andere boot nam onze achterlijn steeds mee er waren daar genoeg mensen aan boord een gelukkie dus.

De laatste van deze rij.

En 8 sluizen verder konden we een 5 mijltjes verder, het is mooi varen zo door het kanaal, uitzicht is er op de bergen..

Weer een swingbridge en even verder weer een sluisje met brug in het plaatsje Gairlocky. ondertussen waren we een 35 meter omhoog dachten we..

Laatste sluisje voor vandaag (klik voor grotere foto)

Hier wilden we blijven liggen, een wasje doen ff lekker douchen etc.. maar hier was alles afgesloten er werd aan gewerkt , maar daar hadden we nu niets aan.. helaas.

Loch Lochie (klik voor grotere foto)

Dan maar een wasje in Fort augustus.. hopen dat het dan ook droog is.

Volgende morgen gingen we loch Lochie over en konden we zeilen! maar de wind was weg en kwamen we op een spiegelglad water wat zeer fraai was.
Prachtig mooi (klik voor grotere foto)
Weer een sluis omhoog en een paar bruggen,  daarna hadden we loch Oich  dit stuk lijkt wel het mooiste tot nu toe, varen door smalle kanaaltjes en mooie kleine meertjes.
Laggan Bridge

Af en toe een brug of sluisje onderweg maar elke sluis is hier ook gelijk een museum, met een grasveldje waar een golfbaan trots op zou zijn..

We kwamen aan bij Fort Augustus  we meerden aan en na wat info blijkt dat we wel een paar uur moesten wachten.. veel bootjes beneden en lunch!
Dus maar een rondje om en daarna kregen we het idee om alvast maar een was te doen, het is tenslotte nog mooi weer en we lagen er tegenover..
Het dorp leeft ook van de sluis  erg veel toeristen lopen langs de kanten en je moet  vragen of ze opzij gaan omdat je er langs gaat met de lijnen..

En dus geraakten we met een volle waslijn de 5 sluizen achter elkaar in.. was wel leuk, we waren denk de meest  gefotografeerde boot 😜
Avonds zijn we nog even uit eten geweest  in een bekende pub hier, dit hadden we nog te goed voor onze trouwdag.

Er varen ook veel huurboten hier. en alom bekend als     "The Bumping Boats"

(klik voor grotere foto)

Je lig nooit of bijna nooit bij deze schepen in de sluis ook mogen deze motorboten hun motor niet gebruiken als ze naar de volgende sluis gaan, (zeilboten wel) voor en achter lopen ze de boot met een lijn naar het volgende sluisdeel.

De huurboten hebben aan weerszijde twee of drie dikke rubberen stootranden in de lengte en enkele rubberen ribben schuin van boven naar beneden.
Vervolgens hangen er aan weerszijde een 6-7 stootwillen permanent aan een kettinkje en achter ook natuurlijk..
De mensen aan boord lopen allemaal in de dikke oranje blok reddingsvesten en dragen deze trouw dat moet je ze nageven..
Terwijl ik dit schrijf vaart er achter ons eentje de stenen op, tevens aan de lage kant en drijft vervolgens tegen twee andere motorboten en een zeilboot aan... spelend met de voor en achteruit en de boegschroef. en het stuurwiel maakte overuren.

Ze draaien aan het stuurwiel al was het een auto.. (hoop niet dat ze onderweg ook nog links gaan varen!🙃)
Op de kant en slepen naar de volgende sluis

Maar natuurlijk zijn er ook bij die wel weten wat ze doen.
Maar wij hebben onze rubberboot maar aan de zijkant neergelegd dan krijgen we niets langszij en hebben een goede buffer..

Dagje Fort Augustus
We hadden een plekje met zicht op Loch Ness het sanitair er vlak naast .
we hadden wel een lekker plekje
Het is een leuk plaatsje maar wel erg toeristisch mensen uit alle windstreken lopen hier rond, en "Nessie" heeft een grote rol hierin.
Het is het middelpunt samen met de 5 traps-sluis waar elke dag drommen met mensen staan te kijken.
en het is ook wel weer gezellig..

is ie goed? of nog een keertje

Ook de Oosterse toerist is hier ruim vertegenwoordigd. en terwijl we even aan een bakkie zaten in de kuip waren er vele rond de boot die samen met de boot op de foto wilden in verschillende poses..Toen we weg gingen voor een lekkere wandeling hebben we de bordjes

werkt nog steeds super..

Electric fence aan de reling gehangen wat nog altijd goed werkt, ze klimmen zo de boot op voor een foto als je weg bent.

Vele boten varen met toeristen rond vanaf snelle ribs tot comfortabele cruisebootjes aangedreven door  diesels of onder stoom.. wel leuk om te kijken, wat we ook veel doen, de "haven bioscoop".
Al een dreigend luchtje achter ons..

Loch Ness
Volgende dag gingen we weer verder noord.
Het meer van Loch Ness is zo'n 20 mijl lang en er staat wind zelfs wat wind, en er zou wat meer komen.

Dus zeilen geblazen! Na een stuk of 10 gijpen en de fok steeds van bak naar stuurboord te hebben gedaan kwamen we aan bij Urquhart Castle
Urquhart Castle

Je kunt hier ankeren en dus overnachten.. Wij maakten van de gelegenheid gebruik om het grootzeil te laten zakken omdat de flink toegenomen wind hier weg was.Het weer was er ook niet naar om hier het anker weg te gooien, maar ook een drukte van jewelste bij de oude ruïne.. En eigenlijk is het alleen maar een hoop oude stenen.. wat met moeite overeind werd gehouden en we hebben kastelen genoeg langszij gehad de afgelopen tijd.

We voeren verder op het voorzeil en kwamen bij onze eerste sluis voor vandaag.. Leuk plekje overigens, waar we slechts een halve meter zakten! frustrerend voor de sluismeester als je collega's rondom minimaal 2,5 meter hebben om mee te spelen.
Er was iemand die veel foto's nam en hebben even ons mailadres gegeven, altijd leuk toch!

We moesten als laatste er in, dit vanwege de motorbootjes die er eerst ingaan vervolgens kunnen we veilig afmeren.
We moesten er ook als eerste er uit, dit om ons voor eventuele fouten van anderen te beschermen  (ja, het is zo erg?)
We waren Flottielje leider.. (voorbij varen hier is lastig
en je moet toch weer op elkaar wachten bij bruggen en sluizen)

Na de sluis nog 1 brug voor we aankwamen bij Inverness.
Ondertussen regende het af en toe flink.. en nam de wind ook stevig toe in de buien.

Goed hulp aan de kant

Inverness
We moesten ff een uurtje wachten voor de sluizen, tegen een betonnen kant, hier waren nog geen pontoons? Maar ging allemaal goed en weren opgevangen door het sluispersoneel die ons weer tekst en uitleg gaf.Beneden aangekomen net te laat voor de brug die dicht ging met de spits..

En uiteindelijk lagen we bij de marina in onze box....
Regen en veel wind ondertussen, luik dicht kachel even aan en lekker eten..
Inverness  is een flinke stad met verschillende bezienswaardigheden en vele winkeltjes .
Ook alle grote supermarkten vind je hier binnen 700 meter van de boot.. handig.
We verlaten de haven weer..
Vrijdagochtend wat klusjes gedaan, stofzuiger door de boot, extra voorstag weer geplaatst en de sensor van de diepte meter schoongemaakt deze stond al even stil en met een lijn onder de boot door te halen kregen we hem elke keer weer aan de praat, er zat een beginnend tuintje in!

Ondertussen weer veel de weerberichten downloaden, het weer is erg losjes en we gaan er voor om zondag  te vertrekken..Op einde volgende week lijkt  het weer rustiger te worden.
Zaterdag  was een natte dag het was blijven regenen tot 4 uur in de middag daarna nog even  vlug de laatste boodschapjes gehaald. Een dag van leuke films op TV kijken kanalen genoeg hier.
Varen de laatste sluis in..

Zondagmorgen om 09.00 konden we door de eerste sluis, we wilden wel eerder maar dat ging helaas niet.
Er was niet veel wind en af en toe een buitje.. Het plan was Buckie, een visserijhaven  eigenlijk niet voor jachten, maar je krijgt wel altijd een plekje.

Na 29 sluizen en 10 bruggen waren we weer op zout water..

Maar we voeren weer lekker op de ruimte, en lekker zeilen..
hoe we verder gaan lees  je in het volgende blog

vanaf de boot bij Fort William

op de berg

Ben nevis
Op de lier de achterlijn doorhalen  blijft ie mooi liggen

Inverness

de Laatste sluist 3,5 mtr..

1 opmerking:

1. Leuk om jullie te volgen! Ik ging vorig jaar juli van oost naar west door het kanaal en vond het prachtig! Twee weken terug spraken we heel kort de bemanning van de Kim in Cangas, Ria de Vigo. Mooie Breehorn! Hoorden we ineens naast ons, helaas moesten zij snel weg. Veel groeten van Kees en Elly op Kobbe