vrijdag 2 september 2016

Zeilen langs de Jurassic Coast

Lime Regis
Vanuit Exmouth konden we niet in één keer het goede tij halen van Portland bill
Dus zoals gezegd in ons vorige blog kozen we voor een overnachting bij Lyme Regis een leuk klein plaatsje, wel met een haven maar die valt een meter droog! in de vaarwijzer stond hier verder niets over maar met een klein NW windje lig je denk nog redelijk er zijn ook een 10 visitors moorings.
Maar we kozen voor ons eigen anker. dan weet je waar je aan vast lig!
De eerste keer lagen we in de stenen en kiezels..
De tweede keer vlak bij de haveningang lagen we in mooi zand.
We zijn lekker aan boord gebleven en mooi om ons heen aan het kijken hoe iedereen zich vermaakte.
Gelijk uit de maat!
Vanwege het mooie weer was alles wat kon drijven op het water te vinden.
En avonds kwam nog even de roeiploeg langs, toen ik riep "Biertje" waren ze gelijk uit de maat.. Maar ze gingen toch verder.

Volgende ochtend stond de wekker alweer op 05.15 u.  gaat echt op werken lijken zo.. dit al de 4e keer dat we zo vroeg moeten.
maar het tij wacht niet en moesten we om 10.40 voor de vuurtoren van Portland Bill liggen met een afstand van 22 mijl en geen wind..

Het eerste uurtje hadden we nog gang genoeg maar daarna kon de motor aan en moesten we 4,6 knopen varen om precies daar te zijn..
En dat waren we..

Zoals in het boekje staat de punt van de Obelix in de rode band houden, dan ga je vrij van de rotsen onderwater.
Omdat het nu bijna doodtij is stroomt het niet hard maar toch liepen we zomaar een 9 knoopjes rustig aan op de motor.

Na de punt weer verder, het enigste waar je hier veel last van heb zijn de kreeftenpotten, die wil je niet in de schroef hebben, dus goed opletten.
En knoopte we om 1 uur middags vast in Weymouth.
We zouden gaan ankeren maar de plek zag er niet uitnodigend uit!
En gingen we maar naar binnen, de rest van de dag wat rond gelopen in het leuke stadje.
Ongelofelijk wat een drukte in de stad op het strand overal..
Maar misschien is dat in de zomer normaal hier??

Poppenkast voor de kinderen
We krijgen ook mail van mensen die vragen waarom we zo langzaam langs Engeland varen, jullie zijn er toch al geweest!
Ja, dat is wel zo, maar wij gaan meestal pas in september op vakantie en zien nooit geen drukte, evenementen, straatoptredens etc.. we klagen niet hoor want na een druk seizoen is het ook heerlijk wat rust te hebben! Afijn we genieten nu lekker van het zomerse schouwspel.
Zelfs de brug is vol!

Volgende dag (zat.) hebben we de fietsen maar eens uit het rommelhok gehaald..
Eens kijken of we wat meer van de omgeving kunnen zien.
Het was droog, en dat viel weer mee.. er was wat regen voorspeld.
Het begin liepen we met de fiets langs de boulevard, en later konden we de pedalen weer gebruiken.
Even om denken dat we weer links moeten rijden maar duurde niet lang dan was dat ook niet meer nodig want onze weg veranderde weer iets van vorm.. wat ons meestal gebeurd!
het pad was redelijk, maar er kwamen al meer obstakels en zijn we even later maar weer op de hoofdweg gaan rijden..

Onderweg naar de boot even een afzakkertje in de pub gedaan, met wat warm eten dan hoeven we dat niet meer te doen
en kwamen we langs een sportveld waar sportief en intensief werd gespeeld..
gemiddelde leeftijd was zo'n 60 jaar  maar ze vlogen elkaar bijna de haren in.. het werd hier "bowling" genoemd, maar volgens ons is het nagenoeg hetzelfde als Jeu de Boule ..
We hebben een tijdje over de schutting staan te gluren..

Terug op de boot even boodschappen gehaald morgen weer verder naar Yarmouth een ruime 40 mijltjes er word flink wind voorspeld dus eindelijk weer eens lekker een dikke snor voor de boot.
Met een broodje doen kijken we weer in het rond wat er zoal weer gebeurd om ons heen, het krabben vangen is weer volop aan de gang en word gecombineerd met Fish & Chips.
mensen komen met een paar tassen en klapstoelen, alles wordt uitgestald langs de kade een fles rosé broodjes, warm vlees en ze zitten mooi aan..

Heerlijk zoals hier alles reilt en zeilt..
Ondertussen had onze achterbuur haar stringetjes op de lijn gehangen.
We liggen momenteel 6 dik, wij zijn de binnenste.. we vertrekken om 09.00 uur gelijk met onze buurman die ook die kant op gaat..
Maar toen ik wat harder zei zodat de andere buren het hoorde, dat we bij nader inzien toch maar om 06.00 u gaan vertrekken
werd het erg stil...
De buurman pakte het gelijk op en zei yes.. dat is een goed plan!
Maar toen we wat begonnen te grijnzen gaven ze een zucht van verlichting.
We varen dus langs de Juressic Coast nu moet je niet denken dat we tussen de Dinosaurussen sjouwen maar het heet hier zo omdat hier erg veel fossielen worden gevonden. Ook de rotsen zijn hier rood, en ook erg aan erosie onderhevig, veel meer als de krijtrotsen verder oostelijker..

Zondagochtend  om 09.00 gingen we weer op pad, koers Yarmouth op het eiland Wight.
Het motterde een beetje maar net niet genoeg voor  een zeiljas, buitende haven gelijk maar een rif in het grootzeil wat na een 15 min een tweede werd.
Wind was een beetje 24 kn over het dek en omdat we voor de wind voeren kwamen we op bijna 30 kn. we hadden lekker de gang er in maar na een uurtje ging het tij er uit en kregen we tegen stroom.
Bij Saint Albans Head bouwde de golven behoorlijk op en kregen we af en toe een flinke zee te verwerken maar ging verder lekker.
We haalden verschillende bootjes in, het valt op dat de meeste alleen maar met het grootzeil voeren? Het zou niet mijn keuze zijn veel te onrustig op zijn roer maar ja, lands wijs lands eer.
En een uurtje in de vloed liepen we de Needles aan..
En werden we weer met een 3 knopen stroom de goede kant opgestuwd.. en lagen we mooi op tijd aan de steiger vast.
we hadden geluk er ging er net eentje weg en konden we mooi voor de kant. na een lekker bak koffie en een bord bruine bonen met spek lagen we al om half tien in de kooi..
Volgende dag weer eens een lekkere mooie wandeling gemaakt, het is voor ons een oude bekende! naar de Needles en via Freshwater wee terug naar de boot.
Een loop van een 23 km en met het huidige mooie weer een pracht van een tocht met schitterende uitzichten. Ook was overal de heide in bloei daar hadden we geluk aan.
Bij de Needles een bakkie gedaan voor we weer verder gingen

Vlak voor de needles kwamen we nog een clubje met scooters tegen
Ze waren nogal wat opgepimpt!
Vanaf de Needles verder langs de kust lopend, over mooi vlak gras konden we lekker op blote voeten lopen naar het hoogste punt.
Daarvandaan weer verder naar beneden

Even later liepen we tegen een groepje koeien aan, wat ons nu weer ook weer opviel is dat ze vaak op het uiterste randje van de kliffen lopen.. Waarom? zou het niet weten.
Maar het gaf natuurlijk mooie plaatjes op

Wat hebben we toch mooi uitzicht!

Even later bij Freshwater even lekker zitten aan het strand waar we heerlijk zaten te sudderen in het zonnetje

Hierna weer terug langs de rivier naar de boot.
Ron kookte vandaag en zaten we om 7 uur lekker in de pup!

Dinsdag weer verder naar een nieuw plekje we waren er al een paar keer langs gevaren en er scheef naar gekeken.. maar nu gingen we er maar eens naar toe.
Newton Bay. Het is een vrij ondiepe riviertak wat gepland was voor een kerncentrale maar nu een groot natuurgebied is we wilden ankeren maar er was nu te weinig plek en geraakte met een beetje geluk aan een mooring.. mooi zitten en kijken...Het is een mooi gebied waar je ook veel wandelingen kan maken,helaas deze keer niet maar dat we hier weer terugkomen is wel zeker.

Met laag water liggen we in een klein stroompje wat overblijft met een 30 cm onder de kiel.. die zal met springtij wel wat in de modder zakken.

Einde middag maar eens sinds lange tijd de Cobb bovenwater gehaald.
We hadden een hele kip en die moest er maar eens op.
Voor dat dat ding klaar was duurde het nog wel een ruim uur en zaten we mooi naar een stel kinderen te kijken die de drooggevallen rivier als een modderbad gebruikten.

Na een rustige nacht gingen we de volgende morgen al weer vroeg op pad.
Zo vlak tegen springtij stroomt het in de Solent behoorlijk en wilden we niet zoveel tegen hebben.
Half 7 voeren we het gaatje weer uit en voeren we met een opkomende zon met 8,5 kn over de Solent richting Chichester Estuary..

Het was helaas alles met de motor, maar ja mooi weer heeft soms ook zijn prijs!
Onderweg weer een behoorlijke drukte van veerboten onderweg van en naar Portmouth..
En lagen we rond half elf weer achter de spijker.. met de Eb zijn we eens bij Hayling Island gaan kijken veel langs gevaren maar niet bezocht.. een loopje langs de kustlijn gedaan, maar waren niet echt onder de indruk..
het mooiste speelde zich bij de jachtclub af waar minimaal een 300 open bootjes liggen, en waar de foils een hit aan het worden zijn onder de skifs! na het eindeloos afstellen is het knallen het probleem is alleen dat de boot erg nerveus wordt en het staan blijven wat in de skiff al lastig is wordt er niet beter op!
Mooi om te zien nog leuker om te doen!
We zijn hier één dag gebleven, gezien het weer en het tij zijn we  de volgende dag naar Bembridge gevaren aan de oostkant van Wight.
Hier  konden we wel op tijd vertrekken en de volle stroom benutten, de wekker stond op 05.30
en toen op weg naar Eastborne