maandag 16 november 2015

St Lucia voor ons even schrikken...

Na te hebben uitgeklaard in het iets noordelijker gelegen plaatsje Chateaubelair hebben we nog een rustig dagje er aan vastgeknoopt, in het dorpje komen was al één maar terug komen een groter probleem.
Met de heenreis hebben wij ons record gebroken! het busje waar dan 18 personen ingaan werd deze keer volgepropt naar 25 personen... een bank voorons lag er eentje dwars over alles, half staan, op erkaars schoot en daar tussenin zaten wij. Het leukste was als er werd gestopt omdat er eentje uit moest, meestal de achterste... Maar dit even ter zijde, er waren erg weinig busjes en na wat boodschappen te hebben gedaan en daarna nog een twee uur wachten zeiden we tegen elkaar we gaan maar een beginnetje maken met lopen!

Chateaubelair island voordeel van lopen.. tijd voor foto's
Met de gedachten.. we komen wel weer iemand tegen die ook die kant op gaat!
En gelukkig na een 45 min lopen konden we meeliften met een lokale jongen.. We werden voor de deur afgezet en hebben hem ook maar een klein fooitje gegeven.
Onze indruk van St Vincent is erg positief we hebben een leuke omgeving kunnen bekijken en er is zeker meer, de mensen zijn aardig, terwijl we op de bus zaten te wachten zagen we veel van de mensen van Chateuabelair en we hebben daar ook wel gezellig gezeten, de mensen toonden allemaal intresse wij ook in hun natuurlijk..  Erg aardige mensen.....door uit verschillende verhalen waren de gedachten eerst anders voor dat we hier heen gingen  maar daar hebben we niets van gemerkt!
Ik zou hier een volgende keer zeker naar toe gaan een leuk eiland.. en leuke mensen zoals tot nu toe overal.. En de bootboys.. ach valt hier nog wel mee...

Veel vis naast de boot

St Lucia
Na een mooie avond waar we zelfs eenden bij de boot hebben gehad (voor het eerst in de Carieb) en dat de witte reigers allemaal voor de boot langs naar hun slaapplaats waren gevlogen, (dagelijkse ritueel) zijn we de volgende dag naar St Lucia gevaren..
Het was een tochtje van 34 mijl wat geen straf was met het mooie weer

Heerlijk varen in het zonnetje, met op de achtergrond de vulkaan die nu voornamelijk dienst doet als marihuana plantage! Overal wordt het verbouwd! Maar ook vanaf de zeekant was het zelfs duidelijk te zien..

Na een 7 uurtjes heerlijk zeilen lieten we het anker zakken in Laborie bay, een open plekje tussen een paar riffen.

Een klein plaatsje met weinig toeristen, avonds nog even een achteranker er bij gezet omdat er wat deining dwars kwam.. we hadden een rustige nacht.
Volgende dag wat inkopen gedaan het dagelijkse verse spul. We konden nog een mooie kreeft scoren van een dikke 3 pond!

Daarna ankers op en noord in we zouden even bij de Pitons kijken en misschien een nachtje blijven liggen, maar toen we daar aankwamen werd de aanval van de bootboys al ingezet..
Welcome to Paradise captain!
Geen probleem, kunnen we handelen, maar we kwamen bij de mooring en even verder waren ze aan het heien! Om nou een dure mooring te pakken en in het gestamp van een heimachine te zitten! nee dus...

Een paar foto's, zeil uitrollen en foetsie... Verder noord in.. Na wat twijfeltjes zullen we hier of zullen we daar even gaan liggen lieten we uiteindelijk het anker 4 keer plonzen in Marigot bay (zat even niet mee), en lagen we eindelijk naar het zin! het is een populaire toeristen baai, niet erg ons ding, morgen even wat bekijken, en een zuidelijk gelegen riviertje opvaren met de dinghy, deze tip kregen we van de Antares.
Daarna gelijk weg van hier..  .
Er varen hier regelmatig grote catamarans met veel héél veel toeristen er op, ze varen even een rondje door de baai en gaan weer weg? De grootste klapper was Columbus die ook langs kwam..
We moesten er wel om lachen hoor.

Even rondje baai en weer verder
We zijn nog steeds niet ingeklaard en zijn al weer 2 dagen illegaal op St Lucia.. we vermoeden dat we illegaal gaan blijven en niet gaan inklaren (ssssstt niet verder vertellen)

mooie plekjes
Volgende ochtend nog even naar een zuidelijk gelegen riviertje de Roseau River er stond redelijk wat water in en werd al met al een leuk tochtje, met mooie plekjes.  na een tijdje moest de motor half omhoog omdat we steeds grond raakten maar verderop  lag er een pijp over het water en dus het einde..  Lekker al drijvende koffiedrinkend stroomde we weer richting zee!
redelijke branding
het was een leuke tocht en wat spannend aan het eind want het water was lager en er stonden af en toe flinke golven. maar we kwamen er droog doorheen!  Daarna de rommel opgeruimd motor er af anker op en richting Rodney Bay, de aankomst plek van de ARC  eens kijken wat het hier zo bijzonder maakt..
Het is een mooi beschermende baai, met alle faciliteiten die je kan bedenken voor schepen.. maar ook veel hotels en resorts.. erg toeristisch ook! niet helemaal ons ding.. maar ja we zijn de laatste 1 1/2  jaar ook wel erg verwend! Maar het is ook een mooie gemakkelijke ankerplek voor al die schepen die straks hier aankomen vanaf de Oceaan! goede grond
leuk speelgoed.
Op de kant wat internet dingen geregeld, zelfs hadden we met de boord pc een goed ontvangst, en alles is weer geupdated..

Conclusie St Lucia!
Tot nu toe vinden wij St Lucia het minste eiland! Moet er wel bij vermelden dat we het binnenland geen kans hebben gegeven! Het mooiste plekje was het eerste dorpje Labourie, rust en een enkele boot, en de laatste rubberboot tocht op het riviertje
Voor de rest kan je bijna nergens ankeren (alleen moorings) op enkele dagplekjes na, zet je koers op een evt. vrije mooring hangt er gelijk een bootboy naast je boot "welcome to Paradise captain"
You want a mooring? No..we don't, we're just have a look around, oké captain follow mee grmmf... Ze zijn nog doof ook die jochies.. Zelf je boei oppakken zal hier denk niet meevallen!

Zoals eerder vermeld zijn wij nogal verwend met rustige plekjes weinig boten en geen toeristen industrie! misschien is dit eiland onze overgangsfase.. we wachten het af het is bij ons het eiland waar we het kortste zijn geweest 3 nachten en hebben niet ingeklaard!
Wij zijn er al op voorbereid dat Martinique geen rustig idyllisch plekje is!
maar je kan er wel veel lekkere dingen kopen!!! we zijn benieuwd...