donderdag 26 september 2013

Yamouth/Portsmouth

Dinsdag 24 sept. Naar Yarmouth
Vanmorgen wakker geworden en zag dat het potdicht van de mist is… kan zelfs hier niet de kant zien.
Dus maar even wachten het is nog vroeg en hopen dat het net zo als gisteren weer snel optrekt!
Anders blijven we maar een dagje langer hier.
Het is hier nogal druk.. maar om 8 uur leek het wat beter en hebben we de stoute schoenen maar aangetrokken.
Alles maar aan..
Radar aan (gebruiken we die ook weer eens) en met behulp van de pc en plotter (erg makkelijk dat ding bij je stuurwiel) voeren we tussen alle moorings door naar de vaargeul.
en na een 45 min. geconcentreerd varen voeren we het laatste object de “kettingferry” bij de havenmond  voorbij.
Deze ferry heeft geen  a.i.s. en geen radar! En geeft een lange met twee korte stoten als ie vertrekt.

Omdat we al twee uur later vertrokken dan gepland moesten we eerst maar een stukje motoren.
Buiten klaarde het aardig op
De wind was ook niets, en wat er was kwam recht van voren  dus we moesten wel.
Een uurtje voor de grote  Needles doorgang kregen we een zuiden wind en kon de motor uit.. de zon kwam er bij, lekker zeilen.
Bijna
We probeerden dicht onder de Needles te komen en wilden eigenlijk daar even stoppen!
Maar het tij liep op zijn eind en we moesten nog door de “trap” heen.
Daar zijn we doorheen gedobberd omdat de wind achter de heuvels wegviel, maar evengoed dreven we met een 4 knoop naar binnen waar we later weer de wind oppakten voor het laatste stukje.
Dobberend naar binnen
In Yarmouth aangemeerd, en we betaalden slechts 9 pond havengeld.

Dit  door een voucher die we de vorige keer kregen! En nu kregen we er weer eentje maar die gaan we niet meer gebruiken en kijken we of weer een ander blij mee kan maken.
En toen moest ik even naar de schroef duiken. Al een week hoorde we een rare tik als we zachtjes voor en achteruit voeren..
De schroef is net gereviseerd, en vroeg mij af wat is het?
Het water was niet bepaald op bedrijfstemperatuur…. gelukkig had ik nog een 1mm dun rubber onderpakje aan boord liggen, niet dik maar hielp wel iets..
Onderwater zag ik het meteen, de bolanode om de as was van zijn plek;  dus die was los.. aangedraaid met de schroevendraaier en klaar, maar waarom?
Berekoud
Dit is de tweede keer al de vorige was ik na twee weken ook al kwijt..
En deze is ook weer los??? Hier moeten we maar een oplossing voor bedenken..

25-sept.
Naar Portsmouth
Gelukkig niet heel erg dik
Om 10 uur weer de haven uit weer mistig maar konden wel wat zien dus gingen we maar, apparatuur genoeg aan boord.
Om 2 uur waren we in Portsmouth het  tij mee dus schoot lekker op.
We zijn met het pontje overgegaan en kaartjes voor het museum gekocht..
Hier kreeg ik mijn eerste schok te verwerken… ze vroeg of ik een 60+ kaart wilde! Door de schrik zei ik ja… en zonder te controleren kreeg ik er eentje!!
The Warrior
Daarna nog even 1 ½  uur op de Warrior geweest, we hebben slechts het boven en het tweede dek gezien, en morgen gaan we weer verder  en evt. overmorgen
Je staat alleen maar met open mond te kijken zeer indrukwekkend.. hoe het allemaal werkte en leefde. Alleen de scheepshuid bovenwater is opgebouwd uit:  11,4 cm gietijzer, dan 45.7 cm teakhout dit aangebracht op de pantsering van de romp. Die tijd kon er met de toen bestaande middelen er niet doorheen worden geschoten!
Vooral de suppoosten zijn zeer enthousiast en het luisteren naar hun smakelijke verhalen maken het hele verhaal kompleet.
We hebben weer zin in morgen..


1 opmerking:

  1. Bol-anode los
    Met schroevendraaier alleen is niet voldoende voor montage. Eerst goed vastdraaien, dan een paar flinke klappen met een stevige hamer er op en dan weer aandraaien. Je zal zien dat er weer een slag met de schroevendraaier gemaakt kan worden. Dit paar keer herhalen. Ik heb het zelfde probleem een keer gehad en het trucje van een werfbaas geleerd.
    Pouwel Brouwer

    BeantwoordenVerwijderen