Zondag na de koffie op zondag (moederdag) zouden we vertrekken, alle kinderen een tompouce en met de middag varen.
Maar de kinderen hadden een weekend geboekt met elkaar en zou het vrijdag worden.. uiteindelijk vertrokken we donderdagmiddag.
Zonneboiler moest nog worden verplaatst naar het dak, en die klus viel mee en was snel geklaard.
Opruimen, alles uit, kachel op zomerstand, ventilatie laag en voren we om 12 u uit de box.
Het was prachtig weer, iets weinig wind en hadden we de eerste mijlen even de motor bij.
Daarna kwam er een klein windje en hebben we de Genaker gehesen, en met wat weer kunst en vliegwerk voeren we hem als een spinaker. Maar de 4 knopen konden we halen. 😊
Na een 25 mijl kwamen we aan bij het IJ De Schellingwoude brug is gestremd tot 18.00 u ivb met de spits.
Het was al ff later en besloten we door de brug te gaan en dan kunnen we morgen weg wanneer we willen en niet eerst tot 09.00 wachten tot na de ochtendspits.
En vonden we een mooie plekje Bij de jachthaven bij Schellingwoude.
Een verenigingshaven, meestal vol maar we hadden geluk er was nog één plekje vrij deze werd door een andere boot aangewezen, was vanaf het water niet te zien. Het anker was al klaargelegd!
Volgende morgen rond half 8 weer op weg, we konden gelijk de sluis in en een 15 min later voeren we het Noordzeekanaal op.
Tot Amsterdam was het redelijk druk, maar daarna was het rustig en sukkelden we lekker door.
Om half 11 kwamen we bij de zuidersluis aan en na te hebben opgeroepen wachtte ze even op ons en schutte we mee met deze flinke jongen.
Een 65 meter jacht spiksplinternieuw en ging proefzeilen. We hebben nog geopperd om een ruiltje te doen, maar ondanks onze vele aanwezig zijnde opties zagen ze er van af..
En zo kwam het dat we al om 11 uur op het zoute water lagen en voorlopig van de bruggen en sluizen af zijn..
Het is de enigste opvangplek voor passanten, en je moet met de neus naar buiten aanmeren.
En met deze Noorderwind nog een dingetje zonder boegschroef en een nukkig schip.
Maar met haar korte draaicirkel kregen we haar rond, wel stond er een 200 kg smeltend staal beneden.. want die hadden we nu echt helemaal nodig.
Meerden bij Broer Jaap af en ook stonden er oud collega's al op de kant.
En werd het reuze gezellig met verhalen van vroeger en een gebakken visje er bij..
Volgende morgen vertrok Jaap verder zuid, wij blijven liggen want ik wil de stuurstand even open maken en zondag is de wind beter, oostelijker en wat meer. Zo kunnen we de Zeeuwse kust mooi langsvaren.
Met boodschappen doen liepen we tegen mosselen aan en daar waren we de laatste weken al naar op zoek.. En namen we onze kans waar.
Bij de Hengelsportwinkel aan de haven nog wat extra lood en kunstaas voor wat kabeljauw en zo. Een nieuwe dyneema vislijn moest ik ook.
Hier koop je de goede spullen, onze lijn was al 11 jaar oud en dan laat kwaliteit zich wel zien.
Hier koop je de goede spullen, onze lijn was al 11 jaar oud en dan laat kwaliteit zich wel zien.
Overdag wat lekker gewandeld, gezwommen in zee, lekker op een terrasje gezeten en al het langslopende volk mooi bekeken..
Wij krijgen zo zoetjes aan het vakantiegevoel te pakken. 😊
Wij krijgen zo zoetjes aan het vakantiegevoel te pakken. 😊
Avonds de zeilen klaarmaken zodat we morgenochtend zo weg kunnen varen.
En zo voeren we de volgende morgen om 05.30 u de haven uit.
En zo voeren we de volgende morgen om 05.30 u de haven uit.
Het beloofde weer een mooie dag te worden. Een 14-15 Knopen wind bracht ons al weer snel naar de Maasmonding.
Waar we een paar graatjes moesten uitwijken voor een binnenkomende tanker. Daarna weer alle ruimte.
Je wordt hier goed in de gaten gehouden en zou ook niet meer zonder AIS willen varen..
Waar we een paar graatjes moesten uitwijken voor een binnenkomende tanker. Daarna weer alle ruimte.
Je wordt hier goed in de gaten gehouden en zou ook niet meer zonder AIS willen varen..
Wat een weertje, en temperatuur echt zomer zeilen zo, dat hebben we al even niet gehad.
Na de Maasmonding ff twijfelen voor de Genaker.. maar gehesen en het ging net aan wat de windrichting betreft.
Prachtig zeilen zo, geen golven en een 14 kn wind..
Zo voeren we de laatste 60 mijl door, even een paar windwakken gehad waarbij even de motor er bij moest. In de buurt van Oostende zakte wind wat in en kwamen er ook wat wolkjes. en zo uit het niets zat de boot onder de vliegen..
Dachten van die rotbeesten verlost te zijn, dus niet.
Omdat we bijna voor de wind voeren hadden we het grootzeil (gelukkig) al weg geruimd. maar de Genaker zat er helemaal onder..
Slaan en kloppende wijs deden we hem in de hoes.
De laatste 3 mijl maar op de motor..
Omdat we bijna voor de wind voeren hadden we het grootzeil (gelukkig) al weg geruimd. maar de Genaker zat er helemaal onder..
Slaan en kloppende wijs deden we hem in de hoes.
De laatste 3 mijl maar op de motor..
In de haven gelukkig waren ze weg. We meerden 12.5 uur later af bij de Nordsea Yachtclub het was niet al te druk.
76 mijl gevaren lokale temperatuur 25 graden!
We zullen hier wel een dagje blijven, morgen geen wind en wat er staat verkeerd..
Maar Oostende is leuk.. Hier kan je de route nog eens zien
76 mijl gevaren lokale temperatuur 25 graden!
We zullen hier wel een dagje blijven, morgen geen wind en wat er staat verkeerd..
Maar Oostende is leuk.. Hier kan je de route nog eens zien
Dagje fietsen werd het in plaats van varen.
Mooi weer geen wind en dus ideaal, gefietst langs de boulevard naar Middelkerke, een mooi fietspad breed en langs de zee/strand Heel wat rustiger dan gisteren, maar ondanks een werkdag toch aardig volk op de been en fiets.
Bij Middelkerke gingen we van de kust weg
En vis de binnenwegen weer richting Oostende.
Niet te ver vandaag we wilden ook nog even de winkels in.
Landerijen.. |
Wil je de route zien kan dat hier
Volgende ochtend niet te laat weg, want we zouden met de stroom mee naar Duinkerken gaan..
Er was geen wind, maar er liep lekker stroom dus pruttelden we die kant maar op..
Er was geen wind, maar er liep lekker stroom dus pruttelden we die kant maar op..
Een mooie ochtend..
Een mijl of 5 voor Duinkerken ruimden we het grootzeil maar op, hoes er over touwen aan de kant, klaar.. Joce was ondertussen aan de stootwillen begonnen etc..
Totdat er een klein windje kwam een paar mijl voor de haven.
Huh.. nou rol maar even de fok uit nog ff zeilen en de motor uit.. heerlijk.
Het windje werd wat harder en toen kwam het idee, "we kunnen ook lekker doorgaan"
stilte.. uiteindelijk alles weer uitgepakt en opgeruimd en zeilden we verder via Calais richting Engeland
Huh.. nou rol maar even de fok uit nog ff zeilen en de motor uit.. heerlijk.
Het windje werd wat harder en toen kwam het idee, "we kunnen ook lekker doorgaan"
stilte.. uiteindelijk alles weer uitgepakt en opgeruimd en zeilden we verder via Calais richting Engeland
Aangekomen bij de Botenlijn tussen Engeland en Frankrijk, kwamen we omdat we haaks moeten oversteken dwars op het einde van het getij en met wat weer wind liepen we lekker door.
Het was redelijk rustig in het kanaal, en konden we voor en tussen alle aankomende schepen door zonder te hoeven uit te wijken.
Met ons natuurlijk de vele Ferry's naar en van Dover.
Toen we over waren konden we west over varen. De stroming draaide ook en hadden we een flinke duw in de rug..
En zo voeren we met een mooi windje verder.
Eurovisie songfestival was gaande en maar even de Laptop boven gezet, onze stadsgenoot Claud moesten we toch even zien. Hij zal het makkelijk hebben want er waren leuke liedjes bij..
Met ons natuurlijk de vele Ferry's naar en van Dover.
Toen we over waren konden we west over varen. De stroming draaide ook en hadden we een flinke duw in de rug..
even onze Claud bekijken.. |
En zo voeren we met een mooi windje verder.
Eurovisie songfestival was gaande en maar even de Laptop boven gezet, onze stadsgenoot Claud moesten we toch even zien. Hij zal het makkelijk hebben want er waren leuke liedjes bij..
En zo ging de dag over in de nacht, plan was om nog even een anker/getij stop te maken, maar dat zou niet goed uitkomen dus voeren we maar verder.
Het was een prachtige avond, een nog bijna volle maan kwam er bij.
een windje 3 en na deze foto lieten we de gennaker zakken voor het nog donkerder werd.
In alle gevaren mijlen is het maar één keer voorgekomen dat we hem lieten staan en dat ie kon blijven staan.. andere keren was je elke keer met een lamp aan het klooien om hem naar beneden te krijgen. de wind draaide, werd te hard of te weinig..
Het was een prachtige avond, een nog bijna volle maan kwam er bij.
een windje 3 en na deze foto lieten we de gennaker zakken voor het nog donkerder werd.
In alle gevaren mijlen is het maar één keer voorgekomen dat we hem lieten staan en dat ie kon blijven staan.. andere keren was je elke keer met een lamp aan het klooien om hem naar beneden te krijgen. de wind draaide, werd te hard of te weinig..
We zeilden de nacht en dag door en voeren naar een baai aan de Jurassic Coast "Chapman's Pool"
Mooi plekje, er lagen nog een paar bootjes.. wat ruimte opgezocht en anker laten plonzen.
ff goed vast trekken, hier mag ie niet doorgaan.
Het plekje is bekend om zijn valwinden.
Na heerlijk in de kuip te hebben gegeten, nog even nagezeten, maar dat duurde maar even voordat we alle twee de ogen niet meer openhielden..
De volgende morgen op tijd wakker geworden er stond een dikke wind.. is dit echt of die valwinden..
ff goed vast trekken, hier mag ie niet doorgaan.
Het plekje is bekend om zijn valwinden.
Na heerlijk in de kuip te hebben gegeten, nog even nagezeten, maar dat duurde maar even voordat we alle twee de ogen niet meer openhielden..
De volgende morgen op tijd wakker geworden er stond een dikke wind.. is dit echt of die valwinden..
zeker voor het onzekere deden we er maar een rif in, wat er natuurlijk na 3 mijl al weer uit kon..
We kregen tegen de stroom bij Portland bil en kozen maar om dieper af maar te passeren, er aangekomen liet de wind het ook weer afweten en toen we nog maar 0.7 knopen liepen de motor maar aangezet helaas..
Heb altijd een hekel aan dat ding, herriemaker.
En zo konden we nog net 2kn vasthouden, met 4 kn tegenstroom..
Koers was Bridport Harbour.
Een klein haventje en las dat de maximale bootlengte 1 mtr was. Na de havenmeester te hebben gebeld en wat van de lengte te hebben gelogen mochten we er in.. er was nog een drempeltje gekomen van 1.20 mtr bij de ingang maar een ruim uurtje na laag zal het wel lukken en met een kleine 60 cm onder kiel schoven we de haven in.
Koers was Bridport Harbour.
Een klein haventje en las dat de maximale bootlengte 1 mtr was. Na de havenmeester te hebben gebeld en wat van de lengte te hebben gelogen mochten we er in.. er was nog een drempeltje gekomen van 1.20 mtr bij de ingang maar een ruim uurtje na laag zal het wel lukken en met een kleine 60 cm onder kiel schoven we de haven in.
klein gaatje |
Binnen in de haven keek ik wat raar op van de steigers.. en snapte ook de 10 mtr lengte..
Waren tijdelijke steigers van kunststof drijfblokken.
wel mooi, maar niet zo erg geschikt. Geen kikkers of zoiets. en moesten we vastmaken door de ogen waar de blokken mee vastzaten.
omdat die wat schraal zijn lagen we aan 8 lijnen vast. een beetje verdelen.
Maar een leuk plekje, wel toeristisch in de zomer denk ik.
Morgen maar eens een stukje gaan lopen hier, even van de boot weg.
Maar een leuk plekje, wel toeristisch in de zomer denk ik.
Morgen maar eens een stukje gaan lopen hier, even van de boot weg.
Maar hoe dat verder weer afloopt vertellen we weer in het volgende blog..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten