Reykjavik.
Bij binnenlopen stonde de bemanning van de Pat Panick al te wuiven op de pier, het zat er in elkaar te treffen maar het was niet zeker. Bemanning van de Prosit pakte de lijnen aan..
We zijn er. |
Uit eindelijk maar bij de Pat Panick opzij afgemeerd.
Gelijk avonds met zijn vieren de gevangen vis opgegeten.
Joce in de middag nog even een wasje gedaan, scheelt weer.
Volgende morgen weer een wasje er in en eventjes de stad gedeeltelijk verkennen
Eerste dag wat georiënteerd, even naar de bekende plekjes, winkelstraat (niks kopen) en tussendoor het beddengoed gewassen.
Het is een stad maar eigenlijk een groot dorp, het is er gezellig, er is leven op straat kraampjes muziek noem maar op.
ook de moderne gebouwen en de vele kunst (winkels) vallen op.
Volgende dag zullen we even het maritiem museum en het walvis museum gaan bezoeken.
Avonds werden we uitgenodigd door de aangetrouwde familie van Joce haar kant.
We hadden al contact via de wattsapp gehad, Ingvar en Signy. Zij hebben ook een zeilboot en gaan naar de NW fjorden waar wij vandaan komen, en hebben we een hoop info kunnen uitwisselen.
We hadden al contact via de wattsapp gehad, Ingvar en Signy. Zij hebben ook een zeilboot en gaan naar de NW fjorden waar wij vandaan komen, en hebben we een hoop info kunnen uitwisselen.
En zo wij weer van hun een hoop tips van waar we nog heen moeten gaan..
Het werd nog laat maar reuze gezellig.
Volgende dag het walvismuseum bezocht en geleerd dat een Noordkaper grote ballen heeft, één testikel weegt meer dan een halve ton.. mmm zwaar vrachtje. en een baby blauwe vinvis groeit een 100 kg per dag (4 kg per uur) moeder kan 33 mtr lang worden en 120 ton zwaar en eet 16 ton kril per dag waar hij per hapje 70 ton water filtert..
Volgende dag het walvismuseum bezocht en geleerd dat een Noordkaper grote ballen heeft, één testikel weegt meer dan een halve ton.. mmm zwaar vrachtje. en een baby blauwe vinvis groeit een 100 kg per dag (4 kg per uur) moeder kan 33 mtr lang worden en 120 ton zwaar en eet 16 ton kril per dag waar hij per hapje 70 ton water filtert..
Was indrukwekkend omdat alle soorten op ware grootte waren tentoongesteld, en versteld waren we hoe de gelijkenis was..
Gelijk een auto gehuurd voor de volgende dag samen met de Pat Panick. en gaan we Reykjanus bekijken, en misschien een glimp van de vulkaan opvangen.
Volgende morgen op tijd vertrokken met zijn vieren, rugzakje, stokken en brood mee. een een pot heet water voor de koffie en thee.
De auto was goed en lekker ruim. Had een bedrijf gevonden die normale prijzen hanteerde, en kregen ook een goed gevoel toen we er waren. Betaalde slechts 70 eur voor een dag en er waren er zelfs voor 50. Het enige was dat er een deukje in zat soms, en een 145000 op de teller staat.. Maar daar heb ik geen last van. Op deze link vind je dit bedrijf.. scheelt echt veel.
De auto was goed en lekker ruim. Had een bedrijf gevonden die normale prijzen hanteerde, en kregen ook een goed gevoel toen we er waren. Betaalde slechts 70 eur voor een dag en er waren er zelfs voor 50. Het enige was dat er een deukje in zat soms, en een 145000 op de teller staat.. Maar daar heb ik geen last van. Op deze link vind je dit bedrijf.. scheelt echt veel.
We waren eerst naar de warmwatervoorziening van Reykjavik geweest, daar wordt uitgelegd hoe alles werkt en getransporteerd. het water wordt door de warme brom verhit tot 83 graden en door bovengrondse buizen getransporteerd. de temperatuur zakt bijna 2 graden dan (Buis diameter 90cm)
Ze kunnen 750 liter water per seconde naar 83 graden verwarmen.. maar het water is ook op 2000 mtr diepte een 1500 graden
Eerst wat plekjes aan de kust bezocht, en later geprobeerd een glimp van de verse vulkaan op te vangen.. een weg was afgezet en moeten we een weg nemen om wat noordelijk te komen, dat was een prachtige route met pruttel bronnen en mooie door de wind uitgesleten rotsen.
Ze kunnen 750 liter water per seconde naar 83 graden verwarmen.. maar het water is ook op 2000 mtr diepte een 1500 graden
een groepsfoto |
Eerst wat plekjes aan de kust bezocht, en later geprobeerd een glimp van de verse vulkaan op te vangen.. een weg was afgezet en moeten we een weg nemen om wat noordelijk te komen, dat was een prachtige route met pruttel bronnen en mooie door de wind uitgesleten rotsen.
Dus onderweg daar naar toe, opeens konden we niet verder, de lavastroom was hier over de weg gegaan en er was een nieuwe gemaakt over het nieuwe lavaveld.
Vreemd om daar over te rijden, het was nog warm en rookte aan alle kanten.
Uiteindelijk kwamen we bij de Lagoon aan.. vele bussen en auto's waren er..
Hierna weer op huis aan, weer veel gezien. En we hebben met zijn allen weer een mooie dag beleefd. We hebben altijd lol met elkaar..
Volgende dag wat souvenirs ingekocht en een museum bezocht.
Joce heeft wol gekocht voor een trui.. Die is straks voorlopig zoet.
Morgen gaan wij naar de Vestmannaeyjabær en hun verder noordelijk op weg naar Groenland en verder.
Hoop dat het ijs wat voor ze meevalt.
Uiteindelijk kwamen we bij de Lagoon aan.. vele bussen en auto's waren er..
Via omwegen vanwege de uitbarsting waren we er, en gelijk bij de mooi blauwe wateren er omheen..
wel een mooi gezicht zo tussen het zwarte lava..
zwemmen wilden we niet, werd ons afgeraden door verschillende bewoners.. een vies zootje noemden ze het.. maar ja als er 1500 tot 2000 mensen per dag er komen.. tja..
we liepen nog wat rond en daarna binnen wat koffie gedronken.
wel een mooi gezicht zo tussen het zwarte lava..
zwemmen wilden we niet, werd ons afgeraden door verschillende bewoners.. een vies zootje noemden ze het.. maar ja als er 1500 tot 2000 mensen per dag er komen.. tja..
we liepen nog wat rond en daarna binnen wat koffie gedronken.
mooie blauwe water |
Volgende dag wat souvenirs ingekocht en een museum bezocht.
Joce heeft wol gekocht voor een trui.. Die is straks voorlopig zoet.
Morgen gaan wij naar de Vestmannaeyjabær en hun verder noordelijk op weg naar Groenland en verder.
Hoop dat het ijs wat voor ze meevalt.
Sun Voyager |
Om half 10 gooiden we los, met een prachtig mooi weertje verlieten we de haven en Reykjavik. Een mooie plek en hebben er veel plezier gehad van de kennissen en de stad.
Buiten een kleine omweg gemaakt voor een visje, en we verspeelden 2x een tuigje.. afgesneden door dat een beschermring van de hengel was verdwenen.. We passeerden de kaap Reykjanesta, voorlopig de laatste kaap hier.
Buiten een kleine omweg gemaakt voor een visje, en we verspeelden 2x een tuigje.. afgesneden door dat een beschermring van de hengel was verdwenen.. We passeerden de kaap Reykjanesta, voorlopig de laatste kaap hier.
Hierna passeerden we Grindavik op wat afstand, het vanwege de vulkaan activiteiten verlaten stadje.
Het is nog een flinke plaats niet voor te stellen dat je alles moet verlaten. de verse krater scheidde zich duidelijk af, met zijn lavastromen aan beide zeiden van het stadje.
Het is nog een flinke plaats niet voor te stellen dat je alles moet verlaten. de verse krater scheidde zich duidelijk af, met zijn lavastromen aan beide zeiden van het stadje.
Vanaf hier hielden we een sterke zwavellucht rond de boot houden tot bijna het einde aan toe.
De wind zakte helemaal in, tot dat we op het punt kwamen dat we de motor strartte. We liepen nog maar 1.8kn. dit duurde 15 minuten en toen kregen we weer wind een beetje achterlijker dan dwars. en een uurtje later zeilden we een dikke 7 kn met een rif in fok en grootzeil.
Prachtig varen...
De wind zakte helemaal in, tot dat we op het punt kwamen dat we de motor strartte. We liepen nog maar 1.8kn. dit duurde 15 minuten en toen kregen we weer wind een beetje achterlijker dan dwars. en een uurtje later zeilden we een dikke 7 kn met een rif in fok en grootzeil.
Prachtig varen...
Na een 18uur varen dienden zich de eerste rotsen zich aan. Verderop zagen we Surtsey liggen, dit nieuwe eiland is ontstaan tussen 1963 en 1967 met de nodige uitbarstingen onderwater. Nog even en we zijn er. Er was nog twijfel om een stukje af te snijden of buitenom een eiland te gaan, er stond een raar zeetje dicht bij het eiland doordat de golven terugkaatsten. Uiteindelijk toch maar
gedaan!
hoge kliffen in de geul naar de haven |
En even later voeren we langs imposant hoge kliffen door de doorgang naar de haven. Daar stond de havenmeester ons op te wachten. en kregen een mooi plekje aan de kop van een pontoon. Walstroom en water er naast, helemaal top.
Na een Laaaange nacht volgende morgen rustig ontbijtje, en wat rondgelopen over de oude lavastroom waar verschillende bordjes stonden dat hier 14 meter onder de lava een huis stond die in 1973 verdwenen door de uitbarsting. Totaal waren het er 400 huizen die bedolven raakte, 1/3 van het dorp!Er waren geen doden te betreuren ondanks dat het 02.00 u in de nacht begon. De meeste ontsnapten via vissersschepen.
Middags een korte hoge wandeling gemaakt met wat uitzicht op de haven en over zee.
Middags een korte hoge wandeling gemaakt met wat uitzicht op de haven en over zee.
En de Uitzichten waren mooi toen we over de kam liepen. Vele puffins waren nog aan het nestelen, jongen waren al flink groot, zal niet lang meer duren voordat ze weg zijn.
Ze waren hier niet zo schuw en kon ze vrij dichtbij naderen.. We hebben er al veel foto's van maar het blijven koddige beestjes
Er waren nog meer Nederlanders in de haven, de Fallwind uit Makkum, een Victoire 42.
Avonds even aan boord gezeten om wat ervaring uit te wisselen, ze waren hier pas aangekomen. Gezellig gezeten.
Avonds even aan boord gezeten om wat ervaring uit te wisselen, ze waren hier pas aangekomen. Gezellig gezeten.
Volgende dag nog even wat gelopen, beide vulkanen de top bezocht, het was wat slecht zicht en soms wat miezerig van wat regen. maar evengoed fraaie uitzichten. Middags even lekker in de kuip gezeten, onder de tent want het hoosde van de regen. en dat ging de hele nacht zo door.
weerberichten zijn redelijk, gaan we naar de Faeröer oversteken of eerst naar Höfn de oversteek is 120 mijl minder, maar vanuit hier is de wind steeds gunstiger.. Lastig. In Höfn willen we nog een stukje met een 4x4 bezoeken.
weerberichten zijn redelijk, gaan we naar de Faeröer oversteken of eerst naar Höfn de oversteek is 120 mijl minder, maar vanuit hier is de wind steeds gunstiger.. Lastig. In Höfn willen we nog een stukje met een 4x4 bezoeken.
Maar donderdag ochtend vertrokken we, naar de Faeröer is het geworden, achter een mooie depressie aan.
Er komen alleen maar depressies aan en er wil geen hoog nestelen bij Ierland in de buurt. Dus voorlopig blijven ze hier langs komen.
De zeegang is ook netjes, bij de volgende is ie weer oplopend naar 4,5 mtr en voor dat weer ingezakt is..
Er komen alleen maar depressies aan en er wil geen hoog nestelen bij Ierland in de buurt. Dus voorlopig blijven ze hier langs komen.
De zeegang is ook netjes, bij de volgende is ie weer oplopend naar 4,5 mtr en voor dat weer ingezakt is..
Achter het lage drukgebied aan |
we zullen de contrasten missen |
Om 08.00 voeren we de haven uit van Vestmannæyjar. Regen en niet veel wind, en hierdoor ook niet veel zin! Met een zonnetje vertrekken is wel zo mooi. We werden uitgezwaaid door de havenmeester, en we begonnen aan onze oversteek 395 mijl.
We maakten een bochtje om om de kern van een laag te blijven, lang de rand van het windveld. Althans was het plan. Volgens de gribfiles eerst eerst een dag aan de wind dan meebuigen oost in.
Plan was goed maar kwam niet 100% uit.
De wind draaide pas laat en nam af en bleven we
achter met een klote golfslag.
Rif er in voor het klappen van de zeilen.
De motor er bij en die is na 1,5 etmaal pas uitgegaan. Wat een k… tocht zo, er werd zelf over omdraaien gedacht.
Gelukkig hield het regenen na een etmaal op en nam de golfslag af.
Vrijdag een mooie dag van weer, deining van een 3-4 mtr schuin onder ons door. Nog 250 mijl
Jammer van de motor die bij moest staan.
Zagen dolfijnen springen in de verte, eentje zo hoog dat je niet vaak ziet, en 2 walvissen. Avonds kwam er wat wind en kon de motor uit.
Midden in de nacht nam de wind toe tot 20 kn, en met de ochtend tot uitschieters van 30 kn, niet leuk. 2 reven grootzeil en ruim 2 reven in de uitgeboomde yankee.
Volgens het weerbericht zou het vanavond afnemen nog 150 mijl!
Laatste avond:
Wat een etmaal zo , elkaar afwisselen in de kuip en in de kooi, wachtjes van 3 uur. Hoge dikke zeeën
Maar bleven er mooi overheen hobbelen.
Maar.. de wind nam idd af en draaide naar een halve/ruime wind.
Lekker, In dit geval was het lagedruk gebied wat langzamer noord gegaan als dat hij deed voorspellen..
Hierdoor kwamen we te veel in de kern..
Maar, bootje deed het weer lekker we hebben het weer gehad. Een goede laatste nacht waarbij de wind wat afnam tot een 18 kn en draaide naar ruim. hierdoor kregen we meer steun in het zeil..
We waren net te laat voor de stroom en kregen we die tegen, geen zin om te wachten en voeren we dicht langs de kanten wat veel scheelt, alleen het laatse mijltje voor de bocht naar Klaksvik. Daar kregen we 6,5 knopen stroom tegen.. motor bijna vol gas en gelukkig wat wind en konden we nog 0.8 kn vooruit komen.. Maar gelukt.. Zoveel hadden we niet op gerekend..
En meerden we aan bij een rustige steiger in Klaksvik. Er is hier een nationaal feest aan de gang,
St Olav's vandaag begonnen en morgen de laatste dag die vol van evenementen is vandaag skippen we maar, maar morgen gaan we in de bus naar Torshavn Hoe we verder gaan lees je weer in het volgende blog
Geen opmerkingen:
Een reactie posten