woensdag 9 september 2020

Weer in het kanaal..

Zoals vermoed gebeurde ook.
En lagen we de volgende dag om half 11 koers..

Een lekker windje van 14 kn en zoals voorspeld een knik in de schoot.
Hoe verder we van het eiland kwamen hoe meer ging de wind naar het noorden! het nieuwe weerbericht duurde nog even.. Dwars van Jersey hadden we bereik, en na het weerbericht te hebben gedownload zagen we gelijk dat de wind Noordelijk zou blijven..
Mooi klo..  de motor hadden we wat bij staan om hoogte te halen en houden en we moesten ook op tijd bij de race zijn om het tij te pakken..
Met een smoes opnieuw Guernsey binnen te lopen zag ik ook niet zo zitten.
Afijn nachts om 01,00 u vlogen we door de race met bijna 12kn. dat schiet op..wel een klotsbak..
en om 02.30 lagen we afgemeerd in Cherbourgh.
ff wat drinken en de kooi in.

Volgende dag in Chebourgh maar even een wasje gedaan en bij de lidl inkopen gedaan, het was weer nodig. We blijven hier niet lang met het mooie weer en zochten een mooi ankerplekje uit.

Volgende morgen weer pad, Naar Fecamp was nog een pittige tippel en kozen we maar voor halverwege een ankerplek. Alleen met mooi weer te gebruiken en/of wind uit de wal..

Arromanches les bains, een overblijfsel uit de oorlog waar de geallieerden werden bevoorraad. en dit werd mogelijk gemaakt door een kunstmatige haven te maken.

Restanten uit de oorlog still remains..

Hier achter zijn enkele plekken waar je kan ankeren, meerdere maar er ligt ook nog het e.e.a. aan materialen en wrakken. We hebben ook maar even een neuringlijn aan het anker gemaakt dan heb je toch wat achter de hand.

We lagen heerlijk voor anker, mooi weer en lekker even gezwommen.
Avonds werden we verrast door een grote groep dolfijnen die langs kwamen zwemmen en een mooie zonsondergang.

De volgende morgen weer op pad, op weg naar Fecamp. hier zijn we eigenlijk nog nooit geweest het kwam er gewoon niet van.,, geen tijd of teveel wind..
Nu dus wel. wel even 45 mijl bijna alles op de motor, er was af en toe een windje maar recht van voren en de  laatste 3 uur de stroom mee.

Even weer een strandspeeltje oppikken. (nr. 3)

Hier besloten we ook niet eerder  weg te gaan als er wind is  om te zeilen.. dat worden dus 2 nachten.
En dus de gelegenheid om hier wat rond te kijken.
Einde van de dag kregen we pittig zwaar weer en moesten we de hele avond binnen zitten, veel onweer regen en zeer harde windstoten..het koelde helaas alleen niet zoveel af..

Fecamp een leuke plek om aan te varen..

Fecamp valt ons alles mee, we hebben een lekker eind over het (kiezel)strand gelopen en bij een volgende mogelijkheid de krijtrotsen op en bovenlangs terug, een leuke wandeling.

Joce in schutkleur

Als je zo onder die krijtrotsen doorloopt voel je wel klein.. met steile hoogtes van 100 tot 127 meter.
Terug in de stad even langs de Benedictine brouwerij het is een alcoholische kruidendrank..
Het gebouw is vroeger geheel gerestaureerd omdat deze kruidendrank gretig afname had.
 Bernardus de monnik had toch een populair brouwsel gemaakt! daarna en weer wat kleine boodschapjes en naar boord.

Imposant gebouw

Morgen lekker zeilen we krijgen wind en plan is Dieppe
Naar Dieppe, eindelijk wind maar nu weer regen.. Fecamp is een plekje waar je met een dikke bries aardig ligt te slingeren in de haven merkte we.
De wind stond dwars op de boot en was lastig om weg te varen in de krappe box met een buurman waar je tegenaan kan waaien.
We hebben een andere Nederlander ( Van de "Weergaloos") die er ook lag even gevraagd om te helpen de neus bij de steiger te houden als we achteruit voeren. Hier waren we blij mee en voeren we zonder problemen weg.
Tussen de pieren ook al een rot zeetje, slechte plek met een bries, waar we dan ook niet snel voor zouden kiezen.
Buitengaats een mooi windje en voeren bijna voor de wind met één rif en een uitgeboomde fok verder oost in naar Diepe.

Daar kwamen aan rond 2 uur  we werden opgevangen door de havencrew.

Ondertussen hadden we vernomen van kennissen die van Dieppe naar Boulogne zijn gevaren een 30 mijl noordelijker alles gemotord warm en zelf gestopt om ff te zwemmen???
wij hebben het zeilpak niet  uit gehad 🤔??
In Dieppe zijn we een nachtje gebleven. druk en een toch wel herrie in de nacht. Er stond ook een grote kermis.
Ik werd nacht wakker om dat enkele al vertrokken.... Uiteindelijk Joce geport en lagen we om 05.15 met het  tij mee richting Boulogne..
Het was een mooie dag en alles kunnen varen met de Genaker het laatste 1,5 moest de motor even bij..
Wat somber weer, maar warm..
en lagen we om 3 uur in de haven van Boulogne

We meerden af in de nogal rustige haven het is hier nooit zo druk is onze ervaring. De hele jachthaven heeft nieuwe steigers met nieuwe stroompalen etc.. erg netjes.

FF bijkomen in de kuip er kwam ook nog een lekkere zon bij
In de ochtend komt er nu een dame die heeft 4 tafeltjes en een grote tafel vol brood  v.a. 0700 u! dat is lekker en een goede service van de haven.
Volgende morgen even naar de Vismarkt (ook andere) en een paar lekkere kabeljouwtjes geschoord..
Dat treffen we.
Vinden het hier altijd wel leuk, al die vissers, elke ochtend visverkoop, af en toe lekker naar rotte vis stinken het hoort er allemaal bij hier.. Het heeft zijn eigen charme!
Overdag wat rondgelopen langs het strand en lekker luieren.

Morgen krijgen we een goede wind en een goed tij bijna 8 uur stroom mee..    gaan we treffen..

8 Uur de haven uit  zeilen op en varen.. even de motor er bij houden tot het tij er in zit.
Dag Boulogne

En 6 uur later draaide de motor nog wind zakte in en was er te kort om wat op te schieten....
af en toe liepen we ruim over de 8 knopen bij Cape gris nez.
In de buurt  van Duinkerken begon de lucht te betrekken..we hadden ervoor nog even lekker gedoucht.
dat wordt regen, zeilpakken maar gepakt en voor we het wisten zaten we in een dikke onweersbui.

Van te voren maar even een rif gezet voor de zekerheid.   Ondertussen wat meer wind en zeilden we zonder de motor bij.
De wind waren we blij mee de onweer wat minder, maar ja geen keuze..
De laatste uren was het een komen en gaan van (onweer) buien. Zeilpak aan en zeilpak uit rif er in en rif er uit.. Houd je wel bezig.
Nog even een laatste onweersbui met de haven inlopen

Om 7 uur avonds liepen we Oostende binnen.
Eindelijk troffen we een havenmeester.. we zijn hier vaak geweest maar nooit kunnen betalen, maar dat was meestal in september.. Ik melde dat ook en ze verklaarde dat in die periode er bijna niemand op de haven is, en lig je vaak goedkoop..
We hadden super internet en hebben lekker onbehouden naar de tv kunnen kijken, ook wel eens lekker
Veel windmolen bouw activiteit in Oostende
Volgende morgen om 7 uur lagen we weer onder zeil.
er was wat meer wind voorspeld  en konden we in één keer naar Scheveningen.. 12 uren varen 6 uur tegen en 6 uur voor tij..
Dus vroeg op pad.. Er was wel een knobbelig zeetje en weren we af en toe flink door elkaar geschud.
ook was er toen we overstaken veel scheepvaart in de vaargeul naar Antwerpen.
Ingerolde fok en even wachten..

En moesten we zelfs even wachten. Maar verder een mooie tocht, voor de Maasmond even de motor gestart, maar daar konden we met een kleine koerswijziging lekker doorvaren.
Scheveningen

Om 19.00 u meerden we af in de jachthaven van Scheveningen.
We liggen in een box waar totaal geen ruimte is om te draaien.. gelukkig is er geen wind.
zo ook de volgende ochtend met wegvaren hebben we even de havenmeester gevraagd om te helpen. Beter voorkomen.
11 uur verlieten we Scheveningen we hadden een vlagerige ruime wind maar het was heerlijk zeilen onder de kust door.. en een warme wind.
Einde middag voeren we tussen de pieren van IJmuiden en even later door de sluis, het ging allemaal  vlotjes. Het hele kanaal door werd te  laat, en lagen we een nachtje in de Bruynzeel haven.
Passanten mochten hier niet liggen stond er op een groot bord? hier keken we van op, maar na een telefoontje kregen we samen met Marielle en Menno van de Briseis (die voeren met ons op) toestemming.
We beloofden aan boord te blijven..
Volgende dag een klein stukje nog, even door de Oranjesluis en brug en gingen we voor anker bij Durgerdam..
Waar we beginnen en eindigen met een ankernacht. Het was een heerlijk weertje geworden.
We mochten even proberen op de sup van de Briseis die ze voor ons hadden opgeblazen. Best leuk maar ik denk dat het gaat vervelen na een tijdje, en ga toch maar eens kijken voor een windsurf opblaasbaar.
Het werd een mooie avond met in de late avond een mooie lichtshow van onweer rond om ons heen..
het was een warme nacht.
Volgende morgen werden we wakker met ander weer.. bewolkt en een flinke wind..
De vooruitzichten waren ook niet best met veel wind en regen.
En besloten we maar om na de koffie op huis aan te varen..
Lekker rustig alleen op de fok

Het zonnetje kwam er ook bij en werd het een mooie dag. er woei ondertussen een 5-6 bft en gingen we lekker door.. alleen op de fok geen zin gehad om het grootzeil er bij te hijsen.

Na 20 mijl kwamen we bij de sluis aan.. We konden gelijk invaren en toen de laatste knoop er in zat ging de deur al weer open..
10 minuten later lagen we op onze plek achter ons huis waar we de winter weer flink bezig mee gaan.
Een mooie paar maanden waren het geweest, anders dan we zouden en wat korter maar toch lekker er uit. 1750 mijl nog gevaren daar keek ik nog van op.
Hopen dat we volgend jaar de plannen kunnen uitvoeren die we wilden..

We zijn al weer een paar weekjes thuis en zijn al weer met de boot onderweg
het is nu nog mooi weer...