vrijdag 2 augustus 2019

Outher Hybriden.. het anker gaat door..

Een prachtige avond en nacht

Na een mooie zonsondergang, maanopkomst en een rustige nacht vertrokken we naar de volgende bestemming. De Outher Hybriden

De ochtend begon goed. Voor het éérst  konden we rustig buiten in het zonnetje ontbijten..
Heerlijk. Bij wegvaren kregen we na 15 min. Ca. 5 grote bottlenose dolfijnen naast en voor de boot, ze waren een beetje door het dolle heen en wij ook weer 😂😂

We hebben het al eens eerder gehad, maar als ze dan weer onderduiken draaien ze iets en geven dan een klap met hun staart  zodat wij water over ons heen krijgen..🙃 Het is net dat het er om doen.
Maar we worden er niet door geplaagd, voor deze dingen komen we juist hier heen.

Via de Gunna sound kwamen we weer op de ruimte, na een 1.5 uur hadden we al een mooie grote Oceaan deining onder ons door, een heerlijk gevoel.
Zo kunnen we wel eindeloos doorgaan..
Even later kon de gennaker er bij worden gezet en gingen we met een lekkere gang op weg naar Barra aan de zuidkant van de Outher Hybriden.
Voor het eerst dit seizoen ging de genaker omhoog  het kwam er gewoon niet van, te kort wind of teveel of geen zin of niet de moeite..

Met de zon er zo bij is het prachtig varen en dan is het vaak jammer dat je er bent..
We lagen vanwege de verwachtte winden eerst op het schier eiland Vatersay aan de Zuidkant van Barra.
Recht voor een flink lang wit strand.. het kan slechter.
Nog even wilde ik even naar de kant want ik had een vermoeden….. en jawel, we konden douchen!! Een gelukkie en daar hebben we even gebruik van gemaakt..

Volgende morgen nog een mooie wandeling gemaakt.Het is een heel mooi eiland en zeker de moeite waard,  je kan eigenlijk lopen waar je wilt, wij hebben de hele kust gevolgd.. Met prachtige rotsen,  zeehonden en zelfs dolfijnen voorbij zien zwemmen.

Moeder en dochter op het strand

We wachten nog even op de voorspelde harde wind (en regen)  daarna zou ie draaien en kunnen we naar Castle bay om water te laden en in te slaan.

Anker gaat door.. ??
Voor het eerst is het anker bij ons doorgegaan, een 70 meter en liggen we nu wel stil maar vrij dichtbij de rotsige kant. Geen alarm aan gezet, want.. hij ging nooit door..
In de komende uren zal ie afnemen, maar het wordt ook laag water!..
We willen het inhalen eigenlijk uitstellen tot dat de wind en regen is afgenomen. En hoopte dat we de tijd er voor hebben voor het laag water is dan houden we nog een kleine 30 cm over.
Ik verwacht dat er troep aan het anker zit.. oude mooringlijnen of weet ik veel.
Als we hem zouden boven halen en er zitten lijnen aan kunnen deze in de schroef komen. En dan zijn we helemaal de klos..
Maar na nog een uurtje wachten moesten we.. het werd te gek.
Zeil klaar om uit te rollen.. 2e anker ligt in bereik.
Met inhalen merkte we het al, de lier trok het anker naar de boot toe in plaats van andersom.. niet goed..
Joce stuurde de boeg al over de goede kant zodat we weg konden zeilen, maar het anker kwam boven en er was geen gevaar van lijnen….

Maar wat wel aan de hand was werd als nel duidelijk.. dit gebeurd je als je ongelukkig bent maar eens in je leven, de scherpe punt van de Rocna was in een grote 2ltr plastic fles gaan zitten.
en weer onderweg.

Zo kan hij natuurlijk nooit ingraven!  Mysterie opgelost. Dus weer terug naar zijn plek en plons..
Zo, en toen was er koffie. (toch het alarm weer gaan gebruiken)

Om 2 uur knapte het weer op, wat gaan we doen nu naar Castle bay of morgen vroeg..
Het is wel mooi weer.. en zo ineens lagen we op koers naar South Uist…. Nog water genoeg en eten ook vonden we.
Onderweg werd het plan nog wat bijgespijkerd want er stond nogal veel swell😜 en liggen we nu in de baai: Acairseid Mhor op het eiland Eriskay.

Omgeven door hoge heuvels in een parkvijver..
Hier konden we mooi aan een mooring, deze zijn gratis. Nog even wat kleine boodschapjes gehaald bij een winkeltje 3 km verder, aan een steiger hebben we de tanken ook met water gevuld.
Het lokale dorpje (kan de naam niet meer uitspreken..)

Middags gingen we verder naar Loch Boidale op Souh Uist
Hier is ook een jachthaven als je zou willen. Wij gingen voor anker waar vroeger de visitors moorings lagen .
Flinke buien boven Loch Boidale

5 km verder is een grote Coop supermarkt waar we gaan inslaan.  Weer even een weerbericht opgehaald Gelukkig hebben we de zender aan boord zo blijf ik update met weerberichten en belangrijke mail. bereik van telefoon en dus ook internet is hier overal belabberd..

Fietsen de kant op gewerkt en gingen we op pad. Eerst bij de toeristen office langs (hier komt ook de ferry aan) daar was internet…  daar alles weer van geüpdatet en beantwoord.
Daarna de boodschappen gehaald en met een volle dinghy weer naar de boot.
volgende dag ziet het er weer beter uit
boodschappen halen en foetsie..

Loch Skipport
diezelfde middag zijn we naar Loch Skipport gegaan, waar we middags 4 u aankwamen. Onderweg haar geknipt, geschoren en gedoucht.. het was lekker weer.

We krijgen een dikke bries en hadden al een plekje uitgezocht. Daar aangekomen was er een visfarm neergelegd dus dat ging niet door, doorgevaren naar een andere plek allemaal moorings van dat zelfde bedrijf en geen ruimte meer.
En liggen we nu prinsheerlijk in de kleine ketelpool (Caolas mor)
Omdat het hengelen wat tegenviel hebben we een net uitgevierd, wie weet wat er in kruipt..😊

we lagen weer moederziel alleen..

Volgende ochtend weer opgehaald in een overigens prachtig mooi weertje. Vangst genoeg maar het had te lang gestaan, 1 hele makreel en 5 stuks
Makrelen opgevreten door de krabben
die waren aangevreten en bijna geheel op door de krabben.. een platvisje en een kleine haai..
mmm Later nog eens geprobeerd  en korter maar er zijn teveel krabben hier.

Zelfs een haaitje er in  (60cm) ging weer levend overboord

Vandaag ook een loopje gedaan, niet ver maar wel een zware, drassig terrein met modder en dus oppassen met lopen. Maar hoger hadden we mooie uitzichten. Terug aan boord waren we alle twee stijf het was net als je door mul zand liep en elke keer zuigt je schoen vast..
Mooi uitzicht onderweg
Bovenaan eindelijk wat bereik met de telefoon
In verband met het weerbericht de boot even in de andere baai er vlak naast neergelegd waar hij beter tegen de wind is beschermd  (volgens de pilot). de Wizard Pool. We gaan het beleven er is veel wind voorspeld..

Wind genoeg

Rustdag..
We werden wakker met het zonnetje, maar dat zal snel over zijn. Rond de middag kwam de eerste regen al gevolgd door een flinke wind.

Later in de middag lazen we regelmatig ruim 40 kn af op het display en met een top van 47 knoop (vlaag) in het begin van de avond. We liggen goed en de ketting staat af en toe strak. Anker zal wel lekker vastzitten als we weg gaan.
 Mooi weer om wat vooruit te plannen, alleen jammer dat we dat niet samen met het internet kunnen doen..
11 uur avonds werd het stil van wind en daarna ook stil aan boord.

Volgende morgen zijn we om 08.00 vertrokken, voor dat de volgende bries komt hebben we een 5 uurtjes, genoeg om een 20 mijl noordelijker te komen. Op weg naar Loch Maddy
Druilerig weer, maar er waren weer dolfijnen te spotten
Het anker was idd diep ingegraven en moesten met de motor flink gas geven om los te komen. Goeie grond!!
Er was weinig wind en halverwege kon de motor er bij.
We liggen nu bij een  (gratis) mooring in de Ardmaddy bay gelegen in Loch Maddy.

Triest weertje, druilerig en heiig. en in de middag stond er al weer een 30 knopen wind..🌧🌧
Wel liggen we op een leuke plek een watervalletje voor de deur  en we kunnen redelijk de kant op voor een loopje.

Volgende morgen de kant even op het was tegen de middag droog en een waterig zonnetje deed af en toe zijn best.
makkelijk lopen is het niet, er zijn geen paden wel veel herten en die sporen kan je een beetje volgen.

maar het is af en toe improviseren om erdoor te komen. wat soms wel eens mis gaat😜 maar een mooie wandeling was het..

Namiddag lekker gedoucht en een wel verdiende Whiskey in de kuip.. en morgen verder naar Z Harris

Aangekomen bij Loch rodel gingen we in een poeltje liggen (poll an Tighmhall)
Hier konden we naar binnen rond hoog water.
we hadden hoog water nodig, in het begin 20 meter breed
Na een half uurtje te hebben gewacht dachten we, het gaat  wel.. We voeren naar binnen.. een beetje spannend (krap gaatje) maar het kwam goed met nog 50 cm ruimte onder de kiel.
Even later knoopte we vast een een mooring,
Mooi plekje  rondom beschut
We gingen weg met mooi zonnig weer maar toen we er waren begon het te regenen..
Een beetje vreemd weer is het. In Nederland worden nu records gebroken met de hitte, in zuid Engeland ook. Hopen dat we er een beetje van me krijgen hier op de Hybriden.. vanmiddag hadden we zelfs de kachel even aan.. hoe gek kan het zijn.
Via  het plaatsje strond naar Leverburgh

Volgende morgen zijn we naar Leverburgh gaan lopen, geen zin om de bergen in te gaan vandaag, het brood is op en daar is een Coop supermarkt.
Aangekomen (6km verder) de spulletjes gekregen die we wilden en weer terug naar de boot. Het was een leuke weg langs de kust met verschillende huizen . vlak bij de boot nog even langs een monumentaal  kerkje uit 1528 (st Clements church), hier liggen  Mc. Leods  Clan in een graftombe die toen het eiland Harris bezat. Het was in 1930 helemaal gerestaureerd, alles was in opvallend goede staat.
één van de Mc Leods graf tombes
 Middags weer aan boord, ondertussen scheen de zon af en toe lekker wat het weer een heel ander aanblik gaf..
Volgende ochtend weer wakker met de zon, kijk.. zo hoort het nou. We waren vroeg en zijn nog even een rondje om gegaan  en korte maar pittig tochtje met mooie uitzichten gedaan. om half 3 is het pas hoog water en kunnen we er uit..
Mooi uitzicht

Ff over tweeën voeren we weg richting Tarbert eerst een nacht in Plocrapool gelegen., een kleine leuke baai tussen een mijnenveld aan rotsen, onder en boven water..

Hier  lagen we mooi dichtbij zodat we in de ochtend vroeg de haven in konden.
Het is wasdag!!
Er is nu echt teveel, we moeten en.. het regent natuurlijk.. pluspunt er is een droger😊
3 uur in de middag lag alles weer droog op zijn plek
Nog één was die kan niet in de droger morgen misschien beter.
Kleurrijke tentjes met eten en drinken

Middags wat boodschappen gehaald er was ook een roeiwedstrijd vanaf Scalpay naar hier  (ca. 5 mijl) en er zou een lokale zeilwedstrijd zijn. maar regen en geen wind liet de laatste niet doorgaan. Er waren tentjes met eten en drinken op de kant, jammer hoor..

Volgende morgen was het lekker weer, zonnetje er bij en hadden we al om half 7 een laatste was draaien.. die ook daarna weer snel droogde.
Tarbert naar Rona.
plotsklaps waren we weer vertrokken vanuit Tarbert naar Rona.
Er was nu een windje, morgen wat eerst het plan was.. zou er bijna niets zijn en zouden we moeten motoren..
Dus voeren we om 12uur de haven uit. Het was halve wind en het was heerlijk zeilen, twee keer een rif gezet en twee keer er weer  uitgehaald, en het laatste uur moest de motor bij.. maar we liggen er
In een mooie baai  Acairseid Mhor bij Rona.
Hoe het daar was lees je in het volgende blog..

1 opmerking:

1. Heerlijk om jullie daar te zien, wijzelf zijn in mei/juni geweest Cana is een echte aanrader en North uist..